Den fientliga magikern

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag läser ofta ungefär att "om du lägger mer tid på att förbereda dig än på att spelleda, så gör du fel".

Den sak som jag tycker är jättesvårt att förbereda är fientliga magiker. Ok, om jag KUNDE alla spells och hade dem i huvudet, så vore det lite enklare. Har ni några bra knep?

Många spel har ganska abstrakta spel för vanlig strid. Man kan välja vapen, det är viss begränsad skillnad, alla gör någon slags KP i skada, ungefär samma typ av skada. Om man vill "krydda" med beskrivningar så sker det (ofta) utanför själva reglerna.

Magi är ofta tvärt om. Det är superspecifikt. En formel gör exakt det den gör, och inget annat. Isklot och eldstråle är typiskt helt olika saker, även om de för praktiska ändamål är samma sak. Och medan "vanlig" strid ofta är lite utdraget och man kan se vartåt det lutar under stridens gång, så är magi mer avgörande. Sömn, osynlighet, flyga förändrar "allt". För att inte tala om sådant som "polymorph other".

Man pratar ibland om "combat as war, not as sport". Jag inbillar mig att jag tror att jag vill ha något liknande (as war, not as sport) för magi. Med risk för att magiker blir exakt som krigare, fast bara med lite andra "visuals". Det är inte cantrips som gör skada varje runda jag vill ha - utan något mer abstrakt och flexibelt.

Finns det något OSR-(liknande-)spel som gjort något i denna riktning?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag är inte riktigt med så mitt svar kan vara helt fel. Jag tänker i regel inte på vilken skada magikern gör i strid, jag tänker mer i termer av hur magikern påverkar omständigheten för striden. Du nämner det själv, magiker kan försätta folk i olika situationer såsom sömn men även låta dem tampas med törnen som bryter upp ur marken och gör terrängen svår att ta sig igenom, hålla ned en person, tvinga en person att angripa sina egna och så vidare. För mig är inte magikern respektingivande på grund av sin skada utan på grund av sina förmågor att forma och omstöpa hela slagfälltet efter sin vilja. Fruktan för magiken bör inte komma av att du kan få ett eldklott slungat mot dig. Fruktan bör komma från magikerns förmåga att skapa illusioner, få marken att rämna, binda dig mot din vilja och förkasta dig i trans. Men det är min tagning på hur en magiker blir mer spännande och intressant i strid.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jo, det skulle inte göra något om spel med massor av spells kom med olika "smaker" på magiker som man kunde ta in som npcs. Bara typ "kastar ofta Color Spray och gillar att flyga" räcker ju långt. Allt förofta blir det (även när jag skriver för inte orkar jag läsa en miljon spells) "magikern kan alla spells" vilket ju är meningslöst när man väl sitter vid spelbordet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker i regel inte på vilken skada magikern gör i strid, jag tänker mer i termer av hur magikern påverkar omständigheten för striden.
Helt överens! (annars skulle magiker bli exakt som krigare, fast med andra "visuals").

Så min följdfråga är då... kan man hantera detta utifrån ett mer kvantitativt perspektiv:

Hur stor förmåga har magikern att påverka omständigheterna?
Hur omvälvande/avgörande effekter kan magikern uppnå?

Tillbaka till min ursprungsfråga... om vi låtsas att en magiker sitter i sitt torn och gör vad han alltid gör. Och så kommer PC på fientligt besök. Hur förberedd är magikerna då? Som SL kan jag liksom rusta magikern till tänderna med spells som är perfekta för att försvara tornet just mot PC just den dagen. Eller så kan jag konstatera att magikern knappt alls har några användbara formler att ta till. Det blir lite... riggat.

Jag hade hellre förberett (det hade varit enklare) hur mycket magi-resurser magikern har tillgängligt?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Knave har 100 formler. Slå några t100 och låt magikern formulera en strategi efter vad den kan.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Knave har 100 formler. Slå några t100 och låt magikern formulera en strategi efter vad den kan.
Det är ett enkelt och praktiskt användbart tips! Jag gillar det.

Har du provat att göra så?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag har slumpat magikers spells i några fall, både som prepp och direkt vid spelbordet. Det funkar.
Men bäst är ju att göra som Jocke säger - hitta ett tema och kör på det. Är magikern BBEG så bör ju vägen mot magikern också påverkas av detta tema.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Hur stor förmåga har magikern att påverka omständigheterna?
Utan att ha direkt koll eller något vettigt råd på system så skulle jag tänka mig magikern som specialist snarare än allvetare. Så slå mot en tabell som avgör vad för typ av magiker vi talar om för att utifrån den avgöra vad magikern har förberett. Tabellen kan då innehålla saker som magiker lärd inom illusioner eller magiker lärd inom förändring eller omvandling (jag hittar på namn nu på eventuella skolor) varpå du sedan checkar av mot en annan tabell som beskriver mängden formler och vilka formler magikern har tillgång till. Exempelvis du slår fram en magiker som fokuserar på illusioner som är mästare på sin skola och vid tillfället har 6 kraftfulla besvärjelser att använda sig av. Magikern kan använda 4 av sina besvärjelser innan denne gjort slut på sina krafter och måste ta till andra strategier.

Notera det här är inte genomtänkt, det här är bara exempel på hur det skulle kunna lösas. Om inte annat så gillar jag följande lösning:

Knave har 100 formler. Slå några t100 och låt magikern formulera en strategi efter vad den kan.
Även om jag kanske skulle vilja se att magikern är mer av specialist i en skola för att komma åt de mer kraftfulla formlerna. Lite som det fungerar i allmänhet, det du är specialist på är du mer effektiv inom även om du kan hantera grunderna i flertal fällt inom området.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Det är ett enkelt och praktiskt användbart tips! Jag gillar det.

Har du provat att göra så?
Nix, inte än. Stort sett bara spelat Knave genom Kuf, och där funkar magi helt annorlunda. Men det rimmar ganska bra med min filosofi för att köra OSR:iga saker. Slå på tabeller så långt som möjligt och bygg berättelsen runt de slagen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Intressant frågeställning. Det finns något där med slumptabeller. Lite som monster i Svärdets sång eller Alien. Överhuvudtaget tycker jag det är knepigt att som SL spela SLP lika "bra" som spelare styr RP. Ofta blir det lite för många olika SLP och regeldelar för att det ska finnas tid att göra de rätta övervägandena. Så allt som underlättar det är välkommet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
OSR strider varar sällan mer än 2 rundor. Välj 2 spells från den högsta nivån trollkarlen kan och så använd bara dem. Spelarma kommer inte märka något alls.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Överhuvudtaget tycker jag det är knepigt att som SL spela SLP lika "bra" som spelare styr RP. Ofta blir det lite för många olika SLP och regeldelar för att det ska finnas tid att göra de rätta övervägandena.
Jag tycker det här problemet präglar DnD5 väldigt mycket. Brottas också mycket med mitt DM-meta-perspektiv. Jag vet ju att två rollfigurer kan Counterspell och att kasta trollformer oftast bara slösar en stridsrunda; jag vet ju vilka energier de har motstånd mot, etc.

Bäst tror jag är att slumpa fram trollformer till magiker och präster och slikt. I äldre utgåvor av DnD är besvärjelserna ofta numrerade på varje formelnivå, och då är det ju lätt att göra! DnD5 har så klart inget sådant, för att göra livet svårare.
 
Top