DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Ok, jag förstår. Vad var egentligen kul med Chronopia? Det går ju att ta fasta på, även om jag förstår att folk helst lär vilja ha både namnet och kartorna.
Det föga förvånande svaret är att olika spelare verkar ha haft kul med olika saker i settingen :D.
Vi har pratat lite om Chronopia i olika trådar (skrivutmaning, bokcirkel, skvalkanal mm). Vissa är purister och gillade Chronopia precis som det var. Andra vill ha det ungefär som förut, men plocka bort vissa delar. Återigen andra gillade estetiken (alver i kråsskjorta på struts) och återigen andra ville mest ha ”galen stor fantasystad med extra allt).
Utan att gå för långt off topic så dumpar jag lite länkar till tidigare diskussioner för den som är intresserad.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det föga förvånande svaret är att olika spelare verkar ha haft kul med olika saker i settingen :D.
Vi har pratat lite om Chronopia i olika trådar (skrivutmaning, bokcirkel, skvalkanal mm). Vissa är purister och gillade Chronopia precis som det var. Andra vill ha det ungefär som förut, men plocka bort vissa delar. Återigen andra gillade estetiken (alver i kråsskjorta på struts) och återigen andra ville mest ha ”galen stor fantasystad med extra allt).
Utan att gå för långt off topic så dumpar jag lite länkar till tidigare diskussioner för den som är intresserad.
Okej, mitt högst subjektiva svar blir då: behåll alver i kråsskjorta på struts men pilla lite till i alvstereotypen. Sätt dem sedan i en stor stad och placera in ytterligare några teman (bebyggda moln och/eller t-bana dragen av strutsar till exempel) som inte är stereotyp fantasy. Inte exakt Chronopia, men kanske det som var roligast?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag hoppas ju att man kommer kunna använda FS DoD för att spela i Chronopia, Ereb Altor, någon hemmabyggd värld, någon ny värld med mer icke-europeiska inslag - kanske med några lokala regler för den settingen (man kan ju tänka sig D&D-präster i en värld och inte en annan, bara för att förklara hur jag menar med lokala regler).

Men det hänger på att spelsystemet, reglerna, är enkla och bra. Så kan allas önskevärldar komma ut om 2-6 år, eller ni kan skapa dem själva när spelet fått bred publik. Men inget av det händer om inte reglerna ger stöd för en stor bredd av berättelser - alltså mångfald av spelstilar och preferenser.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Okej, mitt högst subjektiva svar blir då: behåll alver i kråsskjorta på struts men pilla lite till i alvstereotypen. Sätt dem sedan i en stor stad och placera in ytterligare några teman (bebyggda moln och/eller t-bana dragen av strutsar till exempel) som inte är stereotyp fantasy. Inte exakt Chronopia, men kanske det som var roligast?
Du menar t-bana dragen av mullvadar

 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag vänder mig emot idén att genomsnittspersonen i Ereb Altor skulle ha varit vit. Det spelades rätt friskt i Krilloan i vår grupp och där var det verkligen inte normen. Att det däremot i gamla rollspel saknades kvinnliga SLP är helt sant. I alla fall i de färdigskrivna modulerna.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Du menar t-bana dragen av mullvadar

Förlåt!! Glömde skriva att dokumentet är skrivet av @Nion

Fler bidrag finns här
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Angående drakar vs demoner så fanns egentligen denna uppdelning i Ereb Altors mytologi med, men den lyftes kanske inte fram. Drakar var urinvånarna, de enda överlevande från gudarnas första ålder, när de skapade världen enligt de regler de satte upp. Demoner däremot, är mer sentida inflyttade som inte ingår i gudarnas planer utan tagit sig till Ereb Altor via bakvägar i multiversum, blivit kallade på av trollkarlar och liknande.

Så även där står drakar för ORDNING och demoner för KAOS.

Detta är för övrigt sant även i Kopparhavets hjältar, även om inte vi heller gör någon grej av det.
Även Eons metaplott har liknande funktioner för drakar och demoner – de tidigare försöker bibehålla världen under peripetierna, de senare omstörta den.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag vänder mig emot idén att genomsnittspersonen i Ereb Altor skulle ha varit vit. Det spelades rätt friskt i Krilloan i vår grupp och där var det verkligen inte normen. Att det däremot i gamla rollspel saknades kvinnliga SLP är helt sant. I alla fall i de färdigskrivna modulerna.
Fokus ligger ändå på ett slags Europa med sydeuropeiska länder såsom Fenicien i söder och Vikingar i Barbia i norr.

Inget konstigt för ett svenskt spel kan jag tycka.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
I klassiska Ereb Altor var fokus på kontinenten Ereb som ju ganska tydligt var Europa.

I vårt Kopparhav ligger fokus förstås på just Kopparhavet så snarare på Medelhavet och i synnerhet Nordafrika och Östra Medelhavet

Och det grymma med fantasy är ju att man kan ösa i och blanda runt lite som man känner för :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Inget konstigt för ett svenskt spel kan jag tycka.
Jag tycker också att termer som Krigare, Munk, Tjuv, Jägare är ganska generiska. De kan gälla Kina eller Aztekerna också.
Och att att göra vapentabellen 200 rader lång, bara för att inkludera Yxor och klubbor från olika kulturer, som alla väsentligen har samma egenskaper i ett förenklat rollspel, det ser jag heller ingen anledning att göra.

Den som känner till Inka-kulturen bra kan ju välja ut och döpa om.

Ingen här vill ha en tjockare regelbok för grundspelet än nödvändigt, och att då ha med alla kulturella variationer som vi i Sverige inte är bekanta med, det känns tämligen onödigt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tycker också att termer som Krigare, Munk, Tjuv, Jägare är ganska generiska. De kan gälla Kina eller Aztekerna också.
Och att att göra vapentabellen 200 rader lång, bara för att inkludera Yxor och klubbor från olika kulturer, som alla väsentligen har samma egenskaper i ett förenklat rollspel, det ser jag heller ingen anledning att göra.

Den som känner till Inka-kulturen bra kan ju välja ut och döpa om.

Ingen här vill ha en tjockare regelbok för grundspelet än nödvändigt, och att då ha med alla kulturella variationer som vi i Sverige inte är bekanta med, det känns tämligen onödigt.
Det gamla spelet var gjort för svenska 12 åringar på 80-talet. Jag har full förståelse för att man körde på ett euro-tolkien tema istället för ett afrobiskt spel som gick ut på att omkullkasta alla fantasytroper.

Det nya spelet är gjort för (delvis politiskt hyperkänsliga/hysteriska) 30-50 åringar och kan därför gärna bredda världen och inkludera fler kulturer i den mån man ens ska ha ett världsbygge.

Men du har rätt i att spelets grundform kan användas ganska brett vad gäller te.x. yrken och vapen och för den delen det mesta annat också.

Men det är hur som helst en omöjlig dans. Har man inte med några kroksablar rasar en del emot bristen på inkludering, och har man med dem så börjar samma personer gapa om orientalism då araberna faktiskt hade vanliga svärd när det begav sig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
blir faktiskt lite mindre pepp på spelet av alla åsikter i den här tråden
Jag tänker gilla spelet bara för att jävlas med alla som redan har bestämt sig för att det är kasst på grund av [godtycklig anledning som de ännu inte ens vet om den stämmer].

Samma sak med Amazons Lord of the Rings!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag hoppas ju att man kommer kunna använda FS DoD för att spela i Chronopia, Ereb Altor, någon hemmabyggd värld, någon ny värld med mer icke-europeiska inslag - kanske med några lokala regler för den settingen (man kan ju tänka sig D&D-präster i en värld och inte en annan, bara för att förklara hur jag menar med lokala regler).

Men det hänger på att spelsystemet, reglerna, är enkla och bra. Så kan allas önskevärldar komma ut om 2-6 år, eller ni kan skapa dem själva när spelet fått bred publik. Men inget av det händer om inte reglerna ger stöd för en stor bredd av berättelser - alltså mångfald av spelstilar och preferenser.
Samuraj!

The revival.

C
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
blir faktiskt lite mindre pepp på spelet av alla åsikter i den här tråden
Tror du inte att det går över när spelet kommer? Det är ju det utgivna spelet som räknas, inte vad folk tycker eller gissar här. Jag tror inte att det här forumet påverkar försäljningen mer än ytterst marginellt. Mer regelrätta recensioner påverkar nog mer. Om de är lätta att googla fram.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Är helt säker på att det är av samma skäl det vurmas så för ankor på detta forum.
Visst är det du som ogillar ankorna? Jag tror att du därmed har gett dem en högst oväntad renässans... Ditt forumnamn har nog också bidragit - en Conan som är riktigt arg på de små och löjliga ankorna... Det blir som en komisk variant av David mot Goliat.

Du har onekligen gjort åtminstone mig riktigt sugen på att göra mer av ankorna. Det var ju också jag som, faktiskt på fullt allvar, föreslog ett Drakar och Demoner Anka. Jag har inte sett något annat förslag här inne som jag tycker toppar det.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om ens pepp på att spel eller serie går över för att alla inte höjer spelet eller serien till skyarna och sjunger kumbaya medans man drar en grupprunk i lycklig konsensus så var nog ens pepp inte särdeles stark ändå .
 
Top