Nekromanti Vad saknas?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Håller på att skriva en artikel om att skapa kampanjmiljöer, en utökad version av min artikel från Codex 6.

Tänkte lista innehållet här så får ni gärna komma med synpunkter om vad som verkar saknas, vad ni tycker är viktigt, vad ni vill läsa i en sådan artikel och så.

INNEHÅLL:
De stora frågorna:
Var ska man börja?
Kosmologi
Existensplan och dimensioner
Gudar och övernaturligheter
Tid och tidslinjer
Universums uppbyggnad
Stjärnor
Gasplaneter
Jordplaneter
Singulariteter
Rymdfenomen
Konstruerade Rymdföremål

Geografisk översikt
Att rita kartor
Världars utveckling
Klimat och väder
Arktiskt
Tempererat
Subtropiskt
Tropiskt
Klimat på främmande planeter
Väder
Regn
Storm
Orkan
Tornados
Snö
Hagel
Blåst
Vegetation
Inlandsis
Tundra och högfjäll
Lövfällande skog
Grässtäpp
Buskstäpp
Regnskog
Öken
Barrskog och Magellansk skog
Macchia och ständigt grön skog
Savann
Insjöar
Hav
Floder
Berg och kullar
Öde och döda världar
Djur och monster
Djurarter
Däggdjur
Ödlor
Reptiler
Fiskar
Amfibier
Fåglar
Rhyncocephaler
Annelidmaskar
Leddjur
Mångfotingar
Skaldjur
Plattmaskar
Maneter
Tusenfotingar
Nematodmaskar
Rotifer
Blötdjur
Sjöanemoner
Tagghudingar
Sponge (svampdjur?)
Sjöstjärnor
Monster
¨Baserade på bekant typ
Mytologiska mosnter
Utan bas i bekant typ eller form
Folksagomonster
Odöda och spöken
Växter
Växtarter
Alger
Angiosperm
Clubmoss
Barrträd
Cycadéer
Dicotyledon
Fern (krypare?)
Gingko
Gretal
Horsetail
Lichen (lavar?)
Livenwort
Monocytoledon
Mossa
Farliga växter
Nyttoväxter
Intelligenta växter
Övriga former av liv
Evolution och intelligens
Intelligenta arter
Befolkningsbaserad geografi
Kulturer
Utvecklingsnivå
Religion
Språk
Teknologi
Social ställning
Intressen
Samhällsstruktur
Ras
Historia
Seder och bruk
Lagar
Design
Styrelseskick
Demokrati
Plutokrati (osv)
Region
Miljö
Ekonomi
Enskilda länder och områden
Olika sätt att upptäcka kampanjmiljön
Originalitet och nyskapande visavi normer och förväntan
Typer av världar
Fantasy
Science-Fantasy
Science-Fiction
Cyberpunk
Postapokalyps
Deckare och Polis
Militär
Superhjälte
Skräck
Världstema
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Det viktigaste?

Jag tycker listan saknar de viktigaste, nämligen: känsla, stämning och tema.

Det är vad jag är ute efter när jag skapar miljöer, resten är bara teknikaliteter för att nå dit.

Men det kanske inte var svaret som du var ute efter?
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Behöver man gå in på hur sjöstjärnor i världen ser ut? Det kan iofs. va intressant med att annorlunda saker har stor betydelse i spelvärlden, men såna där detaljfrågor kan man nog inte gå i på i detalj om du ska hålla samma "djup" genom hela artikeln. Då slutar det med 10 000 sidor eller nått.

Fast jag antar att du inte kommer att lägga lika stor vikt på sjöstjärnor som religion, språk och teknologi. /images/icons/smile.gif Så jag har ingen egentlig anledning att klaga. Fast du kunde kanske besparat oss uppräkningen av alla olika djursorter /images/icons/grin.gif. (Jag har inget att klaga på egentligen-)

Det du frågade var ju om det fattades något. Själv kom jag att tänka på dessa saker:

*Hur städer mm ser ut. Stadsplanering mm (om det finns)

*Ej religiösa folosofier och världsbilder. (Knepigt)

*Ideologier och politiska rörelser (känsligt? plotikbråk i spelgruppen av det?) Hänger ihop med punkten ovan.

*Ungefär vad för tankar som sitter i huvudet på folk. (Är det som är idéhistoria? Eller?) Hur folk i världen tänker och värderingar mm.

Men du innefattar kanske dessa ämnen i andra kategorier som du redan listat.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Det viktigaste?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tycker listan saknar de viktigaste, nämligen: känsla, stämning och tema.

Det är vad jag är ute efter när jag skapar miljöer, resten är bara teknikaliteter för att nå dit.


<hr></blockquote>


Stämning och tema är viktigt. Men man kan ju ändå vilja ha hjälp med teknikdetaljerna (de tycker jag är lika viktiga). Jag skulle vilja läsa en artikeln som tar upp alla såna där tekniska saker väldigt översiktligt och kanske ger hjälp till att hitta mer info. En artikel som säger vilka stora frågor som man behöver svara på. Och som dessutom ger inspiration genom många exempel och försöker bena ut de olika alternativen man har att välja på när man svara på "de stora frågorna".
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
(vi verkar ha helt olika världsskaparfilosofier så tag mina anmärkningar med en nypa salt.)

Jag tycker att du börjar i helt fel ände. Om man ser till din lista av rubriker så börjar du i Kosmos och arbetar dig nedåt, passerande allt från gasjättar till kontinentaldrift på vägen. Det är förvisso ganska ambitiöst men är det värdefullt för spelvärlden? På vilket blir spelet bättre för den enskilda gruppen av att spelskaparen har suttit och slitit med att dela upp världen i tektoniska plattor eller designa djuren från blågröna alger och uppåt?

Det är IMHO mycket intressantare att utgå från det du tar sist: världstema. Hur vill jag använda den här världen till rollspel?Vilka intressanta teman vill jag kunna beröra? Vad för nya idéer vill jag utforska i den här världen? Kort sagt: man börjar med att fundera ut vad man vill uppnå. Därefter kan man designa de delar av övriga saker som faktiskt spelar någon roll. Annars kommer man sitta där och fundera på hur gasjättar bildas för en värld där astronomin ligger på för-keplersk nivå och ingen någonsin kommer bry sig om det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Alla åsikter räknas, det är därför jag postat här för att få flera åsikter än min egen. Just att man kan börja i olika ändar, kosmos exempelvis eller som vissa andra börja med en "startby" eller liknande och sedan detaljera utåt är vad stycket "Var ska man börja" handlar om.

Jag kommer göra mitt bästa för att göra varje kapitel och stycke så fristående som möjligt så man ska kunna läsa det i den ordning man vill, och hoppa direkt in på det som man har nytta av för tillfället. En liten sandlåda med fakta och idéer.

Jag själv tenderar att hoppa lite hit och dit allt eftera tt hjärnan kommer på saker, men den där strukturen är närmast den ände jag själv börjar i. Och om man har en för-keplersk värld så ingår det i "Kosmologi" och "Universums uppbyggnad" som jag satt före genomgången av olika himlakroppar. När jag valde att visa bara rubrikerna så missar ni sådana saker som att stjärnor är vad man bestämmer att de ska vara oavsett om det är solar som i vår verklighet eller diamanter strödda över gudarnas sammetsslöja. Jag vill dock inte posta allt, dels för att det tar lång tid och dels för att jag vill att det mesta ska komma fram i artikeln och inte här på forumet.

Anledningen förresten till att Världstema kommer sist är att jag satt och vägde mellan om jag skulle ha med det i Kampanjmiljöartikeln, eller Kampanjartikeln. Att det blev som det blev nu har att göra med att vissa gillar att inte ens ha något tema med, utan bara skapar för att skapa. Ordningen som det dök upp i mitt inlägg är inte 100% fastställd heller så var den hamnar i slutet vet jag inte än.

På vilket sätt blir världen bättre för spelarna för att man brytt sig om kontinentaldrift, blåalger och sådant? Jag resonerade så här att den som exempelvis har världar där man kan resa i tiden och sådant kan ha nytta av att veta hur liv uppstod och evolutionens gång. Tektoniken kan göra det lättare för spelledaren att placera ut vulkaner, jordbävningsområden och sådant. Och den typen av konsistens är lika viktig för vissa spelledare och spelare som vapenvärden och realistiska skadesystem är för andra. Jag kommer göra klart att det inte är meningen att man ska göra något för sakens skull, utan att allt har ett användningsområde i skapandet, och i spelandet (och hur man använder olika fakta på olika sätt som tex gigantiska muterade blåalgsstryparmonster och sånt).

Användande i spel är alltid viktigast för mig.

Hoppas det förklarar en del.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Sjöstjärnor. Nej, man behöver inte gå in på hur de ser ut, men de är en av de stora artgrupperna. Dessutom ser jag en potential för gigantiska sjöstjärneodjur i vissa världar (se bara på Starro från DCs serieuniversum, en intelligent utomjordisk sjöstjärna som jag antar är ond och vill ta över världen.) Djurarterna kommer beskrivas med kännetecken, användningsområden och en bild var, ungefär som växterna.

Men nu kan ni alla djurarter! Kände ni inte hur er allmänbildningskvot ökade? ;)

Stadsplanering (och avsaknaden av det) kommer att tas upp och det kommer vara ett stycke om att rita kartor över städer. (Precis som för planeter, kontinenter, infrastruktur och så.) Befolkningsbaserad geografi heter kapitlet det hamnar i.

Jag har inte kommit till styckena om religion och så men det är möjligt att det kan bli kortare än hela djur-kapitlet i sig. Men generellt kan man säga att ju närmare rollspersonerna man kommer ju mer detaljerat är det. Dessutom kommer jag med jämna mellanrum ha varningstexter typ "Lägg ner din tid på dem saker som dina spelare faktiskt bryr sig om, är det vapenmarknaden de alltid letar rätt på först i en stad, detaljera då den och försök få fram det exitiska med den nya miljön där istället för att skriva spaltmeter med bakgrundshistoria om stadens grundande som ändå inte kommer användas i spel".

Förhoppningsvis kan jag kondensera meningens längd lite.

Ickereligiösa världsbilder, betyder det inte antingen vetenskapliga världsbilder, eller filosofiska världsbilder? I så fall finns de representerade i Kosmologikapitlet. (Sen ska de väl anknytas till kulturerna också.)

Ideologier utanför styrelseskick hade jag inte tänkt på, men när du nu tagit upp det så ska jag försöka klämma in det.

Vad folk tänker på har jag plumpt kallat "Intressen" i min uppradning.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Det viktigaste?

De saker du nämner dyker upp under "Världstema", "Olika sätt att upptäcka kampanjmiljön" och "Olika typer av världar." De passerar även flyktigt i "Kosmologi."
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag har aldrig läst Codex och därmed inte heller din artikel. Tycker det låter som ett mycket intressant ämne så jag skulle gärna läsa den utökade variant du ska göra. Var kommer du publicera den?

Något jag skulle behöva i mitt spelledande är framförallt idéer om hur i första hand byggnader men även städer kan se ut. Man är ju ingen kreativ arkitekt direkt utan det blir väldigt mycket "stad med mur runt och ett torg i mitten och han som bestämmer har ett stort hus där" och husen blir lätt "rektangulärt med stenväggar och dörr mitt på ena långsidan". Om du (eller någon annan på forumet) har några idéer om hur man kan smycka städer och byggnader så att de skiljer sig från varandra och kanske innebär nya möjligheter och problem skulle det vara mycket välkommet.

"Intressen" låter som en intressant punkt att utveckla. Om invånarna i ens världar gör mer än att äta, jobba och sova så blir de inte lika trista och stereotypa som annars är risken.

Något som kanske redan ingår i dina punkter, men som jag iaf vill peka på är vilken relation och vilka fördomar det finns mellan olika arter. Inställning till avvikande grupper, som t ex magiker, är också något som kommer med här.

Arcana
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Rent personligt efter vad jag sysslar med just nu:
Lite om folksagomonster, mytologiska monster och religioner. Arkitektur hos olika fiktiva folkslag vore en annan höjdare.

En tolvsidorsartickel om lavar blötdjur och nematoder skulle kanske inte uppskattas av så många tror jag...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Folksagomonster, mytologiska monster och religioner har jag tagit upp i listan och alltså kommer det med. Arkitektur hos fiktiva folkslag kommer jag tackla genom att beskriva arkitekturtyper från jorden samt att ställa upp olika faktorer som påverkar arkitektur, såsom material, teknik, designsesnibilitet, behov o.s.v. Så med både exempel och teori så bör de flesta kunna extrapolera om de inte hittar just den ras eller folkslag de letar efter.

Och tja, det är en enda stor artikel och jag tvivlar på att alla djuren, monstren och växterna tillsammans kommer klocka in på mer än 15 sidor inklusive en bild på varje typ av djur, monster och växt. Artikeln i sig är satt på 50 sidor+ (storlek 12).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Den kommer att publiceras i fansinet som omnämns i min signatur, som jag hoppas ska utkomma med första av fyra nummer i Augusti. Vi samarbetar med rollspel.nu så exakt datum och plats där man kan köpa den kommer utannonseras här.

Jag skrev lite om arkitektur i svaret till Toggrik men jag kan väl säga, att ja, när du läst det kapitlet/stycket sä lär du kunna beskriva byggnader lite mer intressant än så. Jag kommer ta upp olika byggnadsstilar, material, design, funktion och presentera byggplanskisser och färdiga exempelbyggnader. Det stora problemet är givetvis utrymme men jag hoppas kunna komma med tillräckligt med teorier, bilder och exempel för att det ska fungera för alla spelledare, oavsett genre och miljö. Men själva beskrivandet under spel kommer att tas upp i sista artikeln i serien, om spelledande (som först kommer i en kortare version i okänt framtida nummer av Codex). Men tja, en erfaren spelledare behöver inte sitta och vänta på den artikeln.

De fyra artiklarna i serien kommer vara: Kampanjmiljöer 101, Kampanjer 101, Äventyr 101 och Spelledande 101.

Det framgick inte av listan, men artrelationer, liksom relationer mellan kön, nationer, kulturer kommer tas upp. Och inom demsamma också förstås. Just kulturer är något jag försökt nyansera upp lite eftersom alldeles för många spel likställer art/ras med kultur (dvärgkultur, alvkultur), men jag vill även visa upp nationskulturer där nationer kan ha flera arter/raser och så.

Inställningar till avvikande grupper (av den sort du nämner) hade jag faktiskt inte med i mina anteckningar, men nu har jag lagt till det där.
 
Top