Nekromanti Är detta möjligt att bygga i Joomla

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
...utan kodkunskaper?
  • Sidan är en portal. Reggning och inloggning med användarnamn och lösenord. Möjlighet att betygsätta, kommentera och skriva på klotterplank för alla. Möjlighet att lägga upp en egen profil går endast med medlemskap.
  • Möjlighet för admin att stänga av användare.
  • Sökfunktion som ger svar på vad som helst som ligger på sidan. Enkel alltså.
  • Antal medlemmar, senast reggad emedlemmar.
  • Profilsida för användare
  • Man kan lägga upp en profil på sig själv: bild o text.
  • Lägga upp en länk till sin hemsida. Hemsidan måste sättas en kategori på typ Nöje, Spel etc.
  • Man kan berätta för portalbesökarna då man uppdaterat information på sin på sin hemsida med en ”Jag har uppdaterat knapp”. Då hamnar man på Senast uppdaterade listan på index nedan
  • ).
  • Användarsida – Hos en användare kan man se
  • En presentationstext och bild
  • En länk till dennes hemsida hon vill länka till
  • Kommentarer som skrivits av andra användare om användaren
  • Betyg på användaren – tex fem stjärnor. Man kan betygsätta där om man vill.
  • Index, På index syns det
  • Kategorier med ämnen. Kategorierna är fördefinierade. Vad som ligger under varje kategori (ny sida) bestäms av användaren som lägger upp texter kopplade till kategori under ”Min profil”.
  • Lista: Nya medlemmar som lagt till en profil med datum tid
  • Lista: Medlemmar som uppdaterat något på sin hemsida och valt att berätta det med ”Jag har uppdaterat” knappen (ink med datum tid). Det hamnar då överst i listan.
  • Lista: Betyg på de olika profilerna typ 5 stjärnor, högst betyg högst
  • Lista: De mest kommenterade profilerna med datum tid
  • Lista: De senast kommenterade profilerna med datum tid
  • Alla listor visar typ topp 5 med länk till 100 till eller så.
  • Antal medlemmar, senaste medlemmar
  • Editerbar Infotextruta i backweb
  • Kategorisida
  • Alla som lagt text med länk till sin hemsida under rätt tillhörande kategori som bestäms i valet under Min profil hamnar här under rätt kategori i en lista. Senast inlagda inlägg hamnar högst.
  • Klotterplank
  • Här kan vem som helst skriva vad som helst.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förövrigt har jag inte använt så mycket mer Joomla än artikelsystemet till gamla Rollspel.nu, men just grejen med Joomla är väl att man kan styra allt via interface och kan lägga till färdiga funktioner via plugins och addons. Med andra ord går Joomla, som jag uppfattat det, ut på att vara så färdigt som möjligt. Du borde kunna få ut stora delar av det du nämner ovan utan att behöva kunna koda på egen hand. Finns inte det du söker i det färdiga basic-paketet finns det mycket sannolikt addons för funktionen i fråga. Säkert är iaf att Joomla kan hantera användare, profiler, artikelsystem; artiklar, ratings, kategorier, taggar osv.

... Man sätter helt enkelt upp en sida, installerar joomla, loggar in i dess adminpanel och styr klabbet från denna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Det låter möjligt, åtminstone i stora drag. Du måste väl anpassa dina krav lite efter möjligheterna, men i stort sett, ja.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tack för respons. Jag kollade in deras communitybuilder. Ser ju ut att va nåt. Det enda problemet jag tror är funktionen "uppdatera att nåt nytt hänt på min sida" ifrån ens profil sida och så ska en annan sida automatiskt uppdatera detta. DEt får nog bli att snickra om en sån funktion.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Finns det någon bra anledning till att använda joomla? Något speciellt communityplugin du är sugen på?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
SNow: Joomla var det som kom yop of mind tsm med Drupal som verkar krångligare. Jag kan lära mig det där utan problem och tänkte att det är vad jag behöver och det täcker mina behov. Mer fritt än att använda vbulletin5 forum tex. Och vi vill designa den här produkten. Det som jag är riktigt sugen på är att du på din profil kan klicka på en knapp som får ett inlägg du gjort att hamna överst i sin kategori (tex kategori Humor - inlägget Roliga historier) samt i en lista med senast uppdaterade inlägg på en indexsida.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Jag skulle säga att du kan göra nästan allt det där utan kodkunskaper men det kan behövas lite ändå. Om du behöver hjälp så kan du alltid fråga, jag brukar vara mer än villig att hjälpa till om jag har tid!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du kan göra allt det där utan några som helst kodkunskaper.
Det går t.o.m. att göra på flera sätt eftersom det finns flera olika plugins/moduler som ger samma resultat.

Men du måste lära dig hur själva joomla fungerar, vilket tar en stund.
Sedan måste du lära dig hur varje del som du installerar fungerar och det tar en stund för varje extra sak som du lägger till.

Räkna med att du kommer att behöva minst en vecka, i värsta fall flera, innan du får det att fungera som du vill.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Om inte annat kommer du av misstag lära dig koda lite under arbetets gång :p
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Är hyfsat säker att det skulle gå i Drupal (med en del sökande efter moduler man behöver), så gissningsvis ja för Joomla?

Men man ska inte vara rädd för att koda - man vill bara undvika det om man har en plattform som uppdateras efterhand (som Drupal) där egen omkodning av moduler kan orsaka problem.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Stort tack för era svar. Det är en kollega som kommer koda visar det sig men jag ska vidarebefodra allt och Spider, vi kanske får all anledning att återkomma till dig.Passar på att tacka för att du speltestade SC också fö. Ska komma ut väääldigt snart nu. Trevlig helg allesammans.
 
Top