Nekromanti Twin Peaks

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Jag sörjde på riktigt när serien lades ner. Jag tyckte den behöll sin charm och mystik trots att mördaren var avslöjad, tyvärr tyckte inte amerikanarna det. Och kanske inte så många svenskar heller, jag vet bara en kille förutom jag som var helt såld på serien hela tiden. Filmen "Twin Peaks - Fire walk with me" är också en av de tre filmerna jag gått ensam på bio för att se. För mycket bara bröst, annars mycket bra.

Vad tycker ni, borde något ha gjorts annorlunda, borde mordmysteriet ha förblivit olöst eller kanske inte funnits alls? Fast då skulle det nog blivit svårt att suga in folk och engagera dom från början.

"From the darkness of future past
the magician longs to see
One chants out between two worlds
Fire walk with me"
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: Twin Peaks (SPOILER!)

Jag sörjde också. Jag älskar serien. Det måste vara världens bästa teve-serie, eller hur?
Personligen tycke jag att serien tappar lite i avsnitten efter att mördaren avlöjades och dödades. Det blir lite för mycket såpa. Men den kommer ju igen efter ungefär fyra avsnitt, och blir minst lika bra, om inte bättre än tidigare.
Lynch och Frost ville ju för övrigt inte avslöja mördaren förrän långt senare, men påtryckningar från publiken tvingade dem till det. Och när de väl hade gjort det övergav tittarna serien.
Jag tycker faktiskt inte att man borde ändrat på någonting. Jag skulle mycket gärna vilja se hur serien utvecklades efter att Cooper fick Bob i sig. Även om det nog var det bästa sättet att avsluta serien på.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så som jag kommer ihåg det så var det inte mordgåtans avslöjning som fick folk att tappa intresset, utan det enorma persongalleriet och den komplicerade handlingen. Efter tio avsnitt ungefär så slutade serien vara något man var "fast" i, och gick över till något man kanske tittade på lite då och då. Det är rätt kämpigt att komma ihåg alla intriger och relationer karaktärerna emellan när man tittar på en serie som visas en gång i veckan.

Ska man vara kritisk så är det en jättemiss ur teveseriesynpunkt. Tittar du på Dallas till exempel så kan du ha missat tjugofyra avsnitt på raken, så fort du sätter dig och tittar så förklarar nämligen avsnittet hela upplägget för dig och du förstår precis allting det handlar om, men Twin Peaks blir helt hopplöst svårförstådd om du så blott missar ett enda avsnitt. TP är som en enda jättelång film som man bör se från början till slut utan avbrott. Som serie var den rätt besvärlig.

Rising
/som dock gillar det besvärliga och tycker att serien behåller sin artistiska kvalitet ända fram mot slutet.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Jag är ganska säker på att serien tvärdog i USA efter att mördaren avslöjats. Jag har för mig att i Sverige gick den typ på lördagar med repris på måndagar eller nåt. Jag såg båda, då jag låg i lumpen var det en helig stund på luckan på måndagkvällar och på morgnarna var det ett radioprogram där någon alltid önskade temat från twin peaks så det var det man vaknade till när någon klivit upp o satt på radion - underbart! Sen var det ju alltid "previously on Twin Peaks" före varje avsnitt som summerade viktiga händelser på ett bra sätt, det räckte gott för mig.

"Lucy, this is a DAMN good cup of coffee! Black as a midnight sky."
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Serien tokdog i USA på grund av följande skäl:

Mediatokerier: Media trissade upp alla förväntningar (vem minns inte "I killed Laura Palmer"-t-tröjorna?). Folk såg att många glodde på TP, tittade på ett avsnitt och ville inte se mer, vilket gjorde att tittarsiffrorna åkte hiss upp och ner.

Avsnitten var inte avsnitt: Avsnitten var inte avsnitt som så, de var en del av en lång historia som man var tvungen att se varenda avsnitt för att förstå. Folk kunde helt enkelt inte hänga med om de missade ett avsnitt. man kunde inte, likt Dallas, slå på tv:n och spisa ett TP-avsnitt och förstå skrället. I säsong två introducerades kortare sido-storylines, vilket drog ner kvalitén på serien imho.

ABC sket i det blå skåpet: ABC flyttande runt TP på tablån flera gånger och satte sedan säsong två på is under en kortare tid utan förklaring. Kombinera detta med Avsnittstrubblet och man får en frustrerad publik.

Mordet: Många tittare fokuserade på mordet, vem dräpte L. Palmer? Kruxet var att David Lynch aldrig ville avslöja vem mördaren var, och tittarna blev mer och mer aggro när de aldrig fick några svar på mordgåtan.

Konstigheter: Många klagade på att Tp var udda bara för att vara udda. Eller något liknande. e tyckte att Cooper var allt för sjuk i huvudet och att staden borde jämnas med marken, alla som bodde där var ju helt bänga i roten...

Och slutligen... Sjunkande tittarsiffror: Allt det ovanstående bakades ihop och Abc bestämde sig för att lägga ner serien, tyvärr. Tragiskt värre. TP var, och kommer nog att förbli, en av de bättre serier jag sett.


Storuggla, the owls are not what they seem
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Avsnitten var inte avsnitt: Avsnitten var inte avsnitt som så, de var en del av en lång historia som man var tvungen att se varenda avsnitt för att förstå.

<hr></blockquote>


Och till skillnad från en del andra serier med sammanhängande handling (hostbefemhost) så hade inte Lynch någon ordentlig koll på vad han egentligen ville med serien. Man visste egentligen inte vad som skulle hända i ett avsnitt förrän avsnittets manus var skrivet - i B5 så hade JMS alla fem åren planerade i förväg.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,007
Location
Bureå
Har precis maratonsett serien och det är helt klatr en femma. Serien håller genomgående hög kvalite. Visst tappar den något stundtals, men den hämtar sig hela tiden förvånansvärt snabbt. Helt klart den bästa tv-serie som någnosin gjorts.

/Daniel
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
V

Hmm, V är en riktigt bra serie det med, för att inte tala om den tecknade serien Transformers! TP kanske är den bästa i sin kategori?

/Seinet Wintermute - Följer varje avsnitt av V på fredagar
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,007
Location
Bureå
Re: V

Tja, tecknade Transformers är väl inte särskilt kvalitativ annat än som reklamfilm för leksakerna. Handlingen suger och speciellt snyggt tecknade var de inte heller. V höll i fem avsnitt - då den först visades, men det är en serie som inte klarade av att åldras särskilt väl. Repriseringen som går nu visar väl mer än lovligt detta! Twin Peaks håller dock fortfarande idag. Kanske ska påpekas att detta är mina högst personliga åsikter. Att jag sedan har rätt är en annan sak... ;-)

/Daniel
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: V

Personligen tycker jag förstås att V blir bättre ju längre serien fortskrider
De första avsnitten var väl inte så bra i mitt tycke
Twin Peaks tycker jag var bra - de första 8? avsnitten, sen så gick det bara utför
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Lynchigt värre

Vad är väl en serie om två underliga andar, där den onde i paret har tagit över kroppen på en man och fått honom att mörda sin dotter?

Lynchig, konstig och fruktansvärt bra. Serien är inte bara fylld med spännande och fantasifulla rysaruppslag, utan också späckfylld med lynchig äckel-humor. Fan vad trevligt dem har det där på stationen, tillexempel, med rätt fett med munkar om kvällarna. Idealarbetsplatsen, IMHO.

Med konstigt menar jag då inte svårförstådd: nej, grabben tecknar ju upp det som en barnsaga, för tusan. Varning dock för filmen "Välkommen till Twin Peaks" som egentligen bara är första avsnittet med ett fruktansvärt dåligt nytt påhitt till slut.

Själv tycker jag serien är intressantast efter mordets upplösning, men deckarsagan innan dess har sin charm också, naturligtivs.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som nu har postat sitt andra inlägg på SF- och Fantasy-kultur forumet!
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: V

Jag tycker att V fortfarande håller, dock är det kanske lite dåliga skådespelarinsatser, bristande specialeffekter (med dagens mått).

Men om man skulle fixa en nyproduktion av V och pumpa in äckligt mycket pengar till den så skulle man nog kunna fixa något riktigt snyggt, eller varför inte göra en V-film?

/Seinet Wintermute - Tycker inte alls att Blaze Bailey är en dålig sångare, möjligtvis passar han inte i Maiden, men dålig är han inte.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Lynchigt värre

den andra serien som kom (fire walk with me) är ju det som förklarar det hela. den tvingades lynch mer eller mindre att göra och det ångrar han fortfarande att han gick med på...

chrull
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,007
Location
Bureå
Re: V

Det har de väl redan gjort i olika tappningar; Världarnas krig, Independence day, osv.

/Daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,007
Location
Bureå
Re: V

De första åtta var riktigt bra. Det var iofs de följande också. Jag spelade Twin Peaks med Mutantregler (svarta boxen) en gåbng i tiden. Det var ruggigt kul. Vi gjorde karaktärer´efter serien och tog vid där serien slutade. Dale Cooper höll Bob i schack med samma drog som Gerard använde för att hålla Mike borta. Sen bar det av för att få bort Bob ur Cooper. Det var jäkligt roligt. Bland de sjukare spelsessioner jag haft.

/Daniel
 
Top