CGH
Warrior
Jag har tidigare skrivit här på forumet om ett fantasyrollspel som jag försöker komma någon vart med.
Nu har jag återkommit till mycket grundläggande saker som jag tycker har blivit lite förbisedda. Bl.a. konceptet och avsikt med spelet.
Dessa två saker (koncept och avsikt) hänger som bekant ihop. Om man inte har ett tillräckligt unikt koncept kan man lika gärna spela någon annans spel (om man inte tycker skapandet i sig är värt mödan).
Så här har jag valt att kort beskriva mitt spel:
Tellakhas ska vara ett storslaget, exotiskt, mystiskt och konspiratoriskt, fantasyrollspel med en känsla av realism.
Nu ska jag förklara lite vad jag menar med det här. På direkten ser man att vissa saker, tex. mystik och realism, kan skapa konflikter..
Storslaget:
Pompa och ståt. Larvigt stora parader. Stora hus. Palats och höga berg.. Gudar o allt stort o maffigt. Mäktiga furstar och sånt. Ja ni förstår. Stor pampig filmmusik ger stämningen.
Exotiskt:
En främmande kultur som man lär sig medans man spelar. Ganska detaljerat beskriven. Annorlunda världsbild har sin del i det här med.
Mystiskt:
Magi och det överrnaturliga ska spela en stor roll. Det ska vara ett genomarbetet system för hur saker i världen egentligen funkar. Men jag ska försöka hålla mig till enkla principer.
Konspiratoriskt:
Det finns en himla massor intriger och hemligheter insört i världen. Många stora sådana som ochså innefattar övernaturliga varelser som blandar sig i vad människorna gör.
Fantasyrollspel:
Jo ja. Det utspelar sig i en värld där övernaturliga inslag är verkliga.
Känsla av realism:
Nu menar jag inte att spelet är realistiskt. Men däremot ska man genom att slänga in en himla massor detaljer och bakgrund av världen kunna skapa "en känsla av realism". Världen ska också fungera konsekvent och enligt vissa regler. Jag kanske använder fel ord när jag ssäger "realism".
Kanske ingen av de sakerna nämnda ovan ger spelet någon rätt att existera (lite hårt uttryckt kanske). Alla de dragen som nämns ovan finns ju med i annan fantasy. Men man får ju göra någon egen "twist" på det hela. Det som ska vara utmärkande för spelet är den främmande kulturen (som skall beskrivas ganska detaljerat) och hur världen är i stort med metafysik ("stora grejjer") mm.
Vad för idéer får man när man läser det ovan? Vad tänker man sig för spel? Det kanske är en omotiverad fråga? Det är väl ingen som läser konceptet först. Man tittar ju i spelet.
Jag kanske behöver ta bort någon av punkterna ovan för att kunna koncentrera mig mer. Men jag vill kunna spela på ganska många olika sätt i världen
Nu har jag satt upp ganska höga mål känner jag på mig. I varje fall har jag bäddat för ganska mycket arbete. Men det får gå som det går. Jag har ju här mest bara sagt att mitt spel ska vara "bra", men inte gett några bevis.
Föresten hur undviker man att fastna i detaljträsket när man beskriver spelvärlden? Om ni förstår vad jag menar med frågan.
Hoppas nån kan svara på någon av mina frågor. Skriv något om vad som helst om ni orkar. Jag vill ha feedback./images/icons/woof.gif
Nu har jag inte tagit upp så mycket om hur man rent praktiskt ska spela spelet men det kommer väl nån annan gång.
Nu har jag återkommit till mycket grundläggande saker som jag tycker har blivit lite förbisedda. Bl.a. konceptet och avsikt med spelet.
Dessa två saker (koncept och avsikt) hänger som bekant ihop. Om man inte har ett tillräckligt unikt koncept kan man lika gärna spela någon annans spel (om man inte tycker skapandet i sig är värt mödan).
Så här har jag valt att kort beskriva mitt spel:
Tellakhas ska vara ett storslaget, exotiskt, mystiskt och konspiratoriskt, fantasyrollspel med en känsla av realism.
Nu ska jag förklara lite vad jag menar med det här. På direkten ser man att vissa saker, tex. mystik och realism, kan skapa konflikter..
Storslaget:
Pompa och ståt. Larvigt stora parader. Stora hus. Palats och höga berg.. Gudar o allt stort o maffigt. Mäktiga furstar och sånt. Ja ni förstår. Stor pampig filmmusik ger stämningen.
Exotiskt:
En främmande kultur som man lär sig medans man spelar. Ganska detaljerat beskriven. Annorlunda världsbild har sin del i det här med.
Mystiskt:
Magi och det överrnaturliga ska spela en stor roll. Det ska vara ett genomarbetet system för hur saker i världen egentligen funkar. Men jag ska försöka hålla mig till enkla principer.
Konspiratoriskt:
Det finns en himla massor intriger och hemligheter insört i världen. Många stora sådana som ochså innefattar övernaturliga varelser som blandar sig i vad människorna gör.
Fantasyrollspel:
Jo ja. Det utspelar sig i en värld där övernaturliga inslag är verkliga.
Känsla av realism:
Nu menar jag inte att spelet är realistiskt. Men däremot ska man genom att slänga in en himla massor detaljer och bakgrund av världen kunna skapa "en känsla av realism". Världen ska också fungera konsekvent och enligt vissa regler. Jag kanske använder fel ord när jag ssäger "realism".
Kanske ingen av de sakerna nämnda ovan ger spelet någon rätt att existera (lite hårt uttryckt kanske). Alla de dragen som nämns ovan finns ju med i annan fantasy. Men man får ju göra någon egen "twist" på det hela. Det som ska vara utmärkande för spelet är den främmande kulturen (som skall beskrivas ganska detaljerat) och hur världen är i stort med metafysik ("stora grejjer") mm.
Vad för idéer får man när man läser det ovan? Vad tänker man sig för spel? Det kanske är en omotiverad fråga? Det är väl ingen som läser konceptet först. Man tittar ju i spelet.
Jag kanske behöver ta bort någon av punkterna ovan för att kunna koncentrera mig mer. Men jag vill kunna spela på ganska många olika sätt i världen
Nu har jag satt upp ganska höga mål känner jag på mig. I varje fall har jag bäddat för ganska mycket arbete. Men det får gå som det går. Jag har ju här mest bara sagt att mitt spel ska vara "bra", men inte gett några bevis.
Föresten hur undviker man att fastna i detaljträsket när man beskriver spelvärlden? Om ni förstår vad jag menar med frågan.
Hoppas nån kan svara på någon av mina frågor. Skriv något om vad som helst om ni orkar. Jag vill ha feedback./images/icons/woof.gif
Nu har jag inte tagit upp så mycket om hur man rent praktiskt ska spela spelet men det kommer väl nån annan gång.