Vad är en modul?

Vad är en modul till ett rollspel?

• Ett äventyr (och enbart äventyr!)

Votes: 5 13.9%
  • Ett tillbehör (äventyr, splatbook, världsbok, etc.)

Votes: 31 86.1%

• Total voters
    36

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I det här inlägget påstår en användare att ordet modul i rollspelssammanhang beskriver exklusivt äventyr. Jag blev rätt förvånad, för jag har aldrig hört talas om en sådan distinktion. I alla rollspelssammanhang jag varit med i har ordet modul betytt någon form av tillbehör till ett rollspel. Det kan vara äventyr, men också ett regeltillbehör som t.ex. splatbooks.

Nu är jag nyfiken på om jag skapat den här definitionen av ordet modul helt i mitt eget huvud.

Naturligtvis räknas ett äventyr som en modul. Jag har nog till och med använt ordet om enbart de tillbehör som inte är äventyr i något sammanhang.

Naturligtvis räknas ett äventyr som en modul. Jag har nog till och med använt ordet om enbart de tillbehör som inte är äventyr i något sammanhang.
Ja, alltså jag menar inte att ett äventyr inte är en modul. Jag menar att inte bara äventyr räknas som moduler.

Ja, alltså jag menar inte att ett äventyr inte är en modul. Jag menar att inte bara äventyr räknas som moduler.
Ja, jag håller alltså med. Modul betyder inte bara äventyr, det betyder antingen vilken bok som helst utöver grundreglerna, eller möjligen de böcker utöver grundreglerna som inte är äventyr.

Modul är väl allt som inte är grundregler skulle jag säga. Jag vill nog också mena att en prototypisk modul inte är ett äventyr i första hand.
Det är min uppfattning också. Därför blev jag så paff över att bli åthutad.

I det här inlägget påstår en användare att ordet modul i rollspelssammanhang beskriver exklusivt äventyr. Jag blev rätt förvånad, för jag har aldrig hört talas om en sådan distinktion. I alla rollspelssammanhang jag varit med i har ordet modul betytt någon form av tillbehör till ett rollspel. Det kan vara äventyr, men också ett regeltillbehör som t.ex. splatbooks.

Nu är jag nyfiken på om jag skapat den här definitionen av ordet modul helt i mitt eget huvud.
Nu är jag som mest 30% säker,
Men jag har alltid uppfattat modul som ett äventyr.

Specifikt de moduler som såldes på Tradition på 80-talet, upplagda i stora plast grejer som liknar hur posters är upplagda.

Så dnd och ad&d.

Merp och rolemaster kallade vi aldrig moduler.

Keep on the Borderlands marknadsfördes som en modul och är en setting, inte ett äventyr.

Jag tänker mest på äventyr när jag hör modul, men det är inte bara äventyr som är moduler.

Under hela min uppväxt har vi benämnt kringböcker som moduler, och då menar jag splatbooks snarare än äventyr. Visst kallades äventyrsböcker för moduler ibland med, men oftare var de just äventyr.
Men liksom Tjuvar och Lönnmördare, Alver, Ereb Altor-boxen, Kaos väktare och Hjältarnas handbok - de är moduler.

Jag frågade alla runt bordet här på konventet, och de håller med mig om att det är ett äventyr.
Det kan vara en åldersfråga. Alla här är Generation X.
För övrigt är B2 absolut ett äventyr eftersom den innehåller en dungeon.

Keep on the Borderlands marknadsfördes som en modul och är en setting, inte ett äventyr.

Jag tänker mest på äventyr när jag hör modul, men det är inte bara äventyr som är moduler.
Keep of the borderlands är ju en klassisk modul. Jag såg den som ett äventyr men visst är det också en start setting.

Jag tänker att det är något man kan köra det enkelt som det är, plug and play, och att den inte får vara för tjock.

Jag frågade alla runt bordet här på konventet, och de håller med mig om att det är ett äventyr.
X mot millenials.
Ultimat gubb beef.

Jag är också generation X, så det anekdoten bär inte.

Moduler är grejs som inte är äventyr. (Oxå generation X) Och alltså, äventyr är ju äventyr, varför skulle man behöva ett annat namn? Tänker att moduler är ett tillägg, en utbyggnad av grunden. Tex en ny plats, nya regler osv.

Moduler är grejs som inte är äventyr. (Oxå generation X) Och alltså, äventyr är ju äventyr, varför skulle man behöva ett annat namn? Tänker att moduler är ett tillägg, en utbyggnad av grunden. Tex en ny plats, nya regler osv.
Här har jag den motsatta minnesbilden.
Jag vet att jag blev förvånad när äventyren till TSR hette moduler och inte äventyr.

Men då var det iallafall tydligt att det hette moduler, tror inte TSR hade begreppet äventyr för sina produkter på 80- talet.

Back