Nekromanti [Årsmöte 2015] Modul C1: Årets verksamhetsplan

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Då intresset hos medlemmarna för det nödvändiga styrelsearbetet är närmast noll, förslår styrelsen att årets verksamhetsplan helt enkelt är noll och intet. Vi kommer också på detta årsmöte diskutera eventuell nedläggning av föreningen.

MEN ... om det finns intresse för att föreningen ska finnas, vad ska den då göra under 2015? Golvet är öppet för diskussion.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag ser inte riktigt att föreningen har någon funktion i dagsläget. Man kan man lägga den vilande istället för att lägga ned den helt?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Man kan, men det betyder att vi måste hålla reda på vem som har bankdosan och fortsätta rapportera in medlemmar till Sverok.

Just det förstnämnda tenderar att bli ett problem för en förening som blir vilande länge.

Jag skulle förespråka att lägga ned föreningen. Vill man plocka upp stafettpinnen på nytt är det inte svårare att skapa en ny förening än att återstarta en gammal.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det är mycket mer meck att skaffa nytt bankkonto än att hålla det igång, och vid kontakt med andra organisationer kan det vara en fördel med att ha historik.

Så länge det finns folk som är villiga att göra det lilla som krävs för att hålla föreningen vilande, så anser jag det är onödigt att lägga ner den. Det är inget som hindrar att det görs mer än det minimala heller.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ska vi ha kvar bankkonto föreslår jag att vi ska fortsätta att vara SVEROK-anslutna, eftersom de bjuder på årsavgiften på ett par hundra för ett bankkonto.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Med tanke på hur mycket rollspel har hamnat i skymundan på sistone, är nog inte fel att vi behåller representation i SVEROK. För snart kan de nog släppa "rollspel och" ur namnet.,,

Eller... nåja... lajv räknas ju som rollspel också. Så de behöver nog inte byta namn till SVEK i närmsta taget.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Sverok är inte längre en förkortning. De heter kort och gott Sverok (alltså inte SVEROK eller Sveriges Roll- och Konfliktspelsförbund).

Men, jag skulle gärna se att vi diskuterar föreningens eventuella nedläggning i den tråd som behandlar just den punkten. Även om en eventuell verksamhetsplan är avhängig av utkomsten av den punkten.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det här är diskussion om vad vi skall göra om föreningen finns kvar. Det är dock en hel del överlappning.

Det minimala som att ordna nästa årsmöte blir ett måste. Hantera omregistrering av användare är ett måste om vi är kvar i Sverok.
Rollspelsdraken, Indierummet, Repetikon, Tullcon, Umeås OSR-träffar och forumölar går under föreningen idag, men ingen av dem behöver gå under föreningen. Vill vi ha en fot inne i Sverok är det dock en fördel att att låta dessa ligga kvar under föreningens flagg.

Ligger saker kvar under föreningens flagg blir det åtminstone mer att skriva i nästa års verksamhetsbeskrivning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Min bedömning av vad som _måste_ göras för att ha kvar nuvarande sverokförening:

1. Ett konstituerande styrelsemöte inom viss tid från årsmötet (Detta krävs av våra stadgar)
2. Ett årsmöte (krävs av både sverok och våra stadgar)
3. Inrapportering av årsmtötet samt vilka som valdes till vad (krävs av sverok)
4. Registrerning av medlemmar (Krävs av sverok, men är väl bra att göra om man överhuvudtaget ska ha en förening)

Dessutom bör man lägga in en verksamhetsrapport i sverok. Inte egentligen nödvändigt, men man slipper en massa påminnelsemail, och det tar typ några sekunder att skriva in vad föreningen gjort sen nyår.

Vet inte om det krävs något ytterligare för att behålla kontot. Se till att kontoavgiften betalas, antar jag.

De arrangemang som idag hålls i föreningens namn görs så utan någon inblandning av styrelsen över huvudtaget förutom att vissa som arrangerat saker även råkar ha suttit i styrelsen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Lupus Maximus;n81537 said:
Rollspelsdraken, Indierummet, Repetikon, Tullcon, Umeås OSR-träffar och forumölar går under föreningen idag, men ingen av dem behöver gå under föreningen. Vill vi ha en fot inne i Sverok är det dock en fördel att att låta dessa ligga kvar under föreningens flagg.

Ligger saker kvar under föreningens flagg blir det åtminstone mer att skriva i nästa års verksamhetsbeskrivning.
Det häftiga med föreningens arrangemang är att de i princip sköter sig själva helt utan styrelsens inblandning :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Nu har vi beslut om att FORTSÄTTA med föreningen. Vi har också en STYRELSE.

Finns det önskemål om vad föreningen ska göra under året?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Magnus Seter;n81993 said:
Nu har vi beslut om att FORTSÄTTA med föreningen. Vi har också en STYRELSE.

Finns det önskemål om vad föreningen ska göra under året?
Starkare presentation på de stora konventen? Inte så att man ska ändra hur representationen ser ut men det kan gärna bli tydligare att det är WRNU som pysslar med indierum och dylikt. Vi har många med fötter i tryckbranchen på forumet, kan inte någon hjälpa oss att ordna fram lite logor och affischer att använda i officiella sammanhang?

Jag pysslar gärna vidare med FB-sidan om styrelsen ger mig fria händer till det. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag tycker vi kan specificera i verksamhetsplanen att det administrativa arbetet kommer att hållas till ett minimum. Bara så att alla är på det klara med det.

Starkare representation på konvent är en bra idé, MEN det är dumt att ta upp i verksamhetsplanen eftersom någon kan tro att styrelsen då ska mobilisera de krafter som behövs för det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
En förening gör ingenting. Den ger en plattform att göra saker från, men det är medlemmar som gör saker. Då vi nätt och jämt fick tillräckligt med röster mot nedläggning, och minst lika många röster för nedläggning, kommer jag att rösta mot alla förslag som säger att "föreningen skall göra något". Skall den vara mer än vilande så är det upp till medlemmar att göra något.

Jag är för att vi gör mycket mer än det minimala. Jag är emot att det tas beslut som lutar mot "andra, men inte jag".
 
Top