DoD Är du trött på nya Drakar och Demoner?

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
242
I grunden tycker jag verkligen det är kul med nya DoD och det verkar bli en riktig bra produkt. Samt att det är en alla tiders KS-succé.

Men...

Samtidigt så upplever jag att det under den här perioden är svårt att undvika tjatet. Jag har blivit övermatat av alla tillrop. "Drakar och Demoner" är vad alla talar om. Här och på annorstädes fora i social media. För mig personligen blir det för mycket. Sedan några dagarna är jag snarare avtänd på DoD.

Den här upplevelsen får jag ibland, men det är första gången i samband med ett rollspel. Tidigare har det exempelvis gällt "hype" kring vissa filmer och tv-serier (t.ex. Titanic, Peter Jacksons Sagan om Ringen, Game of Thrones m.fl.). Det brukar leda till att jag aldrig tittar på dessa. Vore synd om det blev en liknande sak beträffande nya DoD.

Har ni några likartade känslor?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Visst är det mycket buzz just nu – något annat var väl inte att vänta när landets största rollspelsutgivare tar sig an landets största rollspels-IP.

Men jag har snarare tröttnat på alla dessa ex-rollspelare som inte rört ett rollspel på trettio år som i sociala mediar klagar på att nya Drakar och Demoner inte är en exakt replika av DoD84, EDD, DoD91, eller vad de nu har för personlig DoD-favorit.

Ja ba: »Ligan har aldrig påstått att de skulle göra något annat än en ny och modern tolkning av DoD. Lär er läsa innantill. Rogntudjuuu!«

(Fast tyst i mitt huvud medan jag knyter näven i byxfickan.)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detta måste vara oerhört svårt och psykiskt triggande för er

Dr_Dängrot legitimerad överpsykiatriker utbildad vid Charlatan University somewhere in usa or online or whatever dont qeustion it erbjuder er terapi för att behandla er grova ptsd och det svåra trauma som denna svåra situation triggat för er .

Pris 1000 kr timmen

Bokningar om minst en timme och fullföljer man itne terapimötet så debiteras ni ändå för en timme.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Detta måste vara oerhört svårt och psykiskt triggande för er
NÅN SORTS HALVMODERERING

Svar på din fråga: Inte ett dugg, faktiskt.

Min irritationsnivå är någonstans i häradet »suckar och himlar med ögonen över att folk har helt orimliga förväntningar«.


Och därmed lägger vi ner det här sidospåret.

OK?


Förtydligande: Irritationsnivån gäller alltså de som gnäller på att nya DoD inte är exakt som gamla DoD.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
I grunden tycker jag verkligen det är kul med nya DoD och det verkar bli en riktig bra produkt. Samt att det är en alla tiders KS-succé.

Men...

Samtidigt så upplever jag att det under den här perioden är svårt att undvika tjatet. Jag har blivit övermatat av alla tillrop. "Drakar och Demoner" är vad alla talar om. Här och på annorstädes fora i social media. För mig personligen blir det för mycket. Sedan några dagarna är jag snarare avtänd på DoD.

Den här upplevelsen får jag ibland, men det är första gången i samband med ett rollspel. Tidigare har det exempelvis gällt "hype" kring vissa filmer och tv-serier (t.ex. Titanic, Peter Jacksons Sagan om Ringen, Game of Thrones m.fl.). Det brukar leda till att jag aldrig tittar på dessa. Vore synd om det blev en liknande sak beträffande nya DoD.

Har ni några likartade känslor?
Nej.

Jag förstår att sådana känslor kan uppstå när många i en nisch är exalterade över det som är "Den stora grejen" för tillfället. Men personligen är jag så pepp att jag snarare tycker att det pratas för lite om ligans DoD. Jag vill ha mer och kan knappt bärga mig tills jag får en fysisk låda i händerna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har ni några likartade känslor?
Ja, lite. Min besvikelse över att det inte blev det DoD jag önskar den här gången heller har väl i Kübler-Ross-modellen nu nått fram till depression och börjar närma sig acceptans. Men andras hype gör det inte lätt för mig att komma vidare i sorgearbetet.

Fast å andra sidan är ju inget enklare än att bara inte läsa trådarna (tweetsen, fäjsbokinläggen, etc) om ämnen som inte intresserar en. Eller? Däremot undkommer ju de som gillar en kulturprodukt idag inte gnällspikarna. Så det är kanske mer synd om fansen?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag gillar att det är så mycket hype! Det är inte så jätteofta det blir så mycket snack om ett nytt rollspel så jag tycker det är kul! Det verkar dessutom som att FL gjort nästan exakt det slags DoD som jag hoppades på, så för typ varje nyhet hittills har jag blivit glad 🙂

Det enda som är lite synd är att det är så många trådar på forumet om just nya DoD, vilket är lite svårnavigerat. I vilken tråd kunde jag läsa om den och den saken, och i vilken tråd borde jag skriva om det och det? Men det gör inte så mycket 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detta är ett nördforum med folk som har passionerade åsikter om allt ifrån alver och dvärgar till Tolkien till vilken utgåva av DnD som är bäst till om t20 är den bästa tärningen osv .

Det kommer att uppstå debatt om saker då vi alla som sagt är passionerade nördar och vi uppenbart har olika åsikter om saker och ting .

Just nu är fria ligans drakar och demoner en nörd snackis

Om man upplever det jobbigt och dränerande så är det ju bara att hålla sig utanför diskussionen eller ?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Det enda som är lite synd är att det är så många trådar på forumet om just nya DoD, vilket är lite svårnavigerat. I vilken tråd kunde jag läsa om den och den saken, och i vilken tråd borde jag skriva om det och det? Men det gör inte så mycket 🙂
Så en över 80 sidor lång tråd med över 1 500 inlägg skulle bli mer lättnavigerad menar du? ;)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Personligen är jag ganska opepp men det har inte med att folk pratar om spelet överallt att göra utan det faktum att jag efter att provspelat snabbstarten , sett spelet spelas och läst snabbstarten kommit fram till att det inte är för mig.

Att folk pratar om något varken höjer eller sänker min pepp inför det.

Det är ju som sagt väldigt lätt att hålla sig utanför och inte ta del av diskussionen eller läsa saker relaterat till spelet så det hela är ett icke problem för mig .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det enda jag tröttnade på var alla anonser på facebook. Så jag valde "dölj annons" med anledningen "har redan köpt". Sen dess verkar det problemet ha försvunnit.

Sen dök det upp ett email som var suspekt likt en säljannons, även om jag tror det egentliga syftet var att berätta att de lagt till lite nya alternativ, men jag har hört att andra som backat fått ren reklam på mail också. Sånt gör mig mer opepp på själva kickstartern. Däremot inte mindre pepp på själva spelet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Har ni några likartade känslor?
Nej - jag kan sålla bort sånt jag inte är intresserad av. och får inte ångest över det jag läser och ser.
Har ingen social närvaro utanför WRNU som DoD-bombarderar mig heller.

Med det sagt tycker jag att det är lite tråkigt att forumet blir så tomt på vanliga kvalitetstrådar medan diskussionerna svallar, vare sig det är DoD eller Rings of Power.

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Med det sagt tycker jag att det är lite tråkigt att forumet blir så tomt på vanliga kvalitetstrådar medan diskussionerna svallar, vare sig det är DoD eller Rings of Power.
Nu tittar akademikern i mig fram men, stämmer detta verkligen? Vi har ju haft massor av superintressanta trådar, inte minst alla fantastiska trådar om Tistelriddare (heter de va?).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Fast det är väl snarare så att när det inte finns de här "snackisarna", så är det ju mer att det inte händer någonting? Alternativet till DoD-trådar är inte "kvalitetstrådar" utan halvdött forum. Av min erfarenhet ialf.
 
Top