Nekromanti WoDs Mummy

Werrin

Veteran
Joined
10 Oct 2000
Messages
29
Location
Umeå,Sverige
Undrar om nån har lust att förklara lite om det ny WoD spelet Mummy.

////Werrin?????

p.s: Jag har varit inne och läst på WWs hemsida men där står det inte så fruktansvärt mycket så att man vet om man ska köpa det när det släpps eller inte...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Tja, Mummy har ju varit ute i handeln förut, som ett supplement till VtM. Nu är jag inte tillräckligt insatt för att kunna förklara det bra, men jag är tillräckligt insatt för att tycka illa om det. Det blir lite för trångt i WoD snart..

Hursomhelst - ta kontakt med SleazeRat på forumet, han vet nog hur det ligger till..

Annars kan du ju bara vänta tills det släpps och lyssna till den allmänna uppfattningen..

//MiDNiGHT.

 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Jag läste en djävla massa skit om mummy. Och tror jag fick en hyffsad uppfattning.

Det helagår ut på att dom 3 egytptiska gudarna Isis, Osirs och Set finns. Isis och Osiris är dom goda killarna medans Set är den onde.
Mummy går inte ut på att du spelar en bandagerad gammal kung utan du är en person som dog förtidigt eller orättvist. Men bara för att folk dör i bil olyckor betyder det inte att dom blir mummys. Man måste typ ha något speciellt märke eller nåt (fråga mig inte var det är eller hur man får det).

Då om du har detta märke då uppsnappas du av Osiris och Isis. Du genomgår då en ritual eller något liknande. Där du paras ihopp med en gammal egyptisk faraos själ. Dom tar typ bort alla dina dåliga sidor av din själ och vise versa, och faraons själ ihopp jutes med din så att ni bara har bra egenskaper. Sen går ni egenom någon odödlighets ritual, och blir så kallade mummys.
Grattis ditt eviga liv går nu ut på att slakta Sets följare, som tur är inte odödliga. Som tur äe kan du inte bli dödad. Om du dör så kommer du att återuppfödas ett tag senare (typ mellan en dag och ett år)

Ännu en nackdel är att du inte har någon puls, ingen kroppsvärme osv... Isis ritual var inte helt fel fri... Det finns inte heller allt för många mummys... och tur är väl det.

Det är typ det jag luskade fram och kommer ihåg... hoppas det hjälpte något. Jag tycker själv att spelet kunde vara häftigt men som sagt det börjar bli lite trångt i WoD. Dessutom vet jag inte om deras koncept kommer att hålla eller att slå igenom över huvudtaget. Men det är enbart min åsikt. /images/icons/smile.gif

MVH: Joacim



If you find you are falling into madness - dive
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Du har fått det ganska rätt. Jag ska bara påpeka att jag inte heller är så jättemycket insatt i hur ligger till...

Det är "Cult of Isis" som lägger en besvärjelse över den döde och rensar bort allt dåligt. Sedan måste den blivande mumien åka på en resa för att leta upp den gamla själen (vilket kan vara både själen från en död mumie eller en wraith, om jag fattat rätt) som den ska smälta ihop med.

Anledningen att det finns döda mumier var att efter den Sjätte Malströmmen så hände en del saker som ändrade förhållandet med den gammla versionen av livsbesvärjelsen, vilket resulterade i att en del mumier dog. Såsom jag har förstått, jag kan ha fel.

Vidare är jag ganska säker på att det enda som skiljer mellan en mumie och en människa är att mumien inte kan dö (och har övernaturliga krafter). Jag är inte säker, men "inte har någon puls, ingen kroppsvärme" stämmer inte tror jag.

//Slask, inte så insatt endå, bara lite... =)

PS. Isis är en gudinna, tror jag =)

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Så mumier är helt goda? Alltid?

Så förbannat bentråkigt. I WoD alltså, kan väl funka annanstans. Kanske.

Helt onda figurer är småtrist också. Fast inte lika trist.
O. Cobblepot, leg. superskurk


"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Personligen skulle jag säga att mumier är lika mycket "helt goda" som varulvarna, jägarna och mänskligheten i allmänhet. Dvs inte alls. Men vi får se hur det blir när spelet kommer.

//SlaskMumie

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Några svar...

Ok, lite svar på frågor/påståenden... Jag har inte mycket koll på nya Mummy, men jag antar/hoppas att de inte ändrar på saker och ting från andra upplagan (som jag har).

Allmänt om mumierna kan man säga att de, under Horus ledning, för ett krig mot Sets anhängare. Det ligger naturligtvis mycket mer bakom det hela, och det finns en riktigt fin bakgrundshistoria i boken. En mumie skapas genom att man utför en ritual över en död persons kropp (inom en kort tid efter att personen dött). Därefter kan den dödes själ stanna i dödsriket och samla kraft för att hela kroppen. Därefter återvänder själen till kroppen. Varje gång denne person dödas kommer själen att kunna göra samma sak igen... Och därmed har man en (nästan) odödlig varelse; en som ser helt mänsklig ut, men som kan återvända från de döda.

Har aldrig haft rollpersoner som mumier, utan använt dessa som SLP ibland. Tror faktiskt att de passar bäst så..

Oswald Cobblepot
Så mumier är helt goda? Alltid?
Eh... Nope. Däremot väljer Cult of Isis ut människor som, enligt dem, är goda. Sen har det hänt ibland att en mumies själ förenats med en bane-spirit, vilket lett till en av de mumier som kallas Children of Apophis.. De är riktigt elaka... Sen spreds ritualen ut till andra (magiker utanför Cult of Isis). Minns inte hur det gick till, men även om Horus försökt förstöra alla ex. av ritualen som spridits ut, så finns den garanterat hos någon lite omoralisk magiker...

SleazeRat
Det är "Cult of Isis" som lägger en besvärjelse över den döde och rensar bort allt dåligt
Rensar bort allt dåligt? Det tror jag inte besvärjelsen gör... Rätt säker på det faktiskt; däremot så väljer de, som sagt, ut personer som besitter egenskaper de finner önskvärda.
PS. Isis är en gudinna, tror jag =)
Jo, egentligen... Fast i WOD brukar ju många gudar egentligen vara vampyrer eller magiker... Isis var en magiker har jag för mig.

NightFang
Mummy går inte ut på att du spelar en bandagerad gammal kung utan du är en person som dog förtidigt eller orättvist.
Dör man i förtid eller orättvist kanske man blir en Wraith (ett spöke). Det har inget med mumier att göra..

Jahapp. Det här blev ju en del text. Och jag har säkert uttryckt mig så att ingen förstår... /images/icons/wink.gif

/Raistlin
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Re: Några svar...

Börjar vara illa när jag svarar på mina egna inlägg... /images/icons/smile.gif

Kollade lite på WW:s Mummy sida, och såg att de faktiskt ändrat på en del... Så mina påståenden i det förra inlägget är nog inte helt korrekta vad gäller nya Mummy; däremot stämmer de (nog) för tiden före själa-stormen...

/Raistlin
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"jämförde de rollpersoner som skapas med huvudpersonen i The Crow, och inte gamla halvruttna lik med toapapper virade runt dom."

- Tja, det lät ju faktiskt mycket bättre än det jag har läst (och uppfattningen jag fick när jag bläddrade igenom Mummy-boken..), som i princip var den att det var just ett spel om "gamla halvruttna lik med toapapper virade runt dom". Jaja, wonders never cease - kanske är det något att ha ändå.

//MiDNiGHT.

 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Men vi får se hur det blir när spelet kommer."

Eh, det har väl varit ute rätt länge? Jag bläddrade i det för första gången för minst ett år sedan.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
För att klargöra ett par grejer: Mummy var först ett supplement till hela World of Darkness (men mest till Vampire av någon anledning), som sedermera kom ut i en andra upplaga.

Nu har WW gjort om sin egen bakgrundshistoria till Mummy och ger ut det som ett helt eget spel, det sjunde (sjätte? åttonde?) i WoD-serien - det blir alltså ett eget spel jämställt med Vampire, Werewolf och de andra. Som en del redan har påpekat så spelar man på något sätt en nyskapad, nutida mumie, och inte en som levat se'n 2000 f Kr.

Lustigt också hur många som säger saker i stil med “Ja, jag vet ju inte alls vad det ska handla om, men det blir nog dåligt.”. Men ni är i gott sällskap, sådär gnäller de på WW:s egna forum också...;-)

mvh
Örnie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
"?Ja, jag vet ju inte alls vad det ska handla om, men det blir nog dåligt.?"

Ett tydligt exempel på hur viktigt ens rykte är för hur man bedöms... WW har nog flera pluppar i dåligt rykte (skrupelfritt storföretag) som de får dra av när de promotar ett nytt spel :)

(I.o.f.s skall man egentligen inte döma på förhand... Mummy _behöver_ ju inte bli ett standarmässigt "{[color:green]monsterart</font color=green>} som uppdelad i {[color:green]klaner</font color=green>} lever dold i vår värld (på grund av {[color:green]speltekniskt svepskäl</font color=green>}) kämpande mot {[color:green]mystisk motståndare</font color=green>}" /images/icons/wink.gif)
 
Top