Nekromanti Vad gör ett bra CRPG ?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Försök beskriva vad ni vill se i ett rollspel på dator (datorrollspel/CRPG). Vilken typ av värld (sci-fi/fantasy/blandning), vilken typ av regler, vilken typ av styrning, vilken typ av vy (3rd person/1st person) och så vidare.
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Världen spelar inte så mycket roll för mig, ibland vill man spela i en fantasyvärld och ibland en mörk framtid värld(vilket just nu är min favorit). Jag tycker egentligen mer om gamla äventyrsspel menom det skall vara ett rollspel så kan 3D fungera bäst. Det beror på lite om det är hack & slash eller om man skall tänka på saker och hitta objekt och så. Det bestämmer hur mycket man måste se för att klara sig.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Interaktion och rejält med valmöjligheter som påverkar intrigen och utgången. Det är omöjligt att simulera riktigt rollspel, men ju närmre man kommer desto bättre. Resten spelar föga roll faktiskt.

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag tror att marknaden går mot 3dgrafik. 3e person är förstås att föredra eftersom man annars inte kan se sina karaktärer.
Jag tror att storyn måste vara öppen, välfungerande och att npcer ska vara interaktiva, ha rejält med dialog och föra handlingen framåt. Jag skulle också gissa att utvecklingen kommer att gå mot mer story och mindre leveluppande, samtidigt som diabloliknande spel förstås tar vara på ovan nämnda leveluppande.
Det främsta när det gäller att göra crpg tror jag är att man är dedikerad och intresserad av sitt projekt, samt att man tror på det. då blir det bättre.. ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Ta Fallout som ett exempel på ett lysande dator-roll-spel. Bra story med humor, valmöjligheter, bra karaktärer med personlighet och beskrivning, överraskningar och detaljerat och smidigt turnbased stridssystem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
"<EM>Vilken typ av värld...</EM>"
Världen spelar ingen roll. Bara den är fantasifull, genomtänkt och full av smådetaljer.

"<EM>vilken typ av regler</EM>
Så komplicerade och realistiska regler som möjligt eftersom det tar så liten tid att räkna ut det för datorn

"<EM>vilken typ av styrning</EM>"
Så enkel som möjligt. Antagligen med musen. Få kortkommandon man behöver lära sig. Ska kunna använda alla knapparna på musen (har 5 själv). Inte som i Baldurs alltså.

"<EM>vilken typ av vy </EM>"
Som i Dark stone. 3d-miljö snett uppifrån (Diablo, Baldurs, Revenent) fast man kan snurra på vyn. Ev. ska man kunna zooma in så att man ser allt i 3:e person (ser bakifrån gubben).

"<EM>...och så vidare</EM>"
Det viktigaste är att det inte ska vara en linjär ståry (som i Revenent).
Man ska kunna lösa uppgifterna på flera sätt och dialogerna ska vara flerval men man säger olika beroende på intelligens och kön. Helst ska man kunna skriva in vad man ska säga, men det är nog lite svårt med vår teknologi.
Saker man gör ska få konsekvenser. Bryter man sig in överallt blir man påkommen efter ett tag, dödar man folk oprovoserat blir folk rädda för en och man kan åka fast. Naturligvis kan man komma ifrån sån't. Antingen genom mutor el. genom att gå "under jord".
Spelet ska ha några sidohandlingar och kan vara baserat på vilken sysselsättning man utövar.
Spelet ska ha olika slut beroende på hur man klarat spelet och delmomenten.
Om det är ett fantasyspel så ska karaktären inte lära sig magi om den inte vill det (svårt att undvika i vissa spel).
Religion och raser ska ha betydelse för spelet.
Helst lvl-system. Då har man lite koll på hur gubben utvecklas. El. så ska det vara ett helt nyskapande system som är fungerande och där man har koll på vad man ska utvecklas på.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker Fallout passar in i nästan alla delar
 
Top