Nekromanti The Final Return of The Grundegenskaps of Arvidos!

Sodivra

Champion
Jag har (som rubriken antyder) tagit upp det här rätt ofta på forumet: Grundegenskaper/attribut som ska "höra ihop" med färdigheter, och förändras med dom. Jag upplevde t. ex DoD och EONs system för statiskt..

Iallafall, nu känner jag mig rätt nöjd, och jag tror att jag är nästan eller helt klar. Ok, tillåt mig presentera mina ideér:

Form
Grundegenskaper/Attribut/Grundvärden/vad man nu vill kalla det, heter numera Form. Det är lite kortare och smidigare, fast tyvärr lite fult också.. /images/icons/wink.gif Värdena handlar nämligen om just vilken form man är i. "Formerna" eller "Form-värdena" är följande:

Fysik
Vighet
Finmotorik
(Fingerfärdighet)
Perception (Uppmärksamhet, reaktionsförmåga, kvickhet)
Psyke (Självförtroende, viljestyrka, insikt i sig själv och andra.)
Bildning
och kanske Karisma. (Just nu är "karisman" inordnad i Psyke.)

Dessa har man värden i på en 1-20 skala, där 10 är normalt. Tärningen man använder i spelet är 1T20, MEN jag kanske byter till Vindhands smarta idé: Ob2T10.. Mer om detta senare.

Okej, alla färdigheter baseras på någon av dessa former, och dom flesta på två. En färdighet är indelad i två delar, "skicklighet" och "form". Skicklighet är själva färdighetsvärdet, och form är en modifikation på denna. Oftast 0.

Form fungerar såhär: Du kan inte vara i bra form på hur många färdigheter som helst, även om du kanske har erfarenhet i väldigt många. Form symboliserar hur ofta man använder färdigheten, hur god form man håller sig i. Och dygnet har ju bara 24 timmar (Iallafall i min spelvärld.. /images/icons/laugh.gif) så man får priotira vad man vill hålla sig "fräsh" på. (Detta betyder inte att alla rollpersoner håller på och TRÄNAR och har sig.. Nä, hantverkaren kan vara i god form på sitt hantverk bara för att pysslar med det som rutin varje dag.)

Då funkar det iallafall såhär: Alla färdigheter kan hålla sig på.. öh, jag får nog återgå till termen "grundegenskap" för att detta ska låta vettigt.. Iallafall, alla färdigheter har automatisk grundegenskapsvärdet/2 i "Form". Du kan dela ut Form på olika färdigheter för att dom ska kunna hålla sig över denna gränsen. Du har lika mycket Form att dela ut som ditt värde i grundegenskapen. Krångligt kanske.. Ett exempel:

Exempel:
Din rollperson har 12 i Finmotorik. Det innebär att alla dina finmotorik-färdigheter har 6 i Form, och du har 12 poäng Form att dela ut var du vill.

Hur mycket form man har i en färdighet skrivs som en modifikation, alltså om du har 13 i "Leta" och 11 i Form på att "Leta" så har du Form: -2 på Leta.

Ujuj, det låter krångligt allt det här.. Men om bara omvandlar det till spelmekanik så är det rätt enkelt.. /images/icons/smile.gif

VAD INNEBÄR NU FORM FÖR FÄRDIGHETEN?! Skriker väl dom som inte kan bärga sig.. Jo, om man har Form: -2 så har man helt enkelt -2 på att lyckas med den färdigheten.

Att byta prioriteringar: När som helst (även om det tar lite tid för det att få effekt) så kan en rollperson bestämma sig för att "Nä! Jag vill inte dunka monster längre! Jag vill öppna en restaurang!" (För att ta Risings exempel.. /images/icons/wink.gif) Då flyttar helt enkelt spelaren formpoäng från "Dunka-monster-färdigheter" till "Restaurang-färdigheter" för att simulera att rollpersonen pysslar med annat. Detta påverkar även grundegenskaperna, som ju alltid är lika höga som antalet utdelade formpoäng.

Exempel:
Tybult, den bredaxlade barbaren (eller nåt) öppnar restaurang. Han flyttar två formpoäng från "Tvåhandssvärd med extra taggar" till "Matlagning". Svärdsfärdigheten hade förut Form 0, nu har den Form -2. Matlagningen hade Form -1, nu har den Form +1. Det tar ju förstås några veckor innan detta får effekt..

Form "i minus", negativa formvärden på färdigheter ska även gå att "värma upp" genom att man tränar lite i förväg.. Repeterar, värmer upp.. Typ. Gäller bara för stunden.

Hur mycket form man har att göra med minskar med åldern (Men erfarenheten ökar! Vad är poängen undrar någon kanske? Främst så innebär det att äldre rollpersoner måste repetera/värma upp sina färdigheter innan användadet.. Typ. Förenklat. Sedan kanske Form och Erfarenhet duger åt olika saker..) och ökar om man är en rik adelsman som har råd med mycket hobbies, lite rutingöra, och nyttig mat.

Lite saker jag klurar på:
*När man har 0 i en färdighet, ska man få slå under sitt formvärde då? Då har man ju ALLTID grundegenskapen/2 i ALLA färdigheter, även dom man aldrig använt förut.. Kanske acceptabelt? Släktskap med andra färdigheter, typ? Visserligen, om man kör med Ob2T10 så balanseras ju detta bättre. (Svårare att lyckas vid låga färdigheter)
*När man har -4 i form t. ex, och får erfarenhetspoäng i färdigheten, ska det höja formen temporärt -och göra en mottaglig för utvecklign- eller höja färdigheten?

Hmmm. Det var nog allt.
Kunde ni hålla isär alla begreppen? Det låter lite rörigt /images/icons/blush.gif men det känns så mycket enklare i huvudet.. Fast andra forumare verkar i allmänhet bra på att fatta regler.. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
"Hur mycket form man har att göra med minskar med åldern (Men erfarenheten ökar!"

Åååh, smart! Då blir det inte bara fördelar med att lira med en gammal erfaren general. Den unge soldaten är bättre på att variera sig och har mer formpoäng att använda när han provar på nya saker. "Man kan inte lära gamla magiker sitta", eller hur ordspråket nu var...

Jag tycker ditt system verkar mycket intressant. Ob-tärningar är inte min påse, iofs, men här verkar de ju passa bra.

"Lite saker jag klurar på:
*När man har 0 i en färdighet, ska man få slå under sitt formvärde då? Då har man ju ALLTID grundegenskapen/2 i ALLA färdigheter, även dom man aldrig använt förut.. Kanske acceptabelt? Släktskap med andra färdigheter, typ? Visserligen, om man kör med Ob2T10 så balanseras ju detta bättre. (Svårare att lyckas vid låga färdigheter)"

Kan man inte prata franska så kan man inte. Oavsett hur länge man pluggat matematik. Men okej, så länge det inte blir så dumt så låter det okej.

"*När man har -4 i form t. ex, och får erfarenhetspoäng i färdigheten, ska det höja formen temporärt -och göra en mottaglig för utvecklign- eller höja färdigheten?"

Höja färdigheten, va? Det låter mest logiskt.

Nå, jag fattade kanske inte allt, men det verkar iaf bra. Ser fram emot att få speltesta det när det är klart.

/Rising

Vindhand

Myrmidon
Re: The Final Return of The Grundegenskaps of Arvi

MEN jag kanske byter till Vindhands smarta idé: Ob2T10..

Tack tack, den var mest ett exempel på hur enkelt det är att skapa en mekanik som gör allt obt6 gör snabbare, bättre och mer stabilt men kommer den till användning så är det ju kul :)

Då funkar det iallafall såhär: Alla färdigheter kan hålla sig på.. öh, jag får nog återgå till termen "grundegenskap" för att detta ska låta vettigt.. Iallafall, alla färdigheter har automatisk grundegenskapsvärdet/2 i "Form". Du kan dela ut Form på olika färdigheter för att dom ska kunna hålla sig över denna gränsen. Du har lika mycket Form att dela ut som ditt värde i grundegenskapen. Krångligt kanske.. Ett exempel:

Få se om jag fattat det hela rätt:
Säg att jag har Vighet 14 och följande vighetsrelaterade färdigheter (famlar blint):
<table border=1><tr><td> </td><td>skicklighet</td><td>form</td><td>cl</td></tr> <tr><td>Hoppa</td><td>12</td><td> </td><td> </td></tr> <tr><td>Klättra</td><td>10</td><td> </td><td> </td></tr> <tr><td>Ducka</td><td>12</td><td> </td><td> </td></tr><tr><td>Jonglera</td><td>12</td><td> </td><td> </td></tr> <tr><td>Kasta macka</td><td>15</td><td> </td><td> </td></tr></table>
Då har jag automatiskt form 7 i alla dessa färdigheter samt 14 extra poäng att placera ut; t.ex:
<table border=1><tr><td> </td><td>skicklighet</td><td>form</td><td>cl</td></tr> <tr><td>Hoppa</td><td>12</td><td>7</td><td> </td></tr> <tr><td>Klättra</td><td>10</td><td>7</td><td> </td></tr> <tr><td>Ducka</td><td>12</td><td>7+1</td><td> </td></tr><tr><td>Jonglera</td><td>12</td><td>7+5 </td><td> </td></tr> <tr><td>Kasta macka</td><td>15</td><td>7+8</td><td> </td></tr></table>
Vilket ger:
<table border=1><tr><td> </td><td>skicklighet</td><td>form</td><td>cl</td></tr> <tr><td>Hoppa</td><td>12</td><td>-5</td><td>7</td></tr> <tr><td>Klättra</td><td>10</td><td>-3</td><td>7</td></tr> <tr><td>Ducka</td><td>12</td><td>-4</td><td>8</td></tr><tr><td>Jonglera</td><td>12</td><td>0 </td><td>12</td></tr> <tr><td>Kasta macka</td><td>15</td><td>0</td><td>15</td></tr></table>

Undras om man inte har litet för litet form-poäng att leka med... En enda färdighet (kasta macka) åt upp mer än hälften av mina formpoäng bara för att få upp den i en inte alltför hög nivå... I.o.f.s. kanske en så hög färdighet ökar grundegenskapen, eller?

Det verkar litet onödigt komplext att ange formen som modifikationen på färdigheten när man placerar ut den som form/2+extrapoäng... Kan man inte bara ha ett skicklighetsvärde och ett formvärde och konstatera att man _använder_ form-värdet men att man kan tillfälligt öka detta upp t.o.m skicklighetsvärdet genom uppvärmning och förberedelser (t.ex. titta igenom sina anteckningar för en lärdomsfärdighet)?

telcontar

Warrior
en liten fråga

Inspiration är oerhört viktigt för alla prestationer... är det samma sak som självförtroende i din modell?

Du säger att de flesta färdigheter baseras på 2 värden. Du antyder att några färdigheter baseras bara på ett värde, vilket låter lite konstigt i mina öron (men så är jag ju hörselskadad också/images/icons/grin.gif). Hur mycket jag än funderar låter det lite orealistiskt...vilket ju iofs inte behöver vara ett problem...men ändå...

Sodivra

Champion
Re: en liten fråga

Inspiration är oerhört viktigt för alla prestationer... är det samma sak som självförtroende i din modell?
Fattar inte riktigt.. Menar du att det skulle behövas en grundegenskap eller? Eller att det ska integreras i färdigheterna?

Du säger att de flesta färdigheter baseras på 2 värden. Du antyder att några färdigheter baseras bara på ett värde, vilket låter lite konstigt i mina öron (men så är jag ju hörselskadad också). Hur mycket jag än funderar låter det lite orealistiskt...vilket ju iofs inte behöver vara ett problem...men ändå...
Äh, det kanske bara är ett intryck jag har fått att dom flesta färdigheter är baserade på två av dessa grundegenskaper.. Klättra och Simma tillexempel: Fysik och Smidighet.. Hantverk: Fysik, Smidighet, Finmotorik, Perception. (Beroende på vilket) osv, osv.. Vi får se hur det blir. Det ska ju låta så rimligt som möjligt förstås.. /images/icons/smile.gif (Sådana som baseras på två är inte effektivare än sådana som baseras på en..)

Sodivra

Champion
Okej, svar då..

Tack tack, den var mest ett exempel på hur enkelt det är att skapa en mekanik som gör allt obt6 gör snabbare, bättre och mer stabilt men kommer den till användning så är det ju kul :gremsmile:
Den var ju tuff ju! :)

Få se om jag fattat det hela rätt:
Jodå, det stämmer.

Undras om man inte har litet för litet form-poäng att leka med... En enda färdighet (kasta macka) åt upp mer än hälften av mina formpoäng bara för att få upp den i en inte alltför hög nivå...
Tja, tänkte det samma själv.. Men kom fram till att man inte behöver ha i genomsnitt mer än 2 färdigheter per grundegenskap som man "satsar på".. (Eller fler, men då har man ett högre värde.. :gremsmile: Jag ska speltesta detta.

I.o.f.s. kanske en så hög färdighet ökar grundegenskapen, eller?
Nä, grundegenskaper ändras fritt nu. Det symboliseras av hur mycket träning rollpersonen får varje dag.. Med en färdighet i elitnivå borde man vara i bra form, men å andra sidan, för en sådan färdighet får man väl träna regelbundet.. /images/icons/smile.gif
Man flyttar "Form" mellan olika färdigheter, vilket också ändrar ens grundegenskaper. Mängden Form är konstant, men man kan få mer om man är en ung rik adelsman som har råd att utveckla sina förmågor istället för att jobba en massa, har råd med nyttig mat, och har en ung och spännig kropp.

Det verkar litet onödigt komplext att ange formen som modifikationen på färdigheten när man placerar ut den som form/2+extrapoäng... Kan man inte bara ha ett skicklighetsvärde och ett formvärde och konstatera att man _använder_ form-värdet men att man kan tillfälligt öka detta upp t.o.m skicklighetsvärdet genom uppvärmning och förberedelser (t.ex. titta igenom sina anteckningar för en lärdomsfärdighet)?
Håller med dig, det är lite klumpigt. Fast jag hade tänkt att form alltsomoftast skulle ligga på 0.. Därför detta systemet.
Sedan ska man ju inte få tillbaka ALL form om man ligger på t. ex -4 eller -5 genom att repetera i några minuter. Det ger bara +1 eller +2 eller så.. Jaja, jag får fundera på det här.

Sodivra

Champion
Den unge soldaten är bättre på att variera sig och har mer formpoäng att använda när han provar på nya saker.
Öh. Det är ju också en idé.. Kom aldrig på det faktiskt.. !!/images/icons/blush.gif!!

Kan man inte prata franska så kan man inte. Oavsett hur länge man pluggat matematik. Men okej, så länge det inte blir så dumt så låter det okej.
Nä, som du nog förstår så gäller det inte dom flesta kunskapsfärdigheterna. Smidighet t. ex.. -Definitivt! Om du blir smidigare blir du väl bättre på att t. ex skutta? Osv.
Mekanik och liknande är ju gränsfallen. Detta kräver ju utbildning, men någon med koll på grejer kanske kan lyckas få till enkla mekaniska saker ändå.. ja.

Höja färdigheten, va? Det låter mest logiskt.
Det blir nog rätt fult att rubba form-balansen. Men det andra alternativet verkar lite konstigt också.. Eller ja, egentligen inte.. Sedan när man kommit upp i topptrim igen så är man lite bättre än förut! /images/icons/smile.gif

Ser fram emot att få speltesta det när det är klart.
åååååååh ryyyyyyyys.. Gillar när folk säger så.. :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Okej, svar då..

Tja, tänkte det samma själv.. Men kom fram till att man inte behöver ha i genomsnitt mer än 2 färdigheter per grundegenskap som man "satsar på".. Jag ska speltesta detta.

Oki, om man har få färdigheter och kanske t.o.m. fördelar av "besläktade" färdigheter så kan det nog vara ganska lagom... speltest är alltid bra :)

Håller med dig, det är lite klumpigt. Fast jag hade tänkt att form alltsomoftast skulle ligga på 0.. Därför detta systemet.

Man skriver bara upp de färdigheter man satsar på m.a.o?

Jag skulle nog ändå föredra att man skriver ur det värde man tänker använda (formen). Det blir lättare att kontrollräkna formpoäng och mindre att göra varje färdighetsslag (i stället för 10 -2 har man 8 direkt :)
Nåväl, det är ju en ganska litet detalj och rollforlmuläret för den ena lösningen går nog att använda för den andra utan probs :)

Sedan ska man ju inte få tillbaka ALL form om man ligger på t. ex -4 eller -5 genom att repetera i några minuter. Det ger bara +1 eller +2 eller så..

Det låter ju rimligt...

På hela taget så är det en rätt elegant lösning på träningsproblemet så många spel bara ignorerar. En betydande fördel är ju t.ex. att det är lätt att justera "felsatsningar" och så vidare... Jämfört med andra lösningar jag sett (Wastelands som hade försämringsrisker och försämringsslag om jag inte missminner mig) så är det ett under av bekvämlighet :gremsmile:

telcontar

Warrior
Re: en liten fråga

Menar du att det skulle behövas som en grundegenskap eller?

nä, jag tänke mer på definitionerna som stod inom parentes på de olika grundegenskaperna (fast de kanske inte var absoluta...?). Vid en av dem stod det självförtroende, och då tyckte jag att Inspiration kanske saknades där... Så jag undrade väl egentligen vad du läste in i begreppet självförtroende./images/icons/grin.gif

Sodivra

Champion
Lite blandat..

Så jag undrade väl egentligen vad du läste in i begreppet självförtroende

Det som vi vanligtvis förknippar med det: Stå på sig, rak i ryggen.. Men kan också vara ödmjuk självkännedom.

Inspiration.. Hmm, ja det ligger väl i Psy.. Tänkte ha ett värde för kreativitet låååångt bak i tiden när jag hade en massa krångliga grundegenskaper, men nu tycker jag att eftersom "inspiration" bara syns när man använder en (konst/musikalisk) färdighet så kan det gott vara inlemmat i den färdigheten. Inspiration får väl passas in i "Psyke" och själva "Målaranlaget" i "Perception"

Förresten, Psyke låter kanske lite tråkigt? Någon som har bra namn för Fysik, Vighet, Finmotorik, Psyke, Perception och Bildning så får ni gärna komma med dom.. /images/icons/smile.gif

Behöver Karisma en egen grundegenskap, eller räcker det med färdigheter?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Lite blandat..

Jag kan tänka mig några namn på grundegenskaperna...

Fysik: Låter tråkigt, men är samtidigt en vid och bra definition...
Vighet: Är bra som det är.
Finmotorik: Händighet
Psyke: Anda
Perception: Vaksamhet
Bildning: Kunskap, kanske?

Sodivra

Champion
Ett reviderat färdighets/grundegenskaps-system.

Nja, inte ett helt färdigt system.. Använde rubriken för att locka folk.. /images/icons/smile.gif (Även Yassilus fick locka lite folk.. /images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif)
Här kommer då lite revideringar:

Iallafall, Vindhands system med två olika värden var smartare. Så får det bli.

Att man har Grundegenskapen/2 + Formpoäng i form på alla "primär färdigheter" (Sånt man kan från början) kan verka lite krångligt, men jag kom fram till att vid skapningen av rollpersonen var det enkelt. (Orkar inte beskriva ändå.. :p)

En nackdel dock: Eftersom det är Grundegenskapen/2 + Formpoäng så ökar visserligen t. ex din form i "Simma" när du övar på att "Klättra". Det är ju bra, men å andra sidan, om du höjer "Simma" med två Formpoäng kommer det att höjas med ytterligare en poäng.. Lite dumt kanske. Kanske man skulle skippa grundegenskaper, och bara köra med färdigheter? Om man har ett högt Klättra-värde, kan detta ge lite boost på att Simma..

Sedan är det det här med att många färdigheter baseras på flera grundegenskaper.. Hantverk kan baseras på nästan vad som helst, Båge är Finmotorik och Perception, Simma och Klättra är Vighet och Fysik. Det är tänkt att man kan formpoäng från båda grundegenskaperna på dessa färdigheter. Gör det hela mycket mer praktiskt och lättanvänt.. Dessutom kan någon med Form: 12 i Dans använda 4 Formpoäng från Vighet, och 8 från Karisma ("från" är egentligen fel ord, för Grundegenskaperna kommer från hur formpoängen placeras ut..) och få en dans som är mer tänkt för uppvisning! /images/icons/laugh.gif
Ska man då, när man ska använda Grundegenskap / 2 använda..
A) Den högsta färdigheten?
B) Genomsnittsvärdet? (Rätt jobbigt)
C) Tvinga spelaren att basera färdigheten på EN av grundegenskaperna?

Hmmm, något mer? Ja just det: Träning.
Man kan inte ha mer än sisådär +2 i Form än vad man har i Färdighet. Mera innebär då att man tränar "upp" sig i färdigheten, går i skola eller nåt.. Ett rätt mysigt sätt att lösa tränings-mekaniken. (Som jag inte gillat DoD:s eller EON:s system. Jämför jämt med dom jag vet.. :)

Okej, någon som vet hur man ska fixa detta med Grundegenskap/2 som Form-bonus? Det är en bra idé tycker jag, för att det gör att man blir bättre på Vighets-färdigheter när man har högre Vighet, men å andra sidan.. Tänk att du har:
(I form. Färdighet ignorerar vi nu.)

Vighet: 12
Klättra 8
Vifta med svärd 14
Hoppa 7
Öhhh.. Hoppa hage 7

Och höjer Vifta med svärd:s form till 16. Då blir det..

Vighet 13
Klättra 9
Vifta med svärd 17
Hoppa 8
Hoppa hage 8

Är det bra? Får spelaren skylla sig själv att det blir en konstig fördelning, när han satte ut så ojämnt? Sådana här RIKTIGA ojämnheter löses förstås av att det kostar EXTRA form att höja sitt värde över t. ex 14 eller så. (Jobbigt att hålla ordning på det kanske.. Men.. Tja.) Så det kanske inte är någon fara med det.

Tacksam för lite hjälp. Tacksam för namnförslagen också, Bobby! :gremsmile: