Nekromanti Värdshus, Medeltida...hur, var varför?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Jag läste Krilles lilla anslag i "Hata Alv, Dvärg"-inlägget och kom att tänka på att jag visserligen vet hur Feudalism fungerade men "Helsike. Jag har ju ingen aning om hur ett medeltida värdshus såg ut inuti, hur det fungerade osv osv osv". När det gäller "Fantasy" värdshus har jag nästan alltid gått efter den klassiska "BierStuben" även om jag fattade att så var det ju inte.

Kan någon fylla igen mina hål av okunskap?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ignorance is bliss

Strikt sett så brukar det vara så att ju mer man lär sig om ett område, desto mer uppfattar man allt det man inte känner till. Frågar du en vagt historieintresserad person som läst en bok om saken så kommer du få ett rätt enkelt entydigt svar. Frågar du en arkeolog/historiker kommer du få högar av olika avhandlingar och en reservation om att "det är mycket man inte känner till ännu".

Poängen är: genom att fylla detta hål i din kunskap kommer du bara öppna två nya. Denna kedja kommer repeteras tills du är för osäker på området för att alls kunna spelleda. M.a.o: mer kunskap, sämre spel.

(naturligtvis skall detta tas med en nypa salt, men något tycker jag allt det ligger i det)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: ignorance is bliss

Själv tycker jag att det är mycket lättare att Spelleda ju mer jag vet.

För att citera Sartre(jag tror det var Sartre i alla fall):
"Världen vore så mycket bättre om inte idioter vore så tvärsäkra och filosofer så tveksamma".

Själv håller jag just nu på med (förrutom Fordons regler till CCC) med att pyssla med bakgrunds historien och världsbeskriviningen till en av mina egna kampanjvärldar.
Hittills går den under namnet Atlantica men det kanske ändras.
Tänker gå in ganska djupt på samhällsskick, grundläggande regler för hur djurlivet har utvecklats, lite om Heraldik, Atlanticas kunskaper inom metallurgi, magi och mekanik och liknande.

Har hittills runt 50 A4 sidor anteckningar. Har inte ens tänkt på regler än, men det kommer säkert.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ett värdshus på medeltiden (varning!*)

*alla som tror att de kommer få nya hål av okunskap kan slänga sig i väggen/images/icons/wink.gif. Lite kort då:<table border=1><tr><td>Legenden om bardisken är osann. Man satt vid bord på bänkar eller framför brasan och småmyste förnöjt. Ville man ha någonting att äta, alternativt dricka fick man ropa på en piga eller värdshusvärden.</td></tr><tr><td>Det låg halm på golvet. Det låg hundar på halmen, ofta framför brasan, eller så sprang de runt kring borden och nafsade efter matrester som gästerna tappade.</td></tr><tr><td>Legenden om uppdragsgivare, skumbelysning och cigarretrök är så osann som den kan bli. Förmodligen var stämningen lätt, och berusat sällskaplig mot slutet av kvällen. Ingenting som dagens barar alltså/images/icons/smile.gif.</table>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: En kul grej...

...tycker i alla fall jag är att det i t.ex. Pompeji några årtionden efter Kristi födelse faktiskt fanns något som liknade bardiskar på tavernorna där. Det kunde finnas nedsänkningar i disken som man serverade mat ur (och jag tror att man eldade lite under disken för hålla maten varm längre).
 
Top