Nekromanti Ålderdomshemmet - runda 2

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
"Sluta spela död, Sodivra, vi vet att det är du som är varulven!"

Pensionärerna sänkte käpparna och tog en paus i misshandeln. Sodivra kropp var i och för sig oigenkännlig efter alla slagen, men någon varulv tycktes han inte vara.

"Äsch, kom så går vi till bingohallen istället."

Men väl i hallen möttes av pensionärerna av en ny fruktansvärd syn: omkullvälta stolar, ölburkar och ordet "könsorgan" skrivit med märkpenna på väggen.

"Tänka sig att ingen kan fånga den där ligisten. Hade du inte en bra plan på hur vi skulle göra, 113?"

Men 113 svarade inte. Han hade aldrig följt med till bingohallen, och när pensionärerna gick tillbaka för att leta hittade de bara blodfläckar på väggarna.


Tack till Sodivra (bybo) och 113 (bybo) för gott spel. Ni får skriva varsitt inlägg om hur allt var bättre för och att det inte görs bra musik längre.


Röstningsunderlag:
Sodivra: 3 (Björn den Gode, 113, Khan)
Xyas: 1 (Vimes)
113: 1 (Sodivra)
Ingen: 1 (Xyas)


Denna runda slutar söndag 22.00.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Sommaren är kortare och musiken stinker! Tacka vet jag Lasse stefanz...

Tack för spel :) sa ju jag skulle dö :p
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jaha, det där gick ju ungefär så dåligt som det kunde ha gått, visst det är väl inte så stor chans att lyckas få ut ulven första rundan men ändå lite oflyt tycker jag att ingen av dom som dog ens var ligisten. Det innebär ju nu alltså att vi är i situationen att vi är 2 bybor, 1 ligist och 1 ulv. Vi vet att ulven inte vill rösta ut ulven och ligisten röstar ju enligt sin egen agenda som kan sammanfalla med byns men inte alls behöver göra det. Jag tror nästan vi måste hoppas att ligisten har skrivit ulven som ett av sina namn för annars har vi nog i princip redan förlorat. Även om ligisten har gjort det så måste vi ju också fortfarande lista ut vem som är ulven.

Och Xyas dog som vanligt inte runda ett, den här gången får jag ju erkänna att det var mitt fel men det kändes verkligen skumt att Sodivra satt så fruktansvärt still i båten, och med tanke på att hen gjorde ett avskedsinlägg strax efteråt så fattar jag nog fortfarande inte hur hen kunde vara bybo.

Den här dagen är ju som vi också tidigare konstaterat vår sista chans att fånga ulven, eftersom det inte finns någon läkare så _vet_ vi att vi har förlorat om vi gör fel nu. Helt ärligt så känns det skitsvårt, min analys från slutet av förra rundan har inte direkt ändrats förutom då att jag fortfarande vill ha svar från Khan varför du hoppade på drevet på Sodivra. Om jag ska finna någon tröst i det hela så är det ju stabilt folk kvar, både Xyas och Vimes är ju rutinerade och om någon av er är min bybokollega så räknar jag med att det i vart fall inte blir några nybörjarmisstag så att säga, och även Khan har spelat ovanligt bra för att vara nybörjare. Det är ju en gammal sanning att med tillräckligt bra spelare så vinner byn, tyvärr tror jag kanske att det här upplägget är lite väl obalanserat till ulvens fördel just med tanke på att närvaron av en ligist ställer till det så himla mycket både när det gäller mönster och strategier men å andra sidan så måste ju en ensam ulv känna sig väldigt ensam och vi har alltid chansen att vi har en levande siare som kan ge oss ljus i mörkret.

1/15
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fasen. Ja, tack för gott spel .113 (och Arvidos, även om det inte blev så mycket av det)!

Röst: xyas
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är ligisten.

Mina val var .113 och xyas. Min röst kommer ligga på xyas hela rundan ut.

Eftersom jag har första rösten kommer xyas hängas om det blir oavgjort mellan honom och någon annan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Vimes;n269526 said:
Jag är ligisten.

Mina val var .113 och xyas. Min röst kommer ligga på xyas hela rundan ut.

Eftersom jag har första rösten kommer xyas hängas om det blir oavgjort mellan honom och någon annan.
Ok.... Jag visste väl att det var något skumt med att du hängde på Xyas-spåret så lätt. Men alltså om det här är sant (vilket det visserligen inte alls behöver vara återkommer till det) så är det enda vi kan hoppas på att det faktiskt är Xyas som är varulven för annars kommer ju ulven bara också rösta på Xyas och det spelar ingen roll vad byn gör. Och det är väl i så fall också vad Vimes har räknat ut och anledning till att han går ut med det hela.

Det sagt, det finns ju en variant här, och det är att Vimes helt enkelt bluffar, som jag pratade om första dagen så är det ju puckat av byn att plocka ligisten idag för då vinner ulvarna, men det gör ju också att det blir väldigt lockande att bluffa ligisten, det är en bluff som i så fall också garanterar seger men mycket enklare att komma undna med än siare eftersom allt konstigt spel tidigare bara kan förklaras med att hen ju var på ett annat lag.

Så Xyas och Khan, någon av er som vill claima ligist eller siare? (Eller ja, om ni är ulv så kan lika gärna bara säga det och lägga er röst på Xyas så kan vi avsluta det här spelet i förtid, för Vimes har ju liksom inte bluffat ligist som bybo, så finns det en annan ulv, och den inte är Xyas så är vi ju körda och då är det väl lika bra att get over with it).

2/15
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hm. Det här får jag ju villigt erkänna att jag skäms för. Men som senildement nybörjare, med en släng av Alzheimers dessutom, är det svårt att veta vad som är rätt och fel, bra och dåligt i spelet.

BDG - Du kommer nog inte få någon att säga att den är siare, eftersom det i teorin kan bli en runda till. Anledningen till att jag hoppade på Sodivra var erfarenhet från tidigare liknande spel, som jag sade förut. Den som säger massor och den som sitter tyst är de man bör misstänka i min bok. När jag insåg att Sodivra varit klart tystast blev det enklare att hoppa på där.

Jag är i vilket fall rätt okej med att Vimes faktiskt inte bluffar. Jag köper att han vill spela högt och vara öppen med att han är ligist.

1/15
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
1/15
Håhåjaja. Jag hade ju egentligen tänkt delta lite mer förra rundan (jo faktiskt) men så gick min bil sönder och hela dagen gick åt. Märklig situation nu med ligist-vimes. Och Khan, hur menar du med att det i teorin kan bli en runda till? Det kan det väl inte?

Jag är varken ligist eller siare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Xyas;n269548 said:
1/15
Håhåjaja. Jag hade ju egentligen tänkt delta lite mer förra rundan (jo faktiskt) men så gick min bil sönder och hela dagen gick åt. Märklig situation nu med ligist-vimes. Och Khan, hur menar du med att det i teorin kan bli en runda till? Det kan det väl inte?

Jag är varken ligist eller siare.
Det var jag som tänkte fel. Jag tänkte att vi är fyra kvar, och att det i teorin kan bli en runda med 1 bybo och 1 varulv. Men jag dubbelkollade reglerna och hade fel.

Då kan jag väl vara öppen rakt av. Jag är siare och siade Vimes förra gången. Det jag fick reda på var att han INTE är en varulv.
2/15
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
2/15
Ja det siandet hjälpte ju inte sådär mycket tyvärr. Det är ju inte ens sådär värst grönande för Khan, i och med att det är ett rätt safe claim att göra för en ulv om vår siare redan försvunnit. Men utan så mycket att gå på får det väl anses lite grönande.

Röst: Björn den Gode.

Seg start följt av autopilot pga att du inte gillar att spela ulv kanske? Lite väl smörande för andra spelare för att verka resonablare än vanligt? Men som du själv sa så är det väl bara att som ulv rösta på mig tillsammans med Vimes och ta hem det här. Om inte vimes nu kör en märklig bluff som antingen ulv (för att komma undan) eller bybo (för att lura fram ulven).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
3/15
Eller Vimes är såklart inte ulven när jag tänker efter ett varv till i och med siandet från Khan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså:

om alla spelar rationellt (vilket vi får anta) kommer xyas röstas ut. Om han inte är ulven kommer ulven lägga sin röst på honom, och om han är ulven vill inte byn rösta ut någon annan. Alldeles oavsett kommer han röstas ut den här rundan.

Vad väntar ni på?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hm. Jag är försiktigt skeptisk till att lita på Vimes eftersom han bara har att vinna på att vi röstar ut Xyas. Å andra sidan är det ju 50/50 att han gissat rätt.

BDG -> Vad anser du om Vimes och/eller Xyas?

Xyas -> Vad anser du om BDG och/eller Vimes?

3/15
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Med frågan menas alltså om Vimes faktiskt ÄR ärlig och ligist, eller varulv och lögnare.

4/15
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Vimes;n269582 said:
Alltså:

om alla spelar rationellt (vilket vi får anta) kommer xyas röstas ut. Om han inte är ulven kommer ulven lägga sin röst på honom, och om han är ulven vill inte byn rösta ut någon annan. Alldeles oavsett kommer han röstas ut den här rundan.

Vad väntar ni på?
Ja alltså det vi väntade på var väl att försöka lista utom du var ulven. Men om Khan hävdar att han är Siare och att han har kollat dig och du är grön så är du ju grön, det finns ju liksom inget alternativ där.

Det är ju också svar på Khans fråga, det är självklart att Vimes är grön om du säger att du är siare och har siat vimes som grön.

Enda alternativen kvar då är Khan och Xyas. Att Khansjälv som är ulv är ju möjligt, men det känns oerhört långsökt att en nybörjare skulle vara ensam ulv och gå in och bluffa siare. Dessutom hade han ju bara kunna rösta på Xyas i så fall så hade det varit klart.

Så, då är det ju bara en kvar:
Röst: Xyas
Jag skulle ha hållit fast vid mitt första drev alltså så hade vi redan varit klara.

3/15
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Khan;n269584 said:
Med frågan menas alltså om Vimes faktiskt ÄR ärlig och ligist, eller varulv och lögnare.
Va? Men du har ju siat Vimes och sett att han inte är ulv?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Xyas;n269588 said:
Va? Men du har ju siat Vimes och sett att han inte är ulv?
Jag är förvirrad och senildement. Ursäkta.

RÖST: Xyas

5/15
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jo men grattis till ulven och Vimes då. Finns ju inget annat sätt detta kan sluta på nu, så ska vi ta och avsluta partiet i förtid?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Xyas;n269615 said:
Jo men grattis till ulven och Vimes då. Finns ju inget annat sätt detta kan sluta på nu, så ska vi ta och avsluta partiet i förtid?
Sorry, xyas!
 
Top