Re: Inget förvånad alls!!!
"Och varför skulle det vara så med all säkerhet? Det finns inget som säger att en level 15 karaktär skulle vara sämre än level 16 karaktären i allt? Skillnaden är marginel mellan två fighters där det bara skiljer en level."
Nej, men han kommer att vara markant bättre i snitt, vilket inte alls är garanterat i ett färdighetsbaserat spel. Grundproblemet är idén att en karaktär kan värdesättas med en enda siffra - ju högre siffra desto "bättre" karaktär. Eftersom få personer (mig möjligtvis undantagen) vill ha en "sämre" karaktär utvecklas en strävan efter att ha den högsta leveln. Även bland rutinerade spelare, faktiskt.
Lika orealistiskt är att detta system automatiskt leder till att karaktären blir strömlinjeformad. Om x poäng krävs för att ha x FV (förenklad modell) så leder detta till att en level 10 Krigare endast kan ha FV 10 i till exempel Bredsvärd.
Alla karaktärer han möter på som är i hans egen klass kommer antingen att ha FV 10 eller mindre. Och eftersom de är Krigare (vars enda egentliga uppgift är att slåss) så kommer detta FV att ligga runt 8-10. Sålunda kommer i stort sett alla karaktärer som vill överleva konvergera mot samma färdighetsvärden. Krigaren kan lugnt gå fram och döda en munk om han känner till dennes level, eftersom det inte finns en chans att denne har samma vapen-FV. Och så vidare...
Det finns flertalet skäl att jag inte gillar xp- och levelbaserade spel, liksom.
--
Björn Paulsen
Raven: "Well, aren't you a ray of sunshine?"
Ryan: "I think he's the most cheery person here Such a wonderful fellow! I'll bet he even helps old ladies cross the street."
HIT-MAN: "Yep, right into oncoming traffic."