Äventyra spelledarlöst

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Nedan är lite tankar om saker som jag har dålig koll på, som om det är fel så är det fel. Denna post handlar om spelledarlöst äventyrande, vilket jag skiljer från spelledarlöst samberättande.

Jag har fått känslan att vissa spelstilar vill minska ner spelledarens påverkan på spelet så mycket som möjligt. Detta främst genom olika tabeller där man slumpar fram allt från innehåll i rum, inställningar hos dem som karaktärerna möter och vart man hamnar om man tar väger till vänster istället för höger. Lite hårt draget, vad är spelledarens roll i denna typ av spel?
Det är väll precis så här som olika solovarianter som tex "Strider-mode" i TOR fungerar. Om man inte vill ha en spelledares nyckfullhet kan man inte plocka bort denne helt och turas om att gestalta de man möter under äventyret och låta slump och tabeller sköta resten?
Finns det några spelledarlösa rollspel som gör detta bra?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag läste igenom Ironsworn för några dagar sedan. Man kan köra med SL, Utan SL, eller Solo.
Utan SL och Solo så finns det massa orakel-tabeller.

Jag har inte provat. Men jag blev väldigt sugen. Och det känns mycker mer ambitiöst än Strider mode (som jag också tittat på snabbt utan att spela).

Ironsworn är gratis att ladda ner.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Jag ska kolla in Ironsworn. Jag tycker det är lite konstigt att spelledarlöst äventyrande inte är större än vad det är. Ok, man hamnar kanske ganska nära brädspel med borde ändå kunna få med rollspelande.
Men skulle vara kul att bara kunna plocka fram ett annat spel och köra om det tex är för många borta.
 
Top