[Mouse Guard] Ändra Defend i konfliktreglerna

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Oklart om jag själv kommer att testa denna ändring, men det känns skönt att skriva ner den.

Kortfattad bakgrund: Jag upplever konfliktreglerna som tråkigt obalanserade. Med fyra handlingar (Attack, Defend, Feint och Maneuver) som varje sida i konflikten planerar 3 rundor framåt för så borde en sten-sax-påse-känsla infinna sig. Men Attack är för stark. Det är klart, Attack är det primära sättet att avsluta en konflikt och ingen vill att den ska hålla på för evigt. Men mot ett lag som bara spelar Attack finns nästan inget motdrag. Det kan hända att din tärningspöl du använder för Defend eller Maneuver blir markant större än pölen för Attack eller Feint. Då kan du spela annat än Attack för dra ut på konflikten ett tag och kanske få en fördel, men din motståndaren har ändå ingen anledning att välja något annat än Attack. Trist att då "planera" 3 drag i förväg. Alltså vill jag försvaga Attack-handlingen.

Min lösning:

Försvar
Försvar ökar din disposition med graden av lyckat. Du kan aldrig öka din disposition till högre än den var när konflikten började.
mot Attack: Slå ett Oberoende test. Hinder är lika med din nuvarande disposition. Om testet är lyckat får motståndaren inte testa. Om du misslyckas används resultatet du ändå fick som Hinder för motståndarens test.
mot Försvar: Oberoende test mot Hinder 3.
mot Fint: Du får inte testa. Du är överlistad!
mot Manöver: Som mot Attack.

Detta är alltså en förändring av interaktionen med Attack. Tanken är att att ge Defend en chans att trumfa Attack. Normalt sett slår man ett motstående slag, högst vinner. Nu kan den som spelar Attack förlora sin handling - och risken ökar mot en motståndare som redan är försvagad. Förhoppningen är såklart att man ska vara lockad att välja Feint istället för Attack - då är sten-sax-påse-spelet igång.

Jag överväger också att ändra Defend mot Defend till 'inget händer, gå vidare'. Att båda sidor får möjlighet att återhämta disposition gör ju bara att konflikten tar längre tid. Inte nödvändigtvis bra. Funderar också på att peta lite i Maneouver och i hur vapen funkar, men det känns betydligt mindre viktigt.
 
Top