Mest chockerande eller episka äventyrsslut?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Fick upp en sådan där video om Most suprising twists eller något sådant i dator/konsol-spel och blev lite inspirerad och nyfiken; Av de rollspels-äventyr/kampanjer/scenarion som du spelat eller läst, vilka har de mest chockerande eller episka sluten?

Beskriv hur de slutar, varför det var överraskande och använd spoiler-funktionen så man kan välja om man vill läsa dem eller ej. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Pendragon Great Campaign.

PGC slutar med det berömda slaget vid Camlann som i litteraturen bara överlevs av Sir Bedivere och kung A; det är den förre som för kung A till sjön där han hämtas av Morgaine. I PGC genomför man istället slaget tills en enda RP lever - denna är den sista riddaren, som för kung till den sista vilan

Beyond the Mountains of Madness

I slutdungen väcker spelarna en sovande gud och måste offra en av de sina för att rädda världen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Svavelvinter (hela kampanjen)
Där den som är närmast noll punkten i både tid och rum vinner kontroll över konfluxen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Reign of Winter börjar som rysk folksaga. Slutar med resor till vår värld där man mördar Rasputin och liknande galenskap.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Bra grejor!

Jag tänkte lite och även twistar/epic moments inne i kampanjen borde vara precis lika kul att höra om!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag brukade åka på rollspelskonvent i Umeå-trakten. Det var en spännande upplevelse. Äventyret kunde börja hur som helst, handla om vad som helst, men de slutade alltid på samma sätt:

Spelarna hade missat hela poängen att det var en konspiration för att förstöra världen i bakgrunden. Skurkarna lyckades och världen gick under.
Spelledaren var i allmänhet rätt stolt över att ha lyckats lura spelarna.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag körde för några år sen en EON-kampanj. Den började med att gruppen blev strandsatta på en ö, räddade en man som visade sig vara adel som gav dem ett baroni som tack. Det var min plan att det skulle vara "ramberättelsen" sedan skulle spelarnas handlingar driva plotten framåt.
Men andra spelmötet efter de kommit hem från ön och fått baroniet så slänger jag in ett helt random rövaranfall bara tänkt som en kort strid mitt i. En av spelarna kläcker då ur sig citatet "Men, vi kan ju inte dö.. We are the heroes!" och 45 min senare var alla döda av en kombination av fruktansvärt dåliga slag och osalig otur :p Så där dog den kampanjen :p
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
En av spelarna kläcker då ur sig citatet "Men, vi kan ju inte dö.. We are the heroes!" och 45 min senare var alla döda av en kombination av fruktansvärt dåliga slag och osalig otur :p Så där dog den kampanjen :p
Har de i alla fall lärt sig att aldrig utmana tärningsgudarna på det viset igen?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
The Darkening of Mirkwood

Man tågar iväg med armén mot Dol Guldur, och alla dör. Eventuellt lyckas man försvaga det nog för att köpa fred i en generation.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Mörkrets Hjärta (Ärans väg 3).

En RP måste göra en handling som dödar hen, varefter ondskan försvinner, bildligt och bokstavligt.

Krugal Svylses Förbannelse.

Efter att ha överlevt tusen faror under resan, tagit sig igenom hela dungen och vunnit den omöjliga slutstriden öppnar rollfigurerna skattkistan (om de kan komma in i den, är av gjutjärn): och hittar lite lösa mynt, tre ädelstenar utan större värde och ett brev där Krugal förklarar att han tyvärr slösade bort sina enorma rikedomar på att bygga dungen gruppen just tagit sig igenom. Men de får gärna behälla dungen!
 
Last edited:
Top