Star Wars-rollspel -- verkliga och hypotetiska

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Ska bli kul att följa fortsättningen med Drakar och Demoner och vad de nu mer kan ha på gång i framtiden.
Jag hoppas fortfarande, och kommer att hoppas ett bra tag till, att de till slut kommer att lägga vantarna på Star Wars. Har ingen indikation på att det skulle vara så eller ens att licensen är tillgänglig, men om den skulle bli det tror jag att Ligan är en av de främsta kandidaterna tack vare sitt jobb med licensierade rättigheter.

Och så ett Bröderna Lejonhjärta-rollspel skulle jag gärna se, men där kanske Eloso ligger bättre till i och med Mio-brädspelet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag hoppas fortfarande, och kommer att hoppas ett bra tag till, att de till slut kommer att lägga vantarna på Star Wars. Har ingen indikation på att det skulle vara så eller ens att licensen är tillgänglig, men om den skulle bli det tror jag att Ligan är en av de främsta kandidaterna tack vare sitt jobb med licensierade rättigheter.

Och så ett Bröderna Lejonhjärta-rollspel skulle jag gärna se, men där kanske Eloso ligger bättre till i och med Mio-brädspelet.
Jag hoppas verkligen inte det. FFGs Star Wars har det bästa regelsystemet någonsin, och en fantastisk designfilosofi som balanserar perfekt mellan lättviktigt och crunchigt. Om någon ska ta över den licensen vill jag att de förvaltar den traditionen, och det hade Fria Ligan inte gjort. Inget ont om Fria Ligan, men den typen av feta världsbyggen och crunchiga regelsystem är inte deras grej; de har profilerat sig på spel med tajta koncept och slimmade regelsystem.

Jag hade gillat att se vad Fria Ligan hade gjort med Vampire - the Masquerade dock. Det kommer givetvis aldrig hända, men jag är så himla nyfiken på hur de hade designat systemet, och hur de hade förhållit sig till den edgelordighet som är inbyggd i Vampires DNA.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag hoppas fortfarande, och kommer att hoppas ett bra tag till, att de till slut kommer att lägga vantarna på Star Wars.
Det hade varit riktigt spännande. Jag är i och för sig helt nöjd med att spela D6-versionen när andan faller på, men skulle lätt kasta pengar på en ligist-version. Den skulle kunna bli sjukt snygg med snabba, funktionella regler. Träig D20 respektive FFGs besvärliga tärningar är inte alls vad jag vill ha i ett Star Wars-spel.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Det hade varit riktigt spännande. Jag är i och för sig helt nöjd med att spela D6-versionen när andan faller på, men skulle lätt kasta pengar på en ligist-version. Den skulle kunna bli sjukt snygg med snabba, funktionella regler. Träig D20 respektive FFGs besvärliga tärningar är inte alls vad jag vill ha i ett Star Wars-spel.
Gissar att det i så fall blivit 5-6 olika, fristående spel i samma spelvärld. Alltså som Mutant: År Noll.

En startbox med smugglaräventyr på Tattoine, en med politiska intriger på Corucant, en med storskalig rymdkrig och kampen mot Dödsstjärnan, en med jedis på djungelplaneter och en med Gunganer på Naboo.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Är inte grejen att FFG tappat/släppt Star Wars-licensen? Så deras spel är ute oavsett men att den inte finns hos någon ny? Eller minns jag fel?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Är inte grejen att FFG tappat/släppt Star Wars-licensen? Så deras spel är ute oavsett men att den inte finns hos någon ny? Eller minns jag fel?
Jag har uppfattat det som att licensen bara flyttades från FFG till ett av deras dotterbolag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Hade jag inte läst hela ditt svar så hade jag aldrig kunnat ana att det var SW som du summerade på detta vis :) Jag skulle säga att SW är raka motsatsen till "feta världsbyggen och crunchiga regelsystem". Kulisser och snabb action, snarare :)
+ vad är det ultimata regelsystemet till SW? WEG D6 förstås.

Vore intressant att se vad Fria Ligan skulle kunna göra. Särskilt om de väljer att slimma ned Y0-motorn
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
+ vad är det ultimata regelsystemet till SW? WEG D6 förstås.

Vore intressant att se vad Fria Ligan skulle kunna göra. Särskilt om de väljer att slimma ned Y0-motorn
Vill man ha snabbt så skulle jag nog inte använda D6, eller göra en version av D6 som räknar successes per tärning snarare än summerar tärningsresultat. Jag tycker att D6 är bättre än mycket på marknaden, men för en matte-klant som mig så blir det ganska snabbt ohanterligt att plussa ihop tärningssiffror…
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Är inte grejen att FFG tappat/släppt Star Wars-licensen? Så deras spel är ute oavsett men att den inte finns hos någon ny? Eller minns jag fel?

Så vitt jag förstår ger de ut det gamla materialet, fast det står Edge Studios på böckerna istället för FFG.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Vore intressant att se vad Fria Ligan skulle kunna göra. Särskilt om de väljer att slimma ned Y0-motorn
Jag tycker att den nya versionen av år noll-motorn, med större istället för fler tärningar, är intressant. Har inte testat den dock, men den har potential att ge snabbare spel med en stadigare känsla. Det skulle kunna passa Star Wars. Jag tänker mig också att pressandet skulle kunna vara kraft-relaterat. Kraften finns ju ändå i någon mån i allt och alla.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag tycker att den nya versionen av år noll-motorn, med större istället för fler tärningar, är intressant. Har inte testat den dock, men den har potential att ge snabbare spel med en stadigare känsla. Det skulle kunna passa Star Wars. Jag tänker mig också att pressandet skulle kunna vara kraft-relaterat. Kraften finns ju ändå i någon mån i allt och alla.
Pressande som leder till den mörka sidan är ju en uppenbar och intressant lösning.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,026
Och så ett Bröderna Lejonhjärta-rollspel skulle jag gärna se, men där kanske Eloso ligger bättre till i och med Mio-brädspelet.
Eloso sade att Astrid Lindgrens estate är väldigt beskyddande och inte tillåter några egna påhitt. Det kan göra rollspel svårt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
ag tycker att D6 är bättre än mycket på marknaden, men för en matte-klant som mig så blir det ganska snabbt ohanterligt att plussa ihop tärningssiffror…
Det här upplever jag som ett ganska teoretiskt problem. Som 1st ed är utformat är alla svårighetsgrader i 5-steg, vilket gör att du enkelt kan överslagsräkna utan att faktiskt addera särskilt mycket. På samma sätt som du med d%-slag normalt bara behöver slå tiotalet så är det ytterst ovanligt att du faktiskt måste veta exakt vad du slog. Och i slag med motstånd kan du jämföra tärningarna rakt av, Risk-style. Lågstadiematte räcker, kort och gott.

Jag tror det viktigaste om någon ger sig på ett nytt SW-spel är att lista ut vad det porträtterar. Skälet att jag gillar SWd6 1st ed, som SW-spel, är ju att det fortfarande låter kraften vara lite mystisk. Det finns inget av all fan service som tillkommit genom årtionden av både bra och dåliga tillägg till ursprungstrilogin. Det är tight och rätt minimalistiskt, om en håller sig till regelboken och SW Sourcebook. (Vilket jag gör de gånger jag spelar det.) Varumärket som helhet har ju så mycket material att det öppnar varenda "well acktually..."-dörr på planeten.

Men helt ärligt tycker jag SW känns rätt "gjort" överhuvudtaget. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jo, och eftersom svårighetsgrader räknas i 5-steg kan du också se 5+ som "successes", och du har egentligen inte modifierat statistiken särskilt mycket. Du får bara göra ett ytterligare multiplikationssteg (x5) för att kunna kroka in i skada och dylika mekaniker. (Som med allt bra i systemet tas 5-stegen bort i 2nd+.)

Det du tappar då är väl framförallt möjligheten för de riktigt galna resultaten som finns idag, där det långsammaste skeppet kan hinna ikapp det snabbaste, eller den lilla fispistolen kan blåsa huvudet av skurken. Pulp. :)
 
Top