D&D OSR Warlock

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Man kan inte förlora sina förmågor som en Cleric eller Warlock i 5ed för att ens sugar daddy är sur på en. Alltså, folk gör den grejen hela tiden som spelledare. Men det finns noll mekaniskt stöd för det. Paladinen har Oathbreakern så de kan få andra krafter, men inte ens de kan bli av med dem.
Ah, du har helt rätt. Det är jag som glömmer bort hur "snällt" DnD5 är.

Men:
1. OSR behöver INTE vara lika snällt (så det är full möjligt att falla i OSR).
2. Jag tror inte det blir kul om man skapar en warlock där grundmekaniker går ut på att warlocken förlorar sina krafter om spelaren inte gör som spelledaren vill.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Vild pitch! Tänk om att vara en Warlock är som att vara en TV-spels boss? Så när man har max hp så är man en snubbe. Men när man blir skadad nog så går man ”Not even my final form” och får mer krafter/blir grotesk. Som Ganondorf/Sepheriot. Och ens boss form blir bättre med levels. Sedan kan formen vara kopplad till pakten. Så Helvetespakter gör en drakig, Cthulhu pakten gör en till en tentakel boll med mera.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vild pitch! Tänk om att vara en Warlock är som att vara en TV-spels boss? Så när man har max hp så är man en snubbe. Men när man blir skadad nog så går man ”Not even my final form” och får mer krafter/blir grotesk. Som Ganondorf/Sepheriot. Och ens boss form blir bättre med levels. Sedan kan formen vara kopplad till pakten. Så Helvetespakter gör en drakig, Cthulhu pakten gör en till en tentakel boll med mera.
Hm, det känns lite "DnD4" med bloodied, men helt klart en kul idé.
Sånt fungerar utmärkt i spel som DnD4 och 13th Age där man har en skottkärra med hp.
Frågan är hur bra det kommer att fungera i ett spel där man bara har 1d6 hp / level?
(d.v.s. hur ofta det kommer i spel)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Nu har ju jag kass koll på OSR, men jag hade kanske fokuserat Warlock kring Hex/Bane/och andra liknande förbannelser, samt Charm/Command. Jag tycker det känns tematiskt (mer än laser). Men det kanske blir för dåligt, vad vet jag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag fattar inte varför det är ett problem att warlocken inte har en go to damage dealing-power. Det har ju inte Magic-Usern eller Clericen heller.

Ska warlocken komplettera Magic-User och Cleric så behöver den ju vara mer annorlunda än en Magic-User med lite andra spells. Jag hade helt klart fokuserat på pakten med en entitet, eller möjligheten att skapa nya pakter. För att bli av med något slags upplevd risk för ökat DM-fiat hade jag reglifierat hur det här funkar på något sätt. Exakt hur tror jag beror lite på vilka andra klasser som finns med.
En möjig variant hade varit att warlocken varje morgon/midnatt väljer en av flera möjliga Deals som är förmågor som gäller för hela dagen. Det skulle kunna vara förmågan att inte lämna några spår på hela dagen, att varje skatt är större än den borde, att tåla mer stryk än vanligt, att ha dödliga klor, få access till någon spell X gånger under dagen.
I kombination med detta kan man ha Patron Requests, som är en liten klump poäng som kan användas för mindre/större förfrågningar om hjälp, kanske med en kostnad av något slag som behöver betalas inom X tid för att inte lida av något negativt. Tabeller för vad och hur finns såklart med.

... jag kanske ska skriva den här klassen till SKR.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Jag fattar inte varför det är ett problem att warlocken inte har en go to damage dealing-power. Det har ju inte Magic-Usern eller Clericen heller.

Ska warlocken komplettera Magic-User och Cleric så behöver den ju vara mer annorlunda än en Magic-User med lite andra spells. Jag hade helt klart fokuserat på pakten med en entitet, eller möjligheten att skapa nya pakter. För att bli av med något slags upplevd risk för ökat DM-fiat hade jag reglifierat hur det här funkar på något sätt. Exakt hur tror jag beror lite på vilka andra klasser som finns med.
En möjig variant hade varit att warlocken varje morgon/midnatt väljer en av flera möjliga Deals som är förmågor som gäller för hela dagen. Det skulle kunna vara förmågan att inte lämna några spår på hela dagen, att varje skatt är större än den borde, att tåla mer stryk än vanligt, att ha dödliga klor, få access till någon spell X gånger under dagen.
I kombination med detta kan man ha Patron Requests, som är en liten klump poäng som kan användas för mindre/större förfrågningar om hjälp, kanske med en kostnad av något slag som behöver betalas inom X tid för att inte lida av något negativt. Tabeller för vad och hur finns såklart med.

... jag kanske ska skriva den här klassen till SKR.
Inte OSR men funderade rätt mycket runt sådan här till Kopparhavets hjältar. Där har den klassiska magikern en Magisk Pakt med en Beskyddare som de kan Åkalla. Så där bygger det på vårt system med Ritualer för att åkalla demoner, och Beskyddare kan göra specifika saker för magikern, inklusive att lära ut besvärjelser eller manifestera sig permanent som en spiritus familiarus.

Känns som att man borde kunna göra en klassisk hermetisk/goetisk magikerklass på det här temat till LoTFP eller annat tidigmodernt OSR-system
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nytt försök efter feedback
Se vad ni tycker nu

Warlock
- Xp som Magic-User
- Save som M-U
- Hp som cleric
- Rustning och vapen som thief
- Slåss som thief
- Otherwordly Patron, som i DnD5 ger förmågor vid level 1, 6, 10, 14 - ger istället förmågor vid level 3, 7, 11, 15.
- Invocations ungefär som i DnD5; 1 invocation vid level 1, sedan ytterligare 1 invocation varje jämn level (2 st vid level 2, 3 st vid level 4, o.s.v.).
- Eldritch blast blir en invocation som är valfri att ta, dmg 1d4 (som inte INTE ökar med level), range 60'.
- Varje gång man får en invocation får man även en nackdel, så rollpersonen blir mer och mer förvriden.
- Inga spells
- Ingen pact boon

Invocations är normalt magic-user spells som blir "at will"/permanenta (tänkte utgå från warlock invocations från DnD3).
Warlock lvl 4 = M-U spell lvl 2, Warlock lvl 6 = M-U spell lvl 3, Warlock lvl 8 = M-U spell level 4, o.s.v.

Generellt gör inte invocations skada, men har "kusliga" effekter.
Ex 1: Devils Sight, man ser i mörker, men ens ögon glöder rött.
Ex 2: Fell Flight, man kan flyga som spellen fly, men man får skugglika vingar.

Varje gång man får en ny invocation får man samtidigt byta ut en gammal invocation om man vill.

Nackdelarna är till för att kompensera att invocations är permanta förmågor.
Jag tänkte ta inspiration av Tome of Magics Vestiges, Ravenloft Embrace, DCC och andra källor.

###

Låter det vettigt?
Blir det för komplicerat för OSR att ha patron, invocations och disadvantages?
Ska disadvantages vara slumpmässiga, d.v.s. spelaren måste slå på en slumptabell när rollpersonen går upp i level?
Ska disadvantages vara kopplade till invocations, d.v.s. tar man en specifik invocation får man en tillhörande nackdel?
Hur ofta ska man kunna ändra invocations? Varje dag som klassen Binder i Tome of Magic, eller varje level som Warlock i DnD3/DnD5?
Om varje dag, hur "komplicerat" ska det vara att byta? Ska det vara lika enkelt som när en cleric byter spells, eller ska det vara komplicerat och ha speltekniska villkor?
Ska man bara ha en patron, eller ska man kunna ha olika patron och varje invocation kommer från olika patrons?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag fattar inte varför det är ett problem att warlocken inte har en go to damage dealing-power. Det har ju inte Magic-Usern eller Clericen heller.

Ska warlocken komplettera Magic-User och Cleric så behöver den ju vara mer annorlunda än en Magic-User med lite andra spells. Jag hade helt klart fokuserat på pakten med en entitet, eller möjligheten att skapa nya pakter. För att bli av med något slags upplevd risk för ökat DM-fiat hade jag reglifierat hur det här funkar på något sätt. Exakt hur tror jag beror lite på vilka andra klasser som finns med.
En möjig variant hade varit att warlocken varje morgon/midnatt väljer en av flera möjliga Deals som är förmågor som gäller för hela dagen. Det skulle kunna vara förmågan att inte lämna några spår på hela dagen, att varje skatt är större än den borde, att tåla mer stryk än vanligt, att ha dödliga klor, få access till någon spell X gånger under dagen.
I kombination med detta kan man ha Patron Requests, som är en liten klump poäng som kan användas för mindre/större förfrågningar om hjälp, kanske med en kostnad av något slag som behöver betalas inom X tid för att inte lida av något negativt. Tabeller för vad och hur finns såklart med.

... jag kanske ska skriva den här klassen till SKR.
Det du beskriver är i praktiken klassen Binder som skapar pakter med vestiges i DnD3-boken Tome of Magic.
Jag säger inte om det är bra/dåligt, bara konstaterar att det är så. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tänker så här:
Warlock är en grå jedi i fantsy-kostym.
Den är mest som en ELF.
För att visa att den har en pakt med något som ger den krafter har den "alla warlock spells" likt en cleric.
Det är färre spells än andra klasser har och de är typiskt "warlockiga".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tycker det här låter bra, Anthraxus! Men! Jag tycker att pakten ska vara sluten när RPn kommer i spel, och därav följer att man får en gåva av sin ”sponsor” redan på nivå ett.

Att slå fram nackdelar är mer metall och känns mer old-school.
Bara en sponsor.
Inget krångel för att byta (mer än typ be i en timme).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Riskabelt för mig som är ganska o-OSR att ge mig in i det här, men jag tycker det vore coolt om man lägger mer av designen på själva patronen (och ja, en patron. Och man skall inte kunna byta - Warlocks har ingen inneboende kraft, de är definierade av sin faust-pakt).

En gång per dag kan Warlocken Invoka sin Patron. Mer och mer av Patronen låses upp per level. Warlocken har inga andra krafter.

En Patron beskrivs så här: grund "gåva" (en proto-besvärjelse RP har från level 1), en spell list (som Patronen kan lära ut, baserat på level). En av besvärjelserna är Summon som gör att man kan åkalla sin Patron och ett stat block, för när man åkallar sin Patron.

Så RP börjar med att kunna åkalla sin Patron för någon basic effect, kan sedan lära sig spells och till sist åkalla sin Patron till strid.

Man kan också tänka sig att en Patron kan manifestera sig som en Spiritus Familiaris eller ett svärd. Allt detta är då Patron-unikt och beskvris med Patronen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jocke said:
För att visa att den har en pakt med något som ger den krafter har den "alla warlock spells" likt en cleric.
Jo, men jag tycker om när clerics till olika gudar har olika krafter, som domain spells i DnD5 (även om jag tycker att ADnD2-lösningen är bäst för clerics).
Ska man ha fokus på patrons ska det finnas generella invocations, men också speciella invocations för varje patron.
Tycker jag.

Skarpskytten said:
Jag tycker att pakten ska vara sluten när RPn kommer i spel, och därav följer att man får en gåva av sin ”sponsor” redan på nivå ett.
Självklart!
Man kan inte bli Warlock om man inte har en pakt.
Jag antar att jag måste ha en liten regel hur man skaffar en pakt och blir Warlock för de OSR-spel som har dual class för humans där rollpersonen byter till klassen Warlock.

Skarpskytten said:
Att slå fram nackdelar är mer metall och känns mer old-school.
Då kör vi metall!

Skarpskytten said:
Bara en sponsor.
Jag håller nog med.
Att ha flera patrons kommer att kännas som personlighetsklyvning.

Skarpskytten said:
Inget krångel för att byta (mer än typ be i en timme).
Jag kan tänka mig att det är en timmes ritual per invocation man byter.
Jag tänker att byta invocation är mer "avancerat" än när cleric och m-u byter spells.
Jag tänkte att ritualen för att byta invocation inkluderar saker som att man rita pentagram och glyfer både på marken och kroppen, upprepa mantran på främmande språk och konstiga handrörelser och kroppställninger. ungefär som att kasta en spell med V/S/M-components under en timme.
Det ska inte vara mer detaljerat än så, det är mest för att vara tydligt att byta invocations gör man i enskildhet och inte i matrummet på värdshuset.
Å andra sidan måste man komma ihåg att warlocken inte behöver utföra ritualen varje dag som clerics och m-u gör, utan bara när man byter invocations.

Leon said:
Riskabelt för mig som är ganska o-OSR att ge mig in i det här
Nä, det är bara bra att någon utomstående kommer med fräscha idéer.

Leon said:
En av besvärjelserna är Summon som gör att man kan åkalla sin Patron och ett stat block
Den var ny!
I DnD5 är allt fluff abstrakt med flit för att det inte ska "störa" rollspelandet - men det här är OSR.
Jag ska klura på om man kan göra något sådant.

Leon said:
Man kan också tänka sig att en Patron kan manifestera sig som en Spiritus Familiaris eller ett svärd.
Hm, det här är vad som kallas pact boon i DnD5 och en av sakerna jag tänkte ta bort för att inte göra klassen så komplicerat.
Jag ska se om jag kan trycka in det under patron-biten när jag kommer dit.

Skarpskytten said:
Slänger du upp den färdiga regeltexten här när du är klar
Jag tänkte använda den här tråden för utvecklingen av klassen - på så sätt får jag feedback av er.
Antingen postar jag den slutgiltiga klassen, eller en länk till där man kan ladda ner den.

###

Jag tänkte börja med invocations (för det är enklast).
Först dammsuga befintliga invocations utan inbördes ordning.
Sedan skapa lite nya invocations.

De flesta invocations fungerar som en m-u spell, fast effekten är permanent + någon konstig "warlockig" sido-effekt.

Fråga:
Ska invocations skala med level som spells gör, eller ska de ha en fast effekt som inte ändras fastän warlocken går upp i level?
(jag är lite inne på att de ska vara statiska och inte skala med level)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har klurat lite mer efter er senaste feedback och började nysta i en annan ände än invocations.

1. Xp: om möjligt tänkte jag använda fighter istället för m-u.
För att det står att warlocks har det lättare än Magic-Users.
Men detta ligger långt fram i planeringen, först får vi se hur mäktig warlocken blir.

2. Rustning som tjuv, vapen som m-u.
Jag kom fram till detta när jag började titta på warlock-förmågorna.

3a. Vid level 1 får man en patron power, det som kallas Otherwordly Patron i DnD5. Man får inga otherwordly patron powers vid senare levels, utan dessa blir sepcial invocations för respektive patron.

3b. Vid level 1 får man en pack boon (pact of the blade, chain, tome). Har någon ett bättre namn än pact boon?

4. Vid jämna levels får man invocations.

5. Vid udda levels får man mer kontakt med sin patron.
Vid level ett får man instruktioner av sin patron om vilka förmågor man har och kan få. Hur får man annars reda på vilka invocations man kan välja senare?
Vid level tre får man någon form av augry/commune,
Vid level fem kan man använda något liknande monster summoning då man kan frammana sin avatar i fysisk form.

6. Jag tror jag kallar disadvantages för pact signs.

Med lite tur kan jag posta pact powers och pact boons här om någon dag.
 
Top