DanielSchenström
Swashbuckler
Håller på att skriva en artikel om att skapa kampanjmiljöer, en utökad version av min artikel från Codex 6.
Tänkte lista innehållet här så får ni gärna komma med synpunkter om vad som verkar saknas, vad ni tycker är viktigt, vad ni vill läsa i en sådan artikel och så.
INNEHÅLL:
De stora frågorna:
Var ska man börja?
Kosmologi
Existensplan och dimensioner
Gudar och övernaturligheter
Tid och tidslinjer
Universums uppbyggnad
Stjärnor
Gasplaneter
Jordplaneter
Singulariteter
Rymdfenomen
Konstruerade Rymdföremål
Geografisk översikt
Att rita kartor
Världars utveckling
Klimat och väder
Arktiskt
Tempererat
Subtropiskt
Tropiskt
Klimat på främmande planeter
Väder
Regn
Storm
Orkan
Tornados
Snö
Hagel
Blåst
Vegetation
Inlandsis
Tundra och högfjäll
Lövfällande skog
Grässtäpp
Buskstäpp
Regnskog
Öken
Barrskog och Magellansk skog
Macchia och ständigt grön skog
Savann
Insjöar
Hav
Floder
Berg och kullar
Öde och döda världar
Djur och monster
Djurarter
Däggdjur
Ödlor
Reptiler
Fiskar
Amfibier
Fåglar
Rhyncocephaler
Annelidmaskar
Leddjur
Mångfotingar
Skaldjur
Plattmaskar
Maneter
Tusenfotingar
Nematodmaskar
Rotifer
Blötdjur
Sjöanemoner
Tagghudingar
Sponge (svampdjur?)
Sjöstjärnor
Monster
¨Baserade på bekant typ
Mytologiska mosnter
Utan bas i bekant typ eller form
Folksagomonster
Odöda och spöken
Växter
Växtarter
Alger
Angiosperm
Clubmoss
Barrträd
Cycadéer
Dicotyledon
Fern (krypare?)
Gingko
Gretal
Horsetail
Lichen (lavar?)
Livenwort
Monocytoledon
Mossa
Farliga växter
Nyttoväxter
Intelligenta växter
Övriga former av liv
Evolution och intelligens
Intelligenta arter
Befolkningsbaserad geografi
Kulturer
Utvecklingsnivå
Religion
Språk
Teknologi
Social ställning
Intressen
Samhällsstruktur
Ras
Historia
Seder och bruk
Lagar
Design
Styrelseskick
Demokrati
Plutokrati (osv)
Region
Miljö
Ekonomi
Enskilda länder och områden
Olika sätt att upptäcka kampanjmiljön
Originalitet och nyskapande visavi normer och förväntan
Typer av världar
Fantasy
Science-Fantasy
Science-Fiction
Cyberpunk
Postapokalyps
Deckare och Polis
Militär
Superhjälte
Skräck
Världstema
Tänkte lista innehållet här så får ni gärna komma med synpunkter om vad som verkar saknas, vad ni tycker är viktigt, vad ni vill läsa i en sådan artikel och så.
INNEHÅLL:
De stora frågorna:
Var ska man börja?
Kosmologi
Existensplan och dimensioner
Gudar och övernaturligheter
Tid och tidslinjer
Universums uppbyggnad
Stjärnor
Gasplaneter
Jordplaneter
Singulariteter
Rymdfenomen
Konstruerade Rymdföremål
Geografisk översikt
Att rita kartor
Världars utveckling
Klimat och väder
Arktiskt
Tempererat
Subtropiskt
Tropiskt
Klimat på främmande planeter
Väder
Regn
Storm
Orkan
Tornados
Snö
Hagel
Blåst
Vegetation
Inlandsis
Tundra och högfjäll
Lövfällande skog
Grässtäpp
Buskstäpp
Regnskog
Öken
Barrskog och Magellansk skog
Macchia och ständigt grön skog
Savann
Insjöar
Hav
Floder
Berg och kullar
Öde och döda världar
Djur och monster
Djurarter
Däggdjur
Ödlor
Reptiler
Fiskar
Amfibier
Fåglar
Rhyncocephaler
Annelidmaskar
Leddjur
Mångfotingar
Skaldjur
Plattmaskar
Maneter
Tusenfotingar
Nematodmaskar
Rotifer
Blötdjur
Sjöanemoner
Tagghudingar
Sponge (svampdjur?)
Sjöstjärnor
Monster
¨Baserade på bekant typ
Mytologiska mosnter
Utan bas i bekant typ eller form
Folksagomonster
Odöda och spöken
Växter
Växtarter
Alger
Angiosperm
Clubmoss
Barrträd
Cycadéer
Dicotyledon
Fern (krypare?)
Gingko
Gretal
Horsetail
Lichen (lavar?)
Livenwort
Monocytoledon
Mossa
Farliga växter
Nyttoväxter
Intelligenta växter
Övriga former av liv
Evolution och intelligens
Intelligenta arter
Befolkningsbaserad geografi
Kulturer
Utvecklingsnivå
Religion
Språk
Teknologi
Social ställning
Intressen
Samhällsstruktur
Ras
Historia
Seder och bruk
Lagar
Design
Styrelseskick
Demokrati
Plutokrati (osv)
Region
Miljö
Ekonomi
Enskilda länder och områden
Olika sätt att upptäcka kampanjmiljön
Originalitet och nyskapande visavi normer och förväntan
Typer av världar
Fantasy
Science-Fantasy
Science-Fiction
Cyberpunk
Postapokalyps
Deckare och Polis
Militär
Superhjälte
Skräck
Världstema