Är resan målet, eller är målet målet?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vi spelar (oftast) en gång i veckan, med en ganska stor grupp människor som lite kommer och går baserat på om de kan eller inte. Vissa individer är med så gott som varje gång, medan andra kanske hinner haka på en gång om året eller två. Det här skapar en rätt intressant gruppdynamik. Särskilt i kombination med att vi inte spelat några långa kampanjer sedan COVID-19 blev en del av vardagen utan istället leker jag rätt mycket med olika former av one-shots. Det är alltid jag som spelleder, vilket nog egentligen mest är av tradition.

Men! Med så mycket varierade människor som inte alla gånger känner varandra så blir det oundvikligen lite friktion emellanåt. Inte konflikter mellan spelare lika mycket som konflikter mellan preferenser.

Vid flera tillfällen har det varit rätt många spelare. Sju stycken plus spelledare. Detta har vi försökt reda ut på olika sätt, bland annat genom att skapa fraktioner i gruppen som kunnat konversera på egen hand. Digitalt spelande möjliggör den här rätt sköna dynamiken.

Men vid ett specifikt tillfälle krockade det rätt ordentligt. En spelare satt och suckade och väntade på att "något skulle hända" samtidigt som resten av spelgruppen hade superkul med att bara leva sig in i situationen och rollerna.

Efteråt diskuterade vi konceptet att "resan är målet". Att det inte spelade någon roll hur ett scenario slutade för gruppen, för det var ändå mer konsekvenserna av deras agerande och handlande som var det intressanta. Spelaren som inte höll med ville istället veta vad som kommer hända.

Det här var en rätt intressant krock tyckte jag, och faller lite tillbaka på förväntan att bli underhållen av spelledaren snarare än att aktivt delta. Efter det har vi spelat lite linjära och sandboxiga saker för att den spelaren skall få "sitt" också. Men fundamentalt känns det som att det faktiskt är helt olika ingångsvärden det rör sig.

Vad tycker ni -- är resan målet, eller är målet målet?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag snubblade över den här videon för några dagar sedan, och tyckte det var den mest användabara "typer av spelare"-indelning jag sett.

Låter som er grupp huvudsakligen består av "thespians", men med en "hack'n'slasher" eller "problem solver".

Det känns på sätt och vis som ett större problem, än om ni haft en jämnare spridning. Hade hälften av gruppen varit thespians, och hälften hack'n'slashers hade det troligtvis varit lättare att motivera en balans i innehållet. Frågan är... dessa spelare som primärt är thepsians: tycker de _också_ att hack'n'slash och problemlösning är kul? Eller är de nästan enbart intresserade av att vara thespians?

För mig som SL gillar jag oftast "thepsians" eftersom det ofta avlastar mig som SL väldigt mycket. Jag behöver liksom inte förbereda så mycket material, utan om jag sätter rollpersonerna på ett värdshus eller presenterar dem för en spännande grupp individer så kommer spelarna skapa sitt eget material utan att jag behöver göra så mycket.

Hack'n'slash och problemlösning ställer ju mycket mer krav på mig som SL att hitta på encounters och problem. Min räddning där är ju att jag tycker alla tre är jättekul (även om jag primärt är en problemlösare). Fördelen med thepsians är att jag kan lägga mitt fokus på just hitta på lite coola strider och ett par kluriga problem. När det kommer till thespian-biten kan jag oftast förlita mig på de spelarna att dra det tyngsta lasset så länge jag i alla fall har en eller ett par genomtänkta SLP:er på lager.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så är själva resan måelt, att kunna få uppleva en bra historia, att kunna få uppleva sidospåren.
At sedan nå målet är ju såklart kul, men inte livsnödvändigt
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag behöver liksom inte förbereda så mycket material, utan om jag sätter rollpersonerna på ett värdshus eller presenterar dem för en spännande grupp individer så kommer spelarna skapa sitt eget material utan att jag behöver göra så mycket.
Det här beskriver hur jag alltid föredragit att spelleda. Samt exakt den delaktighet som gör det roligt med helt spelledarlösa grejer. Och det är lite det jag ser som när "resan blir målet". Här ingår ju även att vara okej med att förlora, för att det blir roligare för alla inblandade, samt att det kanske inte ens finns ett mål eller ens någon plot, för rollerna i sig är tillräckligt roliga att bara vara. Spelledaren blir mer "referee" än "master" helt enkelt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det handlar ju om vad man som spelare har för förväntningar på spelet. Det är därför det är så viktigt att ha en session zero där det sociala kontraktet sätts upp . Om 3 personer är nöjda med att spela väldigt som det beskrivs här thespian eller teaterapa-aktigt och det finns en fjärde person som vill hack n slasha allt hen ser och vill att story progression skall ske snabbt så kommer inte hen att ha roligt i en grupp som njuter av att rollspela ut en 3 timmar i realtid lång scen om att beställa ett par stop öl och ett rum för natten på det lokala värdshuset , därför är det viktigt att alla vet vad dom ger sig in i och på så sätt kan man backa ur redan från början ist för att sitta och lida i det tysta .

Sedan handlar det iaf för mig mycket om vad för typ av spel man spelar ,spelar jag ett typisk tradspel så förväntar jag mig att storyn och det roliga skall komma ifrån sl och spelar jag ett mer indiebetonat samberättar spel så förväntar jag mig att jag som spelare måste put in more effort för att driva storyn och det roliga framåt .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här motverkar dock hela grejen med ett one-shot ganska stenhårt. ;)
Kan man iofs inte sätta upp ett socialt kontrakt för kvällen , ett så kallat visstidskontrakt 🤣

Man kan ju ta 20-30 minuter innan man kör igång och ha något av en mini session 0 🤔
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Vad tycker ni -- är resan målet, eller är målet målet?
Drygt svar: "Ja. Och nej. Det beror på".

Också drygt svar, som mest är ett försök att vara rolig: How can less be more? It's impossible. MORE is more. (Eller ja: hur kan resan vara målet? MÅLET är målet)

Jag vill att det ska finnas en struktur, ett uppdrag, en handling – ett Äventyr att Klara. Men medan vi spelar det äventyret vill jag att det ska finnas gott om utrymme för oss att i de enskilda "scenerna" leva mig in i situationen och rollerna.


Däremot är jag heeeelt ointresserad av att min rollpersons handlingar nödvändigtvis ska spela roll i det stora hela. Jag behöver verkligen inte ha någon stor inverkan på spelvärlden. Det räcker bra för mig att komma in efteråt och räkna ut vad som egentligen hänt, och kanske oskadliggöra den skyldige eller skyldiga. Det är kul att få spela ut sin rollperson och t.ex. hamna i gräl om in-world-saker eller bestämma hur man ska reagera på saker eller bygga relationer med de andra rollpersonerna. Men precis som IRL blir jag mest trött när jag upplever att andra spelare "saboterar" genom att låta sina rollpersoner agera helt jävla dumt i huvudet och försvåra för vår gemensamma rörelse framåt i äventyret. Jag ogillar spelardrivet, jag ogillar intriger, jag ogillar när rollpersoners agendor distraherar från Äventyret.

Jag vet inte om jag skulle vilja beskriva det här som att "jag vill bli underhållen". SL behöver inte jonglera eller dra vitsar. För mig känns "vill bli underhållen" som något som skaver mot både det jag upplever som SL och det jag upplever som spelare, även om det kanske tekniskt sett kan vara en korrekt beskriven. Men jag vill definitivt få veta vad som kommer att hända.

Men så länge jag upplever en rörelse framåt kan vi absolut spendera ett helt spelmöte med att diskutera vilka maträtter våra rollpersoner beställer in på restaurangen där vi sitter. Jag har inte bråttom. Bara vi har den gemensamma förståelsen att vi är där för att lösa mysteriet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
I grund och botten - både ock!

I trad-spel kan jag både som SL och spelare vara thespisan ibland men jag vill känna att det leder någon vart i slutändan, i alla fall om det gäller SL-introducerade element. Men så är ju en del av vad jag uppskattar med denna stilen också något mer än att bara rollspela ut min karaktär.

I andra stilar har jag inte de förväntningarna men samtidigt vill jag även där ha någon slags dramaturgisk kurva - men då handlar det mer om att alla ska vara kreativa och leda berättelsen till något slags klimax. Om filmen Resevoir dogs var ett rollspel och RPna aldrig lämnade fiket hade det nog känts lite småtrist, hur kul snacket på fiket än var.

I ett enkvälls följer jag nog samma linje. Är det trad behövs en grund - exempelvis färdiga RP med agendor. Är det något annat måste man tänka ännu mer på att gå i "mål" och inte stanna på "fiket" hela passet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tycker det är viktigt att det finns ett tydligt mål. På samma sätt som jag föredrar en miniserie framför en såpa. Jag vill liksom kunna "se målet".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
I @Rymdhamsters uppdelning är jag ju solklart en thespian, men jag vet inte riktigt om det har så mycket att göra med resan eller målet? Jag kan gilla att spendera tid i scener och spela ut dem, men liksom @krank behöver jag oftast känna att vi är på väg någonstans. Jag vill veta vad som händer, hur det kommer att sluta. Målet är målet.

Jag vill ju dock att spelledaren, om det finns en sådan, ska hålla sina smutsiga labbar ifrån målet. SL ska inte tala om för mig vad målet är, utan hålla sig till att göra resan underhållande. Målet är det jag och mina medspelare som bestämmer över.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag vill ju dock att spelledaren, om det finns en sådan, ska hålla sina smutsiga labbar ifrån målet. SL ska inte tala om för mig vad målet är, utan hålla sig till att göra resan underhållande. Målet är det jag och mina medspelare som bestämmer över.
Det här är ju intressant, för i fall där det finns en SL hade jag nog sett det som ett exempel på att resan är målat. Under resans gång kommer vi även upptäcka målet, men när vi börjar är det inte superviktigt *vad* målet är. Då är ju resan helt klart målet. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Det här är ju intressant, för i fall där det finns en SL hade jag nog sett det som ett exempel på att resan är målat. Under resans gång kommer vi även upptäcka målet, men när vi börjar är det inte superviktigt *vad* målet är. Då är ju resan helt klart målet. :)
Mm, när jag spelar har jag ofta en bild av vad målet är från början, eller väldigt snart. Inte exakt hur det ska sluta (men det vet ju inte en spelledare med en färdig handling, heller), men jag vet att min rollpersons berättelse handlar om, säg, lojalitet kontra frihet (min Battlebabe i AW), gemenskap kontra stolthet (Monsterhearts) eller att hålla ihop bandet (Psychodrame), för att ta några av de längre kampanjer jag spelat i. Jag vet inte hur det här kommer att sluta, men jag vet vad jag rör mig mot. Jag kan gärna ta tiden och utforska situationen i nuet, men jag vill röra mig mot ett slut där temat eller konflikten i centrum av min rollperson kommer att få sin upplösning.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Vid flera tillfällen har det varit rätt många spelare. Sju stycken plus spelledare. Detta har vi försökt reda ut på olika sätt, bland annat genom att skapa fraktioner i gruppen som kunnat konversera på egen hand. Digitalt spelande möjliggör den här rätt sköna dynamiken.


Vad tycker ni -- är resan målet, eller är målet målet?
Kanske lite off-topic, men på den tiden när Gårdagruppen spelade i en lokal i Gårda (Göteborg) och vi bjöd in vitt och brett och alltid körde enkvällsgrejor så hände det ibland också att vi blev många spelare, och då delade vi på oss. För min spelstil så är det nästan alltid bättre att spela med två grupper på 4 personer än med en grupp på 8, då kan man ju dessutom passa på att dela upp sig lite efter de olika agendorna man har.

Annars är jag nog också inne på att målet är målet, jag gillar avslutade saker och särskilt om jag är på en resa så vill jag komma fram till målet. Jag kan också gilla slice of life eller ögonblicksbilder av en annan värld (många kammarlajvsscenarion kan nog sägas ligga här) men då vill jag att det är transparent från början så att jag inte tror att jag är på en resa mot ett mål utan vet om att jag bara är.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
För mig som SL gillar jag oftast "thepsians" eftersom det ofta avlastar mig som SL väldigt mycket. Jag behöver liksom inte förbereda så mycket material, utan om jag sätter rollpersonerna på ett värdshus eller presenterar dem för en spännande grupp individer så kommer spelarna skapa sitt eget material utan att jag behöver göra så mycket.
Ja, detta leder in mig på en relaterad sidofråga: Hur gör man om spelarna till thespians?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ja, detta leder in mig på en relaterad sidofråga: Hur gör man om spelarna till thespians?
Hjärntvätt? Utpressning? Mordhot? Uppfinn tidsresor och manipulera deras uppväxt?

Du kan ju pröva att köra några oneshots som bygger på och har mekanik för att främja sånt spelande, och se om spelarna diggar det efter att de fått vänja sig vid det.

Men om det helt enkelt inte är deras stil så är det bara för dig att digga läget, eller ersätta dem med andra spelare som ligger närmare dina preferenser.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Ja, detta leder in mig på en relaterad sidofråga: Hur gör man om spelarna till thespians?
Beror på vilken modell du har. Är den tillverkad före 1996 så finns det oftast en ställskruv någonstans på baksidan, men du behöver bända upp en lucka, vilket sabbar garantin (men den har ju gått ut i vilket fall som helst). På nyare modeller är det tyvärr mjukvarujusterat, så du måste jailbreaka den och installera en patch som du hittar på Pirate Bay. Tror att det rensar minnet, dock, så gör en backup innan du provar, och gör det inte under pågående kampanj.
 
Top