Nekromanti Äventyr i Utmark

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Hej

Börjat skissa på en kampanj i Utmark med alla de stolpar som gavs ut i äventyrspaketet, artiklarna om Utmark och Mitheraskogen framförallt. Själv har jag ingen vidare bra fantasi så tänkte om någon här kanske ville dela med sig med sin.

?

Frågor som jag ställer mig:
  • Hur många bor i Utmark? (utmarkare)
  • Varför vill magikern åt bergstrollens hem?
    • Är det för skatterna eller demonen? Vad är målet? Vad blir konsekvenserna av att lyckas/misslyckas?
  • Bergakungens fäste: Hur många troll finns kvar? Är alla ptsd eller vad vill dom?
    • Vad kan Oddhoder (Trollkungen) bistå med? Om han går att få tag på.
    • Demonen: Är det demonen som kyler Mitheraskogen till sin onaturliga vinter? Vad kan den, hur stor är den osv? Går den döda? (kanske finns det vapen för detta i dvärgfästet - magiska spjut till en ballista eller liknande?)
    • Vad händer om den sätts fri eller kan den kontrolleras av magikern?
    • Kanske om Draken befrias att den kan bistå i kampen?
  • Vad finns det för faror och utmaningar i det övergivna Drezin-fästet?
    • Vad för ondska (om någon döljer sig i mörkret)
    • Hur tar man sig in?
    • Skatter? (vapen att förgöra eller skicka hem demonen?)
  • Konsekvenser av olika händelseutvecklingar
  • Vad döljer sig i de colonska tempelruinerna som börjat grävas ut av thalaskerna? (de som vaktas av mantikoror)
  • Stats/vändningstabell till Ursiner? (har för mig jag sett det någonstans men hittar inte)
  • Skugglandet
    • Finns det ett samband mellan prinsen fastfrusen i pelaren och demonen? Dör den ene dör den andre? Eller om demonen dör tinar prinsen till liv?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Schamanen ville i min kampanj få tag på en ny kropp som inte åldrades, då andarna/raunernas pantheon förhindrade den bodyswapping som schamaner annars kunde ägna sig åt efter sin död. Genom sina kontakter med demoniska väsen kände sig schamanen rätt trygg med att kölddemonen skulle skänka honom en ny kropp. Om schamanen hade lyckats med alla sina förehavanden skulle han sannolikt ha begett sig till Gastarnas tempel för att återta en del av de ting som han ägde i sitt tidigare liv och därefter eventuellt ha inlett plundringar söderut med hjälp av rauner, tirakstammen och draken som går Morogas ärenden. En annan bakomliggande antagonist jag hade med som möjliggjorde magikerns planer var ett drömväsen som ville få en drakes sanna namn. Kölddemonen som var fängslad i fästet utgjorde själv en slags port till demonplanet eller ett förfruset existensplan och om den inte hade förseglats skulle det sannolikt ha funnits en hel del kölddemoner i norra Utmark.

Det lyckliga slutet i min kampanj blev att en demon som Oddhoder hade ett nära band till, och som hade färdats med rollpersonens följe, slukade schamanens själ. Oddhoder förseglade på magisk väg salen där demonen var fängslad och offrade sitt liv medan rollpersonen lyckades fly från salen innan den vattenfylldes (till följd av mixtrande med fästets vattenreserv) och förfrös till följd av demonens närvaro. Dessförinnan hade en drake som låg bakom rollpersonens inblandning i Utmark tagit hjälp av rollpersonen för att befria sin frände Golhbrand och besegra Moroga i Kragenhortz.

Bergatrollen begav sig senare ut på en vandring för att finna ett nytt hem och förhoppningsvis lite sinnesro. En hel del av dem har slagit sig ner runt Kraggbergen. Utmarks folk besegrade tirakerna i en strid utanför bergatrollens fäste. Rollpersonen drog hem för att försöka få igång sin magiskola i norra Drunok efter att i hemlighet ha skeppat hem en hel del av Utmarks statskassa med hjälp av drunokiska legoknektar. Utmarkarna har aldrig fått reda på vart guldet och silvret som Moroga stal tog vägen.

Vid ett senare datum återvände samma spelare med en annan rollperson och fördrev köldens demon från fästet med hjälp av tirakkrigare, Nekkma Andeblidare och en artefakt som bar på en del av essensen från hettans demon.

Mitheraskogen figurerade inte särskilt mycket under min Utmark-kampanj, men det låter rätt najs att Mithera successivt kommer att bli varmare nu så att prinsen kommer att kunna bli en framtida antagonist :grin:
 
Top