Nekromanti Ännu fler rollspelspreferenser

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Inget jävla fuskande
Gå aldrig utanför överenskommelserna kring hur vi använder reglerna. Har inget annat uttalats är det RAW som gäller, inget dice fudge, inget "fuska så att det ska kännas som att RP preciiiiis vinner fighten".

Inga spel som inte håller för lite tryck
Det mest optade sättet att använda reglerna ska också vara det roligaste.

Spela spelet så som det är tänkt att spelas
Ändrar du ett spel så är det ett nytt spel. Vi kan inte påstå att vi spelar DoD91 om vi ändrar på reglerna, då är det inte längre DoD91. Vi har hundratals rollspel att välja på, välj ett som gör det vi vill just nu istället för att skohorna in något i ett system som inte passar.

Ta ansvar för ditt eget spelande
Rule of two feet gäller alltid. Gör det du vill, säg till när du vill något annat.

Är du där så var närvarande
Sitt framåtlutad, heja på, ställ frågor. Du måste ta med ditt bästa jag till spelmötet och anstränga dig, precis som du gör på fotbollsträningen eller på jobbet. Mejkar det inte sense för dig finns andra spelgrupper.

Sök konflikten och skapa yta för den
Hitta konflikterna, dyk nödvändigtvis inte huvudstupa in i dem men bejaka deras existens. Skapa problem och insats för dig själv som andra kan sätta på spel. Spelet är inte en tävling i kvicktänkt dialog och kvicktänkt dialog är oftast dålig för konflikt, den tenderar att bli undanglidande och larvig.

Bygg plattformen så ofta du kan
Det är najs med täta konflikter men de måste varvas med normalitet. Spela ut scenen där du dricker te med din son och pratar om hur det är i skolan, promenaden till jobbet, familjemiddagen, etc och ha scener som inte alltid går åt helvete (kom överens om vilka bara :)

EDIT 1:

Jag är är här för att i första hand känna saker, i andra hand berätta saker
Känslan i scenen är viktigare än hur bra historia den producerar. De två är självklart sammankopplade i varierande grad men vi offrar inte spelarens känsla för att skapa en "bättre" berättelse. Det innebär exempelvis att jag vill kunna identifiera mig men mina RP, även om de är destruktiva as som förtjänar en plågsam död. Jag behöver kunna rationalisera och göra begripligt även riktigt vidrigt beteende och detta blir en begränsning kring min RP:s agerande.

Även om känslan står över berättandet spelar jag inte rollspel för att uppleva en redan färdig historia, även om den ger en massa utrymme att känna saker. Det är svårt att sätta en absolut gräns för vad som är vad här, många av spelen jag gillar har på förhand definierade hållpunkter och slutpunkter i berättelsen men ger mig ändå utrymme att trampa upp min egen stig.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
RasmusL;n328585 said:
Bygg plattformen så ofta du kan
Det är najs med täta konflikter men de måste varvas med normalitet. Spela ut scenen där du dricker te med din son och pratar om hur det är i skolan, promenaden till jobbet, familjemiddagen, etc och ha scener som inte alltid går åt helvete (kom överens om vilka bara :)
Hur arbetar ni för att göra dessa scener intressanta? Kan tänka mig att många av dessa "vardagssamtal" är rollspelens motsvarighet till att prata om vädret - det görs oftast mest för att fylla ut tid eller ha något att prata om, men innehåller sällan någonting av värde. För mig personligen skulle jag tycka samtal som inte håller någon slags konflikt eller subtext skulle kännas som slöseri med tid. Men det verkar inte som du håller med, så du kanske har hittat något i dem som jag har missat :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
kwarnberg;n328588 said:
Hur arbetar ni för att göra dessa scener intressanta? Kan tänka mig att många av dessa "vardagssamtal" är rollspelens motsvarighet till att prata om vädret - det görs oftast mest för att fylla ut tid eller ha något att prata om, men innehåller sällan någonting av värde. För mig personligen skulle jag tycka samtal som inte håller någon slags konflikt eller subtext skulle kännas som slöseri med tid. Men det verkar inte som du håller med, så du kanske har hittat något i dem som jag har missat :)
Först för lite sammanhang: Vi spelar mer för känslan än för den "objektivt snygga historien" och vi spelar i scener.

Om det händer en massa dramatiska grejer och saker exploderar i varje scen så blir det en upptrappning som gör mig avtrubbad inför vad som sker. Jag behöver downtime mellan de intensitetstopparna och jag behöver positiva och harmoniska känslor lika väl som jag behöver ångesten. Jag behöver också tid att knyta an till min RP:s historia och dennes relationer och vardagsscener är väldigt bra för att bredda rollen.

Sättet vi hanterar scenerna är att spela ut dem med känsla och inlevelse, låter dem ta den tid den aktiva rollens/ernas (oftast är det bara en eller ett par roller i taget som drar nytta av en sådan scen) spelare behöver för att få känslan av lite lugn och ro och normalitet. Sen smäller det till i nästa scen igen :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
RasmusL;n328591 said:
Sättet vi hanterar scenerna är att spela ut dem med känsla och inlevelse, låter dem ta den tid den aktiva rollens/ernas (oftast är det bara en eller ett par roller i taget som drar nytta av en sådan scen) spelare behöver för att få känslan av lite lugn och ro och normalitet. Sen smäller det till i nästa scen igen :)
Kör ni den här sortens scener i alla spel ni kör, eller lämpar de sig bäst för särskilda spel eller settings? Jag tycker spel som Ur Varselklotet är superbra för den här sortens vardagsscener (även om jag fortfarande vill läsa mig något nytt om rollpersonerna även i de scenerna för att ha något större intresse i dem).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
kwarnberg;n328592 said:
Kör ni den här sortens scener i alla spel ni kör, eller lämpar de sig bäst för särskilda spel eller settings? Jag tycker spel som Ur Varselklotet är superbra för den här sortens vardagsscener (även om jag fortfarande vill läsa mig något nytt om rollpersonerna även i de scenerna för att ha något större intresse i dem).
Funkar väl kanske bäst, tycker jag, för spelstil med fokus på karaktärernas personliga historia snarare än det större sammanhanget. Det ena behöver såklart inte utesluta det andra men om spelgruppen tycker att det är mer spännande att utforska den större storyn än RP:s inre liv så skulle jag inte lägga massa tid på det! Setting och spel däremot är inte så noga, så länge det inte går på tvärs med något i speldesignen!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det här är en bra lista (& bra att den inte blandar ihop principer med preferenser). Ska speciellt försöka fundera mer på det här med att bygga plattform. Jag kan lätt bli ganska otålig när det är tedrickande.

Här är en som jag för egen del har nyanserat:
RasmusL;n328585 said:
Ändrar du ett spel så är det ett nytt spel. Vi kan inte påstå att vi spelar DoD91 om vi ändrar på reglerna, då är det inte längre DoD91. Vi har hundratals rollspel att välja på, välj ett som gör det vi vill just nu istället för att skohorna in något i ett system som inte passar.
Jag har så sjukt mkt house rules till D&D vid det här laget att jag ibland kallar det 2097e snarare än 5e. Men jag ser det lite som code reuse. Lite som att ladda ner ett lib från CPAN typ om det gör jobbet. Det finns inget spel som gör allt det jag vill men kanske finns den regeln jag behöver i nåt system som jag kan lyfta in. Därför blir det en hel del skohornande & mashuppande från min sida.

Men då gäller det att verkligen ändra. Göra en riktig patch till spelet (en dokumenterad house rule) ist för att fuzza till spelet och underminera det faktum att det är vårt regelverk. (Vilket just DoD91 iofs gör out of the box med sin "SL har alltid rätt"–regel. [Edit: underminerar, alltså])
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
2097;n328609 said:
Jag har så sjukt mkt house rules till D&D vid det här laget att jag ibland kallar det 2097e snarare än 5e. Men jag ser det lite som code reuse. Lite som att ladda ner ett lib från CPAN typ om det gör jobbet. Det finns inget spel som gör allt det jag vill men kanske finns den regeln jag behöver i nåt system som jag kan lyfta in. Därför blir det en hel del skohornande & mashuppande från min sida.

Men då gäller det att verkligen ändra. Göra en riktig patch till spelet (en dokumenterad house rule) ist för att fuzza till spelet och underminera det faktum att det är vårt regelverk. (Vilket just DoD91 iofs gör out of the box med sin "SL har alltid rätt"–regel. [Edit: underminerar, alltså])
+1 på allt det, bra skrivet! Personligen spelar jag spelen separat, men ska det mashas upp så gör det som du säger ordentligt :)
 
Top