Idag har jag spelat...

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Mer Runequest igår, vi närmar oss nog slutet på allt men lämnade det hela hängande för att kunna låta det avslutande ta den tid det behöver och inte stressa igenom något.

Sist lämnade vi Altari och Yalger utanför Koraldha där de lyckats att lura medlemmar av Malias kult in i ett bakhåll och slagit ihjäl dem. Sällskapet tar sig åter igen fram till klippkanten och blickar ner över Koraldha, det är uppenbart att styrkan som finns här inte är nog att anfalla Björnfoten, eller i vart fall är de just nu inte tillräckligt organiserade och en konflikt har utbrutit mellan en Broo och en kvinna som uppenbarligen vill helt olika saker. Den stora Broon skriker åt människan att det är över nu, de måste lämna platsen medans människan i ilska kräver hämnd för något. Gruppen verkar splittrad och Altari gör sig redo att skjuta kvinnan, ett lyckat slag gör honom varse om ett litet barns om gömmer sig i människans långa klädnader som fladdrar för vinden och han kastar om raskt och siktar på Broon som argumenterar med henne. Han ger order till en av stormtjurarna att göra det samma, misslyckas med sitt slag och stormtjuren tar sikte på människan och suckar högt åt Altaris vekhet, vad spelar det för roll, ett barn, en kvinna, en man? Allt förstört av kaos.

En strid utbryter som visar upp tydligt hur motståndet i Koraldha är svagt och splittrat, kvinnan flyr med barnet och en annan grupp människor bort från Koraldha upp på andra sidan och bort från rollpersonernas sällskap. Samtidigt anfalls Jenia av en ande och faller krampande ner i snön. Yalger försöker hjälpa henne med striden mot anden är utdragen och pågår parallellt med allt annat här. Striden mot de två broos som är kvar är över snabbt efter att den ledande broon får en stridsklubba i magen, den andra broon tar kontroll över en av stormtjurarna och får honom att anfalla Altari men misslyckas sen radikalt med ett anfall och fumlar till sig att inte varken kunna attackera eller parera under ett antal rundor och vi bedömer det som att han är helt fast i den här kontrollen av stormtjuren och vacklande försöker hålla sig på benen efter mötet med dennes sinne. Stormtjuren anfaller Altari, slår ett impale och drar sitt svärd rakt genom Altaris lår där det sen fastnar men lyckas inte göra tillräckligt med skada för att få honom att vackla, istället slår Altari tillbaka, en rejäl skada som krossar stormtjurens arm och bröstkorg och han faller död ner omedelbart. Jenia lyckas slutligen stöta bort anden och komma tillbaka till världen om än som en blek spegelbild av sig själv, hennes kamp mot anden tog på hennes själ och kropp.

De söker igenom området som nu är helt övergivet. Hittar kvarlämnade texter och bilder och slår bägge fantastiska slag för Kultlära vilket leder till en infodump om exakt vad som är bakgrunden här. De eldar upp allt detta, bränner templet där de hittade informationen och lämnar Koraldha för att bege sig åter till Björnfoten.

En reflexion: En sak som är lite ovan för mig själv är slag för att lägga märke till saker och hur mycket jag lutat mot det för vissa sidor i det här spelet. Ofta kanske det är vanligt att se en infodump som något nödvändigt för ett scenario, inte alltid så som att infodump = visa var rälsen fortsätter, utan bara för att ge lite material för att ta beslut utifrån. Här valde jag rätt tidigt att frångå det och förlita mig på att slag för att lägga märke till, förstå språk, lyssna och annat skulle få styra hur information och vilken information som förmedlades. Det finns nog exempel under varje spelmöte tror jag, men framförallt ett par slag i första och ett par under detta senaste, som är rätt avgörande för vilken information som kommit in i spel och påverkar spelet från spelarnas sida (ibland via vissa SLPs, ett avgörande slag under detta spelmöte som ströp viss info var ett slag för att uppmärksamhet som Jenia misslyckades med). Vill nog mest skrika ut att detta är coolt, jag har saknat det, och med erfarenhet att köra rätt öppna situationer där spelare driver till en stor del själva och det inte finns ett givet mål annat än vad som de tar sig för med + denna lite skeva dump av info som inte kontrolleras av något är så härligt och fint!

Blir ju väldigt sugen på att spela mer Runequest. Tycker världen känns både asbra och skitdålig på samma gång. Jättekonstigt. Men jag gillar det. Definitivt den mest "annorlunda-känslan" jag fått i något fantasy spel. Världsbygget känns som ett hemma-bygge med en massa helt udda kill-your-darlings-saker (som icke-medvetna/ ointelligenta människor som intelligenta djur-humanoider kan ha som riddjur och boskap...). Ändå funkar det. På något sätt. kanske för att det är konsekvent. Eller är det SLs magi :)

Hela kopplingen regler och värld känns också annorlunda, fräsch och oförutsägbar. Man går med i en kult. Och får betala POW-poäng permanent för det. Man får skuldsätta sig för att få färdighetsvärden över 15%. Alla har magi - supermäktig avgörande magi.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Man får skuldsätta sig för att få färdighetsvärden över 15%.
Ehhh, what? Kanske om du spelade RQ1/2 utan previous experience. I den senaste upplagan börjar ju karaktärer med en del nästan maxade skills.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Ehhh, what? Kanske om du spelade RQ1/2 utan previous experience. I den senaste upplagan börjar ju karaktärer med en del nästan maxade skills.
Yeah, exakt så som det var menat att spelas! Mums!

(dvs. ja det är ju såklart precis så vi spelar)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Blir ju väldigt sugen på att spela mer Runequest.
Yeah, oerhört sugen på detta också! Vill se Altari och Yalger lunka fram på sina myskoxar på Prax slätter. Två tonåringar som vuxit enormt på mig under de äventyr som de upplevt!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hela kopplingen regler och värld känns också annorlunda, fräsch och oförutsägbar.
Att ha spellett RQG ett tag nu har verkligen fått mig att uppskatta värdet i "starka" utfall som crittar och fummel. Det stoppar in händelser som ingen hade planerat.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ändå funkar det. På något sätt. kanske för att det är konsekvent.
Jag tror du kan vara nyckeln på spåret här. Glorantha är på många sätt balls-to-the-wall gonzo weirdness. Men till skillnad från alla andra spel jag känner till som försöker vara gonzo, så är inte Glorantha random. There's a method to the madness. Det är konsekvent knäpphet, och konsekvensen ligger i att det finns en etablerad mytologi. Det är faktiskt magin, myterna och gudarna som är den sanna verkligheten. Världen som vanliga dödliga lever i är en kompromiss, ett tillfälligt vapenstillestånd vars syfte är att gudarna inte skall förinta sig själva.
Det är också därför som alla kan så mycket magi, det är magin som är det verkliga maktmedlet, konventionella vapen är väldigt begränsade. Senare BRP-spel som drar ned på maginivån förfaller väldigt lätt till grisodlande - det som får RQ att sjunga är terrorbalansen mellan olika spells.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Det är faktiskt magin, myterna och gudarna som är den sanna verkligheten.
Yeah! För mig är det helt klart just detta, det mytologiska planet som kan vara precis så galet, gonzo, pårökt och trippat eller vad en än vill kalla det, men parallellt med detta så finns människors öden, det rör konflikter på rätt personliga plan, släkter mot släkter, hämnd, kärlek, hat, allt sådant. Ibland sammanfaller de, förstärks eller påverkar varandra, ibland separerade.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Yeah! För mig är det helt klart just detta, det mytologiska planet som kan vara precis så galet, gonzo, pårökt och trippat eller vad en än vill kalla det, men parallellt med detta så finns människors öden, det rör konflikter på rätt personliga plan, släkter mot släkter, hämnd, kärlek, hat, allt sådant. Ibland sammanfaller de, förstärks eller påverkar varandra, ibland separerade.
Ja, de flesta spel som är väldigt episka är bara episka, hela tiden, men på grund av hur Glorantha är konstruerat kan du plöja din åker ena dagen och slåss tillsammans med gudar nästa.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
Nu har ni sålt in Glorantha till mig. Hur börjar man med Runequest då?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Nu har ni sålt in Glorantha till mig. Hur börjar man med Runequest då?
Det synnerligen prisvärda starter setet ska fungera bra.


Vill du vänta längre kommer ett svenskt RuneQuest som är avsett att vara introduktionsvänligt, men det har inte gått i Kickstarter ens ännu.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I fredags: Nära på TPK i Månens krigsherrar. Dåliga beslut från spelarna i kombination med att monstret jag förberett var orimligt elakt. Några spelare var inte med så deras rp var kvar i lägret och överlevde därför.

I kväll: Sista spelpasset av Mutant Elysium. Eftersom det inbegriper för mycket spoilers om kampanjen skriver jag inte några detaljer, men Elysium har fallit och rp samt överlevande spillror av befolkningen försöker finna ett nytt liv på ytan. Efter att nu ha spelat alla MÅ0-kampanjlådorna skulle jag säga att Elysium och År Noll är de två bästa.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Igår spelade jag.. session 186 av Svärdets sång.. (kampanj 2, 78 sessioner in på den). För första gången på länge var det inte dungeon crawl utan hex crawl och rent RPande. Mycket trevligt.
Wow! Det här skulle jag gärna höra mer om!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
(Lånar format från @pellejones, gillade det!)

I går spelade jag session 41 av Konfluxsviten (21 sessioner in på Oraklets fyra ögon, Svavelvinter klarade vi av på 20 sessioner). Hittills har kampanjen lidit av lite lågt tempo på resorna (ni kan läsa indikationer på det här), men i går hade jag husreglat mina egna husregler inför äventyrarnas seglats från Mynd Mazuldre ner till Skuggornas träsk. Det blev lite bättre fart och äventyrarna hann munhuggas om att dela med sig av maten och även ljuga sig förbi Kamest vakter. Det hela slutade dramatiskt med att
en av äventyrarna kom på Didra Damagi av Krimbydh (som spelas av en spelare) i färd med att hugga det blå barnet med dolk i natten
.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Igår spelade jag.. session 186 av Svärdets sång.. (kampanj 2, 78 sessioner in på den). För första gången på länge var det inte dungeon crawl utan hex crawl och rent RPande. Mycket trevligt.
Vad spelar ni för kampanj? Vad är extra kul i just Svärdets sång? Hur funkar reglerna? Hur funkar strukturen för att äventyra, med äventyrsplatser osv? (alltså jag vet hur det funkar rent tekniskt, men undrar hur över er upplevelse efter så mycket spel i systemet/ världen)
 
Top