WRNU Tidslinje för jubileumsboken - med både fakta, kuriosa och trams

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Kan eventuellt ha dykt upp först på Sveroks forum, och betydde väl inte riktigt samma sak då som nu (även om det kanske mest är gradskillnad).

Samberättande tillhörde hans rollspelstriangel som fick en artikel i Sveroks tidning.
Ska vi enas om en definition först kanske innan vi kan bestämma exakt när nuvarande betydelse av ordet uppstod? ;)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,116
Fisktank.

Jag gick tillbaka till första omnämnandet (som verkar försvunnet):
2003
16 juli: Krille använder begreppet “fisktank” som referens för spelstilen att “Istället för att rälsa fram en ståry över rollpersonernas huvuden, låt spelledarpersonerna sätta upp sina egna mål och använda sina resurser för att uppnå dem.” Referensen är riktad mot Troberg och ett inlägg som är försvunnet (och därmed troligen postat 1999-2000).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Det känns jätteudda att jag är den förste som nämner ordet ”neotrad” på forumet, men det verkar ju ha diskuterats i vrålan, i alla fall. Tvivlar på att det är jag som myntat begreppet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,578
Location
Stockholm
På tal om off topic-forumet, beskrivs det lite utförligare någonstans? Det var ju ändå en grej som fick en hel del användare att fly forumet, och i slutänden nästan innebar att forumet stängdes.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,116
På tal om off topic-forumet, beskrivs det lite utförligare någonstans? Det var ju ändå en grej som fick en hel del användare att fly forumet, och i slutänden nästan innebar att forumet stängdes.
Nej, inte vad jag har fått till mig. Kör!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,304
Location
Örebro
Jag vill ha text om alla resurser och hemmabyggen som en gång fanns på WRNU, innan det bara blev ett forum. Det var en ständig källa till glädje och skratt. På allvar.
Det här! Och framför allt åren som de drev julkalendrar! Det var så mysigt! :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Indierummet föddes ju från det här forumet och av flera av dess användare. Många av dogmaspelen från Trobergs dogmautmaningar verkar ha spelats där i början. Min forumsarkeologi ger vid handen:

GothCon 2003: "IndieCon", som består av @Zaphod_UBBT, @Man Mountainman (då Dnalor) och @Sodivra (då Arvidos) arrangerar "Indiebaren". Det finns inte som något officiellt arrangemang och ska ha varit mest ett misslyckande då ingen kom.
GothCon 2004: "IndieCon" har ett officiellt arrangemang och ett eget rum, som de kallar "Indierummet", men det är inte namnet på arret.
GothCon 2005: Inget indie-arr alls verkar ha skett?
GothCon 2006: "Indierummet" arras för första gången. Tror att det är Arvid, @Man Mountainman och Jonas Ferry som arrar detta?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,906
Location
Barcelona
Indierummet föddes ju från det här forumet och av flera av dess användare. Många av dogmaspelen från Trobergs dogmautmaningar verkar ha spelats där i början. Min forumsarkeologi ger vid handen:

GothCon 2003: "IndieCon", som består av @Zaphod_UBBT, @Man Mountainman (då Dnalor) och @Sodivra (då Arvidos) arrangerar "Indiebaren". Det finns inte som något officiellt arrangemang och ska ha varit mest ett misslyckande då ingen kom.
GothCon 2004: "IndieCon" har ett officiellt arrangemang och ett eget rum, som de kallar "Indierummet", men det är inte namnet på arret.
GothCon 2005: Inget indie-arr alls verkar ha skett?
GothCon 2006: "Indierummet" arras för första gången. Tror att det är Arvid, @Man Mountainman och Jonas Ferry som arrar detta?
Mm, första året hette vi bara "Indiebaren" som jag minns det. Det var Arvidos' idé, och poängen var framför allt att spela de små hemmagjorda rollspel som folk hade lagt upp på rollspel.nu, på den tiden när sajten försökte vara en webportal och inte bara ett forum.

Jag minns att vi spelade Ap Krig. Kanske testade vi också stridsreglerna till Risings Pookafiktum, eller så blandar jag ihop det med något annat.

IndieCon var från andra året. Då arrangerades bland annat detta: https://alexandria.dk/en/data?scenarie=7155
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Fabeljazz! Vi får inte glömma Fabeljazz. Tänk att jag tills exakt nyss glömt Fabeljazz!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,165
På tal om off topic-forumet, beskrivs det lite utförligare någonstans? Det var ju ändå en grej som fick en hel del användare att fly forumet, och i slutänden nästan innebar att forumet stängdes.
Jag gjorde ett försök till en ganska neutral beskrivning, känn dig fri att bygga vidare på den om du vill!


"Off Topic-forumet: 2005 - 2016. Jag var med när det stängdes, men inte när det öppnades.

Fritt ur minnet om hur det stängdes, jag tänker att någon annan kan rätta o bygga vidare på det här..

"Efter en tid av intensiva politiska diskussioner, som en följd av ökad medvetenhet om hur politik och rollspel interagerade, så stängdes Off topic-forumet. Det var tänkt som en plats att diskutera politik i ett vidare perspektiv, och allt annat som inte fick plats i resten av forumet. Diskussionens vågor gick dock stundtals höga, och till slut fann en uttröttad moderatorskår för gott att slutligen låsa Off Topic-forumet den 16e juli 2016." "
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,578
Location
Stockholm
Fabeljazz! Vi får inte glömma Fabeljazz. Tänk att jag tills exakt nyss glömt Fabeljazz!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag gjorde ett försök till en ganska neutral beskrivning, känn dig fri att bygga vidare på den om du vill!


"Off Topic-forumet: 2005 - 2016. Jag var med när det stängdes, men inte när det öppnades.

Fritt ur minnet om hur det stängdes, jag tänker att någon annan kan rätta o bygga vidare på det här..

"Efter en tid av intensiva politiska diskussioner, som en följd av ökad medvetenhet om hur politik och rollspel interagerade, så stängdes Off topic-forumet. Det var tänkt som en plats att diskutera politik i ett vidare perspektiv, och allt annat som inte fick plats i resten av forumet. Diskussionens vågor gick dock stundtals höga, och till slut fann en uttröttad moderatorskår för gott att slutligen låsa Off Topic-forumet den 16e juli 2016." "
Som före detta moderator på Off topic-forumet så ger jag beskrivningen tummen upp.

OT-forumet drog till sig en samling forumiter från hela det politiska spektrat som utvecklat en specialitet i att få igång flame wars på mer eller mindre subtila sätt. Beteendet var aldrig helt avgränsat till OT-forumet, men efter att det stängdes så spred det sig på allvar. Det blev tämligen odrägligt på forumet ett tag.
 
Top