Nekromanti Är Dungeons&Dragons ett rollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det förvånar mig mycket att ingen av de två första har nämnts i någons inlägg hittills
Arfert nämnde Gygax.

Man ska inte tala illa om de döda, men Gygax skapade ingenting jag gillar och verkar ha varit enormt dryg mot folk som inte delade hans uppfattning om vad rollspel borde vara (med kommentarer om amatörteater etc). Allt sånt jag gillar i hobbyn är sådan han aktivt motsatt sig, vilket gör att visst - hans skapelser ledde till de skapelser jag gillar, men han och hans skapelser ger jag inte så mycket för.

//Krank, praktiserar intentionsmoral, vilket gör att konsekvenserna av gygax' verk inte är viktiga om intentionen inte fanns där
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Spelskapar-topplista!

..om Gygax nu var dryg så är det knappast nåt han är ensam on i rollspels(skapar)kretsar... finns många självutnämnda experter...
Absolut. Jag är själv en av dem.

Min huvudpoäng, tror jag, var att Gygax inte bara inte själv skapade de rollspel jag uppskattar, han ville motarbeta allt inom rollspel jag gillar och stod för och promotade allt i rollspel jag tycker hemskt illa om. Och att han säkert var en bra människa och så, men jag vettefan om jag vill ge honom creds för hela rollspelhobbyn.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Enigman Gygax

Emedan jag till viss del delar din uppfattning om Gygax, så gjorde han på senare år en veritabel helomvändning när det gäller regler och synen på hur man ska spela rollspel. Tja, en helomvändning med amerikanska rollspelsmått mätt i ala fall. Han propagerade för enkla regelsystem, för rollspelande som baserade sig mer på gestaltning och mindre på kombinationer av rollspelsmekanismer, för fokus på fantasi och inte på action, och en hel del annat.

En helt annan framtoning än den Gygax jag växte upp med.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Spelskapar-topplista!

Rollspel gillar du väl ändå?
Det rollspel han skapade, och spenderade större delen av sitt liv med att hävda var den Enda Sanna sortens rollspel, är glorifierat brädspel a' D&D. Inget jag kallar rollspel, egentligen, utom om jag har någon anledning att inte bråka med några D&D-spelare. Om jag någon gång går med på att D&D3e eller AD&D är rollspel, så är det för att jag är diplomatisk.

Jag har svårt att hitta liknelser, men poängen är att det han skapade, det gillar jag inte. Det jag gillar är sånt som råkat hända pga hans skapelseakt, men just för att det är "råkat" och inte har med honom att göra egentligen så ger jag honom pgärna cred. Jag tror att något rollspelsliknande hade uppstått utan honom. Olika former av samberättande och sago/berättarlekar av liknande natur har uppstått lite varstans, och jag vet att jag läst om minst en afrikansk stam där en del ritualer går ut på att man iklär sig roller ungefär som i rollspel. Jag har t.om på det här forumet läst om småkillar som spontanuppfunnit rollspel. Med andra ord, på samma sätt som det var tvunget att finnas en Hitler i tyskland efter versaillesfreden och all den skiten, så tror jag att det skapades en Gygax. Hade det inte varit för Gygax själv, så hade någon annan gjort en liknande upptäckt.
 
  • Like
Reactions: abe

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
Re: Spelskapar-topplista!

krank said:
Hade det inte varit för Gygax själv, så hade någon annan gjort en liknande upptäckt.
Men nu var det inte någon annan utan just Gygax.

Eller menar du att ingen bör få cred för sina upptäckter för att någon annan säkert hade kommit på något liknande ändå?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Spelskapar-topplista!

Fast om Krank skall ge cred till någon är det väl ändå Arneson, och inte Gygax?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
Re: Spelskapar-topplista!

Eksem said:
Fast om Krank skall ge cred till någon är det väl ändå Arneson, och inte Gygax?
Äh, nån annan hade säker kommit på samma grej om inte Arneson gjort det … :gremsmirk:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Spelskapar-topplista!

Eller menar du att ingen bör få cred för sina upptäckter för att någon annan säkert hade kommit på något liknande ändå?
Egentligen, typ. Enskillda individer får alldeles för mycket cred i vårt samhälle, framförallt när man kollar på historien. Det finns mängder och åter mängder av exempel på saker som uppfunnits ungefär samtidigt av flera olika personer, vilket antyder att det ändå finns nåtslags poäng här.

Jag erkänner villigt att Gygax var först med något jag avlägset kan känna igen som kommersiellt rollspel. Såpass mycket creds kan han få. Men att ge honom creds för CoC, Mutant Chronicles, Nobilis och hela faderuttan känns bara som en form av skum hjältedyrkan, rollspelens motsvarighet till "mäktiga mäns historia"...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Ang. den originella tanken

Så uppfann jag och en nära polare rollspel helt oberoende av Gygax på ett scoutläger 2001. Vi var små datornördar frälsta på Lucasartsäventyrssspel och hade redan klarat alla vi lagt vantarna på så vi tänkte ut problem åt varandra som vi fick lösa. Efter några spelomgångar märkte vi att det fria valet, äventyret, faktiskt var mycket roligare än problemlösningen.

Iofs hände det ju senare, och efter ett par år introducerades vi till "riktigt" rollspel med tolkienfantasy och magiska svärd vilken förorenade vårt spel och gjorde det liktydigt med mainstreamkulturen.

Egentligen så har ju rollspel funnits skitlänge, men då kallades det att leka.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Definitionen av rollspel

Eftersom D&D är det spel som kommit att definiera begreppet "rollspel" verkar det lite underligt att det inte skulle kallas rollspel. Det är lite som att säga att Windows inte är ett operativsystem.

Däremot kan man mycket väl tyckat att t.ex. Traveller eller RuneQuest är bättre rollspel än D&D, liksom man kan tycka att Linux är bättre än Windows.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Definitionen av rollspel

Det är lite som att säga att Windows inte är ett operativsystem.
Mer som att säga att Internet Explorer inte är en HTML-läsare. IE är ohyggligt spritt, men följer HTML-standarden lite som ett fyllo följer en rak linje på vägen. IE må ha "definierat" vad en webläsare innebär, och för många är det den första webläsare de stöter på, men den är ofantligt skitkass på så många områden att jag inte ens orkar börja.

AD&D definierar inte rollspel för mig, inte det minsta. För en tidigare generation kanske kopplingen är självklar, men jag misstänker att man i sverige snarare tänker på DoD (oftast '91). Och DoD må vara ett ganska kasst spel det också, men det är åtminstone ett ganska stort antal steg bättre än AD&D.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Utbruten deltråd

Lyfte ut den här deltråden, eftersom den mer hade med Gygax/D&D-bashande än hyllande av spelkonstruktörer.

By all means, fortsätt basha, men här.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: Spelskapar-topplista!

Hade det inte varit för Gygax själv, så hade någon annan gjort en liknande upptäckt.
Detta är ju väldigt enkelt att säga. Men hade det verkligen blivit så? Om Gygax och Arneson hade skapat ett mer "minds eye theatre"- spel vid tidpunkten för D&D's skapande istället? Hade det tex. fungerat lika bra? Jag, tror inte det. Jag tror inte föräldrar hade köpt det och satt sig ner med sina ungar och spelat, dessa ungar är idag de som skapar spelen och spelstilen du tycker om.
Det är väldigt enkelt att säga att "någon annan hade kommit på samma sak" men hade de kommit på det vid rätt tidpunkt? Hade de lanserat det på samma sätt? Hade de lancerat det alls?

Dessa två satte stenen i rullning, och med fördelen att kunna blicka bakåt så tycker jag inte det går att tvivla på att alla rollspel idag har dem att tacka för att de ser ut som de gör idag, vilka de än är.

/lasergreger
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Spelskapar-topplista!

Dessa två satte stenen i rullning, och med fördelen att kunna blicka bakåt så tycker jag inte det går att tvivla på att alla rollspel idag har dem att tacka för att de ser ut som de gör idag, vilka de än är.
Jag går inte med på den sortens argumentation. Jag tackar inte folk för saker de inte menade att göra. Och Gygax menade verkligen inte att jag skulle sitta och friforma.

Som sagt, jag ger honom gärna creds för att han var först med något slags tidigt proto-rollspel på den kommersiella marknaden. Däremot tackar jag honom inte för hans skapelse, jag är inte tacksam. Och framförallt är inte AD&D i mina ögon mer rollspel än cro magnon är människa.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: Spelskapar-topplista!

Jaja. Jag argumenterar inte, för att då krävs det att en av parterna inte sätter sig i ett hörn och säger "nej".
Men eftersom detta bara kommer leda till en till "vad är rollspel?"-tråd så tackar jag för mig och lämnar dig i hörnet.

/lasergreger
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Re: Ang. den originella tanken

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

frälsta på Lucasartsäventyrssspel


--------------------------------------------------------------------------------


Då var ni inte obereoende av Gygax, eftersom utvecklingen av data- och videospel med till visshet gränsande sannolikhet influerats av bordsrollspel.
Kopplingen till rollspel finns även i att det är en mycket dåligt bevarad hemlighet att George Lucas, i alla fall på 70-talet, spelade D&D.

/Anders
 
Top