Nekromanti Ålderdomshemmet - slut

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
"Ligisten Vimes vägde den trasiga flaskan i handen och tittade lite oroligt på varulven Björn den Gode. Han hade försökt att sälja ut Vimes, men det hade slutat som ligisten ville i slutändan ändå.

"113 och Xyas är döda, och jag kommer att ärva." förklarade Vimes.

"Så du går nu" frågade Björn.

Vimes nickade och stängde dörren bakom sig. Han försökte låta bli att höra på hur de sista pensionärerna blev uppätna där inne."



Tack för gott spel och grattis till Björn och Vimes till vinsten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Tack för god match och tack Larsson för arrangemanget!

Det är alltid kul att vinna och jag tycker jag gjorde allt rätt i R2 (skönt att vara i en zon där man tänker helt klart, det är en angenäm upplevelse). R1 var betydligt jobbigare för mig, jag gillar egentligen inte att vara DTF och hade svårt att spela ordentligt. Precis som .113 fångade upp var det nog, i varje fall nu i efterhand, att jag var scum på något sätt (men hade jag varit ulv hade jag spelat annorlunda). Jag försökte också lite diskret flagga för att jag var ligisten med förhoppningen att ulven skulle alliera sig med mig.

Min plan var att få ut xyas första rundan och .113 i andra, i R2 hade jag planerat att göra som jag gjorde nu. Lägga första rösten och ställa både byn och ulven inför fait accompli. Men när jag såg att Sodivra var på väg att åka istället för mitt val xyas ruttnade jag lite och gick och la mig istället. Men sen, på morgonen såg jag följande trevliga saker:
1. .113 var död
2. Ingen hade röstat ännu

Det var kul att BDG försökte snuva mig på delad seger, men det var nog ett långskott. Jag lider lite med byn, såhär i efterhand kunde ni bara vinna på två sätt egentligen: antingen genom att rösta ut ulven i R1 eller genom att ligisten valt ulven bland sina offer. Jag var nära att välja BDG istället för .113. Hade jag gjort det hade byn vunnit istället.

Det är svårt att designa spel på ett sådant här litet spelarantal. Jag hade rätt kul i R2, men förstår om byborna känner sig lite borttrollade. Upplägg med en ulv är skakiga. Spelet kan vara över på en runda och det finns inte särskilt mycket för byn att gå på (roligt och smart för övrigt att BDG var den som var mest positiv inför byns chanser att hitta något värdefullt i tråden). Hade jag designat ett enkelt spel för sex spelare hade jag nog valt 4 bybor och 2 ulvar utan nattmord. Det sagt var det som sagt rätt kul att spela ligist.

För övrigt:
.113 var hur bra som helst, känns verkligen som WRNU:s vassaste spelare som det är nu.
Khan gjorde ett bra första spel! Hoppas att du vill vara med fler gånger.

Slutligen:
Det är synd att varulvsspelsscenen på WRNU har förtvinat så. Men samtidigt verkar det ju vara lite svårt att veta vilket spelarunderlag man kan skaka fram, Mäster Ulv drog ju till exempel 13 spelare och det var inte så länge sedan. Har ni några tankar om hur vi dels kan öka antalet spel per år (nu ligger vi väl på 1-2?) och dels antalet spelare som är med?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
.113;n269967 said:
Vimes, jag kallade dig ligist fort, vad tänkte du då? :)
Tja, egentligen gjorde det mig inte särskilt nervös. Hade jag avslöjats som ligist redan i R1 hade det inte gjort jättemycket. Grejen är ju att det rimligtvis hade varit en dålig idé av byn att rösta ut ligisten (för man bränner en chans att hänga ulven) och för ulvens del är det dumt att nattmörda ligisten (om inte ulven står på ligistens dödslista). Faktum är att jag, som jag skrev ovan, lite försökte hinta om att jag var ligist för att flörta med ulven. Att du plockade upp det och skrev det i tråden gjorde att jag fattade att du inte var ulven och att BDG inte gjorde något av det gjorde att jag inte blev särskilt förvånad när det blev tydligt att han var ulv.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Är det någon som har någon teori varför varulvsspelandet gått ner? Var det bytet till det nya forumet som var nådastöten?

Jag har börjat titta på utländska forum där man kan spela, men jag har alltid tyckt bäst om stämningen här. :-(
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vimes;n269980 said:
Tack för god match och tack Larsson för arrangemanget!

Det är alltid kul att vinna och jag tycker jag gjorde allt rätt i R2 (skönt att vara i en zon där man tänker helt klart, det är en angenäm upplevelse). R1 var betydligt jobbigare för mig, jag gillar egentligen inte att vara DTF och hade svårt att spela ordentligt. Precis som .113 fångade upp var det nog, i varje fall nu i efterhand, att jag var scum på något sätt (men hade jag varit ulv hade jag spelat annorlunda). Jag försökte också lite diskret flagga för att jag var ligisten med förhoppningen att ulven skulle alliera sig med mig.

Min plan var att få ut xyas första rundan och .113 i andra, i R2 hade jag planerat att göra som jag gjorde nu. Lägga första rösten och ställa både byn och ulven inför fait accompli. Men när jag såg att Sodivra var på väg att åka istället för mitt val xyas ruttnade jag lite och gick och la mig istället. Men sen, på morgonen såg jag följande trevliga saker:
1. .113 var död
2. Ingen hade röstat ännu

Det var kul att BDG försökte snuva mig på delad seger, men det var nog ett långskott. Jag lider lite med byn, såhär i efterhand kunde ni bara vinna på två sätt egentligen: antingen genom att rösta ut ulven i R1 eller genom att ligisten valt ulven bland sina offer. Jag var nära att välja BDG istället för .113. Hade jag gjort det hade byn vunnit istället.

Det är svårt att designa spel på ett sådant här litet spelarantal. Jag hade rätt kul i R2, men förstår om byborna känner sig lite borttrollade. Upplägg med en ulv är skakiga. Spelet kan vara över på en runda och det finns inte särskilt mycket för byn att gå på (roligt och smart för övrigt att BDG var den som var mest positiv inför byns chanser att hitta något värdefullt i tråden). Hade jag designat ett enkelt spel för sex spelare hade jag nog valt 4 bybor och 2 ulvar utan nattmord. Det sagt var det som sagt rätt kul att spela ligist.

För övrigt:
.113 var hur bra som helst, känns verkligen som WRNU:s vassaste spelare som det är nu.
Khan gjorde ett bra första spel! Hoppas att du vill vara med fler gånger.

Slutligen:
Det är synd att varulvsspelsscenen på WRNU har förtvinat så. Men samtidigt verkar det ju vara lite svårt att veta vilket spelarunderlag man kan skaka fram, Mäster Ulv drog ju till exempel 13 spelare och det var inte så länge sedan. Har ni några tankar om hur vi dels kan öka antalet spel per år (nu ligger vi väl på 1-2?) och dels antalet spelare som är med?


Rekrytera mera är väl det som gäller, håller med om att Khan gjorde en bra första match och hoppas vi kan få till fler spel fler gånger så Khan får spela mera.

Angående upplägget skulle ligisten fungerat så här istället (med bara 6 spelare): Den får välja 1 namn som ska ut, den andra är ulven. Lyckas man pricka ulven så tur för dig, då vinner du när ulven åker!
Men det skulle göra att oavsett så vill ligisten första rundan få ut en bybo, och är mest troligt på ulvens sida, men måste sedan klura ut vem ulven är också för att kunna vinna. För nu blev det ju över egentligen direkt du kom in och la din röst Vimes, byn kunde inte vinna då. Men sånt är ju svårt veta med sånna här ovanliga upplägg tänker jag.

(och tack btw :) )
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Tackar tackar. Jag kände mig mest velig och nervös, men så brukar det vara när man gör nya saker.

Stort tack till alla motspelare i allmänhet, och Larsson i synnerhet. Det här gör jag gärna fler gånger.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Khan;n270022 said:
Tackar tackar. Jag kände mig mest velig och nervös, men så brukar det vara när man gör nya saker.

Stort tack till alla motspelare i allmänhet, och Larsson i synnerhet. Det här gör jag gärna fler gånger.

En sak som är bra att komma ihåg är kanske att om du är siare och säger att vimes är siad bybo så är det olämpligt att öppet börja fundera om han är ulv sen ;) det kan ju göra att man får lite tveksamma tankar kring ditt siarclaim. Annars va det bra :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tack för spelarret Larsson!

Jag var ganska upptagen och seg, så jag missade första rundan mer eller mindre. Min hypotes till att rösta på .113 var ganska svag, så som det är i första rundan. Han var MEST aktiv, och på de senaste lir jag arrat så var byn seg och ulvarna mest aktiva... Jag hade tänkt prova och se hur han reagerade, och sen flytta rösten. Men jag hängde inte med i spelet riktigt, och så var rundan slut.

Jag tyckte ligisten var intressant, och det var kul att se Vimes outa sig, och se hur det spelet fortlöpte. Kul!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ja tack för gott spel, jag kan inte säga att jag helt plockade upp att Vimes var ligisten men jag plockade iaf upp tillräckligt mycket hintar för att ändra mitt nattmord (hade Vimes där först) till .113 som jag i vart fall var säker på inte var ligisten vilket på sätt och vis var det viktigaste.

Jag hade också en hel del funderingar på hur min strategi skulle vara runda 2, för när det gäller att bara få ut en spelare till så finns det ju ett väldigt stort incitament att bluffa siare och peka ut någon (vem som helst) som ond. Tanken där är att om en haft tur och siaren dött så är spelet i princip vunnet, för om en inte gör bort sig så har byn liksom inte så mycket annat val än att hoppas på att det är riktigt, och om jag råkar pricka siaren själv som den 'onda' så är det också i princip vunnet eftersom ingen kommer tro på en siare som går ut och säger det efter att den blivit utpekad som ond. Å andra sidan så ligger en väldigt dåligt till om inget av detta inträffar eftersom siaren då kommer gå ut, och i det läget har den andra siaren oerhört mycket större trovärdighet eftersom ingen maffia skulle gå ut och låtsas vara det istället för att ta en säker seger. Min tanke i detta spel var dock att det fanns en extra chans då att försöka få igenom att den spelaren måste vara ligisten och att ligisten valt mig.

Till slut så kände jag dock att runda ett gått så bra för mig att det inte fanns någon anledning att chansa på att bluffa en roll och om siaren skulle ha pekat på mig (och överlevt) så tänkte jag i det läget hävda att siaren var ligist, eller om jag hade tur lyckas pakta med ligisten. Jag hade förövrigt inte läst reglerna så noga så att jag visste vad som hände vid lika :)

När sen Vimes gick ut med sitt mycket logiska resonemang så var jag först inte på att rakt ut bara jubla och rösta på Xyas och ta hem partiet. Men sen insåg jag plötsligt att waaait tänk om claimen är falsk? Tänk om det var ett supersnyggt sätt att få ulven att outa sig och att det var någon helt annan (kanske en döing) som var ligist och beslöt mig för att jag trots allt var tvungen att ligga lite lågt. För om det var sant så var ju spelet vunnet oavsett. Men sen när folk ville avsluta spelet så var det ju helt klart att det inte var en bluff och jag tänkte att jag måste ju ändå se om byn vill ta med Vimes i fallet. Planen hade förstås vissa problem och när Vimes så snyggt frameade det som att byn faktiskt hade en chans att vinna om dom röstade på mig så fanns det liksom inga logiska argument kvar som var mot och eftersom jag ändå skulle vinna så fick det räcka så.

Men jag håller med övriga, .113 och Khan spelade båda väldigt bra, Sodivras insats var väl inte den bästa men han kan säkert komma igen om han får orken åter, vi vet ju att han kan. Xyas fick ju aldrig riktigt chansen att komma igång eftersom det är ju de senare dagarna han glänser och där var det lite kört när nu ulven och dtf ("Den tredje fraktionen") kunde pakta. Vimes tyckte jag första dagen spelade rätt dåligt, vilket väl egentligen bara borde gjort att jag borde förstått att Vimes inte tillhörde till byn. Som DTF så var det ju bra spelat.

Men ja tack för god match alla, och som någon sa på så här få spelare så riskerar det att bli ganska slumpmässigt men det kan ju vara kul för det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Angående diskussionen om rekrytering och så vidare:

Jag är dels inte särskilt sugen på att spela PBF-mafia på ett annat språk än svenska. Detta talar för att bygga vidare på WRNU-communityt (utöver andra saker som Larsson var inne på ovan). Men vi har tappat spelare (även om, som sagt, vissa mer nyliga spel har haft en ganska god uppslutning), vilket väl beror på ointresse (både för varulvsspel och WRNU) och forumplattformen. Vi skulle behöva rekrytera! Förut gick jag i tankarna om ett varulvsspel.nu som är en portal som länkar vidare till varulvsspelsforumet på WRNU. Med tanke på forumplattformens dassighet känns det dock inte som ett projekt som är värt att gå vidare med. Ett tag var jag inne på att man skulle kunna dra igång något sådant i och med plattformsbytet, men eftersom det verkar högst oklart när det blir av har jag lite släppt den här tanken också.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
.113;n270027 said:
En sak som är bra att komma ihåg är kanske att om du är siare och säger att vimes är siad bybo så är det olämpligt att öppet börja fundera om han är ulv sen ;) det kan ju göra att man får lite tveksamma tankar kring ditt siarclaim. Annars va det bra :)
Ja, att jaga runt en övertrött och supersnabb ett-och-ett-halvt-åring i några timmar gör en del för hjärnan kan jag säga. Man är inte riktigt med på vad man själv minns efteråt. :p
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sodivra;n270191 said:
Jag hade velat köra one night ultimate werewolf över skype.
Hur skulle det gå till? Det är ju mycket fysiska brickor att puffa runt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vimes;n270071 said:
Angående diskussionen om rekrytering och så vidare:

Jag är dels inte särskilt sugen på att spela PBF-mafia på ett annat språk än svenska. Detta talar för att bygga vidare på WRNU-communityt (utöver andra saker som Larsson var inne på ovan). Men vi har tappat spelare (även om, som sagt, vissa mer nyliga spel har haft en ganska god uppslutning), vilket väl beror på ointresse (både för varulvsspel och WRNU) och forumplattformen. Vi skulle behöva rekrytera! Förut gick jag i tankarna om ett varulvsspel.nu som är en portal som länkar vidare till varulvsspelsforumet på WRNU. Med tanke på forumplattformens dassighet känns det dock inte som ett projekt som är värt att gå vidare med. Ett tag var jag inne på att man skulle kunna dra igång något sådant i och med plattformsbytet, men eftersom det verkar högst oklart när det blir av har jag lite släppt den här tanken också.


Vore det inte bättre med tvärtom, en länk till något liknande punkforumet, fast specificerat extra mkt mot varulvsspel?

Mafiauniverse sidan har massor med fina funktioner som gör livet lättare för spelare t.ex. rösträkning och lite annat.

Sen även om jag kan spela på engelska och tycker det är nästan lika roligt så kommer det nog alltid vara roligast köra med gänget man startat med här, kommer aldrig glömma första matchen vi körde vimes, avslutet var helt grymt :)

Men på engelska suger det lite för det är ofta man får leva med slutet på rundan kring midnatt om man har tur och 2-4 på natten som mer vanligt.. Det suger eftersom det ofta händer mycket kring den tiden. Så Sverige är bäst ändå :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tror ni att vi kommer lyckas få till några fler spel här?

Har tänkt mycket på varför det kom så mycket folk till Mäster Ulv men bara sex till Ålderdomshemmet. Jag gjorde ändå reklam här och i massa olika Facebook-grupper för att få hit nya spelare.

Är det Vimes som är den hemliga faktorn? Har han en animalisk karisma som andra dödliga saknar?

Vimes - har du några planer om att försöka få igång ett spel i framtiden? :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
LJSLarsson;n270707 said:
Tror ni att vi kommer lyckas få till några fler spel här?

Har tänkt mycket på varför det kom så mycket folk till Mäster Ulv men bara sex till Ålderdomshemmet. Jag gjorde ändå reklam här och i massa olika Facebook-grupper för att få hit nya spelare.

Är det Vimes som är den hemliga faktorn? Har han en animalisk karisma som andra dödliga saknar?

Vimes - har du några planer om att försöka få igång ett spel i framtiden? :)
Nästa ulvspel blir helt enkelt kallat Mäster Vimes, eller Vimesspel
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Och jo tror det blir mer spel av. Tillslut.

Men man får kanske köra längre dagar, 36h tex så folk känner de har tid?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag tror det är min animaliska dragningskraft, ja.

Eller nä, jag tror det är mycket tillfälligheter. Vilka som har tid, är sugna, ser anmälningstråden och så vidare.

Sedan var kanske Mäster Ulv-upplägget extra lockande för en del.

Jag har inget upplägg i skrivbordslådan just nu, men Mäster Ulv-upplägget tror jag med fördel kan återanvändas (oavsett om jag eller någon annan arrangerar).
 
Top