Nekromanti Åsikter önskas om idé

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Idén att skriva ett satirspel på Harlquins historiska romaner har lekt i mitt huvud i flera år nu. Spelet skulle alltså vara uttalad satir, med regler som förstärkte känslan av genréns klicheer och huvuddrag.

För er som inte är bekant med detta stycke kvalitetslitteratur så är alltså Harlequin Historisk romansböcker menade att läsas som tidsfördriv av verklighetsfrånvända kvinnor och flickor. Berättelserna är alla upplagda på samma sätt. En flicka, endera adlig eller mycket fattig (men adlig utan att veta om det), möter en Man med stort M som hon först avskyr/fruktar av ena eller andra anledningen men sedan faller djupt och svårt in lööööv med. Han avskyr eller misstror henne tillbaka, men hans känslor vänds också någonstans i mitten av boken åt det ömmare hållet, de genomlider svartsjukedraman och konspirationer från Den Väldigt Onde Ondingen som alltid finns med och lever till slut lyckliga i alla sina dagar. Karaktärutvecklingen är också alltid den samma. Hon är första självständig och vilse för att i slutet av boken ha slagit sig till ro, lugn och trogen vid sin makes sida, han är alltid en hård krigare, emotionellt sluten från att tidigare blivit sårad/sviken av en kvinna. Hjältinnan ger honom livet tillbaka och lär honom vad det är att älska igen. I slutscenen kan han skratta och vara glad, och hon står troget vid hans sida.

Allting är välrigt romantiskt, passionerat, fantastiskt och världsomvälvande. Dramaturgin överdriven och direkt fånig utanför sin kontext. Men, å andra sidan så är det knappast unikt för Harlequin. *hosthost*D&D*host*

Tanken är att i Harlequin - the game skapa ett system där egenskaper är baserade på rollisens plats i historien som utvecklats efter de stereotyper som alltid finns med i de här berättelserna (tydligt baserat på en 5p A-uppsats jag skrev om mansbilderna i genrén). De ska vara tydligt könssegregerade in absurdum och kunna has i grova drag på tre nivåer: Hjälte/Hjältinnanivå, Birollsnivå och Statistnivå. En hjälte som har egenskapen "stilig" är alltså alltid stiligare än en Biroll som har samma egenskap, för att skapa effekten att hjälten helt enkelt är mer superlativ på allt. Samma sak gäller för negativa egenskaper som "svartsjuk" eller "våldsam". Hjälten/hjältinnan är alltid mer av allt än biroller och statister.

Tanken är inte att spelet ska vara något man gör kampanjer av, snarare att enkelt kunna slänga ihop ett roligt scenario över några fjolldrinkar en kväll när man sitter ett par rollspelare och hänger.

Så, vad tror ni? Kan det bli nåt skoj eller ska jag lägga tanken på hyllan?

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Efter att ha haft trevligt när vi spelat tjejspelet Blue Rose så är jag helt för att testa ett Harlequin-spel, Gief pls.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Min mamma tycker Harlekin är för snuskiga! :gremblush: Så du måste skriva en annan version för mammor, så jag har någon att spela med!

Erik, som just insåg hur incestuöst det lät
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,155
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En tanke som slår mig är att inspireras av "mountain witch" och låta alla vara potensiella ondingar och the big lööv, förutom en som är den sökande kvinnan. (riktigt hur det har med sagda spel vet jag inte ännu). Sedan får kvinnan bygga upp förtroenden mot ena eller andra parten. Kvinnans mål är att få the big lööv. Ondingens mål är att få kvinnan. The big löövs mål är att avvisa kärlek men få den ändå.

Roligast kanske om man hade flera kvinnor och män, men olika sådana mål..

hmn


Något att bygga på ???


/ mr Biig Löööoser
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Så du måste skriva en annan version för mammor, så jag har någon att spela med!

Erik, som just insåg hur incestuöst det lät
Oroa dig inte, när det är du som säger det så är det ingen som tar det på det sättet...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag fick en idé, som det bara är att förkasta om den är kass: låt karaktärsutvecklingen ske i spelvärden också. Det vill säga, Självständig och Vilsen är en del av din rollperson på samma sätt hon skulle kunna ha Adlig eller Vacker. PÅ samma sätt kan hjälten ha egenskaperna Emo och Bitter likaväl som Soldat eller Stilig. Egenskaperna skulle funka på samma sätt och på samma skala - en hjältinna som är Vilsen är alltid mer Vilsen än en Vilsen biroll.

Vad man sedan gör är att man ungefär som i The Mountain Witch spelar spelet i ett antal faser, men man kan inte gå över till nästa fas förrän man har gjort om några egenskaper till en annan egenskap. Den nya egenskapen ska antingen vara samma egenskap fast negativ, eller den gamla egenskapens motsats. Man måste alltså göra om exempelvis Självständig till Ensam.

Man kan inte göra den omvandlingen förrän man har fått spö på något sätt i en konflikt. Det kan vara en social konflikt, en känslomässig konflikt eller till och med en fysisk konflikt. Det spelar ingen roll. Det viktiga är att man förlorar konflikten och i samband med förlusten så får man göra om egenskapen. Det kan vara nog så svårt, eftersom alla rollpersoner är mer superlativiserade än omgivningen. När egenskapen har ändrats så kryssar man för den så att man vet att man har ändrat den.

När alla viktiga personer (i första hand hjälten och hjältinnan) har byggt om en egenskap så går spelet in i en ny fas. Då är det dags för spelledaren att föra in nya element i ståryn, som till exempel Hjältens Barndomskompis Som Numera Är Rival, hjältinnans Strikta Och Inskränkta Far, och liknande saker. Dessa är till för att komplicera ståryn ytterligare och ge hjälten och hjältinnan fler saker att hamna i konflikt med och få spö av. Vilka element som ska föras in i ståryn kan man nästan till och med överlåta till en slumptabell. En kreativ spelledare kommer ändå att kidnappa tabellen och välja de element som han tycker passar bäst.

När man har jobbat sig igenom faserna till den sista så stegras insatsen. Den sista insatsen ska man nämligen inte förlora, utan den ska man vinna och på det sättet göra om en egenskap. Inte nog med det, man måste vinna den tillsammans med den/de andra huvudpersonerna. På så sätt kan de göra om en egenskap till något positivt, och därmed avsluta ståryn lyckligt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det där... äh, jag säger som Tharks sa, fast eftersom han sagt det behöver jag inget säga. Så jag säger det inte. Men ja. Jag nickar menande på huvudet i alla fall.


Storuggla, wants to see more
 
Top