Äventyr i nutid

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Min sambo har börjat spelleda och tycker det är väldigt roligt. Dock så är hon lite kräsen gällande vilka äventyr hon vill spelleda.
Helst vill hon att det ska utspela sig i en någotsånär nutid (kanske 1950-2050) samt helst inte vara för mycket övernaturligt (Slåss mot demoner och spöken går bort). Dock så är hon inte främmande för att modda bort övernaturliga händelser så länge inte hela äventyret cirkulerar just det.

Exempel som fungerade bra för henne är äventyren som släpptes till Noir samt många av äventyren till Kult: Divinity lost (hon tog bort vissa demoner och ersatte med mordlystna galningar istället).

Har ni några idéer på vad som skulle passa henne bra tro?
Jag är tacksam för alla förslag och kommer införskaffa det mesta som rekommenderas.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Saga Games har några gratiskampanjer i 1900-talsmiljöer (skrivna av mig) som du kan ladda ner som PDF härifrån -- länk >>>
Strålande.
Ser väldigt intressant ut. Kan ju inte läsa mer än inledningen då jag inte vill fuskläsa äventyret, men jag skickar över det till henne på direkten. Tackar.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Måste det vara äventyr i spelledarstyrda spel? Nerver av stål, Psychodrame, It's Complicated med flera är ju spel som utspelar sig i nutid utan tillstymmelse till övernaturligheter, men de är ju inte "äventyr", riktigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
För ca ett år sen skev jag ett äventyr till Barkhäxan som heter Leda och som finns på Scenariobiblioteket. I slutet äventyr äventyret händer grejer som utan tvivel är övernaturliga, men jag tror att det kan ändras. Då blir det ju ett äventyr som är lite av en mörk thriller, om hon vill spelleda sånt?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
CoC men utelämna hela eldritch horror/cosmic horror grejen. Där borde det ju finnas en uppsjö äventyr att använda sig av som utspelar sig 1950's och framåt.


Ur varselklotet -har du ju tex sommar på kollot som inte innehåller några övernaturligheter alls. Finns gratis på scenariobibliotek och har ju ingenkänningsfaktor iom att det är svenskt 80-tal.

Hur ser hon på mutanter och robotar och antropomorfa djur ? Du har ju mutant i olika utgåvor det är ju postapokalyps utan några övernaturligheter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Min sambo har börjat spelleda och tycker det är väldigt roligt. Dock så är hon lite kräsen gällande vilka äventyr hon vill spelleda.
Helst vill hon att det ska utspela sig i en någotsånär nutid (kanske 1950-2050) samt helst inte vara för mycket övernaturligt (Slåss mot demoner och spöken går bort). Dock så är hon inte främmande för att modda bort övernaturliga händelser så länge inte hela äventyret cirkulerar just det.

Exempel som fungerade bra för henne är äventyren som släpptes till Noir samt många av äventyren till Kult: Divinity lost (hon tog bort vissa demoner och ersatte med mordlystna galningar istället).

Har ni några idéer på vad som skulle passa henne bra tro?
Jag är tacksam för alla förslag och kommer införskaffa det mesta som rekommenderas.
Tales from the Loop?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Delta Green har visserligen en del övernaturligt men det går att fokusera på agent-/utredardelarna.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Måste det vara äventyr i spelledarstyrda spel? Nerver av stål, Psychodrame, It's Complicated med flera är ju spel som utspelar sig i nutid utan tillstymmelse till övernaturligheter, men de är ju inte "äventyr", riktigt.
Jag tror att det måste vara det. Hon är väldigt ny i rollen och har nog svårt att hantera äventyr som inte är skrivna för en spelledare.

För ca ett år sen skev jag ett äventyr till Barkhäxan som heter Leda och som finns på Scenariobiblioteket. I slutet äventyr äventyret händer grejer som utan tvivel är övernaturliga, men jag tror att det kan ändras. Då blir det ju ett äventyr som är lite av en mörk thriller, om hon vill spelleda sånt?
Jag har laddat ner det till sambon nu, tack så mycket för tipsen.

Hur ser hon på mutanter och robotar och antropomorfa djur ? Du har ju mutant i olika utgåvor det är ju postapokalyps utan några övernaturligheter.
Ja, CoC fungerar bra. Hon har kört ett äventyr därifrån. Jag har försökt leta lite i det stora COC-sortimentet och har hittat några äventyr som verkar bra (och som utspelar sig i nutud).
Robotar, mutanter och så vidare går tyvärr bort direkt. Ur varselklotet hade jag inte ens tänkt på. Bra förslag. Tackar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
@dancodan min erfarenhet är att klassiska SL-drivna äventyr är enklare för redan inbitna rollspelare. För övriga är ex Primetime Adventures betydligt mer begripligt.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
För övriga är ex Primetime Adventures betydligt mer begripligt.
Kollade just upp detta, verkar ju onekligen intressant. Frågade sambon om det men hon sa att hon helst vill ha ett äventyr att läsa igenom (En början, några spännande händelser, en tvist och ett slut ungefär). Helst mer åt det rälsade hållet i början. (Vilket inte är något problem för oss spelare).
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Detektivdrama, mordfall med mera är ju det som hon gett uttryck för mest. Men var hittar man sådant?
Finns det ens så mycket sådant?

Jag är mest bekant med övernaturligt som t.ex. CoC eller Fantasy som DnD, samt våra svenska alster.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detektivdrama, mordfall med mera är ju det som hon gett uttryck för mest. Men var hittar man sådant?
Finns det ens så mycket sådant?

Jag är mest bekant med övernaturligt som t.ex. CoC eller Fantasy som DnD, samt våra svenska alster.
Du har conspiracy x , ninjas and superspies , spycraft Det var dom första sådana spel jag såg i bokhyllan 🤣. Det finns en uppsjö spel på det temat
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Mitt favoritspel för nutid är mitt eget OKULT, men det är samberättande, så inte äventyr i den traditionella meningen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Lite förenklat så skulle jag säga att conspiracy x är lite av x-files the rpg . Så gillar man man x-files så kan det vara något men om sambon din har problem med Aliens så är nog conspiracy x inte hennes kopp te
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Du har conspiracy x , ninjas and superspies , spycraft Det var dom första sådana spel jag såg i bokhyllan 🤣. Det finns en uppsjö spel på det temat

Tack. Conspiracy X låter som att det kan funka bra. Ska googla på det direkt.
Hon kan ju hantera vissa saker (och vissa andra kanske hon lär sig att uppskatta under resans gång) ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Hade inte Arfert något spel om nordisk noir? Verkligen udda att inte den här genren är mer poppis, speciellt i Sverige, men rollspelare vill ju oftast ha magi till och med i sin postapokalyps och scifi.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Hade inte Arfert något spel om nordisk noir? Verkligen udda att inte den här genren är mer poppis, speciellt i Sverige, men rollspelare vill ju oftast ha magi till och med i sin postapokalyps och scifi.
Hänger inte riktigt med, kan jag hitta detta någonstans tro?
 
Top