Nekromanti Tjuvlyssning m.m. på Diplomacy - tillåtet?

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Har nyligen fått hem mitt alldeles egna Diplomacy och har redan kört en prov omgång för att lära mig reglerna (Dock med bara två spelare :gremfrown: ) Nu har jag en liten fråga till Diplomacy veteranerna här på forumet. Brukar man normalt sätt tillåta tjuvlyssning och andra skurkaktigheter på t.ex. turneringar? Och hur funkar det hemma hos er när ni spelar? Får spelarna göra sådana saker?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Har nyligen fått hem mitt alldeles egna Diplomacy och har redan kört en prov omgång för att lära mig reglerna (Dock med bara två spelare ) Nu har jag en liten fråga till Diplomacy veteranerna här på forumet. Brukar man normalt sätt tillåta tjuvlyssning och andra skurkaktigheter på t.ex. turneringar? Och hur funkar det hemma hos er när ni spelar? Får spelarna göra sådana saker?
Jag tror att traditionen är att tillåta allt som inte ger blodstänk på tapeterna, vilket är anledningen till att jag inte spelav Diplomacy. Jag tycket det blir för personligt för ett spel.
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Har aldrig spelat det på konvent så jag vet inte hur det fungerar där, men vi brukar tillåta det vid hemmaspel. Kanske bör påpekas också att trots att det är tillåtet så är det än så länge ingen som har lyckats tjuvlyssna på någon annan vad jag vet.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag har spelat ett par gånger. Båda gångerna tillät vi tjuvlyssning mm. Det blev mest tjuvtittande på olika lappar och letande i burkar efter gamla hemliga lappar. Detta hade faktiskt effekt på spelet!

Det kan bli dålig stämning om man inte har rätt inställning till såna där tricks. Om det är tydligt vad som är tillåtet och alla är med på reglerna borde det nog inte bli problem.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
En ytterligare en regel fråga

Har en liten regelfråga till, denna gång så är den av det tekniska slaget: Kan två provinser som ligger bredvid varandra supporta varandras försvar? Så att båda får support?

Tack för era övriga svar förresten!
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Jag har spelat ett par gånger. Båda gångerna tillät vi tjuvlyssning mm. Det blev mest tjuvtittande på olika lappar och letande i burkar efter gamla hemliga lappar. Detta hade faktiskt effekt på spelet!"

Använde ni lappar som ni skickade till varandra istället för att gå ut i separata rum och disskutera?
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Jag tror att traditionen är att tillåta allt som inte ger blodstänk på tapeterna, vilket är anledningen till att jag inte spelav Diplomacy. Jag tycket det blir för personligt för ett spel."

Hmm... spelade det idag igen, den här gången med 4 spelare. Personligen tycker jag nog att RISK är mera personlig och aggressions eggande. Fast det kanske ändras när man spelar med 7 stycken spelare...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: En ytterligare en regel fråga

Ja. Två intilliggande trupper kan supporta varandras Hold så att man då behöver tre trupper för att bryta sig igenom.

I alla fall enligt jDip som jag ännu inte har stött på några andra regelfel i.

chrull
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Vi brukade köra med en ganska enkel regel: allt är tillåtet, så länge man inte blir upptäckt. Blir man upptäckt så får man snällt gå tillbaka till bordet och låtsas som att inget hände.

Detta kräver dock seriositet från samtliga spelare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Så länge inte blodet flyter. Har aldrig hört att någon klagat på tjuvlyssning dock så är det oändligt svårt att lyckas med då korridorer är vanligaste samtalsplatserna. Något som däremot har stor betydelse är att man ser vem som pratar med vem och det är något som brukar användas intensivt: Nu har Österike och Italien snackat i fem minuter de MÅSTE ha en allians som vi andra borde slå på.

När det däremot gäller tjuvkikning av orderskrivning så går meningarna isär. Inom den svenska hobbyn ses detta som något mycket fult och även om det inte är uttryckligen förbjudet så gör man inte så och blir man upptäckt så får man antagligen sin bestraffning i spelet. I den Franska och Engelska hobbyn däremot är detta mycket mer förekommande.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Använde ni lappar som ni skickade till varandra istället för att gå ut i separata rum och disskutera?
Ja vi använde lappar, men vi gick även ut i andra rum för att prata. Jag vet inte om lappskrivandet är nån "standard" bland diplomacyspelare, men så spelade vi i varje fall. Det funkade.

En nackdel med lappar kan kanske vara att man förlorar "rollspelsdelen" i spelet, om man nu är ute efter något sådant. Själv tycker jag det funkar bra.
 
Top