Nekromanti Årsmötesplanering

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Okej, såhär:

Vi skulle haft ett "medlemsmöte" i början på december. Jag är inte helt säker på vem som myntde ordet, men tanken var helt enkelt att medlemmarna skulle få vara med och bestämma om saker vi inte kunde vänta med tills årsmötet.

Vi missade datumet vi satt (1/12) och jag skapade en allmän "vad händer med föreningen"-tråd som fick mycket svar. Vi lyckades till slut utreda frågan om vad vår relation till Sverok är, och svaret löd så här:

Sveroks hosting said:
Det är en aningen knivig fråga. Finns ingen direkt policy för området.

Traditionellt har ju vi erbjudit plats åt ideell spelverksamhet och snarlika områden.

Som jag ser det kommer ni få vara kvar så länge ni har den verksamhet ni har idag och bedriver det ideellt. Börjar ni dra in pengar i större volym via annonser eller dylikt så kanske vi vill ha en del av kakan. Sen handlar det ju även om hur mycket resurser ni använder hos oss. Ökar er resursförbrukning enormt så kanske vi blir griniga och vill att ni flyttar/betalar. Fast samtidigt så kanske förbundsstyrelsen tycker tillräckligt mycket om er för att ta den smällen.
tl;dr: så länge vi varken drar in eller gör av med mer pengar än idag så är det chill.


Föreningen så som den funkar idag gör typ ingenting. De forumiter som arrar saker har inte riktigt kommit in i föreningen, och vi i styrelsen har inte tagit tag i något mer än att ha utdragna möten. Det är dags för en nystart, tycker i alla fall jag. Det medlemsmöte vi skulle ha har typ hållts, men det känns ändå som att det är dags att ställa föreningen tillrätta en gång för alla med ett riktigt årsmöte där alla har rösträtt – och ett extrainsatt årsmöte vore fånigt så här nära årets slut.

Mitt förslag

Mitt förslag är att vi redan nu skickar en kallelse till nästa årsmöte, med start, säg, måndagen 9/1. Jag föreslår att vi väntar tills dess för att julen och ledigheten kommer ställa till med saker för en del, och det är osnyggt att ha årsmötet på fel sida om årsskiftet (även om våra stadgar bara säger att det måste vara "senast den 31:e mars varje år").

Förra årsmötet beslutade att styrelsen skulle tillsätta "eventuell valberedning" dvs vi skiter i formaliteterna. Jag kan gärna stå som valberedning om ni inte har några bättre idéer.

Vi borde få tag i Möller och wege, som är våra revisorer, för att få en kort revisorsrapport från dem (revisorerna behandlar väl egentligen bara att vi skött oss ekonomiskt, och med en omsättning på 0 kr kan man väl inte säga något annat?).

Sen har vi saker som att skriva kallelsen, formulera möteshandlingar (verksamhetsberättelse, ekonomisk berättelse, förslag på verksamhetsplan och budget) och i allänhet planera och moderera mötet. Jag ser gärna att någon av er gör något av detta, men då ska det faktiskt bli gjort också. Händer ingenting kommer jag göra det, men då kommer det inte bli så himla genomtänkt. Å andra sidan kanske inte det behövs – en av de stora frågorna är ju huruvida föreningen alls ska finnas kvar, och om vi löser upp den är det ju delvis ickefrågor.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Varje verksamhetsår ska man ju välja styrelse...
Kan folk börja nominera sig redan nu då månne, eller ska allting, nomineringar samt val, ske under årsmötet - eller hur kan/bör det fungera?

Jag menar, om föreningen beslutar att inte läggas ned så behövs ju en ny styrelse hur som haver. Intresset verkar ju finnas bland somliga.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Nominering brukar vara fri på mötet, men om man är en ordentlig förening (små lokalföreningar brukar i min erfarenhet inte bry sig) har man en valberedning som tar fram ett förslag. Vi har ingen sådan, men styrelsen har mandat att tillsätta (och därmed, anser jag, även mandat att utse sig själv till) valberedning. Så jo då, nomineringar eller åtminstone intresseförfrågningar/-anmälningar är bra att börja med redan nu. Om ingen annan gör det lägger jag upp en tråd om det samtdigt som jag skickar kallelsen, vilket jag gr när hela styrelsen är med på tåget (eller har haft nån vecka på sig att hoppa på det).
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Om ingen protesterar kommer för övrigt styrelsens uppfattning i frågan vara att alla utom Pilzeman, Solvebring, Bunny och krank har hoppat av styrelsen pga bristande engagemang. Och Bunny och krank har flaggat för att eventuellt inte hinna vara med.

Jag vill inte vara taskig, men så tolkar jag det om man inte kan uppbringa ett enkelt "jag är här".
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Följande punkter ska tas upp:

1.Mötets öppnande
2.Mötets behörighet
3.Val av mötets ordförande
4.Val av mötets sekreterare
5.Val av två personer att justera protokollet
6.Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året
7.Ekonomisk berättelse för förra året
8.Revisorernas berättelse för förra året
9.Ansvarsfrihet för förra årets styrelse
10.Årets verksamhetsplan
11.Årets budget och fastställande av medlemsavgift
12.Val av årets styrelse
13.Val av årets revisor
14.Val av årets valberedning
15.Övriga frågor
16.Mötets avslutande


Här är mitt förslag till styrelsens verksamhetsberättelse:
Föreningens medlemmar har under året deltagit i forumdiskussionerna och communityt på www.rollspel.nu. Ett knytkonvent i Göteborg planerades till hösten, men ställdes in pga bristande intresse. Styrelsen har även anmält till GothCon att man vill fortsätta driva Indierummet där nästa år.
Här är mitt förslag till ekenomisk berättelse:
Föreningen har undersökt möjligheterna att söka bidrag från Sverok, och funnit att vi inte kunnat söka något. I gengäld har vi inte heller haft några som helst utgifter, och tar inte heller ut någon medlemsavgift.
Revisorernas berättelse: jag ska pm:a Möller och wege, men får jag inte tag på någon så tar vi upp punkten med ett "det finns ingen revisorsberättelse" – det kan liksom inte finnas några tvivel kring vår ekonomiska ansvarsfrihet känner jag...

Här är mitt förslag för verksamhetsplan för 2012:
Föreningen ska under verksamhetsåret 2012 delta i och stödja forumet och communityt www.rollspel.nu.
Föreningen skall arrangera Indierummet på GothCon 2012.
Mitt förslag på budget och medlemsavgift:
Planerade intäkter: 0 kr.
Planerade utgifter: 0 kr.
Medlemsavgift: 0 kr.
Val av årets styrelse:
Styrelsen agerar valberedning själva, och förslaget är:
Jonatan Kilhamn (Pilzeman)
Andreas Sölvebring (solvebring)
Mikael Bergström (krank)
(anth)

Fler om någon mer blir nominerad.

Förslag på reviros: en person som medverkar på mötet: den av wege eller möller som svarar först ska givetvis få frågan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har skummat och har ingenting att invända emot. Ska ta mig en närmare koll vid ett senare tillfälle. Kort sagt, tror att allt ser bra ut. Great work, Pilzeman.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag tycker du har gjort ett bra arbete, Pilze. Förslaget till nästa års styrelse är bra, men anth skulle behöva tillfrågas innan hans namn föreslås. Det kan också vara värt att posta en blänkare på Rollspel.nu-forumet att "Föreningen WRNU söker styrelseledamöter", kanske förklara lite hur läget ser ut.

Jag har inte någon energi till övers för att fortsätta inom styrelsen, är jag rädd, men jag vill tacka er för det här året.
 
Top