Är den här (begagnade) speldatorn dyr/billig jämfört med en ny?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Se titel.

Funderar på att skaffa en PC, främst för lite äldre PC-exklusiva spel (tänk SC2, total war: warhammer 1/2).

Jag köper gärna begagnat, om det inte är så att jag får sämre prestanda för pengen än att köpa ny.

Specifikt: hur står sig den här i pris vs prestanda jämfört med att plocka ihop en ny? Klarar den spelen jag vill köra, finns det smartare/bättre alternativ nya eller begagnade?

GreeniX 7050 MT i7 (bytdator.se)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänker inte säga bu eller bä om datorförslaget

Däremot tänkte jag nämna att det är svårt att få tag på grafikkort just nu.
Covid har gjort att fler människor jobbar hemifrån.
De som jobbar hemifrån har många fall köpt nya datorer att jobba på (datorbranschen fick en försäljningsboom under corona).
Eftersom det är datorer som är hemma har man samtidigt passat på att stoppa i bra grafikkort så datorn blir en kombinerad jobb/spel-dator.
Resultatet är att det är enorm brist på grafikkort just nu och man räknar med att bristen kommer fortsätta i minst ett år till (fabrikerna hinner helt enkelt inte tillverka tillräckligt med grafikkort och kommer inte att komma ikapp efterfrågan förrän om något år).
Det har i sin tur resulterat i att folk är så desperata att de köper begagnade datorer bara för att plundra dem på grafikkortet.

Det kan alltså vara så att det är värt att köpa begagnat bara p.g.a. grafikkortet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag tänker inte säga bu eller bä om datorförslaget

Däremot tänkte jag nämna att det är svårt att få tag på grafikkort just nu.
Covid har gjort att fler människor jobbar hemifrån.
De som jobbar hemifrån har många fall köpt nya datorer att jobba på (datorbranschen fick en försäljningsboom under corona).
Eftersom det är datorer som är hemma har man samtidigt passat på att stoppa i bra grafikkort så datorn blir en kombinerad jobb/spel-dator.
Resultatet är att det är enorm brist på grafikkort just nu och man räknar med att bristen kommer fortsätta i minst ett år till (fabrikerna hinner helt enkelt inte tillverka tillräckligt med grafikkort och kommer inte att komma ikapp efterfrågan förrän om något år).
Det har i sin tur resulterat i att folk är så desperata att de köper begagnade datorer bara för att plundra dem på grafikkortet.

Det kan alltså vara så att det är värt att köpa begagnat bara p.g.a. grafikkortet.
Jag trodde grafikkortsbristen berodde på att folk mineade bitcoins?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Jag trodde grafikkortsbristen berodde på att folk mineade bitcoins?
Det är bara en av många bidragande orsaker till grafikkortsbrist.
Det är brist på många olika elektroniska komponenter för närvarande, varav de flesta inte har något med mining att göra.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Det är bara en av många bidragande orsaker till grafikkortsbrist.
Det är brist på många olika elektroniska komponenter för närvarande, varav de flesta inte har något med mining att göra.
COVID-19, just in time-produktion (vilket inte fungerar när resursen inte är enkel att få tag i från någon annan)


tl;dr
Bilindustrins fel. :)
 
Top