Nekromanti Är det här fel?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag är på krogen med ett gäng kompisar, ett par av oss hamnar på dansgolvet ('cause pirates love to dance!). Jag hänger med ett par tjejer ("par" som i "de är tillsammans") och folk kommer och raggar på dem, helt ok IMO. Ända tills någon tycker att det är OK att greppa tag i ena kompisens armar och tvinga henne att dansa med honom tills hon säger ifrån. Mitt svar: greppa tag i hans armar, trycka upp honom mot väggen och försöka kyssa honom med milt mått av våld. Han blir rädd, jag skrattar åt upplevelsen och siktar på att provocera nästa sexistjävel.

Hur moraliskt fel har jag? Troligen "jävligt fel" men det känns så rätt (och sjukt kul att se machomän fly i panik efter en stulen kyss!)? Hjälp mig bullen!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
För att sexuella övergrepp är okej så länge man har en bra anledning? Var känner du att gränsen går?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Njaä, se bara upp så du inte åker på en smäll skulle fu göra det igen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Du gjorde precis lika fel som han gjorde, skulle jag säga spontant.

/tobias
Recca said:
Mm, han må ha gjort lika fel enligt den kosmiska balansen men Rasmus tar faktiskt fler poäng på rätt-sidan samtidigt, håller du inte med?
Arfert said:
Nej. Fel är fel. Även om man anser sig tillhöra den goda sidan.
Recca said:
Arfert = Gurgeh nu för tiden? Det var ju väldigt märkligt. Jag misstänker iaf att Gurgeh förstår vad jag menar medan arfert helt enkelt inte förstår filosofin bakom frågan. Det framgår av det platta svaret.
Arfert said:
Nej, jag vet vad du menade. Snarare är det så att Rasmus förlorar poäng för den goda sidan.
Arfert said:
Arfert = Gurgeh... så har det nästan alltid varit, om jag minns Gurgehs inlägg rätt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
RasmusL;n34223 said:
Jag är på krogen med ett gäng kompisar, ett par av oss hamnar på dansgolvet ('cause pirates love to dance!). Jag hänger med ett par tjejer ("par" som i "de är tillsammans") och folk kommer och raggar på dem, helt ok IMO. Ända tills någon tycker att det är OK att greppa tag i ena kompisens armar och tvinga henne att dansa med honom tills hon säger ifrån. Mitt svar: greppa tag i hans armar, trycka upp honom mot väggen och försöka kyssa honom med milt mått av våld. Han blir rädd, jag skrattar åt upplevelsen och siktar på att provocera nästa sexistjävel.

Hur moraliskt fel har jag? Troligen "jävligt fel" men det känns så rätt (och sjukt kul att se machomän fly i panik efter en stulen kyss!)? Hjälp mig bullen!
Jag kan inte låta bli att tycka att det var lite rätt... Grejen är att du antagligen på det stora hela påverkade honom mer än vad hon påverkades av hans påhitt eftersom han antagligen aldrig varit med om något åt det hållet medan tjejer får lära sig att sånt där händer. Vilket är rätt sjukt.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
Jag förstår din handling och förr i tiden hade jag nog kunnat göra något liknande. Fråga dig själv vad du ville uppnå? Var det att han skulle få smaka på egen medicin eller att han skulle lära sig något? Jag är hyfsat säker på att han inte lämnade situationen och tänkte: "Shit, han gjorde mot mig vad jag gjorde mot henne, räder så det känns? Då ska jag aldrig göra om det!" Sen undrar jag också om du liksom gjorde det för tjejens skull? I sådana fall tycker jag nog du belittlar henne lite och förutsätter att hon inte kan ta sina egna strider. Du kunde pratat med tjejen lite kanske, frågat hur hon upplevde det. Du kunde pratat med killen i fråga. Du kunde sagt till vakten och försökt få honom utkastad. Kort och gott, jag förstår ditt handlande men fundera på dina intentioner och om du hade kunnat välja ett annat sätt för att uppnå dom.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tycker du gick för långt. Att freda henne genom att slita lös honnom var okej. Men när du började ofreda honom fysiskt så gick du för långt i mitt tycke.

Ta en titt på den här länken. Det innehåller en likande situation, och här får snubben fram poängen utan att själv korsa linjen till sexuellt ofredande.

http://chrisbrecheen.blogspot.se/2013/07/changing-creepy-guy-narrative.html
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag kan inte låta bli att tänka "Bra gjort...". Som när någon efter lång plåga ger igen på en mobbare.

Men samtidigt, det hade antaligen funnits tusen smartare saker att göra. Och om du kunnat tänka efter, istället för att handla efter din impuls, så hade du nog gjort något annat?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
RasmusL;n34223 said:
Hur moraliskt fel har jag?
Moraliskt tycker jag att det är svårt att svara på, det är i mitt tycke beroende EXAKT vad den här pajsaren utsatte din kompis för. Utan "komplett information" tycker spontant att det är klart över gränsen. Skulle du gjort det på en tjej som stötte på din kompis?

Rent juridiskt så kan jag tänka mig att du gjort dig skyldig till sexuellt ofredande eller något annat ballt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Möjligen skulle deg kanske kunna gå in under någon slags nödvärnsrätt i vilket fall jag märkligt nog är mer okej med det. Det var ju onekligen mer kreativt än att slå honom.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Vad hade du gjort om han hade besvarat kyssförsöket och varför siktade du in dig på att provocera sexistjävlar? Var de dansande flatorna en honungsfälla? Riktiga män dansar inte, för övrigt.
Gurgeh said:
MODERERING!

Jag betraktar det här som ett trollningsförsök och uppmanar Grisodlar'n att uttrycka sig annorlunda i framtiden om han/hon vill delta i diskussionen. Och jag vill tacka samtliga användare för att de inte nappade på det.

/tobias
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Rymdhamster;n34259 said:
Möjligen skulle deg kanske kunna gå in under någon slags nödvärnsrätt i vilket fall jag märkligt nog är mer okej med det. Det var ju onekligen mer kreativt än att slå honom.
Jag tror vi alla tycker de helt okej att fysisk dra undan en person som angriper en annan. Det är också rätt att hålla fast dom för att hindra att de hoppar på personen igen. Från ett nördvärnspersktiv är det agerandet helt okej.

Det är det sexuella ofredandet som kom efter det som är fel.
Recca said:
Alltså, måste bara inflika att jag håller med om att det är fel, men samtidigt känner jag en liten våg av tillfredställelse för att svinet fick ta det där. Det må va helt ologiskt eftersom han inte är udden av en stor klumpsumma av svinerier som alla precis samtidigt får sig en liten knäpp på näsan av Rasmus tilltag, men det känns iaf rätt okay från mitt perspektiv sett.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Som en intresant anekdot har jag en bekant som jobbar inom rättpsyk. Tänk er en 150 lång kvinna på si så där 50 kg, med svår rematism som gör att hon har väldigt dåliga förutsättningar att försvara sig fysiskt.

Däremot har hon helt fantastiska psykiska självförscarstekniker där att kunna separera från någon som angriper henne på jobbet. De hon jobbar med kan vara psykostiska, missbrukar, höga ha dubbel- och trippeldiagnoser. Så hon blivit angripen många gånger.

En av hennes försvarstekniker är att ge dom en stor blöt och äcklig puss i ansiktet. (Tänk ungefär som när en hund ger en stor plötligt hundpuss)

Psykiskt brukar folk bli så överraskade av en handling som är helt oföväntad och så äckligade att de släpper taget och ryggar tillbaka under en sekund medan de torkar av ansiktet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
w176;n34264 said:
Jag tror vi alla tycker de helt okej att fysisk dra undan en person som angriper en annan. Det är också rätt att hålla fast dom för att hindra att de hoppar på personen igen. Från ett nördvärnspersktiv är det agerandet helt okej. Det är det sexuella ofredandet som kom efter det som är fel.
Jo, det var ofredandet som jag grunnade på om det också skulle kunna gå in under nödvärn, ungefär som jag skulle säga att det lätt är nödvärn när din rematiska bekant pussar en anfallare. I det här fallet är jag dock väldigt tveksam.
 

Sephi

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
28
Location
Stockholmm
Absolut är det fel.

Oavsett dina intentioner och ditt resonemang så är det aldrig okej att ofreda någon sexuellt. Som jag förstår så hade du redan avväpnat situationen när du drog undan personen (vilket jag tycker är helt okej), så allt annat var mer eller mindre overkill - och olagligt (sexuellt ofredande kan ge fängelse upp till två år).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Moral hit och moral dit. Jag tycker inte att ditt agerande var föraktligt i varje fall.
 

Zimith

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
29
Snorbra! Roligt och kreativt alternativ till att vara morsk, puttas och härja. Jag ska bjuda dig på nått gott om vi träffas!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tänker banne mig också bjuda på nåt, men helst är det ju nån form av rollspel. ^^
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Två fel blir inte rätt. Det kanske är illustrativt, men det blir inte mer rätt för det.
Vimes said:
Jiddedi jaddedi
Gurgeh said:
MODERERING!

Vimes: Om du inte har något att säga, låt bli att skriva en kommentar!

/tobias
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cybot;n34341 said:
Två fel blir inte rätt. Det kanske är illustrativt, men det blir inte mer rätt för det.
Ärligt talat så tycker jag inte att den här typen av svar skapar någonting. Det finns ju något värt att diskutera här och att svara med en aforism är att bagetallisera de skillnader, åtminstone jag uppfattar i den här situationen. De båda felen är ju mer än fel, de har ju en kontext också.

Jag stör mig på folk som i de här felen endast ser kategoriska imperativ och inte kan se att det kan finnas förmildrande och förvärrande omständigheter. Dvs ett sammanhang. Det här är inte ett skolboksexempel där det finns ett självklart svar för det är en beskrivning av en händelse som faktiskt skett på riktigt. Så när folk uttrycker saker som "rätt är rätt och fel är fel" så har man inte förstått situationen, enligt mig.

Vidare stör jag mig i allmänhet på detta jävla daltande med sexistfuckers... Varför är det så jävla fel av Rasmus att visa vad den snubben åstadkom för känslor hos henne eller hos den förra eller framtida flickan han med våld försökte tvinga till sig något från? Jag förstår inte det... Som att om Rasmus hade slagit killen på käften istället hade han lärt sig något av det? Inte en chans. Ändå skulle samtliga här ha mer förståelse om Rasmus gett killen en redig Karl-Alfred-uppercut. Misshandel är vardagsmat, våldtäkt och sexuella ofredanden på kvinnor sker hela jävla tiden. Det sker ca 100 våldtäkter per dag läste jag http://feministisktperspektiv.se/201...ker-varje-dag/ det är ju helt jävla sjukt. 99% av förövare är män. http://ladydahmer.nu/de-flesta-som-a...t-ar-skyldiga/

Jag har en tjejkompis som beskrev att hon blev tvingad till sex av en främling och när jag sa att det var våldtäkt så ryckte hon bara på axlarna och sa att det hade hänt så många gånger att hon knappt såg det som det längre. Gränserna flyttas med upplevelserna, det är hjärnans sett att hantera allt jävla skräp vi utsetts för. Första gången en inte får sitt nej respekterat är det en stor grej men tionde är det världens mest naturliga grej. Och det är lika jävla samma på den andra sidan. Vi programmerar oss, både män och kvinnor, genom våra erfarenheter. Det är ett stort jävla problem att 100 våldtäkter sker om dan men endast 1.2% leder till fällande domar.

23 av 100 våldtäkter anmäls. Av övriga 77 våldtäkter som inte leder nånstans alls påverkas vi likväl, de som utför dem och de som drabbas.

Jag beskrev en våldtäkt för en killkompis och sa att killen inte slutade när hon sa nej och fortsatte i trettio sekunder och sen slutade. Han gav mig en chockad blick och sa att han alltid gjorde så med sin tjej men att det aldrig hade slagit honom att det han gjorde kunde vara fel.

Så ursäkta mig om jag tycker att Rasmus agerande var lite jävlar anamma och mycket mer rakryggat än en snyting eller en åthutning hade varit. Hade han slagit killen på käften ist hade det bara varit ytterligare en jävla macho-kultur-grej avbetad i en lång rad av manlig machokultur som bland annat leder till våldtäkt, ofredande eller misshandel.
 
Top