WRNU Varför är WRNU såpass bra?

nano

Diehard, death or glory Toad
Forum dör, Facebook dör
Ett vet jag som inte dör
Www punkt rollspel punkt nu
- fritt ur Havamal

Det här har säkert varit uppe förut, men det blir ju periodisk forumdöd, bloggdöd, enshittification etc. Men medan så många andra platser i cyberspace har slukats av intigheten så lever WRNU vidare som en blå-röd-gul oas.

Vad är det som gör att vi får ha den här lilla tillflykten utan att den också raseras av tidsandan?

Jag tror att det har att göra med flera olika saker, vissa bra, andra ... ja, de är som de är.

Detta är några saker som jag tror spelar roll:

1. Stabil redaktion - vi har haft en stabil redaktion över de senaste 15 åren, med i stort sett konsekvent moderering (ja, vi gör fel av och till, men på det stora hela).

2. Vi driver inte forumet på kommersiell basis och är alltså inte underkastade reklamintäkter, vilket gör att vi inte behöver ha sånt på forumet, vilken jag i alla fall tror är en skön grej för användarna och som gör att forumet uppleves positivt.

3. Vi är inte så himla stora och många av oss träffas av och till i verkligheten (inte alla förstås). Det gör att forumet inte blir så anonymt.

4. De som stannar är de som gillar klimatet (mer eller mindre). Vi är själv-selekterande, det finns liksom ingen anledning att hänga här kontra i FB-grupper om man inte gillar klimatet.

5. Bidrag från forumiter. Det ges bidrag till driften av forumiter. Även om jag drivit sajten över 10 år utan bidrag, så hjälper det mig att motivera driften. Men allas närvaro är nog bidrag, är det också viktigt att poängtera.

6. Användarna bryr sig om klimatet. Vi får många förslag på hur saker och ting ska och inte ska skötas. Det uppskattar jag jättemycket, för det betyder att folk bryr sig och har tankar om hur saker kan vara bättre. Sen måste ju vi i redaktionen väga de olika förslagen mot varandra och se vad som ska göras.

7. Fakking OT-forumet stängdes! :D

Forum dör, Facebook dör
Ett vet jag som inte dör
Www punkt rollspel punkt nu
- fritt ur Havamal

Det här har säkert varit uppe förut, men det blir ju periodisk forumdöd, bloggdöd, enshittification etc. Men medan så många andra platser i cyberspace har slukats av intigheten så lever WRNU vidare som en blå-röd-gul oas.

Vad är det som gör att vi får ha den här lilla tillflykten utan att den också raseras av tidsandan?
Flera av texterna i Rollspel.nu och då rör sig kring den här frågan.

Jag tror helt enkelt att det beror på att ett forum är en bra plats för personer som vill diskutera saker som intresserar dem, medan andra populära plattformar är en bra plats för personer som vill bli distraherade och se riktad reklam. Det förra håller i längden, medan det senare förhoppningsvis inte gör det.

Jag tror att det faktum att forumet handlar om en ganska lagom stor marginaliserad hobby spelar in. Tillräckligt många medlemmar med beständigt intresse för att hålla stället livaktigt, men så få att det går att moderera på hobbybasis och med så pass goda möjligheter att snäva av samtalen att de inte urartar (speciellt ofta).

Back