Nekromanti Återigen nya D&D-filmen

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Hur ska vi få den att kännas som den borde, alltså som en Tarantinoversion av Conan snarare än ett försök till lotr? Hur ska vi sprida opinionen? Namnlista? Eller håller ni inte med mig? Viktiga grejer det här!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Tarantino-Conan låter bra! Ungefär lika sannolikt att det någonsin kommer en sån film som att det börjar snöa i helvetet, men ändå
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Nu är ju inte mitt DnD samma som andra DnD alla gånger har jag märkt =), men ett par punkter som jag skulle tycka vore viktiga:

1. Låt "hjältarna" (dvs huvudpersonerna) vara av en ordentlig level redan från start. Eller, om man vill börja från början, låt dem vara nybörjare i en prolog för att etablera motivation eller nått, och hoppa sedan några år frammåt till när de kommit upp sig i level. Hur som helst tycker jag att de under filmens huvudsakliga handling skall vara hårda och kompetenta. Möjligen med nån comic relief-karaktär som är betydligt lägre level (på metanivå, alltså), som gärna kan dö en blodig död. Beror på om man vill ha en komisk underton i filmen eller ej.

2. Även om jag vet att de flesta tycker att DnD ska vara episk som fan, så skulle jag försöka hålla nere de episka elementen lite. Detta egentligen enbart av budgetskäl: lägg budget på riktigt coola kostymer och bra dekor, over the top-dekor, samt typ en sjukt episk slutkläm! Jag tänker mig att en bra story, som också känns rätt klassisk, är att huvudpersonern blir blåsta på belöningen för något episk quest, och att de ger sig efter den som blåste dem. Detta kan i slutet visa sig vara en drake, för en episk slutfight.

3. Mindre "goofy" humor och mer brutal, nattsvart humor! I synnerhet mer galghumor! Överlag skulle jag nog vilja ha mer av en "devil may care"-attidyd, i alla fall från hjältarna.

4. Just för att komma bort från LotR: skippa den klassiska människa, människa, dvärg och alv-sammansättningen. Släng in en half-orc och något annat skönt som en tiefling eller dragonborn eller vad som helst.

5. Och för att ära DnD 5th lite skulle jag också köra på att alla klasser hade någon av de magiska underklasserna. Magikern kommer så klart vara överlägsen på magi, men låt även krigaren och tjuven ha lite coola och tematiska besvärjelser i rockärmen.

6. Diversifiera befolkningen: inte bara hudfärg och kön, utan blanda hej villt mellan alla "spelbara" folkslag. Max hälften av alla statister man ser i bakgrunden borde få vara människor överhuvudtaget. Resten borde vara "andra saker". Undantaget om det är tematiska situationer som "nere i vättehålan", så klart.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag hoppas att den inte tilldrar sig i Forgotten Realms.
Vidare hoppas jag på att den handlar om en grupp äventyrare som med hjälp av list, desperation, diplomati och svärd tar sig an svårigheter i en dungeon.
Till sist hoppas jag på att det är med en drake.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jocke;n176501 said:
Jag hoppas att den inte tilldrar sig i Forgotten Realms.
Vidare hoppas jag på att den handlar om en grupp äventyrare som med hjälp av list, desperation, diplomati och svärd tar sig an svårigheter i en dungeon.
Till sist hoppas jag på att det är med en drake.
Hmm... förutom bristen på drakar så är ju faktiskt Cube en rätt bra början till en dungeon-film.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag hoppas att en Kenku är med och har en stor roll härmar ljud och fraser.

[Dvärg1]: Vad tror du om deras utsikter, [Kenku1]?
[Kenku1]: *imiterar ljudet av en servitris som halkar med full bricka*

Kanske använder denne sin förmåga till imitationer (Kenku kan inte prata med egna ord utan bara härma) också till galghumoristiska callbacks.

Även jag skulle föredra en annan värld än Forgotten Realms, men hellre Forgotten Realms än en dåligt byggd värld, men hellre än en drake skulle jag vilja se en Mindflayer (riktigt välgjord med smink och praktiska effekter, möjligen med en "puts" med CGI).

redigering: *host* "Hoppas" är nog lite väl optimistiskt. Snarare skulle jag vilja att det vore så - jag är övertygad om att om jag faktiskt hoppades så skulle jag bli besviken. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Godzillikles;n176507 said:
(Kenku kan inte prata med egna ord utan bara härma)
Är det en ny grej för 5E eller har det funnits med förut?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag hoppas på en beholder med riktigt riktigt dåliga specialeffekter samt skådespelarinsatser som får Sharkanado att framstå som ett mästerverk!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Kalil;n176529 said:
Jag hoppas på en beholder med riktigt riktigt dåliga specialeffekter samt skådespelarinsatser som får Sharkanado att framstå som ett mästerverk!
Ah, så du var ett fan av första filmen?
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Wait, what!? En ny D&D-film!

*googlar*

"This new Dungeons & Dragons will be a Guardians of the Galaxy-tone movie in a Tolkien-like universe."

Och dääääär dog allt pepp...


Rymdhamster;n176531 said:
Ah, så du var ett fan av första filmen?
För min del är första filmen något av ett guilty pleasure.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
mirandir;n176546 said:
För min del är första filmen något av ett guilty pleasure.
Jag brukar nöja mig med att kolla Jeremy Irons scener på youtube. Han fick nog fasen full valuta för nedlagd tid. Han verkar ha haft sjukt kul i sin roll =)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Rymdhamster;n176502 said:
Hmm... förutom bristen på drakar så är ju faktiskt Cube en rätt bra början till en dungeon-film.
Jag har inte tänkt på det förr men Cube (den första alltså, vilken är den enda av dem som jag sett) är faktiskt klart mer dungeon än vissa filmer som borde vara det. Och OT: Håller Cube idag tro?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
luddwig;n176567 said:
JOT: Håller Cube idag tro?
Båda versionerna håller, tycker jag. Både det surrealistiska konstprojektet Jim Henson (ja, Mupparna-Jim Henson) gjorde på 70-talet och den psykologiska skräckisen från 1997. I den är det dessutom roligt att se David Hewlett, som jag väl annars mest brukar tänka på som McKay i Stargate Atlantis.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hoppas det blir så där amerikanskt cheesy, som D&D ska vara. Som en Mythica-rulle fast med stor budget. ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
krank;n176571 said:
...det surrealistiska konstprojektet Jim Henson (ja, Mupparna-Jim Henson) gjorde på 70-talet...
Aldrig hört talas om. Googlade och den verkar minst sagt mysko. När jag tittade igenom Jim Hensons verk blev jag även påmind om The Storyteller som jag minns att jag såg tillsammans med mina yngre syskon och som vi alla gillade.

Det var i alla fall 1997-varianten av Cube jag syftade på i mitt inlägg ovan. Får ta och se om den någon gång. Vad gäller den första D&D-filmen försökte jag se om den för ett tag sedan men den var faktiskt så rutten att jag gav upp. En DVD att lägga i loppishögen!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,079
Location
Göteborg
Jocke;n176501 said:
Jag hoppas att den inte tilldrar sig i Forgotten Realms.
.
Jag håller verkligen, verkligen med dig på denna punkt.

Men jag är väldigt rädd att vi kommer att bli gruvligt besvikna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Arfert;n176574 said:
Hoppas det blir så där amerikanskt cheesy, som D&D ska vara. Som en Mythica-rulle fast med stor budget. ;)
OT

Vänta nu - Mythica är någon sorts tonårsfantasyfilmserie?

Undrat om The Design Mechanism har ordning på det...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,079
Location
Göteborg
Peter;n176602 said:
OT

Vänta nu - Mythica är någon sorts tonårsfantasyfilmserie?

Undrat om The Design Mechanism har ordning på det...
Mythras är deras namn, inte Mythica. Mythica hade varit alldeles för generiskt som namn på ett rollspel, det hade de fått skämmas för...
 
Top