Bloggtipstråd

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
(Jag försökte använda sökfunktionen för att se om någon sån här tråd redan finns, men jag kunde iaf inte upptäcka någonting från de senaste 5-6 åren. Rätta mig om jag har fel!)

Jag tänkte att det kunde vara kul om folk länkade till sina favoritrollspelsbloggar. Jag tänkte att det kunde vara särskilt kul om folk motiverade sina val genom att länka till ett eller ett par av sina absoluta favoritinlägg från bloggen ifråga, så att man enkelt kan få ett smakprov på vad som gör den bloggen så bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Joseph Manolas blogg Against the Wicked City låg nere ett år eller två men är aktiv igen nu om än sporadisk. Visst OSR-fokus men intressant för folk med andra smakinriktningar också (t ex mig). En massa insikts- och fantasifulla inlägg om såväl hans hemmakampanjer som allt möjligt annat rollspelsrelaterat.

Kort men bra om kulter i rollspel: https://udan-adan.blogspot.com/2017/10/cults-cultists-and-d.html

Första av en serie intressanta poster om "romantic fantasy" (inte riktigt vad det först låter som: https://udan-adan.blogspot.com/2015/07/on-romantic-fantasy-and-osr-d.html

Vad är det man vill ha när man köper rollspelsmoduler mm? https://udan-adan.blogspot.com/2016/11/conceptual-density-or-what-are-rpg.html

Samlingspost av hans långa och njutbara artikelserie om WFRP och dess efterföljare (inkl recensioner av typ allt som gavs ut till 2E): https://udan-adan.blogspot.com/p/collected-wfrp-posts.html
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Mer allmänt nördbloggande:

A Collection of Unmitigated Pedantry
En historieprofessor som analyserar nördfilm och datorspel emellanåt. Varning för riktigt långa inlägg.

This isn't Sparta. En trashning av myten om Sparta i sju delar.

Why are there no empires in Age of Empires? En analys av hur imperier fungerar och att de inte gör det i AoE

Siege of Gondor och Battle of Helm's Deep. Sex plus åtta inlägg som analyserar de två stora slagen i Sagan om ringen (både böckerna och filmerna) och hur rimliga de är.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Blogginlägg om Boot Hill från 1970, som har inspirerat mig att utforska riktigt gamla spel.
Played ruthlessly, Boot Hill‘s mechanics and milieu produce very different expectations. That any character can die easily in a fair fight is almost a moot point; if you provoke a cattle baron or a slimy industrialist or a crooked sheriff, he’s not going to get his henchmen and fight you fairly. He’s going to pay someone to shoot you in the back with ashotgun, and if you’re not ready for it, that’s not much better than a death sentence. The only reason the streets aren’t awash with blood at all times is that the NPCs are also hapless mortals that have to watch where they step. That’s another reason to fill the setting with conflicts rather than prebuilt adversaries: the PCs stand to live longer if there’s a balance everyone else fears upsetting
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Righteous Blood Blog är en blogg från en av skaparna till wuxia spelet Righteous Blood, Ruthless Blades, och har flera bra tips rörande kultur i gamla Kina, eller i alla fall som det framstås i wuxia rullar. Bl.a. en om Alcohol, Wine, Baijiu, and Drinking där det tas upp att iden om "drunken kung-fu" inte alls är så vanlig i filmerna som det är lätt att tro med tanke på hur ofta det refereras till i rollspel med kampsports klasser/skolor.

Osprey Publishing's blogg har också ett antal inlägg rörande Righteous Blood, Ruthless Blades. Flera av dem är samma inlägg som i Righteous Blood Blog men inte alla, bl.a. en namn generator som nog är riktigt användbar om du behöver Kinesiska fantasy namn
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Läste lite i pdf:en nu, 1975 är så klart rätt år. Kort och koncist spel på ca 40 sidor. Jag blir sugen på att testa själv.
Finns massor med riktigt bra spel från krigsspelseran, som gör saker som kan kännas innovativa än idag. Eftersom det kollektiva speldesignminnet är ganska beroende av “hits” och bara brukar sträcka sig 5-10 år bakåt så har mycket av det fallit i glömska. :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Läste lite i pdf:en nu, 1975 är så klart rätt år. Kort och koncist spel på ca 40 sidor. Jag blir sugen på att testa själv.
Lite oklart för mig om hela stadsbygget med alla SLP och konflikter var spelet eller bloggskribentens kreation? Annars är det ju bara ett spel där det är lätt att dö? Dvs. inte D&D levels. Och typ att SLP stats är svåra för spelare att förutse. Eller vad slarvade jag med när jag läste?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Lite oklart för mig om hela stadsbygget med alla SLP och konflikter var spelet eller bloggskribentens kreation? Annars är det ju bara ett spel där det är lätt att dö? Dvs. inte D&D levels. Och typ att SLP stats är svåra för spelare att förutse. Eller vad slarvade jag med när jag läste?
Poängen är väl att kombinationen av hög dödlighet och inga etablerade regler för att lösa några andra situationer ledde fram till en väldigt fruktbar spelstil. Skribenten tyckte ju att avsaknaden av sociala färdigheter skapade ett element av osäkerhet i alla interaktioner på ett sätt som gynnade spelet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Spännande! Har du någon post att rekommendera för mig som är extremt ointresserad av datorspel men gärna läser dina tankar om rollspel, eller spel i allmänhet?
Inte än. Har tagit mig lite vatten över huvudet senaste tiden, så kåserandet har fått stryka på foten. Men jag är redan ganska nöjd med mitt amatöranalyserande av Forge, som jag kallar “A Muggle in the Forge”. Förhoppningsvis blir den klar i år. :D
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Lite oklart för mig om hela stadsbygget med alla SLP och konflikter var spelet eller bloggskribentens kreation? Annars är det ju bara ett spel där det är lätt att dö? Dvs. inte D&D levels. Och typ att SLP stats är svåra för spelare att förutse. Eller vad slarvade jag med när jag läste?
Som jag förstår det följer de speltexten mer eller mindre, som iofs inte är så lång. Ett förslag på kampanj är att rita upp en stad med interiörer någorlunda skalenligt, och befolka den. Eller strunta i detaljerna om staden är menad att vara mer en kuliss. Det medföljer exempel på en typisk Western stadslayout och interiörer, och exempel på vanliga SLPs och aktörer. Sen finns det två färdiga scenarion med historiska revolverdueller, som nog är bra att börja med för att lära sig spelet.
While it is possible to structure rigid scenarios — in the manner of the two included herein — we suggest that free-form play will usually prove more interesting and challenging. Set up a town, give a few background details, and allow the participants free-rein thereafter. In no time at all the lawmen will be arresting trouble makers, gunfights will be taking place, and Wells Fargo will be losing yet another payroll to masked owlhoots.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Poängen är väl att kombinationen av hög dödlighet och inga etablerade regler för att lösa några andra situationer ledde fram till en väldigt fruktbar spelstil. Skribenten tyckte ju att avsaknaden av sociala färdigheter skapade ett element av osäkerhet i alla interaktioner på ett sätt som gynnade spelet.
Det låter väldigt mycket som ett bekant svenskt spel…
  1. Lätt att dö
  2. Inte regler för sociala konflikter
  3. Detaljerade städer i vilda västern
 
Top