Hur stark är en rese?

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Som jag ser det är grundegenskaperna inte "klassiska" grundegenskaper (om det nu finns såna) utan snarare färdigheter. De berättar exempelvis inte hur stark en varelse är utan hur bra denne är på att lösa problem som har med styrka att göra.
Vilket vi alla redan konstaterat finns inga färdigheter i spelet.
Jag menar att det är så för att det bara finns 8 färdigheter i spelet och de har kallats grundegenskaper.

Nu kommer min undran.
Hur stark är en rese?
Vi säger att en rese och en svartalf möts en gryning i en glänta i ljusa Davokar. Ingen av dom är stora tänkare, båda löser sina problem sin styrka och betraktas som riktigt urstarka av sina respektive medpersoner.
Resen är starkast i sin människoby, han har styrka 15.
Svartalfen är starkast i sin by också, han har också styrka 15.
Vem är starkast?

Jag förstår att att resen är starkast men var ger reglerna en hint om hur starka individer är, dvs hur mycket de kan lyfta, knuffa eller knäcka?
Hur mycket starkare är resen än svartalfen?

Sen kommer en människa in i gläntan.
Han är smed och urstark. Men han är också ingenjör och schackspelare, han föredrar att lösa de flesta av sina problem med Listig så det är hans högsta egenskap. Han bara 13 i styrka men han är fortfarande urstark, väger 110 pannor och kan verkligen lyfta tunga grejer, det är bara det att han är ännu bättre på att tänka ut lösningar på problem.

Hur ser den relativa styrkan ut mellan resen, svartalfen och människan?
Styrka är den enda fysiska egenskap där detta är viktigt, de andra egenskaperna har jag inga problem med, det funkar toppen att ha dom dom relativa värden mot resten av alla andra i spelet, det är just styrkan jag har problem med i detta fall.
Sen har jag ett annat problem men det tar jag i en annan tråd... :)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Utöver karaktärsdragen så är det ju förmågorna (och i vissa fall särdrag) som gör skillnaderna. En rese skulle tex kunna ha exceptionellt karaktärsdraget som direkt skulle kunna öka karaktärsdraget Stark och/eller något förmåga som ökar skadan i strid.
Och ska det spelas "realistiskt" så ställer det lite krav på spelarna att välja värden i karaktärsdragen och förmågor/särdrag som passar sin karaktär. Om spelarna ger sig den på att skapa en svartalf som är lika stark som en rese så finns inget regeltekniskt som stoppar det.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Nja, realism är inget jag söker efter.

Tyvärr är ditt svar lite det jag var rädd för och anledningen till att jag dragit mig för att ställa frågan.
Felet är inte ditt, det är mitt, jag tycker frågan är svår att ställa :)
Visst finns det karaktärsdrag som ger indikationer men vi vet ju fortfarande inte hur starka de är i förhållande till varann?

Vilken förmåga eller vilket karaktärsdrag el dyl visar att en människosmed är starkare än en svartalf?
Vad visar vem som lyfter mest i bänk typ :)?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
En rese är Hulken och kan lyfts upp ett träd ur marken, kasta ett stenklot som en människa kastar en kula och välta ett hus.
 

Eichi Sakue

Veteran
Joined
5 Jan 2005
Messages
11
Jag förstår att att resen är starkast men var ger reglerna en hint om hur starka individer är, dvs hur mycket de kan lyfta, knuffa eller knäcka?
Vet inte om resten av det du skriver, men bärförmåga finns på sidan 100 i Spelarens handbok.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Precis som du nämner är Stark mer av en färdighet/ansats än ett direkt jämförelsetal. I ett handgemäng mellan en rese och en svartalf där båda har Stark 15, hade jag bedömt att resen slåss med fördel.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Vill man reglera det fins ju också möjligheten att husregla begränsningar. Tex att vissa folkslag och kan ha över ett vist värde i en eller flera karaktärsdrag. Tex att en svartalf inte kan ha mer än 13 i stark och en rese kan inte ha mer än 13 i kvick.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Jag skulle säga att grundegenskaper som Stark delvis fungerar som grundegenskaper och delvis talanger, vilket gör det lite otydligt och således kräver lite åtgärder. Själv har jag satt ett max för svartalfer på 11 i Stark vid framslagning (Har även infört styrkekrav för tunga vapen). Stora varelser, som resar, med låg Stark, måste kompenseras för grundegenskapen, men inte i talangen att nyttja förmågor baserade på den. Om resen har 10 i Stark, lägger jag på i vart fall 5 i grundegenskapen, men låter densamme ha 10 i talang, alltså det värde på vilket förmågor baserar sig på. Sedan ska man inte glömma att resar är robusta, vilket ger dem några poäng till i slag Stark mot Stark. Trots det lägger jag ändå på fler poäng för resars styrka.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag skulle säga att grundegenskaper som Stark delvis fungerar som grundegenskaper och delvis talanger, vilket gör det lite otydligt och således kräver lite åtgärder. Själv har jag satt ett max för svartalfer på 11 i Stark vid framslagning (Har även infört styrkekrav för tunga vapen). Stora varelser, som resar, med låg Stark, måste kompenseras för grundegenskapen, men inte i talangen att nyttja förmågor baserade på den. Om resen har 10 i Stark, lägger jag på i vart fall 5 i grundegenskapen, men låter densamme ha 10 i talang, alltså det värde på vilket förmågor baserar sig på. Sedan ska man inte glömma att resar är robusta, vilket ger dem några poäng till i slag Stark mot Stark. Trots det lägger jag ändå på fler poäng för resars styrka.
Själv aktar jag mig för att ändra för mycket i systemen för att inte tappa balansen eller förlora det enkla i Symbaroums regler som gör att det flyter på bra i tex strid. Så hellre att man bara begränsar möjligheten till hur mycket en svartalf kan ha i stark. Bra med styrkekrav på tunga vapen med. Vad har du för nivå? Tänker att om man tex har 13 som krav så får man -3 omman bara har 10 om svingar ett tvåhandssvärd som har egenskapen massivt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag tycker inte det gör något att resen och svartalfen kan ha samma värde; det påverkar inte spelupplevelsen negativt. Om det är svartalfen eller resen som lyfter bort trädet från gruppmedlemmen som fått det över sig spelar ingen roll. Det är bara om det gäller en ren kraftmätning som jag möjligen skulle husregla, men på enklast möjliga vis, som t.ex. en fördelstärning för den som är både stor och stark.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Många kloka tankar!

Jag vill ha så lätta regler som möjligt, det är en av anledningarna till att jag gillar Symbaroum så mycket. Jag vill helst inte mickla med befintliga regler och sen få dominoeffekter, det är jag för lat för. Det är heller inte viktigt att det vara millimeter-rättvisa, att det ska perfekt simulera ”verkligheten” osv, huvudsaken är att vi runt bordet förstår ungefär hur mycket starkare en rese är mot en svartalf eller drake mot ett ärketroll.

Jag tänker att man kanske kan lägga till ett schablonvärde som symboliserar faktisk styrka. Det kan vara samma för alla av den rasen, kanske plus eller minus ett för att göra det med individuellt. Låt oss kalla det Styrkenivå och detta värde används alltså inte för att slå mot utan just bara att visa styrka. Kanske kan det ge en hint om vilken svårighetsmodifierare olika individer får när de ex försöker flytta på samma sten.

Skalan 1-20 kanske kan funka, där en svartalf har 3, en människa 7, en rese 11 och jätte eller drake har 20.

Det kan då (i det här fallet för en människa) skrivas Styrka: 13 (-3) 7 för SLP:er och monster.

Karaktärer kan få förhandla sig till något annat än ras-snittet. Ex Pelle vill att han ska vara riktigt stark, han vill att hans människa ska 9 i Styrkenivå istället för människans vanliga 7. Då kan han brottas med en sjuk eller försvagad rese och faktiskt ha en chans att vinna. I gengäld går han med på att han är valhänt och får ökad svårighetsgrad vid finmotoriska övningar.

Ett exempel för svårighetsmodifierare. För att lyfta Rangerthemans stora träd från en gruppmedlem krävs ett lyckat slag på Styrka -15+Styrkenivån. Då får svartalfen -12 på slaget (lyckas nätt och jämt lyft trädet så gruppmedlemmen kan kravla loss), en människa får -8 (lyfter trädet en kort stund på darrande armar) och resen får -4 (lyfter upp trädet och välter det åt sidan). En drake som ger sig på trädet får +5 på slaget, kan inte misslyckas utan kastar lätt bort trädet, kanske mot ett fientligt ärketroll som står en bit bort.

Vad tror ni, kan det vara nåt?
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Själv aktar jag mig för att ändra för mycket i systemen för att inte tappa balansen eller förlora det enkla i Symbaroums regler som gör att det flyter på bra i tex strid. Så hellre att man bara begränsar möjligheten till hur mycket en svartalf kan ha i stark. Bra med styrkekrav på tunga vapen med. Vad har du för nivå? Tänker att om man tex har 13 som krav så får man -3 omman bara har 10 om svingar ett tvåhandssvärd som har egenskapen massivt.
Ja, ungefär så kör jag. 13 är kravet även för att hantera tunga vapen enligt min husregler, och med lägre stark får man minus att hantera dem i såväl FV som initiativ. Ingenting ändrar egentligen i spelabalansen av detta, blir bara mer realistiskt.
Det går ju att höja 3 i grundegenskaperna, så 14 blir alltså max för svartalf som köper exeptionellt Stark, mästarnivå. Små svartalfer har ju sämre förutsättningar att slå sig fram med brutal styrka här i världen. Å andra sidan är de kvickare och har fått andra fördelar.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Ja, ungefär så kör jag. 13 är kravet även för att hantera tunga vapen enligt min husregler, och med lägre stark får man minus att hantera dem i såväl FV som initiativ. Ingenting ändrar egentligen i spelabalansen av detta, blir bara mer realistiskt.
Det går ju att höja 3 i grundegenskaperna, så 14 blir alltså max för svartalf som köper exeptionellt Stark, mästarnivå. Små svartalfer har ju sämre förutsättningar att slå sig fram med brutal styrka här i världen. Å andra sidan är de kvickare och har fått andra fördelar.
Ett alternativ är att ett alltför tungt vapen i svaga svartalfsnävar, får egenskapen Massivt eller långsamt.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag har ju svårt att se en spelare välja svartalf och sedan lägga 15 på stark. Enda svartalfen i min spelgrupp la 5 utan att tveka med 15 på kvick. Men kommer det på tal så skulle jag nog diskutera med spelaren varför svartalfen ska vara så stark och vilken vision spelaren har för sin karaktär. Men som sagt svårt att se en spelare som vill vara en stark karaktär väljer en svartalf framför rese.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
En sak jag verkligen gillar med Symbaroum är att det systemmässigt finns så få begränsningar vid rollpersonsskapandet. Därför skulle jag dra mig för att tillföra begänsningar som t.ex. maxnivåer för egenskaperna beroende på släkte.

Vill någon i spelgruppen spela en urstark svartalf (värde 15) får de gärna göra det. Väljer de däremot en typ av rollperson som på något sätt skaver mot settingen får de gärna motivera det.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Tycker inte det här systemet varit något problem när spelarna i vår grupp skapat karaktärer.
Enda gången jag skulle vilja ändra på Symbaroum´s system är när det kommer till tex mäktiga monster. Iom att de kör på samma 5-15 system så har många av dem fått mer förmågor än jag orkat hålla reda på alla gånger. Hade hellre sett det lite enklare med färre men betydelsefulla förmågor och högre värden i karaktärsdragen där det behövs i officiella materialet.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Tycker detta visar att regelsystem med färre regler och mer överlåtande till SL:s bedömning, ofta gör det mer komplicerat i praktiken, än regler med fler detaljer. Jag är en förespråkare av fler detaljerade regler, dock till en viss gräns (inte på Eonnivå!). Det ska vara enkelt, men också realistiskt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Tycker detta visar att regelsystem med färre regler och mer överlåtande till SL:s bedömning, ofta gör det mer komplicerat i praktiken, än regler med fler detaljer. Jag är en förespråkare av fler detaljerade regler, dock till en viss gräns (inte på Eonnivå!). Det ska vara enkelt, men också realistiskt.
Min erfarenhet är att detaljerade regler leder till många fler regeldiskussioner vid spelbordet. I de spelen finns det ju faktiskt ett rätt och ett fel, det gäller bara att hitta var det står.

I fallet ovan skulle man behöva en extra tabell eller en omräkningsformel för att särskilja en rese med Stark 15 från en svartalf med Stark 15. Eller egentligen tabeller för alla spelbara släkten och alla 8 grundegenskaper. En svartalf med Kvick 15 är kanske snabbare och rörligare än en rese med Kvick 15 och alven är kanske ytterligare lite snabbare än svartalfen. Det blir fort komplicerat. Dessutom är det bara i en direkt kraftmätning som tolkningen av värdena är av intresse. En svartalf som har 75% normal träffchans när hen använder järnnäve tack vare sin Stark 15, är varken orealistiskt eller spelförstörande. Men kanske om han bryter arm med en rese att man bör hitta någon skiljelinje. Det görs enkelt vid spelbordet där och då, med SL som utslagsröst.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Min erfarenhet är att detaljerade regler leder till många fler regeldiskussioner vid spelbordet. I de spelen finns det ju faktiskt ett rätt och ett fel, det gäller bara att hitta var det står.

I fallet ovan skulle man behöva en extra tabell eller en omräkningsformel för att särskilja en rese med Stark 15 från en svartalf med Stark 15. Eller egentligen tabeller för alla spelbara släkten och alla 8 grundegenskaper. En svartalf med Kvick 15 är kanske snabbare och rörligare än en rese med Kvick 15 och alven är kanske ytterligare lite snabbare än svartalfen. Det blir fort komplicerat. Dessutom är det bara i en direkt kraftmätning som tolkningen av värdena är av intresse. En svartalf som har 75% normal träffchans när hen använder järnnäve tack vare sin Stark 15, är varken orealistiskt eller spelförstörande. Men kanske om han bryter arm med en rese att man bör hitta någon skiljelinje. Det görs enkelt vid spelbordet där och då, med SL som utslagsröst.
i exemplet på armbrytning (eller vilket styrkeprov som helst) så ska ju helt klart robust spela in. Kanske svartalfen kan få en motsatt negativ nackdel som är kopplat till att de är allmänt små. Dvs på samma sätt som robust ger pluss på styrkeprov pga storlek så får svartalfer minus då de är små. De är mer segstarka
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
i exemplet på armbrytning (eller vilket styrkeprov som helst) så ska ju helt klart robust spela in. Kanske svartalfen kan få en motsatt negativ nackdel som är kopplat till att de är allmänt små. Dvs på samma sätt som robust ger pluss på styrkeprov pga storlek så får svartalfer minus då de är små. De är mer segstarka
Men om svartalfen bryter arm med en stark människa, som inte har robust då? Eller om det är en handling där segstyrka är mer användbar än råstyrka? Det är det jag menar: Ju mer detaljerade reglerna är, desto mer detaljerade måste de vara.

Jag har spelat Symbaroum sedan 2016 och inte någon gång hamnat i en situation där det behövs göras skillnad på en rese respektive en svartalf, båda med Stark 15. Skulle jag hamnat i den situationen hade gruppen sannolikt nöjt sig med att resen fick en fördelstärning.
 
Top