Onödiga/överflödiga färdigheter

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En sak glömde jag gällande överflödiga färdigheter i gamla DoD. Man hade inte en färdighet per vapenklass utan per vapen. Så om jag hade säg 14 i långsvärd och hittar ett magiskt bastardsvärd under äventyret, ja då har jag att välja mellan att bara ha 7 i det vapnet eller lära mig bastardsvärd också efter att äventyret är avklarat. Det ledde till att alla spelarna försökte räkna ut vilka vapen som var vanligast förekommande i äventyren och bara valde färdighetsvärden i de vapnen. Inte så jättekul då ett udda vapen kan sätta en kul personlig prägel på rollpersonen. (Sen kan man ju också fråga sig varför vi inte bara ändrade på den regeln 😂)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
De köpmän som har råd med det behöver inte äventyra. ;)
Hen skulle ju för all del kunnat gjort slut på sin förmögenhet och haft exakt med pengar för att hyra ett antal legoknektar och finansiera en expedition till templet x för att hämta skatten y så hen återigen är på grön kvist . 😉
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Smyga, Gömma sig och Smyga osedd.
Många färdigheter som var/är överflödiga kom i splat-books. Visst hade många 80 och 90-talsspel (och säkert flera moderna också) alldeles för många färdigheter. Men saker som Kamouflage eller Smyga osedd kom (väl?) i de olika handböckerna till DoD. Så helt plötsligt för att kunna göra X behövde man en färdighet.

Som med Bluffa och Ljuga, innan 'Tjuvar och lönnmördare' (eller vad splatboken hette...) så kunde man ljuga alldeles utmärkt med Bluffa eller det var iaf. (sannolikt) vad SL bad om att man skulle slå för vid en sådan situation (om man inte bara körde det genom att spela igenom episoden snarare än slå för någon färdighet) men iom. splatboken så kunde någon med KAR 19 och Bluffa 25 helt plötsligt vara helt värdelös på att dra en lögn. Och det lär finnas en bunke fler sådana exempel på nya färdigheter som dykt upp i en splatbok som tidigare fallit under någon av de existerande färdigheterna från grundboken :)

Cog.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Det är ju ändå någonstans i ett klassiskt spelledarlett spel där makten utgår ifrån SL du som SL som avgör huruvida kraven blivit uppfyllda eller ej för att få kryss och du kan ju vara hård eller slapphänt i din tolkning om spelarna uppfyllt dessa krav . Tex är ett av kraven att spelarna skall interagera med slp utan våld och ett annat att spelarna skall utforska och upptäcka något nytt och skulle du säga att ja ni bad ju bartendern på krogen om en öl och ni har ju gått från rum 1 till rum 2 i dungen så det är ju att interagera med slp och upptäcka nått nytt så kraven för kryss är uppfyllda ... Då skulle jag säga att du är VÄLDIGT generös i din tolkning av vad som skall ses som interaktion och utforskande .

Och med ordet du så talar jag i generella termer jag menar inte dig personligen
Fast då tycker jag man tar steget från en generös tolkning till att misstolka reglerna, om jag ska vara ärlig. Det är självklart inte omöjligt att misstolka reglerna som SL, men det är en annan sak än att vara generös, hade jag sagt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
En sak glömde jag gällande överflödiga färdigheter i gamla DoD. Man hade inte en färdighet per vapenklass utan per vapen. Så om jag hade säg 14 i långsvärd och hittar ett magiskt bastardsvärd under äventyret, ja då har jag att välja mellan att bara ha 7 i det vapnet eller lära mig bastardsvärd också efter att äventyret är avklarat. Det ledde till att alla spelarna försökte räkna ut vilka vapen som var vanligast förekommande i äventyren och bara valde färdighetsvärden i de vapnen. Inte så jättekul då ett udda vapen kan sätta en kul personlig prägel på rollpersonen. (Sen kan man ju också fråga sig varför vi inte bara ändrade på den regeln 😂)
Ah, det här var så förskräckligt illa! Vi hade dessutom missat att man fick halva FV i liknande vapen, så det var grunchans på kanske 3 eller så istället. Och varenda ett av de 48 förbannade vapnen som en egen färdighet. Nej du vet inte ett skit om bredsvärd, det är långsvärd du är kunnig i! (Notera då att båda i systemet var enhandssvärd..)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sinkadus 14, augusti -88, s 15, ny färdighet: Slå eld. För det är ju orealistiskt att rollpersonerna alltid lyckas tända lägerelden eller facklan, right?

Jag minns att jag tänkte "det här är ju löjligt" när jag läste den, så jag tror att mina dagar EDD fanboy var slut vid det laget.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sinkadus 14, augusti -88, s 15, ny färdighet: Slå eld. För det är ju orealistiskt att rollpersonerna alltid lyckas tända lägerelden eller facklan, right?

Jag minns att jag tänkte "det här är ju löjligt" när jag läste den, så jag tror att mina dagar EDD fanboy var slut vid det laget.
Även vi som var EDD fanboys skrattade åt den färdigheten när det begav. För mig är den typexempel på onödig färdighet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Sinkadus 14, augusti -88, s 15, ny färdighet: Slå eld. För det är ju orealistiskt att rollpersonerna alltid lyckas tända lägerelden eller facklan, right?

Jag minns att jag tänkte "det här är ju löjligt" när jag läste den, så jag tror att mina dagar EDD fanboy var slut vid det laget.
Särskilt i en lågteknologisk miljö där det är det enda sättet att tända eldar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag tycker absolut att det finns onödiga färdigheter, men jag tycker de är få.

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag ser delvis färdighetslistor som inspiration och kommunikationsmedel.

Färdigheter marginaliseras av spels bredd och generella scenariostrukturer. I ett klassiskt mysterielösar- banka ondingar äventyr så blir väldigt många färdigheter kuriosa. De mer specialiserade färdigheterna används 0.1 gång per scenario för att ge information som oftast är färg eller en irrelevant ledtråd som går att hitta på annat sätt.

Men de blir direkt roligare i mitt tycke om man i stället sätter en inriktning för scenariot. Om alla är överens om att vi spelar ett scenario som är inriktat på umgänge i adelskretsar och statusjakt via t.ex. pengar, relationer och affärskontakter så skapar vi karaktärer för det med färdigheter som passar för den sfären. Då kan man med fördel hänga upp mer avancerade saker på färdigheter. Heraldik kan vara en väg framåt genom att man i ett rum direkt kan se vilka relationer och konflikter som finns baserat på vapensköldar och även se om det finns okända personer på plats etc. Sedan kan man med de färdighetslistorna på plats ha dem som inspiration för att skapa intressanta situationer.

Sedan ser jag färdigheter som indikationer på vad en spelare vill att scenarion skall handla om och färdigheterna tillsammans med bakgrund är handtag för mig som SL att knyta in karaktärer djupare i historier.

Sedan vad gäller bloat från splat books... Asså, en yrkesinriktad splat book tycker jag sätter påståendet "Jaså, ni vill spela Tjuvar?" och sedan fokuserar på hur man gör det på ett kul sätt. Sedan är det så klart meh med power creep utifrån sådana, men hey, books gotta sell? :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Även vi som var EDD fanboys skrattade åt den färdigheten när det begav. För mig är den typexempel på onödig färdighet.
Hmm, det är möjligt att jag förblev EDD fanboy ett tag till. Började spela Stormbringer under (tror jag) 1989 och sen kom Pendragon (tror jag) 1990, och sen var det "svenska rollspels är töntiga" som gällde rätt länge.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Särskilt i en lågteknologisk miljö där det är det enda sättet att tända eldar.
"Ledsen barn, idag får ni äta havregryn ur burken, för jag fick inte fyr i spisen!"

Men man behöver inte slå för att tända en lykta.

Men för att tända en fackla eller eld finns det en lista på typ femton olika modifikationer, att damma av varje gång en RP ska tända en fackla! Färdighetsmodifikationer! Vi borde kanske ha en hattråd om det ...
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Hen skulle ju för all del kunnat gjort slut på sin förmögenhet och haft exakt med pengar för att hyra ett antal legoknektar och finansiera en expedition till templet x för att hämta skatten y så hen återigen är på grön kvist . 😉
O då vill ju hen också kunna försvara sig själv, så att hyrsvärdet kan fokusera på att försvara skatten/bärarna istället för köpmannen
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Sinkadus 14, augusti -88, s 15, ny färdighet: Slå eld. För det är ju orealistiskt att rollpersonerna alltid lyckas tända lägerelden eller facklan, right?

Jag minns att jag tänkte "det här är ju löjligt" när jag läste den, så jag tror att mina dagar EDD fanboy var slut vid det laget.
Färdigheter av det där slaget känns också rätt konstiga om man tänker på själva innlärningen av dem. Det kräver ungefär lika mycket arbete att bli bra på att tända en brasa som det är att bli en fäktningsmästare. Nog för att det faktiskt kan vara rätt svårt att tända en brasa när veden är sur och man bara har ett enkelt elddon (för att "någon" som hade ansvar för att ta med sig tändstickorna glömde dem), men det är ju inte ens i närheten av lika svårt att lära sig det som mycket annat.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Färdigheter av det där slaget känns också rätt konstiga om man tänker på själva innlärningen av dem. Det kräver ungefär lika mycket arbete att bli bra på att tända en brasa som det är att bli en fäktningsmästare. Nog för att det faktiskt kan vara rätt svårt att tända en brasa när veden är sur och man bara har ett enkelt elddon (för att "någon" som hade ansvar för att ta med sig tändstickorna glömde dem), men det är ju inte ens i närheten av lika svårt att lära sig det som mycket annat.
I BESM så är kostnaden för färdigheter olika baserat på vilken genre man kör, ju viktigare färdigheten är för genren desto dyrare, så att slås är dyrt om man kör Wuxia genren medan matlagning inte är det, medan om man kör Skolliv så är vapen/slagsmålsfärdigheter billiga medan matlagning är dyrt.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Färdigheter av det där slaget känns också rätt konstiga om man tänker på själva innlärningen av dem. Det kräver ungefär lika mycket arbete att bli bra på att tända en brasa som det är att bli en fäktningsmästare. Nog för att det faktiskt kan vara rätt svårt att tända en brasa när veden är sur och man bara har ett enkelt elddon (för att "någon" som hade ansvar för att ta med sig tändstickorna glömde dem), men det är ju inte ens i närheten av lika svårt att lära sig det som mycket annat.
Jag har dock sett en person tända en brasa i både spöregn och hård blåst på extremt kort tid med ett elddon och flinta, så det finns klart olika färdighetsnivåer där också :)
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Uppskattar breda och allmänna färdigheter, t ex om man ska göra något då slår man i färdigheten "Färdighet" :)

Lärdomsfärdigheter som historia, geografi, zoologi osv är användbara och kan skapa nya möjligheter genom "skapa" användbar kunskap , i synnerhet om de kombineras med kommunikationsfärdigheter. Annars blir det mest svammel när folk ska bluffa och manipulera eller framstå som viktiga. Funkar på bönder men inte notarien eller hovdamen.
 
Top