Riotminds Ruin Masters

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Det lilla jag hittar tycks Ruin Masters fått ett positivt mottagande. Systemet verkar väldigt avskalat så det borgar säkert för ett mer gediget intryck än vad DDR gav. Sen tycks de återanvända delar av Ereb/Kaldarox men inget fel med det.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Att släppa regelboken och sedan... släppa produktlinjen och istället börja skriva på nästa regelbok, lönar sig. Fråga bara Fria Ligan.

Så de rycker nog mest på axlarna inför den kritiken.
Vilket spel är det som RiotMinds eller FriaLigan har gjort så med? Hur många skribenter på forumet har bara släppt en regelbok och nöjt sig med det?

Är det fantastiskt konstigt att de verkar (enligt somliga) rycka på axlarna från kritik som kommer från detta forum? Jag har fullständig sympati...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Vilket spel är det som [...] FriaLigan har gjort så med?
Spelet om Morwhayle blev enbart en grundbox. Annars har väl ligan släppt åtminstone något tillbehör till varje spel, eller?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Vilket spel är det som RiotMinds eller FriaLigan har gjort så med? Hur många skribenter på forumet har bara släppt en regelbok och nöjt sig med det?

Är det fantastiskt konstigt att de verkar (enligt somliga) rycka på axlarna från kritik som kommer från detta forum? Jag har fullständig sympati...
Fria Ligan vet jag inget om, men i och med att jag initierade grejen med många regelböcker så borde jag nog svara. Jag skrev ju tidigare i forumet: "Om jag har fattat saken rätt släppte Riotminds DoD Retro med löften om kommande kampanj- monster- och äventyrsböcker. Sen verkade det rinna ut i sanden och Riotminds vill istället släppa Ereb Altor, som märkligt nog inte har någonting att göra med DoD Retro utan var sin egen regelbok. Och nu släpper de Ruin Masters, som inte har nåt att göra med varken DoD Retro eller Ereb Altor?" Jag kan kanske ha missuppfattat det hela, tycker fortfarande att det är rätt oklart. Vidare skrev jag: "Riotminds har ju tidigare fått kritik för att de släpper alldeles för många regelböcker och för lite av allt annat." Detta är alltså något som var på tapeten redan i början när DoD6 var rätt nytt, att de först släppte grundreglerna, sedan kom Expert: Rollpersonen, sedan en reviderad version av grundreglerna, sen Expert: Magi och inte långt därefter DoDT, detta innan ens världen var helt presenterad (Osthem och Mittland hade släppts, men inte så mycket mer ang. världen). Under denna tid fanns jag inte på rollspel.nu utan var väldigt aktiv på Riotminds eget forum. Detta med att det släpptes för många regelversioner var något som lyftes även på deras forum, så till den grad att Riotminds fick lova att DoDT skulle bli den sista och slutgiltiga regelversionen, så blev det naturligtvis inte. Det är rätt spännande att jämföra med hur många regelutgåvor Järnringen samtidigt gjorde för Mutant Undergångens Arvtagare

När jag sedan såg att Riotminds släppt DoDR, Ereb Altor och Ruinmasters, alla nya regelsystem (såvitt jag förstod) tyckte jag att det var lite skoj att de gjorde på samma sätt som de gjort för typ 15 år sedan, att så lite förändrats. Märk väl att jag samtidigt önskade Riotminds all lycka och hoppades att produkten blev bra, så jag vet inte om det jag skrev var så fruktansvärt hemskt elakt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Om jag har fattat saken rätt släppte Riotminds DoD Retro med löften om kommande kampanj- monster- och äventyrsböcker.
Nu var det rätt länge sedan, och jag följde bara kickstarterkampanjen med ett halv öga då jag snabbt bestämde mig för att vänta till efter det släppts med att köpa i tanken att om det var bra var jag beredd att betala fullpris och om det blev som förväntat skulle jag nog kunna köpa det för halva priset från någon som inte ville ha kvar sin kickstarterutgåva (jag tror jag faktiskt fick det ännu billigare än så, till och med).

Men... "löfte" är nog ett allt för stark ord i sammanhanget. Det som sagts var (och jag saxar detta från deras kickstartersida):

Huvudpitch:
"Vi vill göra en nyutgåva av Drakar och Demoner, den version som kallas för 87:an.

Vi tror visserligen att reglerna behöver ”fixas till” och att göra nya illustrationer. Kanske ska vi blanda in lite element från Expert eller -91:an men i stort hålla så mycket som möjligt intakt.

Vi tänker oss en box, en bok, ett äventyr, tärningar, rollformulär och siluettfigurer. Vi tror på devisen: Enkelt, kul, spännande – Drakar och Demoner. Vi tänker oss ett spel som är kompatibelt med det gamla Drakar och Demoner-materialet. Gamla spelare ska känna igen sig fullt ut och nya ska ha lätt att ta det till sig."


Och sen från en Q&A:
"Fråga: Är detta en engångsgrej eller kommer ni även att släppa fler produkter till retro-Drakar?
Svar: Vi skulle gärna göra flera projekt. Vi har börjat planera för en remake på Ereb Altor, en större kampanjbox och kanske en monsterbok, men vi får ta en sak i taget. Lyckas vi sälja in spelet till bokhandeln som det är tänkt så kommer vi såklart att släppa fler produkter."


Ytterligare produkter var en förhoppning snarare än ett löfte. Däremot tycker jag man kan vara väldigt kritisk till om de ens uppfyllde huvudpitchen, men det är en tolkningsfråga antar jag. Själv känner jag mest att DoD2016 resulterade i exakt det jag förväntade mig när RM annonserade vad de hade för planer och tycker det var prisvärt för priset jag fick betala. Men jag förstår de som faktiskt backade kickstartern som är lite missnöjda =D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Men... "löfte" är nog ett allt för stark ord i sammanhanget. Det som sagts var (och jag saxar detta från deras kickstartersida):
Du har säkert rätt, jag fick min info från ett avsnitt av podden Spelsnackarna och det är ju inte direkt förstahandsinformation.

Alltså, med mitt inlägg menade jag inte att Riotminds är klåpare som är dumma mot fansen och spyr ut sig regelböcker och inget annat. Det var mer: "Oj, gör Riotminds ett nytt spel? Det var konstigt, jag fick intrycket av att de skulle satsa på DoDR. Nåja, det är ju inte första gången de prioriterar regler över settingen. Och det här nya Ruin Masters ser snyggt ut, och kanske intressant om det kommer ut på svenska. Lycka till, allt gott!" Om jag låtit som en rabiat kritiker ska jag välja mina ord med större noggrannhet i framtiden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Sen, jag måste säga: jag blev överraskad av att Ruin Masters ens släppts en. Har inte hört något om det, och jag har inte sett någon som velat sälja av det trots att folk verkar ha börjat få böcker för upp till tre månader sedan.

Kanske är det för att de inte velat sitta och läsa rollspel under sommaren, men bristen på klagomål och säljannonser får mig att tro att Ruin Master kanske faktiskt är bra? De svar jag sett har mest var "Wow, ser ju jättefint ut! Älskar figur-cutoutsen!".

Önskar jag kunde få tag i ett ex att glutta i innan jag bestämmer om jag ska köpa eller inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Alltså, med mitt inlägg menade jag inte att Riotminds är klåpare som är dumma mot fansen och spyr ut sig regelböcker och inget annat.
Jaha, för det hade jag annars kunnat skriva under direkt på! Jag ÄR en rabiat kritiker när det kommer till RM =D

Jag tycker bara att de ska kritiseras för saker de faktiskt gör/inte gör och inte för missförstånd =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jaha, för det hade jag annars kunnat skriva under direkt på! Jag ÄR en rabiat kritiker när det kommer till RM =D

Jag tycker bara att de ska kritiseras för saker de faktiskt gör/inte gör och inte för missförstånd =)
Helt rätt, kritik ska naturligtvis bygga på korrekt fakta 👍
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Önskar jag kunde få tag i ett ex att glutta i innan jag bestämmer om jag ska köpa eller inte.
Vad jag kan se finns det inte till försäljning i detaljhandeln än, åtminstone inte i Sverige. Lite konstigt om det nu säljs på drivethru - å andra sidan så har väl tex även Cubicle7 gjort med Warhammer 4 (alltså sålt digitalt långt före den fysiska boken finns tillgänglig).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Önskar jag kunde få tag i ett ex att glutta i innan jag bestämmer om jag ska köpa eller inte.
Det tar ju verkligen emot att hosta upp $20 för en pdf... Min smärtgräns går runt $10.

Edit: preview-pdfen man kan ladda hem från drivethru är 22 sidor lång och man får en ganska bra uppfattning av spelet där ändå. Det känns som att den största förenklingen de gjort är att trimma bort en massa egenskaper och färdigheter. Annars känns mycket igen, HP per kroppsdel, motståndstabell osv.

Edit 2: dom använder fortfarande ordet "race", det reagerade jag på.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Det tar ju verkligen emot att hosta upp $20 för en pdf... Min smärtgräns går runt $10.
Ja... jag kan nog tänka mig att pröjsa 20 dollar om jag vet att jag gillar det. Men för att köpa grisen i säcken? Från Riotminds!? Nooooo =D

Edit: preview-pdfen man kan ladda hem från drivethru är 22 sidor lång och man får en ganska bra uppfattning av spelet där ändå.
Coolt, tack för tippset! Ska ta mig en kik!
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
If I may ask, the kickstarter really positioned Ruinmasters as being an "old school dungeon crawl" game (something I don't really associate with old school Swedish fantasy that much but whatever).
Is it just a dungeon crawling game in the end or how flexible is it? If you wanted to play a city intrigue adventure or a wilderness exploration quest, is that supported? If I wanted to run Torshem and Marsklandet could I?

For that matter, what do I get that DoD16 (f.x.) doesn't offer?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det tar ju verkligen emot att hosta upp $20 för en pdf... Min smärtgräns går runt $10.

Edit: preview-pdfen man kan ladda hem från drivethru är 22 sidor lång och man får en ganska bra uppfattning av spelet där ändå. Det känns som att den största förenklingen de gjort är att trimma bort en massa egenskaper och färdigheter. Annars känns mycket igen, HP per kroppsdel, motståndstabell osv.

Edit 2: dom använder fortfarande ordet "race", det reagerade jag på.
Vad är det som är så konstigt att dom använder sig av ordet race ? Om vi utgår ifrån stancen att spelet riktar sig till en internationell marknad . Ordet race är inte särdeles kontroversiellt utanför Sverige och har inte samma negativa laddning som här . Om vi tex tittar på spel där bortifrån amerikat så som DnD så används ju begreppet race hela tiden tex DnD races , fantasy races , the fey races , the elder races osv osv .

Med detta så säger jag varken bu eller bä till användning av ordet race utan ger endast mina 50 cents on the matter till varför dom möjligtvis valt att använda sig av det ordet..
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
MODERERING

Ja, ni har ju redan uppfattat att diskussionen om "race" är kraftigt OT. Och för att understryka det, den som väljer att fortsätta den diskussionen trådbannas.

MVH

/Magnus
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
MODERERING

Ja, ni har ju redan uppfattat att diskussionen om "race" är kraftigt OT. Och för att understryka det, den som väljer att fortsätta den diskussionen trådbannas.

MVH


/Magnus
Hej,

Vill bara säga jag bröt ut diskussionen enligt instruktion. Om vad du egentligen ville säga var att "sluta diskutera ras ÖHT" kan du väl stänga min tråd?

 
Top