Nekromanti World Trade Center

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Min fråga är enkel;

Är det rätt att ta med bombningen av WTC (world trade center) i nutidsrollspel (aka kult)?.

Jag personligen har ingenting emot det, men man måste tänka på spelarna. jag menar detta både i etiskt samanhang och i meningen att det kan göra världen lite för realistisk.

Smite my cheek, and I will smash yours
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Har varken du eller spelarna några invändingar mot detta så är det väl bara att ta med? Man behöver ju inte skriva om historien när man spelar nutidsrollspel bara för att det skulle vara "okänsligt" att inte ha med det.
Tycker jag i alla fall.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Tja, det har ju faktiskt hänt så det tycker jag att man kan ha med om man tycker det. Om det är att betrakta som politiskt korrekt eller ej är, tycker jag, i det här fallet snarare en fråga om HUR man gör och inte OM man gör.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle inte göra ett konventsspel eller spela ett spel för okända spelare om äventyret har känsliga inslag. Det gäller även våldtäckt och andra våldsskildringar.

Själv tycker jag att samhällskritik är en självklar ingrediens i mina rollspel. Jag brukar tänka på serierna Watchmen av Alan Moore och The Dark Knight Returns av Frank Miller som förlagor. De tar upp kalla kriget och låter det färga äventyrshistorien.

I fallet WTC är det ju ganska anmärkningsvärt att amerika målar upp Usama Bin Laden och hans terrornätverk Al Queida som "den onda fienden", när det faktiskt är USA som en gång i tiden försedde dem (i vart fall de talibaner som ingår i Al Queida) med utbildning, vapen och annan utrustning för att de skulle motverka den sovjetiska ockupationen av Afghanistan. De trodde de skulle få viljelösa marionetter att använda i kriget mot kommunismen, men anade inte riktigt att de bara ville ha sitt land i fred.

Jag har en massa idéer på hur man ska infoga de här händelserna till ett rollspel.

Dock, om du ändrar några detaljer i historiska händelser för handlingens skull bör du ta upp det efter äventyret, så att inte spelarna går omkrin och tror att det har hänt en massa saker som du bara hittat på.

/Rising

"Ditt liv och ditt äventyr slutar här"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Själv har jag kört igång en blandad skräckkampanj med inslag av Delta Green, vilken utspelas just nu på vårkanten 2001. Så det blir lite svårt att undvika händelsen. Naturligtvis fick jag en del ideér om vad som alternativt kan ha hänt på flygplanen och vad som ledde till att rammade flera byggnader i USA. Troligen kommer jag inte utnyttja detta pga mina moraliska principer.


/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: WTC & New York By Night

Eh...det är väl klart. Varför vore det inte rätt? Vaddå 'etiskt sammanhang'? White Wolf har med mongolerna i Dark Ages, och de dödade faen så många fler än de små jumbojettarna. Några tiotal miljoner fler, faktiskt. Vad menar du, liksom?

För övrigt så skall det bli fruktansvärt intressant att se vad WW tar sig för - de skall ju släppa 'New York By Night' jäkligt snart. Jag hade hoppats att de skulle bygga något på WTC-händelsen, men med tanke på hur tabubelagt ämnet verkar ha blivit i USA så är det väl inte särskilt troligt. Å andra sidan kan de knappast skippa att nämna't, heller. Det skall bli inttressant att se vad de tar sig för.

- Ymir, som inte skulle bli förvånad om 'New York By Night' blir försenad av mystiska orsaker.
 
Joined
30 Oct 2000
Messages
8
Re: WTC & New York By Night

New York By Night kommer inte att bli försenad utan fortsätter som planerat. Däremot kommer det att föras in en text i början på boken där man beklagar sorgen m.m.



Krister M. Michl
Freelance Writer
Co-Author: Book of Lost Houses, Book of Glamour
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Naturligtvis fick jag en del ideér om vad som alternativt kan ha hänt på flygplanen och vad som ledde till att rammade flera byggnader i USA. Troligen kommer jag inte utnyttja detta pga mina moraliska principer.

Vadå för moraliska principer? Det är väl knappast så att du skriver äventyr för andra än din egen spelgrupp? Eller? Så vad spelar det då för roll?

/Jakob
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag skulle mycket väl kunna skriva dessa äventyr som jag använder i min kampnaj och lägga ut på internet. Troligen skulle jag bli bedömd som en omoralisk jävel om jag använde mig av händelsen i New York i ett av dem.



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Det smartaste är väl bara att stämma av med gruppen och höra efter vad de tycker egentligen? Du behöver ju inte direkt nämna att du tänkte göra ett äventyr av det, men snarare fråga vad de tycker och besluta utifrån det.

F.ö så tycker jag personligen att det inte är någon skillnad på att göra ett äventyr om den här katastofen än på flertalet andra katastrofer och hemskheter i världen. Kan man göra spel utav Andra Världskriget kan man väl spel av det här också. Faktum är att jag tycker att händelsen lämpar sig bra för att göra lite moraliserande över - till skillnad från vad de flesta tror och vad medierna tenderar att visa, då finns det - som alltid - flera sidor till samma problem. Bara för att man inte håller med USA behöver man inte förringa meningslösheten över många människors död.
Nu ska jag inte bli alltför invecklad i politiska åsikter på rollspelsforumet, men jag tycker att det finns en viss dubbelmoral med att så frenetiskt söka de skyldiga (ja, och alla som stödjer dem, på ett eller annat sätt, också..) för detta dåd, när så många fått sätta livet till i likartade händelser från "den demokratiska världen" till "de andra".

- [color:red]§eraphim.</font color=red>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eh...skulle du? Det tror jag inte. Eller jo, kanske, av urfjantiga nationalistamerikaner. Och även om fjantiga människor skulle kalla dig 'omoralisk'. Vem faen bryr sig? En annan, tex, skiter i vad folk tycker om honom och skyggar inte för nåt. (Se URL:en nedan, tex).

http://forum.rollspel.nu/showthread...950&Search=true&Forum=All_Forums&Words=Första Snön&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=116720

- Ymir, ond och omoralisk? Nope.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag tycker att det är inte så snällt mot de som omkom i World Trade Center. Men å andra sidan, så måste man ju göra någonting åt rollspelsintrigen. Så... TA MED "WTC" i dina äventyr!!!
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Och även om fjantiga människor skulle kalla dig 'omoralisk'. Vem faen bryr sig?

Jag håller till fullo med.Så länge man inte vill tjäna pengar på det man gör (och därmed vara tvungen att tänka i krassa ekonomiska termer) så finns det ingen anledning att låta bli att skriva något.

/Jakob

PS. Kul inlägg du "länkade" till. Jag misstänker att mina spelare skulle känna igen sig.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Etik & Moral !

Ni kanske ska ta och disskutera det i gruppen först. Vissa kan ju ta illa upp.
Men idén är ju bra på det sättet vi kunde ju lika gjärna ha rollspelat det istället för att det nu hände på riktigt.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top