Nekromanti Äventyrsuppslag..

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Jag saknar äventyrsuppslag..

Jag brukar inte ha problem att skriva äventyr när jag väl kommit på grundidén..men det är där problemet ligger.

Så, någon som har en grundidé som kan hjälpa mig att släppa ut fantasin?
 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
en klassiker: rollpersonerna blandas in med mafian och hamnar i mitten av en uppgörelse i den undre världen och massa "roliga" saker kan hända.
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Eller varför inte spela terrorister med något mål. Kom ihåg att en terrorist är en frihetskämpe bland hans sympatisörer. Så allt handlar bara om politiska motiv. Det kan vara att sno ett gammal utdöd sjukdom som endast existerar i något provrör i något labb. Har man väl lyckats sno denna bakterie är det bara att börja odla dem. Och de oldas väl bäst i en människo kropp. Tänk en epidemi av smittkoppor. Ingen är vaccinerad mot den. Men det finns botemedel, fast innan symptomen syns så är många smittade. Varför då göra något sånt? Ja politiska motiv som att tex försöka dra ett lands trupper ur sitt eget hemland eftersom folket i landet plågas och våldtas av soldaterna. Man kan ju också göra det för pengarna, eller så kan man göra det någon annan, motivet blir då inte speciellt intressant eftersom man inte har med det att göra. Bara man får sina pengar. Vad man inte vet är att det är inte slut efter man snott bakterien. Kanske uppdragsgivaren har lite mer planer för spelarna, som tex, att låta dem vara bärare av sjukdomen utan deras vetskap. Allt tar då en oväntad ändring då spelarna får reda på det och de måste hitta sin uppdragsgivare för att få botemedlet och utkräva sin hämnd för att man blivit lurad. Några idéer bara...

Lycka till!
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Bra ide..

Följdfråga: Om man ska skriva det för att lägga ut för allmän nedladdning skulle det då vara bra med medföljande RP. Jag menar det är inte så ofta som hela gruppen har terrorister som RP. Eller fördedrar ni att skapa egna RP utifrån äventyrets utformning?
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Att bara "bryta sig in någonstans för att sno en sak" är generellt sett ofta en bra grundidé som man sen kan spinna vidare på och utveckla, antingen i förväg eller allteftersom spelet fortskrider.

-hämdaktioner
-utpressning
-oväntade möten, avtal och blåsningar
-RP:s uppdragsgivare visar sig vara någon annan än de trodde från början
-följduppdrag
-det drar ihop sig - RP förbereder sig på ett avgörande
-den obligatoriska slutstriden

Fast terrorister är ett bra utgångsläge, särskilt om de ska stjäla någonting i ett visst syfte för någon.. där har du hela upplägget!
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
Re: Bra ide..

jag brukar fixa nya karaktärer till respektive rp till alla uppdrag jag laddar ner från webben tycker att karaktärerna blir lite mera personliga då. men eventuel FI kan gott följa med
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Bra ide..

Terrorist är inget yrke, utan en en benämning på en man som handlar själv eller i en liten organisation för att tillfredsställa sina egna politiska motiv.. En forskare kan vara terrorist, även en byggnadsarbetare. Frågan är bara om de har övertygelsen och viljan att utföra en handling som kan döda flera tusen människor.
Jag kanske missförstod det du skrev innan och i så fall ber jag om ursäkt.
 
Top