RECENSION Ecopunk 2044

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
“So if you’re reading this, and society has not changed, an environmental disaster will be the defining event of your life. It could well be what ends it.” Jag vet inte om exakt de orden uttrycktes under Kickstarter-kampanjen för rollspelet Ecopunk 2044, men andemeningen framgick med all önskvärd tydlighet. Och jag var tvungen att stötta det. För någon vecka sedan anlände spelet och jag har läst och skummat det för att få, och kunna ge, en bild av det.

Världen
Först kom tredje världskriget som krossade USA och förändrade maktbalansen världen över. Ingen fanns längre som kunde, eller hade intresse av att upprätthålla en nyliberal och rovlysten värld. Klimatförändringarnas konsekvenser blev mer eller mindre från dag till dag mer påtagliga och det gjorde att de tre stormakterna The Chinese Interest, The European Commune och The Central African Socialist Union alla slutade snacka och började, på olika sätt, göra. Vissa valde en mer rättvis riktning, andra en fascistisk.

I stort är det en cyberpunk-värld med övervakning, super-AI:er, biomekanik och ett allmänt elände där The Death Spiral (processen att en död leder till en annan till allt som vi känner är dött) är den definierande kraften.

Inte särskilt muntert eller hoppfullt, men personerna bakom spelet är också ganska tydliga med 1. att klimatkrisen är största hotet mot civilisationen som vi känner den, 2. att spelet ska ge en bild av var vi kan hamna och 3. att de vill inspirera till handling nu, i dag, innan det är för sent.

Jag tycker om vad de vill göra med spelvärlden och hur den verkar te sig, men den presenteras på ett (utan värdering) traditionellt vis som jag nog vant mig av vid och har lite svårt att ta till mig. Det är väldigt mycket beskrivningar som inte alltid leder till att man begriper hur man ska använda dem.

Vad gör man?
Spelarna ikläder sig rollen som Punks i ett gäng som på olika sätt utför till sin omfattning begränsade uppdrag. Någon ska spåras, något ska infiltreras, något ska stjälas, förstöras eller saboteras. Ett uppdrag är i vanliga fall en eller två speltillfällen.

Reglerna
Ecopunk 2044 använder tärningspölar. Varje punk har 10 sexsidiga tärningar att spendera per scen, runda eller tur (beroende på berättelsens tempo). Dessa kan antingen spenderas för att representera insats. Då rullas inte tärningarna, bara tas bort från pölen. Eller så kan de slås och då väljer man hur många man vill slå och lägger därefter till tärningar efter de värden som ens punk har. Det verkar vara rimligt att man slår någonstans mellan 7 och 12 tärningar åt gången som sedan ska summeras och jämföras med en svårighetsgrad.

Jag gillar tanken med pölarna och hur de sammanfogas med andra delar av spelet, men ryggar tillbaka mot att summera så pass stora mängder tärningar, särskilt när de under strid ska representera ”successes” där antal femmor och sexor räknas. På något sätt vill jag att det ska vara lätt att se om jag lyckats med något eller ej, och det har jag svårt att se hur det ska ske här.

Det hela görs möjligen lite mindre klumpigt av att spelarna använder samma tärningsresultat så länge de kan anses göra samma handling i ordets vidaste bemärkelse. Ska de ninja sig in i ett höghuskomplex slår de för smidighet en gång och sedan används det resultatet när de ska klättra på fasader, kräla i ventilationstrummor och ta sig förbi övervakningskameror.

Scener
Spelet har ett väldigt tydligt upplägg gällande uppdrag och scener. Varje uppdrag börjar med en briefing och slutar med en epilog. Däremellan spelas tydligt definierade scener som kan vara ”cold”, ”warm” eller ”hot”. De kalla scenerna är lugna och innehåller sådant som återhämtning, planering och förberedelser. De varma och heta scenerna har högre tempo och mer framåtskridande. Vad rollpersonerna kan göra begränsas och möjliggörs av temperaturen på scenen och vad de gör påverkar temperaturen på nästa scen i något som skulle kunna ge en tydlig dramatisk kurva över ett uppdrag om det fungerar som det är tänkt.

Fortune
Det finns inga hitpoints i traditionell mening, i stället har rollpersonerna 20 Fortune som representerar tur eller lycka eller hur man nu ska översätta det. Man kan ta inre fysisk skada, yttre fysisk skada, mental skada och politisk skada. Det är samma pool av Fortune och det ska uttryckligen ses som att så länge man har Fortune kvar är man oskadd men när ens Fortune är slut så har ens tur runnit ut och det får konsekvenser. När man når 0 får man ett stigma och vid tre stigma är man ute ur leken och får göra en ny punk.

Jag tycker det är ett fint sätt att se på skada som något med allvarliga konsekvenser utan att rollpersonerna går och dör på en gång. När turen väl är slut är det farligt och på riktigt, innan dess har turen stått en bi.

Boken
Själva produkten är en bok med hårda pärmar och färgsidor. De ser ut som rollspel har gjort väldigt länge. Layouten känns, tyvärr, ganska oprofessionell och bilderna är en herrans blandning i stilar, motiv och kvalitet. Vissa bilder är ljuvliga, andra känns fullständigt malplacerade. Det är svårt att genom utseendet på boken få en känsla av vad man spelar.

Ett omdöme?
Jag vill verkligen, verkligen tycka om Ecopunk 2044 och det finns en hel del jag gillar (ambitionen, världen, sättet att tänka kring scener och Fortune), men det är en ganska oinspirerande bok och ett regelsystem jag har svårt att se mig själv gilla (men man vet förstås aldrig). Jag ångrar inte att jag stöttade spelet och jag tror att även inom rollspel finns det en stor potential att tänka kring klimatkrisen, var vi står nu och var vi är på väg, och där fyller Ecopunk 2044 ett stort utrymme (som jag förstås hade önskat åt mitt A World Mending, även om jag har ett helt annat anslag).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Hur bra inspiration för folk som vill spela/spelleda Neotech Edge nomos skulle du säga spelet kan vara?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Hur bra inspiration för folk som vill spela/spelleda Neotech Edge nomos skulle du säga spelet kan vara?
Jag har ingen koll på Neotech nu för tiden, men vill man ha en stomme till en grön cyberpunk-värld (oavsett vilket spel) och är beredd på att göra en del detaljgöra själv tror jag det kan vara bra.
 
Top