Nekromanti Åter från TullCon II !

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
eller Tillbaka Från Framtiden eller Fader Förlåt Mig, Jag Spelade Tradspel Och Hade Kul.

Den förra Tullconrapporttråden blev uppäten så här har ni en ny.

Undertecknad anlände lördag kväll på nästan utsatt tid och då var nästan ingen annan där. Provianterade i Tullinges enorma centrum, forumspottade DeBracy på tågstationen (hälsa på folk, vad är det?), återvände till lokalen och snackade skit med Vimes och DeBracy. Resten av kvällen gick åt till Arkham Horror med krank, Vimes och nå andra lirare som jag inte vet om de finns här. Det blev inte färdigspelat, det gör mig inte så mycket. Halva spel är fortfarande roliga om de är nya och sällskapet är trevligt.

På lördagen var det ju något fler människor på plats. Spelade Dungeon World med Pilzeman (SL), DeBracy och nå andra typer på förmiddagen. Känns som ett D&D med mycket smidigare karaktärsgenerering och mindre sifferpulande i spel, och det är ju supernajs. Blev också halvspelat då alla (inklusive jag) ville till Åsa Roos föreläsning, men hey, nu har jag provat ett PBTA-spel också.

Åsa Roos anlände och höll en redig föreläsning om att rollspel är balla men ganska gubbiga emellanåt, och vad man kan göra åt det. Hon formulerade sig eventuellt bättre än jag.

Drällde lite, spelade små bärbara spel med SARZ övergeneral. Hamnade till slut i ett parti Utpost lett av Lukas. (Ni börjar väl fatta att jag inte känner en kotte i Stockholm som inte är forumit.) Efter mer och mer absurda intriger och maktövertaganden åts utposten upp av en jättemask. Detta var mitt tredje parti Utpost och den där ångestkänslan har väl bara infunnit sig i ett av dem. Blir lätt slapstick, vilket är helt okej i min bok.

På söndagen såg det ganska tomt ut i lokalen. Spelade ett Mouse Guard-scenario med Möller (SL) och DeBracy och nån mer som jag inte... ja, ni fattar. Byråkrater kringgicks! Regn undveks! Varfåglar besegrades! Allt i en två centimeter hög musvakts vardag. Jag hoppas väl att jag inte framstod som gnällig när jag erkände att jag inte tänkt mig tradspel från början, detta var skitkul ändå.

Avrundade så med ett parti Fiasco. En konservfabrik mindre i den lilla westernstaden, och ett indiespel till avbockat på min bucket list. Ärligt talat märks det att Fiasco är ganska gammalt, men det fyller sitt syfte.

Gôrkul hörni. Ses på flumspelsgrill, DanCon, LinCon, Tullcon III eller vad det nu blir härnäst.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett av mina starkaste minnen från TullCon var när kloptoks rollperson urskiljningslöst slaktade de små söta cupiderna och sedan konserverade dem i tunnor med mjölk för framtida användning:

:)
Björn Wärmedal said:
Kan man verkligen konservera något i mjölk? Och vad tänkte han möjligtvis att det kunde finnas för framtida användning av dem?
Vimes said:
Ibland vaknar jag på nätterna och undrar om jag på något vis var delaktig i det. Jag vet att jag inte aktivt stödde slakten, men passivt? Är det inte ens plikt att ingripa när en ond person gör något outsägligt ondskefullt? Jag tycker att vi alla borde rannsaka oss. Fanns det något vi kunde göra för att stoppa kloptoks bestialiska slakt? Sådana frågor brottas vi med efter TullCon.
kloptok said:
Det här har blåsts upp till groteska proportioner, karaktärsmord nästan. Jag kräver en oberoende utredning så att världen kan återfå förtroendet för mig.
Vimes said:
Det sjukaste var nästan att han sedan gick iväg och åt pizza efter spelpasset, helt obrydd. Jag vet inte hur ni tänkte, men jag kände starkt obehag av att se kloptok sitta och äta en acapulco som om inget hade hänt. Som om han inte hade mördat små söta, guldlockiga, kärleksspridande barn-änglar bara någon timme tidigare.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Några av mina Tullcon-höjdpunkter:

- Två rollspelssessioner (LotFp och DnD5) med sammanlagt fem forumiter som jag inte hade spelat med tidigare (Vimes, pappa, Zappelina, DeBracy och någon vars registrering nog försvann i kraschen).
- DeBracy besegrar Stövelkatten i det officiella konventsscenariot för Song of Blades and Heroes (som jag arrangerade) och blir bäst i Sverige på spel.
- Test och köp av spelet Ärmädörä, eftersom ett spel med röck döts måste vara bra.
- Kloptoks rollperson försöker dräpa en (nästan) helt oskyldig, förmodligen utrotningshotad, mytologisk varelse.

Angående cupiderna får jag väl säga att Kloptoks agerande verkade helt rimligt med tanke på att vi precis hade utkämpat en strid mot några mordiska plyschbjörnar beväpnade med kniv och gaffel.
DeBracy said:
OMG! Jag har erövrat en prestigefylld titel!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag grät lite bakom spellederskärmen när cupidslaktaren agerade. Jag har alltid tidigare tyckt att det här med svarta kort, krysskort eller safe words för rollspel varit onödigt och konstigt eftersom jag spelar framförallt med folk jag känner, men här skulle det ha behövts. Jag vågade inte säga ifrån när kloptok började med sin ursinneslösa slakt...
kloptok said:
chrull, jag vill bara säga att jag respekterar det du känner och nästa gång vi träffas kan vi ha ett eftersnack om det som hände för att hantera den bleed du upplever. Nu är det viktigt att reparera de sår som rivits upp och i framtiden ska vi alltid börja med en timme snack om socialt kontrakt och Nordic Larp innan vi börjar spela. Eller är det för sent?
chrull said:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Till kloptoks försvar så är det inte alltid lätt att uppfatta vad som händer mitt i adrenalinruschen. Det som tycks uppenbart för andra kan te sig helt annorlunda för soldaten i främmersta ledet, med svärdet i hand och fienden mitt inpå.

Ni säger "barnänglar", men i stridens hetta kanske kloptok bara uppfattade "vingar" och "pilbåge".

Jag känner med dig, kloptok. Vi har alla gjort misstag...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Nu var ju TullCon ett tag sedan, så det är svårt att minnas allt. Men det här minns jag:

chrull: Du kommer ut från den handikappade haflingens hus som du just vandaliserat. Anth och Vimes står och samtalar med cupiderna.

kloptok: Jag skjuter.

chrull: Va?

kloptok: Shoot 'em dead. Cupiderna alltså.

chrull: Är du säker? Alltså, det är cupider, barn-änglar. Titta [visar bild], de är jättegulliga.

kloptok: Kill 'em all! [nynnar "Seek & destroy" och trummar takten på ölburken.]

chrull: ...

[tärningar rullas]

chrull: Din pil genomborrar den lilla kroppen som faller till marken. Dess rultiga ben sprattlar hjälplöst samtidigt som den tittar på dig med stora ögon och viskar "Varför?" innan den dör med en skälvande snyftning. De övriga cupidernas tårar blandas med blodet på kullerstenarna...

kloptok: Yippee Ki-Yay, motherfucker! Jag tar liket och stoppar i min barnliksamlartunna.

Vimes: Men vafan... Vi försöker skydda de andra Cupiderna.

kloptok: Det ger du fan i! Jag cuttar dig! Fattaru!? Jag cuttar dig tills du dör!

Vimes och anth: ...

kloptok: Chrull! Jag skjuter de andra cupiderna. Hur många är det kvar?

chrull: Två, men...

kloptok: Kan jag träffa dem med en pil? Fan, vore inte det ballt, grabbar? [vänder sig till anth] Blir som ett grillspett! Kan vi tvinga haflingarna att äta sen! Höhö! High five!

anth: ...

kloptok: Ger du mig inte fem råkar du jävligt illa ut. Fattaru? Jävligt illa.
Så, chrull, två småttigar på en pil! Nu kör vi, grispittar! Reign in blood!!!
Vimes said:
Typ alltså. Kan ha missat något, men på det stora hela var det så det gick till.
Vimes said:
Also: vill ni anlita mig att skriva spelexempel till era spelprojekt så skicka PM.
Vimes said:
Innan TullCon kände jag inte till att kloptok var ett fan av klassisk trash metal.
kloptok said:
Jag kan varken dementera eller bekräfta uppgifterna men kan tillägga att för några månader sedan på vägen hem från ICA stod jag och lyssnade när Metallica spelade Seek and Destroy på Sthlm Fields.
Zappelina said:
Ja, ungefär så minns jag det också. Hade ju inte rullat fram min egen bestialiska mördar-hobo utan följde oskyldigt och karaktärsmässigt två steg bakom/uppe på pepparkakstaken. Kastade geléhjärtan om jag inte minns fel.
Hann inte komma till undsättning vid mjölkdopet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag var med på TullCon! Vet inte vem Hellzon är men jag var iaf med och körde DW med Pilzeman & Debbie (ahilt) och blev då förvandlad till en aborre.

Vad hände mera?
• D&D 5e cementerades som mitt absoluta favoritspel. Jag DM:ade det och ja jag hade iaf kul! Vet inte vad gruppen tyckte, det var lite spotlightdistributions-problem men jag och mina SLP trivdes :p Gruppen lämnade en 15-rums dungeon efter att ha snott mat i liksom för-maket och gick till en by istället för att härja runt där på en rätt tanig skördefestival.
• Jag tyckte om att spela Mouse Guard och jag tyckte att spela DW. Möller och Pilzeman två grymt bra SL, på motsatt sätt!! Alltså den enas styrka är den andras svaghet och tvärtom.
• Jag försökte SL:a DW vilket var ett trainwreck pga trötthet. Alltså I called it. Bra grupp dock, tack för att ni högg tag i mig & bad mig försöka
• Jag spelade Fiasco, som jag tyckte om, där vi fick god användning av krysskortet. Skönt, det känns som det löser många problem som jag haft med rollspel. Att få knacka på krysskortet utan att bli ifrågasatt... härligt. Känns också, så som många har sagt, att det går att spela lite mer edgy eftersom det finns ett “safeword” motsv. Tidigare har the Ice varit mitt favoritplayset men jag börjar tänka att det är Regina’s Wedding som är den nya favoriten nu.

Så, på tre dagar: fyra superbra sessions och en som var helt ok. Fem ggr rollspel! Tack för TullCon, jag älskar TullCon!

Det är på grund av TullCon som jag skapade detta konto på den här rätt så kraschiga hemsidan!
Hellzon said:
Aha, ja då var det dig jag spelade DW med också. Satt till vänster om dig.
2097 said:
Ni var uppe på taket och slogs mot golems när jag var förvandlad till en boa orm
anth said:
Innan forumskraschen skrev pilze att du drog honom vid näsan i DnD5. Jag uppfattade dwt som att han tyckte det var kul
Pilzeman said:
Ah, mitt inlägg dog i kraschen! Ja, jag blev grundlurad av min rival Celia och det var jätteroligt! Jag är imponerad över att du kom på ett så bra con så snabbt!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Med risk för att bryta mot mitt eget livsmål (att inte diskutera ett dugg på wrnu):
Vilket var tradspelet?

• Arkham Horror (hyperproceduraliserat & component heavy)
• Dungeon World (PbtA, play to find out)
• Utpost (Story Now)
• Mouse Guard (BW-derivat)
• Fiasco (Story Now)

Tycker det ser ut som noll tradspel på den listan.

Ja jag vet inte vad tradspel är och det är nog ett ord jag inte ska använda eftersom jag inte vet vad det är. Tack för konventsrapporten.
Hellzon said:
Det var väl kanske till hälften ett skämt, men Mouse Guard är ju fortfarande ett spel där reglerna beskriver hur man dyrkar lås och slår ihjäl goblins, som nån smart person sa en gång. Hela Burning Wheel/Empires/Mouse Guard-komplexet känns som det balanserar på gränsen mellan trad och indie. Men så är ju definitionen lite luddig också.
2097 said:
Mouse Guard är väl det närmast traddiga men även det känns som ett spel som säger en sak som ett tradspel aldrig skulle säga: "SL, du måste följa dessa regler". Och Burning Empires skulle jag aldrig någonsin kalla trad. Det är ju SL vs spelarna. Men igen, jag vet inte vad tradspel är (uppenbarligen).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
...och... bara en dag efter att jag registrerar mig på nya wrnu här känns det som att jag genast vill ragequitta. jävlar vilken downer den här tråden blev (omm det är sarkastiskt det som skrivs om bleed & socialt kontrakt ovan) :(
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
2097;n42770 said:
...och... bara en dag efter att jag registrerar mig på nya wrnu här känns det som att jag genast vill ragequitta. jävlar vilken downer den här tråden blev (omm det är sarkastiskt det som skrivs om bleed & socialt kontrakt ovan) :(
Gissar att du syftar på min kommentar. Var inte meningen att någon skulle ta illa upp, det är (som större delen av den här tråden) väldigt mycket ett internt skämt. Du kan vara säker på att jag förstår vikten av sociala kontrakt och en bra hantering av bleed.

Jag tycker för övrigt att det är jättekul att du hade så pass roligt på Tullcon att du skapade ett konto här på vårt kära buggforum.
2097 said:
Jag fattar inte hur jag ska lära mig navigera bland all "humor" för att kunna nå fram till ett bra spelbord. även skämt som är gjorda med typ hjärta eller välmening. ja jag fattar inte. jag tycker själv det är roligt att skämta. men i det här sammanhanget har det blivit väldigt svårt och internt. känner mig utmattad. det ska bli skönt att sova.
kloptok said:
Humor är alltid svårt. Det som är roligt för en person är respektlöst för en annan.
anth said:
Just skämtet med kloptok och cupiden är omöjligt för en utomstående att förstå då det delvis bygger på tullcon-tråden som försvann när forumet kraschade i söndags
RasmusL said:
Problemet med wrnu är IMO att det är ett community snarare än ett kontakt- och diskussionsforum. Många samtal och diskussioner bygger på antagandet att läsaren befinner sig på ungefär samma nivå rörande kunskap om vad som hänt på wrnu senaste två veckorna. Bra eller dåligt problem? Jag vet faktiskt inte längre men tydligt är att det ibland är svårt att hänga med om man inte vet vilka alla är och vilka trådar som varit de senaste snackisarna.
2097 said:
Felet var att jag bröt mot min egen regel. Jag ska använda WRNU till att öka chansen till att jag kommer till ett faktiskt, fysiskt spelbord, inget annat.
 
Top