Är färdiga spelvärldar intressant?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Under årens lopp har det blivit en hel del världar skapade, några som kampanjmiljöer, några för att besökas kortare i exempel rymdreseäventyr. Jag funderade på om jag skulle sätta ihop ett litet kompendium av sådana, men tänkte att det är onödigt om ingen är intresserad av det.

Varje värld skulle ha ett kort synopsis, karta, och sen olika mängd detaljinformation beroende på hur mycket jag själv hade inkluderande de äventyr som utspelade sig på dem (i form av frön). Kartor och illustrationer i färg och svartvitt. Systemagnostiskt, men förklarat vilket spel och vilka regler jag använde.

Bra idé, dålig idé? Vill du kasta pengar på mig, eller håna mig på publikt forum? (Obs, allt skulle vara gratis.)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
För mig blir det intressant utifall att världen är såpass annorlunda i sin utformning (utan att bli gonzo) att äventyren med fördel utspelar sig just där och inte lika gärna i någon annan värld (Ereb Altor, Midgård, Mutantskandinavien, Tredje Horisonten, vår egen etc.). För att det skall funka som bäst så är det (iaf utifrån min erfarenhet) viktigt att världen innehåller någon intressant metaidée/logik som sätts på spel i de tillhörande äventyren.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,547
Varför inte ett litet häfte för varje spelvärld? Då blir det som en liten produktlinje. Schenströms spelvärldar. :)

Mitt intresse i övrigt beror mycket på världarna i sig, och på presentationen. Jag gillar korta och kärnfulla världsbeskrivningar. Gärna mustigt eller udda innehåll som sätter fart på fantasin. Inte rädda världen eller ens rädda kungariket-episkt. Fokus på sådant som kan användas i spel. Komplett nog för att börja spela men samtidigt utrymme för spelledaren att tillföra eget. Upplägg för öppna äventyr.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag hade varit väldigt intresserad att läsa ett sådant material. Allt som får fantasin att flöda är guld värt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Om världen har en väldigt intressant USP skulle jag vara intresserad.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Känns lite som frön till spelvärldar. Lite som äventyrsfrön som ju redan finns. Generellt sett en rolig idé.
 
Top