NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag kan personligen uppleva en alltför noga utstakad spelvärld avtändande. Ett av mina större nöjen i rollspel är att fritt uppfinna: rollpersoner, konflikter, historia, mytologi, hela universum. Att ha en värld tydligt knuten till spelet hämmar ofta de senare; även om det går att använda spelet separat från världen kräver det ofta att man sliter ut en del av det.

I det avseendet föredrar jag spel med en definerad genre och en uppsättning verktyg (äventyrsplatser, varelser, teknologi, magi m.m.) som man själv kan använda och disponera som man behagar. Genre för att inspirera det egna och verktyg för att bygga det. Spel som äldre DnD, DoD (pre-Ereb) och Fantasy!
Jag har förståelse för den invändningen. För egen del har jag ingen lust eller tid med att göra en egen värld, och jag har ingen tilltro till att någon medspelare skulle kunna skapa än bättre värld en fria ligan. Med det sagt så kan man alltid knåpa, förändra och bygga på en en existerande värld.

Och som Lemur påpekar behöver inte världen vara helt genomarbetat och beskriven i minsta detalj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag kan personligen uppleva en alltför noga utstakad spelvärld avtändande. Ett av mina större nöjen i rollspel är att fritt uppfinna: rollpersoner, konflikter, historia, mytologi, hela universum. Att ha en värld tydligt knuten till spelet hämmar ofta de senare; även om det går att använda spelet separat från världen kräver det ofta att man sliter ut en del.
Jag kan sympatisera med det, även om det för mig blir tvärtom: om jag ändå ska uppfinna allt det där själv, varför ska jag ens köpa nån annans spel? Då kan jag väl lika gärna bara spela mina egna grejer?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tycker FL ska unna sig att snegla lite på hur WotC gör, då det verkar vara ett framgångsrikt koncept. Forgotten Realms är den huvudsakliga världen men den är inte knappt nämnd i regelböckerna. I olika äventyr får du gott om stoff för de platser som är relevanta för äventyret men det är alltid fullt möjligt att flytta hela kalaset till en annan setting, hemmagjord eller inte.
Hmm. Och de har också sagt att allt som står i regelböckerna är canon. Allt som står i moduler är det inte. Ett bra sätt att ge alla något att utgå ifrån samtidigt som man inte ”måste” köpa och plugga x antal böcker med världsinfo för att göra ”rätt”.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Hmm. Och de har också sagt att allt som står i regelböckerna är canon. Allt som står i moduler är det inte. Ett bra sätt att ge alla något att utgå ifrån samtidigt som man inte ”måste” köpa och plugga x antal böcker med världsinfo för att göra ”rätt”.
Jag tycker att man alltid ska ta tillfälle i akt och både äta kakan och ha den kvar, om man kan. Och jag förordar också en liknande modell (med lättviktig kärna och olika spelvärldar/spelvärldsdelar som moduler).

Jag tror väldigt mycket på det; en lätt box med grundregler och mestadels implicit ankfylld standardfantasy och så fylla ut med officiella moduler och med creator program-grejer för allt möjligt. Ingen helt kanonisk officiell mastodont-lapptäckesvärld, men en jäkla massa lappar tillgängliga, både officiella och inofficiella…
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men mitt intryck var alltid att det är värsta sortens lapptäckes-värld, där de olika bitarna har olika författare med helt olika ingångar, och ingenting egentligen hänger ihop.
Tillräckligt mycket av det var välgjort, och när man zoomade ned en nivå hängde det ihop på regional nivå (som det Granströmska området, det Feodala området, och så vidare). Det var välskrivet för sin tid, och det är inte mindre koherent än Forgetten Realms i alla fall.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tillräckligt mycket av det var välgjort, och när man zoomade ned en nivå hängde det ihop på regional nivå (som det Granströmska området, det Feodala området, och så vidare). Det var välskrivet för sin tid, och det är inte mindre koherent än Forgetten Realms i alla fall.
Jag håller med om detta. Sen vet jag inte om FR är var man bör lägga ribban. Många feberdrömmar är mer koherenta än FR. Ereb Altor är ogenomtänkt. FR är vansinnigt.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag håller med om detta. Sen vet jag inte om FR är var man bör lägga ribban. Många feberdrömmar är mer koherenta en FR. Ereb Altor är ogenomtänkt. FR är vansinnigt.
Jämförelsen med FR är, enligt mig, bara hur världen integreras i regelböcker och moduler. I övrigt ser jag helst att det blir få eller inga likheter.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Inspirerad av en egen post för några veckor sedan, tycker jag att ett spel som saknar spelvärld skulle kunna kosta på sig ett kapitel som heter ”Bygg din egen spelvärld”. Det tror jag att Fria Ligan skulle kunna göra bra!
DoD Expert hade det i den blå boken. Ett riktigt bra kapitel, även om man nog i nuläget skulle lägga till lite mer förslag/förklaringar/exemple som passar för en mer oeuropeisk spelvärld om spelgruppen vill ha en sådan.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Hur många här som spelat i Ereb Altor utnyttjade det faktum att de olika lapparna ingick i samma lapptäcke, s a s; exempelvis reste från Krilloan till Barbia eller från Nidland till Trakorien på ett sätt som gjorde färden meningsfull?

Frågan är inte retorisk - när vi använde EA var det mest till köpeäventyr och de utspelar sig ju där de gör. Resan från ett äventyr till ett annat snabbspolades oftast likt sjöresan från Mörkrets hjärta (som ju inte ens utspelas i samma värld) och Torsheim.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
DoD Expert hade det i den blå boken. Ett riktigt bra kapitel, även om man nog i nuläget skulle lägga till lite mer förslag/förklaringar/exemple som passar för en mer oeuropeisk spelvärld om spelgruppen vill ha en sådan.
Rolemaster hade också tidigt ett omfattande kapitel för hur man skulle bygga sin spelvärld, med bland annat slumpfunktionen för hur
Man skulle generera en hexagonbaserad karta.

Alla som spelade DoD i början gjorde sin egen värld också. Det var awesome att rita kartor och hitta på historia. Problemet var när Kandra och andra moduler släpptes, så var det svårt att passa in det. Och Ereb var såklart coolare än vad vi småpojkar hittat på själva.

Men kärnan i Fantasyspelen är såklart världen, oavsett om den improviseras fram i realtid, knackas fram på kammaren eller köps i en box.

Får jag inte med en värld (eller åtminstone ganska stora delar av den) i spelet idag behöver jag inte regelsystemet heller. Jag kan bygga båda själv, det blir troligen bättre så.

//EvilSpook
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Vi spelade aldrig ut resor i Ereb på den gamla goda tiden. Vi var i Zorakin och äventyrade och nästa gång, poof, nu är vi i Barbia och äventyrar. Så lapptäckesgrejen störde aldrig, utan äventyren utspelade sig där SL tyckte passade bäst och det var alltid lätt att resa dit bevisligen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vi spelade aldrig ut resor i Ereb på den gamla goda tiden. Vi var i Zorakin och äventyrade och nästa gång, poof, nu är vi i Barbia och äventyrar. Så lapptäckesgrejen störde aldrig, utan äventyren utspelade sig där SL tyckte passade bäst och det var alltid lätt att resa dit bevisligen.
Det var samma för oss. Generellt sätt så har jag alltid tyckt att det varit svårt att skildra resor på ett spännande sätt. I och med att alla vet att det är en transportsträcka så vill alla bara vara framme.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Vi spelade aldrig ut resor i Ereb på den gamla goda tiden. Vi var i Zorakin och äventyrade och nästa gång, poof, nu är vi i Barbia och äventyrar. Så lapptäckesgrejen störde aldrig, utan äventyren utspelade sig där SL tyckte passade bäst och det var alltid lätt att resa dit bevisligen.
Spelade alltid ut resor i någon mån - eller snarare var resorna alltid en faktor ingick även om de inte ledde till så mycket rollspel.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi spelade aldrig ut resor i Ereb på den gamla goda tiden. Vi var i Zorakin och äventyrade och nästa gång, poof, nu är vi i Barbia och äventyrar. Så lapptäckesgrejen störde aldrig, utan äventyren utspelade sig där SL tyckte passade bäst och det var alltid lätt att resa dit bevisligen.
Samma här. Inom ett äventyr kunde det vara resor, men inte mellan äventyren. Vi spelade som mest pre-Ereb Altor och brydde inte oss så mycket om hur områdena hängde ihop (eller inte).

Jag tycker det funkar utmärkt i Hjältarnas tid som inte heller har någon sammanhållen världskarta. Min sambo har gjort en egen karta och petar in äventyren där det känns att de passar in. Jag hade gärna sett ett liknande upplägg i Ligans DoD.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vi spelade inte heller ut resor när jag var 10-12 år gammal, men det gör jag gärna idag.

Men redan som barn hade jag tyckt att det vore oerhört B om man bara teleporterades från en generisk borg, till en stor skog till en stad på ett berg till ett marskland och sen till en stad som heter krilloan. Allt för att sedan dimpa ner i trakorien innan man tog dig an det onda landet Nidland.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag funderar på om kritiken (eller iaf konstaterandet) att Ereb Altor var ett lapptäcke egentligen var något som störde så många när det släpptes. Jag minns mest att jag var fascinerad över att alla äventyrsplatser plötsligt fick en samhörighet och ett förhållande till varandra som tidigare saknats (bara kartan gav mig mycket inspiration till egna äventyr). Var det verkligen många som ifrågasatte varför spårvägen i Magilre inte fortsatte genom Klomellien eller varför Trakoriens remuntradyrkan inte hade tempel i Kandra?

Att olika länder hade sin egen "lapp" med religion/kultur/politik/folkslag var något som jag just där och då tyckte mest var intressanta kontraster.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag funderar på om kritiken (eller iaf konstaterandet) att Ereb Altor var ett lapptäcke egentligen var något som störde så många när det släpptes. Jag minns mest att jag var fascinerad över att alla äventyrsplatser plötsligt fick en samhörighet och ett förhållande till varandra som tidigare saknats (bara kartan gav mig mycket inspiration till egna äventyr). Var det verkligen många som ifrågasatte varför spårvägen i Magilre inte fortsatte genom Klomellien eller varför Trakoriens remuntradyrkan inte hade tempel i Kandra?

Att olika länder hade sin egen "lapp" med religion/kultur/politik/folkslag var något som jag just där och då tyckte mest var intressanta kontraster.
När den första kartan släpptes i en Sinkadus blev det folkstorm - kartan var för tråkig, för lik Europa tyckte rollspelarna. ÄS backade snart och vi fick ett nytt Ereb. Det var ingen i min grupp som klagade på att det var ett lapptäcke när det begav sig. Vi tyckte Ereb var fantastiskt.
 
Last edited:
Top