DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,481
Location
Göteborg, Lindome
Från min horisont så är de närmaste konkurrenterna till DoD 2022 de gamla versionerna av DoD, och HT/KH. Där behöver ju nya DoD vara både ganska lika och bättre.
Jag tror inte det. Efter att ha funderat lite inser jag att varumärkets styrka inte ligger i att en massa gamla nostalgiker plockar upp det för att återuppleva sin ungdoms DoD. Nej, styrkan ligger i att dessa gamla nostalgiker är de som skriver artiklar om rollspel, de som köper in böcker till butiker och bibliotek, de som köper julklappar till barnen, de som översätter Stranger Things, osv. Det är som ni påpekade för mig en annan gång - rollspel i Sverige, bland de som var unga på 80- och 90-talet är Drakar och Demoner. Marknadsföringen är liksom redan avklarad.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent
Joined
17 May 2000
Messages
7,111
Location
Port Kad, The Rim
Jag tror inte det. Efter att ha funderat lite inser jag att varumärkets styrka inte ligger i att en massa gamla nostalgiker plockar upp det för att återuppleva sin ungdoms DoD. Nej, styrkan ligger i att dessa gamla nostalgiker är de som skriver artiklar om rollspel, de som köper in böcker till butiker och bibliotek, de som köper julklappar till barnen, de som översätter Stranger Things, osv. Det är som ni påpekade för mig en annan gång - rollspel i Sverige, bland de som var unga på 80- och 90-talet är Drakar och Demoner. Marknadsföringen är liksom redan avklarad.
Jo, det har varit många underbara ögonblick under de senaste 25 åren när kollegor och kunder -- ofta småbarnspappor i staten eller IT-branschen -- har frågat mig: "Are you the One?" Efter mitt jakande svar har de tackat för de många lyckliga stunder mina spelskriverier skänkte dem under deras tonår. Konstellationen Gulliksson, Granström, Qvarnström, Blixt & Co byggde uppenbarligen ett fantastiskt sagoslott åt DoD. :)

Som du skriver: marknadsföringen är avklarad. Det ska bli kul att se vad Ligan nu producerar.
 

Måns

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,000
Location
Athos
Jag tror inte det. Efter att ha funderat lite inser jag att varumärkets styrka inte ligger i att en massa gamla nostalgiker plockar upp det för att återuppleva sin ungdoms DoD. Nej, styrkan ligger i att dessa gamla nostalgiker är de som skriver artiklar om rollspel, de som köper in böcker till butiker och bibliotek, de som köper julklappar till barnen, de som översätter Stranger Things, osv. Det är som ni påpekade för mig en annan gång - rollspel i Sverige, bland de som var unga på 80- och 90-talet är Drakar och Demoner. Marknadsföringen är liksom redan avklarad.
Ja, som en av skaparna bakom Kopparhavets hjältar är vi såklart medvetna om att vi aldrig kommer kunna konkurrera med DoD på något plan. Spelet kom dessutom ut när vi upplevde att DoD låg i dvala, eller åtminstone inte förvaltades väl. KH har absolut en egen nisch även efter att DoD släpps. Vi förvaltar DoD:s setting medan FL förvaltar själva varumärket. I övrigt tror jag nog att regelverket kommer att bli minst lika stabilt som Hjältarnas Tids spelmotor.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,191
Location
Nirvana
Från min horisont så är de närmaste konkurrenterna till DoD 2022 de gamla versionerna av DoD, och HT/KH. Där behöver ju nya DoD vara både ganska lika och bättre.

The One Ring - är ju inget spel för en fet monsterbok, fet magi, eller Sword-and-Sorcery-typ av spel.
Mörk Borg - är ju inget spel att bygga karaktärer, karaktärsspel och långa kampanjer på (ni får protestera om jag har fel)
D&D / Pathfinder - även för mig som är i första hand D&D-spelare, så erbjuder BRP med färdigheter något som gamla D&D/OSR inte erbjuder, och nya D&D 5e har ju en komplexitet med builds, actions, reactions, bonus actions, action economy, feats som är ... tilltalar mer folk som gillar WoW än gamla fantasy-RPG... tror jag
Jag tänker snarare att konkurrensen mer ligger i den breda kategorin fantasy i allmänhet, inte i de ganska specifika aspekterna du tar upp. Jag tror att Dragonbane redan i butik behöver framstå som något helt annat än sina konkurrenter. Därav tanken om kopplingen till annan franchise, typ Narnia. Alltså om spelet ska bli större än exempelvis Burning Wheel, som jag tycker är ett utmärkt spel, men inte ett spel för alla. För det är väl just ett spel för alla som Dragonbane är tänkt att bli?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,191
Location
Nirvana
Ja, som en av skaparna bakom Kopparhavets hjältar är vi såklart medvetna om att vi aldrig kommer kunna konkurrera med DoD på något plan. Spelet kom dessutom ut när vi upplevde att DoD låg i dvala, eller åtminstone inte förvaltades väl. KH har absolut en egen nisch även efter att DoD släpps. Vi förvaltar DoD:s setting medan FL förvaltar själva varumärket. I övrigt tror jag nog att regelverket kommer att bli minst lika stabilt som Hjältarnas Tids spelmotor.
Självklart kommer Drakar och Demoner återigen att bli störst i Sverige. Det är det väl ingen som tvivlar på? Den svenska marknaden har visserligen producerat oproportionerligt många internationella hits, men marknaden för svenskspråkiga spel är inte jättestor. Jag tänker knappt ens på det som konkurrens. Snarare att Drakar och Demoner kan skapa lite intresse för de andra, mindre svenska spelen. Konkurrensen ligger då möjligen mellan de mindre. Men det är väl inga jättevolymer vi talar om här hemma? Språkbarriären är påtaglig. Om jag tror att något svenskt fantasyspel kan utmana, så är det i så fall FL:s andra fantasyspel, de som redan finns på engelska.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,481
Location
Göteborg, Lindome
Självklart kommer Drakar och Demoner återigen att bli störst i Sverige. Det är det väl ingen som tvivlar på?
Nej, det tvivlar jag inte på (tror inte att någon gör det) av den enkla anledning som jag nyss gav.

Den engelskspråkiga marknaden är däremot något helt annat. Där kan man inte ta kraft av samma mekanismer, för de finns inte där. Men vad man kan göra är att först ge ut en del smala och unika spel för att visa upp sig, sedan licensiera några riktigt tunga namn och ge ut rollspel till dem (utan att kanske ha jättemycket vinst där) för att nå ut på bredden och till sist publicera sitt flaggskepp på engelska. Så skulle man kunna göra. ;)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,011
I övrigt tror jag nog att regelverket kommer att bli minst lika stabilt som Hjältarnas Tids spelmotor.
Det var snällt av dig! Ju fler kockar desto sämre kockar. Och ett tungt ok av uppskruvade förväntningar att bära. Kompromissande med "vad kommer fansen acceptera". Jag hoppas det blir fantastiskt! (men det är lite synd att DoD-trädet får fler grenar, och att den annars lovande och livskraftiga HT/KH-grenen hamnar lite i skugga)

Självklart kommer Drakar och Demoner återigen att bli störst i Sverige. Det är det väl ingen som tvivlar på?
Jag skulle inte sätta jättemycket pengar på att Drakar och Demoner kommer bli större än Dungeons & Dragons 5e (i antal spelare, antalet sålda böcker och försäljning i pengar).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,191
Location
Nirvana
Det var snällt av dig! Ju fler kockar desto sämre kockar. Och ett tungt ok av uppskruvade förväntningar att bära. Kompromissande med "vad kommer fansen acceptera". Jag hoppas det blir fantastiskt! (men det är lite synd att DoD-trädet får fler grenar, och att den annars lovande och livskraftiga HT/KH-grenen hamnar lite i skugga)


Jag skulle inte sätta jättemycket pengar på att Drakar och Demoner kommer bli större än Dungeons & Dragons 5e (i antal spelare, antalet sålda böcker och försäljning i pengar).
Större än Dungeons & Dragons 5e? Nä, kanske inte, men det är nog inte (?) ambitionen heller. Grejen är att det är svårt att förutspå hur resten av det här årtiondets rollspelsbransch kommer att se ut. Exempelvis är tredjepartsmaterial (åtminstone i större omfattning), AI-genererade bilder och Kickstarter-kampanjer nya men ganska oförutsägbara komponenter. Vad blir nästa nya grej? Hyra en Skarsgård som SL? Spela live på Netflix? Ha AI som SL och/eller spelare? Ge ut sina äventyr som tecknad serie inbunden i läderband? Kända deckare som rollspel? Spela klädpoker inför publik? Ingen aning!
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,481
Location
Göteborg, Lindome
Jag skulle inte sätta jättemycket pengar på att Drakar och Demoner kommer bli större än Dungeons & Dragons 5e (i antal spelare, antalet sålda böcker och försäljning i pengar).
Pratar du om att bli större än D&D5 i Sverige? Det tror jag nog att det blir. Större än D&D5 internationellt? Inte en chans.
 

Dr_Dängrot

Suomen sankari
Joined
1 Mar 2017
Messages
3,929
Men det kommer att vara Ligans vjf. Med deras särprägel och stämpel. Annars finns det knappast någon poäng i att göra spelet.
och där förlorade jag intresset (förutsatt att det blir som du säger)

jag vill ha vjf (vanlig jävla fantasy) och inte ligans särprägel och stämpling och ligans fantasy. Det har jag redan fått i svärdets sång

Jag vill drakar och demoner så som jag minns och inte år noll motor och basbyggande eller andra ligan designval

Jag vill ha drakar och demoner inte ligan och demoner eller drakar och ligan .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,178
jag vill ha vjf (vanlig jävla fantasy) och inte ligans särprägel och stämpling och ligans fantasy. Det har jag redan fått i svärdets sång

Jag vill drakar och demoner så som jag minns och inte år noll motor och basbyggande eller andra ligan designval
Jag pratar inte om Svärdets sång, eller Year Zero Engine (vi vet att det inte är Year Zero Engine) eller basbyggande.

Men även om det är ett spel som är mycket mer likt klassisk DoD så kommer det förstås att Ligans DNA. Annars förstår jag ärligt talat inte poängen med att det är de som skriver spelet.

Och de har redan varit tydliga med att det inte är någon retro-klon.
 

Dr_Dängrot

Suomen sankari
Joined
1 Mar 2017
Messages
3,929
Jag pratar inte om Svärdets sång, eller Year Zero Engine (vi vet att det inte är Year Zero Engine) eller basbyggande.

Men även om det är ett spel som är mycket mer likt klassisk DoD så kommer det förstås att Ligans DNA. Annars förstår jag ärligt talat inte poängen med att det är de som skriver spelet.

Och de har redan varit tydliga med att det inte är någon retro-klon.
Ok, jag har inte följt snacket som gått kring spelet nått större så jag visste inte om det skulle bli år noll motor och basbyggande .

När du säger ligans prägel och ligans stämpel så utgick jag ifrån att du menade att spelet skulle innehålla vad vi kommit att förvänta oss av ligan så som år noll motorn , basbyggandet osv.

Jag är inte ett fan av år noll motorn eller basbyggandet så för mig skulle det varit tillräckligt starka incitament för att inte köpa spelet. jag vill ha ett klassiskt brp drakar och demoner, att det är en LITEN ligan twist på brp kan jag troligtvis leva med men jag kan inte leva med år noll motorn och basbyggandet.

Jag har dock en kompis här i stan som är ligan fanboy och hen har redan sagt att hen kommer var med på kickstartern så jag kommer avvakta och läsa hens exemplar och gillar jag det jag läser blir det köp och gillar jag det inte så står jag över.

Problem solved 😊
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,134
Location
Eskilstuna
Jag skulle inte sätta jättemycket pengar på att Drakar och Demoner kommer bli större än Dungeons & Dragons 5e (i antal spelare, antalet sålda böcker och försäljning i pengar).
Ska bli spännande att se om de svenska kidsen anammar DoD, eller fortsätter att köra 5E. I dagsläget har jag intrycket att det är ungefär som i USA: D&D är ju det riktiga rollspelet, det man ska spela om man ska spela rollspel.
 

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Jag tror inte jag är pepp.

Jag spelade Trduvang i många år, aldrig fastnat för äldre Drakar och Demoner.. Och DOD16 var en sån katastrof, så jag vet inte. Jag gillar inte Ligans regelsystem och design. MUÅ0 var roligt 1-2 spelmöten men sen blev det trist...
 

Dr_Dängrot

Suomen sankari
Joined
1 Mar 2017
Messages
3,929
DnD har ju en enorm fördel som DoD inte har.

Det syns ofta i populärkulturen så som tex Stranger things som är en populär serie bland gen z .

Att DoD skulle slå DnD förekommer inte , inte ens med guds vilja
 

Conan

Hero
Joined
15 Aug 2000
Messages
1,750
DnD har ju en enorm fördel som DoD inte har.

Det syns ofta i populärkulturen så som tex Stranger things som är en populär serie bland gen z .

Att DoD skulle slå DnD förekommer inte , inte ens med guds vilja
Försöker man konkurrera med DnD ens på den svenska marknaden är det en risk att det varken hackat eller malet. Att man gör ett spel som kidsen ändå inte spelar och som nostalgikerna inte känner igen sig i.
 

Dr_Dängrot

Suomen sankari
Joined
1 Mar 2017
Messages
3,929
Det är ju Drakar och Demoner de spelar i Stranger things!

Tror mig inte? Kolla den svenska textningen ;)
Jo, jag har allt sett det 😘.

Det kan säkert bli några felköp till DoD's fördel på grund av att DnD försvenskades till drakar och demoner
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,011
Min utgångspunkt är 12-åriga killar som gillar fantasyrollspel
Ska bli spännande att se om de svenska kidsen anammar DoD, eller fortsätter att köra 5E.
Jag har läst, funderat, reflekterat...

Jag är extremt pepp, på ett nytt DoD som riktar sig till svenska 10-12-åriga kids.
Något annat spel är jag inte alls pepp på. Alls.

Och - by the way - om spelet är bra för 10-12-åriga kids, så kommer det vara bra för mig och min grupp också.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,178
Jag är extremt pepp, på ett nytt DoD som riktar sig till svenska 10-12-åriga kids.
Något annat spel är jag inte alls pepp på. Alls.

Och - by the way - om spelet är bra för 10-12-åriga kids, så kommer det vara bra för mig och min grupp också.
Jag undrar om vi verkligen kan vara så säkra på vad som är bra för 10-12 åriga ungdomar. Det är lätt att utgå från att det betyder regellätt och lite speligt. Det kanske inte är så givet.
 
Top