Nekromanti Vad äter kentaurer??

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
...precis vad äter de??
de är ju tillhälften hästar och till hälften människor
betyder det att de är vegeterianer(stava jag rätt?) eller äter det kött
häst delen av dem vill väl äta gräs, men människo delen kött.
komprimissar de det eller??

i en av salvatores böcker så äter de väl kött?
jaja
snälla svara det vore kul att veta :)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Anders Blixt vet kanske?

Jag har hört att Anders Blixt ska vara kentaurfanatiker så han vet säkert. Alltså skulle det kunna vara läge att slänga in frågan på Gondica-forumet för såvitt jag sett är det bara på det forumet han håller till.

Själv har jag inte en aning och för övrigt tycker jag att kentaurer är lite knepiga. Har själv inte haft med dem i något äventyr på säkert tio år, vilket kanske är synd då de ju är rätt klassiska. Snackar vi halvfolk - då säger jag bara MINOTAURER! En perfekt ingrediens att "mjuka upp" sina spelares rollgubbar med... /images/icons/wink.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Frågan är bara hur de får in något i hästmagen, det borde ju gå genom människomatsmältningssysemet först. Och de borde ju ha vissa svårigheter med att få i sig tio kilo gräs om dan eller hur mycket hästar kan tänkas behöva.

"All my mistakes are deliberate"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Gondicas kentaurer äter inte gräs. I en kentaurstam är 85% av folket hjordskötare och jägare. Jag skulle tro att de äter en hel del kött, det finns ju mänskliga kulturer där man enbart äter animalisk föda så varför skulle inte kentaurer klara det?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,537
Location
Stockholm
Hur sover kentaurer?

Detta är nog den mest väsentliga frågan.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Anders Blixt vet kanske?

<I>Alltså skulle det kunna vara läge att slänga in frågan på Gondica-forumet</I>

Finns dock ingenting som säger att kentaurer i Gondica är likadana inombords som kentaurer i Mundana eller Ereb (de har iaf inte två magar).

En genomgång av Gondica-kentaurers anatomi finns hursomhelst <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=Gondica&Number=27814">här</A>. -- Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Anders Blixt vet kanske?

"Finns dock ingenting som säger att kentaurer i Gondica är likadana inombords som kentaurer i Mundana eller Ereb (de har iaf inte två magar)."

Eftersom det här är SF-forumet och det inte hänvisats till något spel så är det väl någon sorts allmän kentaur-mytologi som efterfrågas. Anders Blixt får väl anses mer eller mindre ansvarig för kentaurerna i både Gondica och de i Ereb så om någon undrar om svenska rollspelskentaurer kan han ju tänkas tillhöra de mer lämpade, och eftersom han finns på Gondicaforumet är det väl dit man ska ta sig om man vill ha tag på honom. Och jag tänker mig att han kan ha viss koll på vad som sägs om kentaurer även på annat håll. Men vad vet jag, jag har aldrig träffat eller ens sett honom.

P.S. Du är säkert avundsjuk för att jag inte hänvisade till dig istället i kentaurfrågan... /images/icons/wink.gif
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Hur sover kentaurer?

ja den var lite knivigare :)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag är inte Anders, men...

Och jag tänker mig att han kan ha viss koll på vad som sägs om kentaurer även på annat håll.
(Nightowl gör sin imitation av vahannuheter, min kollega i Buffy the Vampire Slayer, Giles?)
Jo, jag måste säga att jag tyvärr inte kan hjälpa dig, Arcana. Henrikssons Hexikon talar om två tillfällen då kentaurer åt tillsammans med människor - vid Peirithoos' bröllop och när Folos bjöd Herakles på middag. Ingendera referensen berättar vad man åt, men det dracks vin, det gjorde det. Michells och Rickards kryptozoologiska standardverk Den Flygande katten nämner inte ens kentaurer, trots det något, om uttrycket tillåts mig, kokko innehållet i övrigt. Detsamma gäller den något mer skeptiske Sjögrens Berömda vidunder.

Borges' The Book of Imaginary Beings berättar att ordet "kentaur" troligen kommer från det indiska gandharva, hästarna som körde solens vagn enligt de vediska skrifterna. Den har också ett uttalande från den skeptiske Lucretius, som påpekade att en kentaur är en biologisk omöjlighet: Hästar åldras fortare än människor, så en kentaurs kroppsdelar skulle vara förvridna i förhållande till varandra, och bakkroppen skulle dö av ålder femtio är före framkroppen. Förutom att upprepa gästabudsmyten säger den dock inte ett dugg om kentaurers föda.

Så jag gick tillbaka till ett par urkällor; först Payne's Medieval Beasts, en genomgång av medeltida bestiarier i stort. Där nämns onokentauren, åsnekentauren, en föga känd underart som var till hälften åsna i stället för häst och uppenbarligen symboliserade hyckleri. Vi får också en kort genomgång av satyrer. Om kentaurer sägs dock inte något.

Så jag gick tillbaka till min äldsta urkälla, den enda svenska upplagan av det gamla syriska bestiariet Physiologus, från 390-talet e. Kr. Den nämner inte ens kentaurer.

(normal röst)
Ärligt talat, det är möjligt att någon funderat på saken - gamla forskare som Plinius verkar ha trott på kentaurernas existens - likt Lucretius spekulationer ovan - men mig veterligen har inga av de gamla myterna eller historierna om kentaurer specificerat vad de äter. Fantasyförfattare har gjort det - C.S. Lewis' kentaurer i Narnia-serien sägs ha "en hästmage och en människomage" och måste äta som en häst och en människa (dvs tre mål mat om dagen plus ett par timmars bete, ett lass kraftfoder och en påse socker), i Weis' och Hickmans Darksword-serie är kentaurerna primitiva rovdjur som äter människokött, osv. Eftersom kentaurer är ett fantasifoster så kan man säga vad som helst om den.

Nu får vi se om Anders vet mer om den här saken. ;-) Men man kan inte få några "rätta" svar om naturen hos påhittade väsen. Man kan bara spekulera.

Nightowl


Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Var sover kentaurer? [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som antar att de inte bara knatar in på ett värdshus och ber om ett rum
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I stallet, förstås! 8) [NT]

'Nuff said!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Anders Blixt vet kanske?

<I>Eftersom det här är SF-forumet och det inte hänvisats till något spel så är det väl någon sorts allmän kentaur-mytologi som efterfrågas.</I>

Som Nightowl påpekade, någon sådan finns inte. (Heck, det finns ju en gammal grekisk kentaurstatyett där den ser ut som en komplett människa med en häst-bakkropp som har växt ut från arslet...)
Det är aldrig relevant att säga att fantasyvarelser "är" på ett visst sätt, för det varierar alltid mellan olika källor - precis som alver är varelser från växtriket i Glorantha och föds från en enda drottning som insekter i Gemini, eller troll regenererar skador blixtsnabbt i AD&D och förvandlas till sten av solljus i MERP.

<I>P.S. Du är säkert avundsjuk för att jag inte hänvisade till dig istället i kentaurfrågan...</I>

Pbwwwth! De icke-mänskliga sapienternas anatomi i Gondica var min bit, inte Anders', sådeså. Hans enda input på det området gällde deras spelvärden.

--
Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
...men det är jag, fast inte Blixt då

"Jo, jag måste säga att jag tyvärr inte kan hjälpa dig, Arcana."

Men det var ju Netfeed som undrade... själv intresserar jag mig måttligt för vad kentaurerna käkar.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Anders Blixt vet kanske?

*suck* ...och jag som bara ville vara snäll mot Netfeed och tipsa om var jag trodde han kunde få svar på sin fråga...
 
Top