Eon Kickstarter till aspektböckerna Astrotropi och Nekrotropi kommer snart!

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag har kikat igenom Nekrotropiboken och är lite besviken på att man inte verkar kunna reanimera vandöda. Kommer det komma senare?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag har kikat igenom Nekrotropiboken och är lite besviken på att man inte verkar kunna reanimera vandöda. Kommer det komma senare?
Permanent reanimering av vandöda är i första hand en alkemisk process (och kommer därmed troligen tillsammans med regler för Alkemi).

För kortvarig reanimering har vi roten Likanimering i nekrotropi (som kan göras väldigt långvarig med ritualer och dylikt).
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Det saknas rang på lägre vandöda i kompendiet som skickades ut. Är detta avsiktligt eller bara en miss?

Kan man anta att förmågan repellera vandöd i grundbokens bakgrundstabell kunskap & mysterier kommer få en erata där den fungerar på samma sätt som besvärjelsen fast mot svårighet 16 (då den fungerar mot rang 16)?
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Permanent reanimering av vandöda är i första hand en alkemisk process (och kommer därmed troligen tillsammans med regler för Alkemi).

För kortvarig reanimering har vi roten Likanimering i nekrotropi (som kan göras väldigt långvarig med ritualer och dylikt).
Såhär känner jag...

Jag tycker det är bra att konsten att reanimera lik får termen nekromanti. Däremot så tycker jag ni helt missar chansen här till att göra vandöda lite mer spelroliga genom att prompt låsa skapandet av dem så hårt till alkemi, särskilt nu när Eon IV har ett så bra utmaningssytem som ni redan utvecklat lite för ritualer.

Dessutom lite att skjuta under mångas förväntningar.
Och det finns inga alkemiregler utannonserade ännu.

Låt vandöda kunna skapas på flera naturliga/konstlade sätt - att dem kan uppstå naturligt verkar ju etablerat via mosslik (som inte fick vara med bland sina kusiner? är det bara en variant av zombie? finns det i så fall fler varianter?).

Låt det vara möjligt att skapa vandöda genom både besvärjelserötter och alkemirötter(?), lämpligen med begränsningar och edges sinsemellan och att de oftast kan/måste användas ihop. Codexartikeln om lischar gav verkligen hopp om att det var åt det hållet regeldesignen såg ut (jag vet att de även tidigare skapades med ritualer, men gamla magisystemet sög, nya är svinbra).

  • Förbannelse vore ju tex ett utmärkt sätt att skapa en vandöd bara för att jäklas...dvs när personen dör uppstår hens kropp som nånting.
  • En humunlculus borde vara en slit-å-släng-vara för en skrupellös nekromantiker. Man behöver inte ens ha med en när man reser, bara att göra en ny när man kommer fram liksom. (btw, vändning 8 är superkul och gillar att rester eller skuggor av den levande kan visa sig i de uppdaterade beskrivningarna i den här boken! Mindre som konstrukt utan mer som varelser.)
  • Eftersom mumier verkar vakta merparten av gamla tempel så borde det ju rimligtvis vara så att de är lättare att skapa i samband med prominenta gravsättningar, annars hade väl man valt nåt bättre? ;)
  • Saknar vandöda djur också...(Vandöda varg/ulvghuler är en personlig favorit)
 
Last edited:

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
377
Location
Birmingham, UK
Såhär känner jag...

Jag tycker det är bra att konsten att reanimera lik får termen nekromanti. Däremot så tycker jag ni helt missar chansen här till att göra vandöda lite mer spelroliga genom att prompt låsa skapandet av dem så hårt till alkemi, särskilt nu när Eon IV har ett så bra utmaningssytem som ni redan utvecklat lite för ritualer.

Dessutom lite att skjuta under mångas förväntningar.
Och det finns inga alkemiregler utannonserade ännu.

Låt vandöda kunna skapas på flera naturliga/konstlade sätt - att dem kan uppstå naturligt verkar ju etablerat via mosslik (som inte fick vara med bland sina kusiner? är det bara en variant av zombie? finns det i så fall fler varianter?).

Låt det vara möjligt att skapa vandöda genom både besvärjelserötter och alkemirötter(?), lämpligen med begränsningar och edges sinsemellan och att de oftast kan/måste användas ihop. Codexartikeln om lischar gav verkligen hopp om att det var åt det hållet regeldesignen såg ut (jag vet att de även tidigare skapades med ritualer, men gamla magisystemet sög, nya är svinbra).

  • Förbannelse vore ju tex ett utmärkt sätt att skapa en vandöd bara för att jäklas...dvs när personen dör uppstår hens kropp som nånting.
  • En humunlculus borde vara en slit-å-släng-vara för en skrupellös nekromantiker. Man behöver inte ens ha med en när man reser, bara att göra en ny när man kommer fram liksom. (btw, vändning 8 är superkul och gillar att rester eller skuggor av den levande kan visa sig i de uppdaterade beskrivningarna i den här boken! Mindre som konstrukt utan mer som varelser.)
  • Eftersom mumier verkar vakta merparten av gamla tempel så borde det ju rimligtvis vara så att de är lättare att skapa i samband med prominenta gravsättningar, annars hade väl man valt nåt bättre? ;)
  • Saknar vandöda djur också...(Vandöda varg/ulvghuler är en personlig favorit)
Skapandet av vandöda kan inte likställas med nedkallandet av elementarer eftersom det kräver en världslig, fysisk komponent (en kropp) som även har en inverkan på hur mycket rang man kan "stoppa in i den" (en likträl som väckts i ett kattlik kommer aldrig vara lika läskig som en som väckts i ett människolik liksom). Det blir därför mer "pill" med att förklara processen för att skapa vandöda, om man dessutom kan skapa dem med en handviftning och lite deprimerande poesiläsning riskerar detta att göra nekromantikern som person helt obsolete.

That said så finns det faktiskt en besvärjelserot som kan användas för att skapa regelrätta lägre vandöda varelser, nämligen Nedkalla sjukdom. Genom att använda denna för att frammana Gastfrossa kan man på ett långsamt och okontrollerat vis skapa ett Dawn of the Dead scenario, sedan kan man locka alla de vandöda till en plats med "Druzintis lockelse" och ta kontroll över dem med "De hädangångnas herre".

Utöver detta ger stämningstexterna i varelsekompendiet Lägre vandöda lite ledtrådar om folktro och teorier kring hur vandöda kan uppstå naturligt (precis som mossliken). Vi påpekar även att värden kan moddas at will för att representera varianter, exempelvis vandöda som väckts i djurlik – men detta låter vi spelare och spelledare improvisera fram eftersom dessa är ovanliga varianter som faller utanför de typiska värdena vi presenterat.

Skapandet av vandöda är alltså inte "låst" bakom alkemi, men skapandet av specifika vandöda med en specifik rang är dock något som inte kan åstadkommas med konventionell nekrotropi eller genom att döda en person på ett specifikt sätt. Det är detta som nekromantikern pysslar med, och det vill vi inte ta ifrån dem.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Skapandet av vandöda kan inte likställas med nedkallandet av elementarer eftersom det kräver en världslig, fysisk komponent (en kropp) som även har en inverkan på hur mycket rang man kan "stoppa in i den" (en likträl som väckts i ett kattlik kommer aldrig vara lika läskig som en som väckts i ett människolik liksom). Det blir därför mer "pill" med att förklara processen för att skapa vandöda, om man dessutom kan skapa dem med en handviftning och lite deprimerande poesiläsning riskerar detta att göra nekromantikern som person helt obsolete.

That said så finns det faktiskt en besvärjelserot som kan användas för att skapa regelrätta lägre vandöda varelser, nämligen Nedkalla sjukdom. Genom att använda denna för att frammana Gastfrossa kan man på ett långsamt och okontrollerat vis skapa ett Dawn of the Dead scenario, sedan kan man locka alla de vandöda till en plats med "Druzintis lockelse" och ta kontroll över dem med "De hädangångnas herre".

Utöver detta ger stämningstexterna i varelsekompendiet Lägre vandöda lite ledtrådar om folktro och teorier kring hur vandöda kan uppstå naturligt (precis som mossliken). Vi påpekar även att värden kan moddas at will för att representera varianter, exempelvis vandöda som väckts i djurlik – men detta låter vi spelare och spelledare improvisera fram eftersom dessa är ovanliga varianter som faller utanför de typiska värdena vi presenterat.

Skapandet av vandöda är alltså inte "låst" bakom alkemi, men skapandet av specifika vandöda med en specifik rang är dock något som inte kan åstadkommas med konventionell nekrotropi eller genom att döda en person på ett specifikt sätt. Det är detta som nekromantikern pysslar med, och det vill vi inte ta ifrån dem.
Det är just "pillet" vi saknar :) samt att hänvisa till ej än utanonserade moduler är per automatik frustrerande för konsumenten (själv jag köper allt ni trycker, ofta i 2 upplagor bara för jag vill stödja EON/Helmgast i vilket fall!!)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det är just "pillet" vi saknar :) samt att hänvisa till ej än utanonserade moduler är per automatik frustrerande för konsumenten (själv jag köper allt ni trycker, ofta i 2 upplagor bara för jag vill stödja EON/Helmgast i vilket fall!!)
Problemet är väl att om man hade gett pillet den kärlek det förtjänar så hade inte Nekrotropi blivit i samma format som andra aspektböcker, utan en fullskalig modul, som nog dessutom kommit ut avsevärt senare -- särskilt eftersom man skulle vara tvungen att balansera reglerna däri mot framtida alkemiregler.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
377
Location
Birmingham, UK
Det är just "pillet" vi saknar :) samt att hänvisa till ej än utanonserade moduler är per automatik frustrerande för konsumenten (själv jag köper allt ni trycker, ofta i 2 upplagor bara för jag vill stödja EON/Helmgast i vilket fall!!)
Som Svarte Faraonen säger är det helt omöjligt att hantera Nekromanti på det utrymme vi har plats till i en aspektbok. Alkemidelen som berör skapandet av vandöda kräver (tyvärr) att vi beskriver och förklarar laboratorium, assistenter, alkemiska komponenter, vad som händer när saker går snett, hur kroppar och rang interagerar med varandra... ja, som du ser spårar det ur ganska snabbt. Det finns liksom nog med content där för att fylla en helt egen "aspektbok" 😅
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
That said så finns det faktiskt en besvärjelserot som kan användas för att skapa regelrätta lägre vandöda varelser, nämligen Nedkalla sjukdom. Genom att använda denna för att frammana Gastfrossa kan man på ett långsamt och okontrollerat vis skapa ett Dawn of the Dead scenario, sedan kan man locka alla de vandöda till en plats med "Druzintis lockelse" och ta kontroll över dem med "De hädangångnas herre".
Det här är kul och bra, men det som samtidigt är mindre bra är att det är ett och endast det enda sättet som fungerar utifrån att man slår knut på sig själv för att kombinera ihop effekter till något mer användbart på ett sätt som påminner om dem gamla magireglernas styltighet. Fungerar dessutom uruselt när man bara vill ha en homunculus som bär ens böcker och serverar ens mat.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
93
Location
Örbyhus
Det här är kul och bra, men det som samtidigt är mindre bra är att det är ett och endast det enda sättet som fungerar utifrån att man slår knut på sig själv för att kombinera ihop effekter till något mer användbart på ett sätt som påminner om dem gamla magireglernas styltighet. Fungerar dessutom uruselt när man bara vill ha en homunculus som bär ens böcker och serverar ens mat.
Nu när ju jag en stor vurm för den gamla styltigheten, men låt mig komma med ett förslag för användning tills vi får en IV-alkemibok i handen.
Hantera reanimering som en utmaning, alternativt cermoni, som kräver en hel del förberedelser och material.

Utmaningen har tre låsta färdigheter: Alstra Nekrotropi, (hanteverk) Alkemi och (expertis) Anatomi.
Svårighet Nekrotropi & alkemi = (vandöd rang i Eon 3)x4 eller.
Svårighet anatomi = [T6:or kroppsbyggnad på liket x4]+[2 per dag som kroppen varit död]
 
Top