Nekromanti Vilket skräckrollspel ska jag välja?

Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Jag har funderat på att lura i mina polare att skräck det är kul det.
Men dom är lite skeptiska.
Vilket ska jag välja?

Jag är helt inne på antingen All Flesh Must Be Eaten, eller Call of Cthulhu.
Jag vet inte vilket jag ska välja. ALFMBE verka roligast, efter som jag nog har en "Zombie-fetischm" och älskar Zombie-filmer.
Men jag vet att polarna inte har det. Så då verkar CoC det mest vettiga.
Dock så är mina polare mest inne på att döda mycket, få massa XP och fetar vapen, än att njuta av ett äventyr.
EverQuest har dödad deras sinne för äventyr.
Så nu fårgar jag er som läser detta. Vilket ska jag ta, för-och nackdelar, tack.

//Vargavinter
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vet inte vilket jag ska välja. ALFMBE verka roligast, efter som jag nog har en "Zombie-fetischm" och älskar Zombie-filmer. Men jag vet att polarna inte har det. Så då verkar CoC det mest vettiga. Dock så är mina polare mest inne på att döda mycket, få massa XP och fetar vapen, än att njuta av ett äventyr."

I så fall är AFMBE det givna valet. Förutom att du får din zombie-fetischism tillfredsställd så får de sin vapenfetischism tillfredsställd. Dessutom kan du passa på att skrämma skiten ur dem. En M-60 är bara kul så länge som det finns ammunition, och det finns alltid fler zombies, men det är inte säkert att det finns fler patroner. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Men om du fyller magasinet med våt sand så får du en klubba med juste sving.

/Kalil, som anser att zombier ska besegras i närstrid
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Jag har alldrig spelat AFMBE så om det kan jag inte uttala mig. Fast även om CoC traditionellt inte är särskilt action-orienterat så är det inget problem att ändra på om man vill det. Om spelarna vill ha mer action kan du alltid dela ut Thompsons innan de ger sig i kast med otäckingarna. Om det fortfarande är för otraditionellt för dem kan du beväpna otäckingarna på samma sätt, vild-ögda kultister med en colt 45:a i varje hand eller ett gäng deep ones-hybrider med pump-hagelgevär är inte att leka med.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Tjena. Jag är för CoC men det verkar som dina spelare inte skulle klara av det spelet. Ush för Everquest! UO skall det vara där är det större chans till rollspelande.
Jag föreslår att om de är våldsfanatiker så skall du inte spela skräckrollspel med dem. Personligen tycker jag inte att det funkar någe bra. Visst kan man använda sig av Braindead eller From Dusk til Dawn syndromet men det är ju inte skräck. Det är bara sådana monster som mejas ner en efter en. Det är action och passar därför inte in i skräckrollspel. Jag har inte spelat AFMBE men det kanske skulle funka då. Det verkar ju vara uppbyggt på de gammla filmerna med alldeles för mångamonster som måsste dödas.

PS. Jag har inget emot gammla zombie-filmer. Jag älskar dem facktiskt. Men jag skulle alldrig spela dem i ett rollspel.DS.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Hmm... Inte för att det var ett av alternativen, men trots sitt underliga system för vapen och annat är Kult helt underbart. Åtminstone den gamla versionen, vet inte hur mycket som skiljer gentemot den nya. Om det kan vara ett alternativ som passar gruppen, prova det.

//Tegrevan
 

qass

Veteran
Joined
15 Feb 2001
Messages
34
Location
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
"Men om du fyller magasinet med våt sand så får du en klubba med juste sving."

Du tycker alltså inte att tio kilo kulspruta har tillräcklig schwung....

Mattias, som nu har 14h kvar till terminens (förhoppningsvis) sista tenta
och har lätt ångest med tanke på hur mycket (läs lite) jag läst.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Inte om du ska slå ihjäl zombier med den. Speciellt inte de i det närmaste odödliga zombier som vissa AFMBE kampanjer håller sig med :)

/Kalil, som numera slipper plugga och tycker att AFMBE hör till detta livets (och livet efter dödens) goda
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Om det spelas på rätt sätt; så välj Wraith: the oblivion. Det går att få till en hemskt bra stämning i det. Särskilt om man spelar varandras shadows på ett bra sätt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Luna Silvervarg

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
15
Location
Habo
Hejsan! Har visserligen aldrig testat All Flesh Must Be Eaten så jag tänker inte säga nåt om hurvida det är bra eller dåligt. Har däremot spelat Call of Cthulu ett par gånger. Det är ett bra spel men det hänger mycket på hur spelet leds, dvs. mycket hänger på spelledaren. Förra gången jag spelade det så var det inget övernaturligt egentligen, det var en massa spindlar över allt o då menar jag över allt!! men det var nog så äckligt ändå. Värt att testa är alltså att använda "vardags-skräck" o inte slänga in en massa super-monster utan istället använda sig av vardagliga situationer. Det är mitt tips.

/Luna
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
VtM

Jag tycker helt klart att Vampire är ett seriöst bra skräckrollspel. Tänk bara att veta att det smyger omkirng en massa vampyrer i din stad.....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hunter?

Jag tycker helt klart att Vampire är ett seriöst bra skräckrollspel. Tänk bara att veta att det smyger omkirng en massa vampyrer i din stad.....

För att få den synvinkeln så bör man nästa köra Hunter i stället. Om man själv är vampyr är det faktum att man inte är ensam särskilt dramatiskt IMHO :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok.

Ja, det förståss. Så kan man ju göra åxå !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top