Jag har sett
Foundation.
Alla fattar att man behöver göra modifikationer när man gör en adaptering, annars blir det vansinnigt tråkigt på samma vis som första Harry Potter-filmen var. Men det finns en extremt osympatisk trend numera där de som gör adapteringen verkar tycka illa om sitt eget källmaterial och vänder upp-och-ned på allt idéinnehåll för att "rätta" den, på ett vis som helt saknar respekt för källmaterialet. Såväl
Watchmen som
The Rings of Power syndar illa här, men de är inte ens i närheten av vad
Foundation gör. Det snälla sättet att beskriva det på är att det bara delar namnet med böckerna, men tyvärr är det inte ens så väl. I stället vänder den 180 grader på allting som källmaterialet vill och säger. Där böckerna säger att sociologi och ekonomi är de viktiga faktorerna och individerna saknar betydelse, är det enda som spelar roll i tv-serien huvudpersonerna med sina superkrafter (!!). Där Salvor Hardin i böckerna säger "Violence is the last refuge of the incompetent" säger serien explicit att detta är trams och Salvor Hardin springer omkring och skjuter folk. Där rymdimperiet i böckerna går under på grund av storskaliga faktorer som verkat över årtusenden, säger tv-serien att det bara handlar om kejsarna. Allt är individen, samhället finns inte. Mysticism är rätt och man ska alltid agera på känslor.
Ja, och för säkerhets skull en robot som dödar också, för att verkligen visa hur mycket man skiter i Asimov. Det är som om någon skulle ha filmat
The Handmaid's Tale men framställt Gilead som ett ideal för förhållandena mellan könen eller om
The Lord of the Rings framställt orcherna som mest missförstådda (som
The Rings of Power i mångt och mycket gör
). Någon jävla respekt får man ändå ha mot sitt källmaterial! I stället bajsar tv-serien vilt över det. (Notera att det förstås inte gäller avsiktlig parodi eller satir, som i
Starship Troopers, men det är inte vad vi pratar om här.)
Bryr man sig inte om sådant för att man inte har någon sorts relation till böckerna och struntar i att varenda poäng de gör bokstavligen invertaras är det möjligen uthärdligt. Manuset är klyschigt, men en del av skådespelarna är bra (att Jared Harris som Hari Seldon och Lee Pace som mellan-kejsaren kan leverera kommer inte som en överraskning). Designen är helt OK, även om den bara gör det ännu mer övertydligt att
Foundation inte alls vill vara
Foundation - den vill vara
Dune.
Men för mig som har en relation till böckerna är det här den värsta jävla smörja jag har sett på många, många år. Enda anledningen till att jag alls hate-watchade färdigt var för att kunna ha en åsikt.
1/10, ett betyg jag inte räknar med att behöva sätta på något annat i första taget.
Det är visserligen sant att alla Asimov-adapteringar suger, men det är
inte en naturlag, och
ännu mindre borde det vara en ambition!