Jag har (som rubriken antyder) tagit upp det här rätt ofta på forumet: Grundegenskaper/attribut som ska "höra ihop" med färdigheter, och förändras med dom. Jag upplevde t. ex DoD och EONs system för statiskt..
Iallafall, nu känner jag mig rätt nöjd, och jag tror att jag är nästan eller helt klar. Ok, tillåt mig presentera mina ideér:
Form
Grundegenskaper/Attribut/Grundvärden/vad man nu vill kalla det, heter numera Form. Det är lite kortare och smidigare, fast tyvärr lite fult också.. /images/icons/wink.gif Värdena handlar nämligen om just vilken form man är i. "Formerna" eller "Form-värdena" är följande:
Fysik
Vighet
Finmotorik (Fingerfärdighet)
Perception (Uppmärksamhet, reaktionsförmåga, kvickhet)
Psyke (Självförtroende, viljestyrka, insikt i sig själv och andra.)
Bildning
och kanske Karisma. (Just nu är "karisman" inordnad i Psyke.)
Dessa har man värden i på en 1-20 skala, där 10 är normalt. Tärningen man använder i spelet är 1T20, MEN jag kanske byter till Vindhands smarta idé: Ob2T10.. Mer om detta senare.
Okej, alla färdigheter baseras på någon av dessa former, och dom flesta på två. En färdighet är indelad i två delar, "skicklighet" och "form". Skicklighet är själva färdighetsvärdet, och form är en modifikation på denna. Oftast 0.
Form fungerar såhär: Du kan inte vara i bra form på hur många färdigheter som helst, även om du kanske har erfarenhet i väldigt många. Form symboliserar hur ofta man använder färdigheten, hur god form man håller sig i. Och dygnet har ju bara 24 timmar (Iallafall i min spelvärld.. /images/icons/laugh.gif) så man får priotira vad man vill hålla sig "fräsh" på. (Detta betyder inte att alla rollpersoner håller på och TRÄNAR och har sig.. Nä, hantverkaren kan vara i god form på sitt hantverk bara för att pysslar med det som rutin varje dag.)
Då funkar det iallafall såhär: Alla färdigheter kan hålla sig på.. öh, jag får nog återgå till termen "grundegenskap" för att detta ska låta vettigt.. Iallafall, alla färdigheter har automatisk grundegenskapsvärdet/2 i "Form". Du kan dela ut Form på olika färdigheter för att dom ska kunna hålla sig över denna gränsen. Du har lika mycket Form att dela ut som ditt värde i grundegenskapen. Krångligt kanske.. Ett exempel:
Exempel:
Din rollperson har 12 i Finmotorik. Det innebär att alla dina finmotorik-färdigheter har 6 i Form, och du har 12 poäng Form att dela ut var du vill.
Hur mycket form man har i en färdighet skrivs som en modifikation, alltså om du har 13 i "Leta" och 11 i Form på att "Leta" så har du Form: -2 på Leta.
Ujuj, det låter krångligt allt det här.. Men om bara omvandlar det till spelmekanik så är det rätt enkelt.. /images/icons/smile.gif
VAD INNEBÄR NU FORM FÖR FÄRDIGHETEN?! Skriker väl dom som inte kan bärga sig.. Jo, om man har Form: -2 så har man helt enkelt -2 på att lyckas med den färdigheten.
Att byta prioriteringar: När som helst (även om det tar lite tid för det att få effekt) så kan en rollperson bestämma sig för att "Nä! Jag vill inte dunka monster längre! Jag vill öppna en restaurang!" (För att ta Risings exempel.. /images/icons/wink.gif) Då flyttar helt enkelt spelaren formpoäng från "Dunka-monster-färdigheter" till "Restaurang-färdigheter" för att simulera att rollpersonen pysslar med annat. Detta påverkar även grundegenskaperna, som ju alltid är lika höga som antalet utdelade formpoäng.
Exempel:
Tybult, den bredaxlade barbaren (eller nåt) öppnar restaurang. Han flyttar två formpoäng från "Tvåhandssvärd med extra taggar" till "Matlagning". Svärdsfärdigheten hade förut Form 0, nu har den Form -2. Matlagningen hade Form -1, nu har den Form +1. Det tar ju förstås några veckor innan detta får effekt..
Form "i minus", negativa formvärden på färdigheter ska även gå att "värma upp" genom att man tränar lite i förväg.. Repeterar, värmer upp.. Typ. Gäller bara för stunden.
Hur mycket form man har att göra med minskar med åldern (Men erfarenheten ökar! Vad är poängen undrar någon kanske? Främst så innebär det att äldre rollpersoner måste repetera/värma upp sina färdigheter innan användadet.. Typ. Förenklat. Sedan kanske Form och Erfarenhet duger åt olika saker..) och ökar om man är en rik adelsman som har råd med mycket hobbies, lite rutingöra, och nyttig mat.
Lite saker jag klurar på:
*När man har 0 i en färdighet, ska man få slå under sitt formvärde då? Då har man ju ALLTID grundegenskapen/2 i ALLA färdigheter, även dom man aldrig använt förut.. Kanske acceptabelt? Släktskap med andra färdigheter, typ? Visserligen, om man kör med Ob2T10 så balanseras ju detta bättre. (Svårare att lyckas vid låga färdigheter)
*När man har -4 i form t. ex, och får erfarenhetspoäng i färdigheten, ska det höja formen temporärt -och göra en mottaglig för utvecklign- eller höja färdigheten?
Hmmm. Det var nog allt.
Kunde ni hålla isär alla begreppen? Det låter lite rörigt /images/icons/blush.gif men det känns så mycket enklare i huvudet.. Fast andra forumare verkar i allmänhet bra på att fatta regler..
Iallafall, nu känner jag mig rätt nöjd, och jag tror att jag är nästan eller helt klar. Ok, tillåt mig presentera mina ideér:
Form
Grundegenskaper/Attribut/Grundvärden/vad man nu vill kalla det, heter numera Form. Det är lite kortare och smidigare, fast tyvärr lite fult också.. /images/icons/wink.gif Värdena handlar nämligen om just vilken form man är i. "Formerna" eller "Form-värdena" är följande:
Fysik
Vighet
Finmotorik (Fingerfärdighet)
Perception (Uppmärksamhet, reaktionsförmåga, kvickhet)
Psyke (Självförtroende, viljestyrka, insikt i sig själv och andra.)
Bildning
och kanske Karisma. (Just nu är "karisman" inordnad i Psyke.)
Dessa har man värden i på en 1-20 skala, där 10 är normalt. Tärningen man använder i spelet är 1T20, MEN jag kanske byter till Vindhands smarta idé: Ob2T10.. Mer om detta senare.
Okej, alla färdigheter baseras på någon av dessa former, och dom flesta på två. En färdighet är indelad i två delar, "skicklighet" och "form". Skicklighet är själva färdighetsvärdet, och form är en modifikation på denna. Oftast 0.
Form fungerar såhär: Du kan inte vara i bra form på hur många färdigheter som helst, även om du kanske har erfarenhet i väldigt många. Form symboliserar hur ofta man använder färdigheten, hur god form man håller sig i. Och dygnet har ju bara 24 timmar (Iallafall i min spelvärld.. /images/icons/laugh.gif) så man får priotira vad man vill hålla sig "fräsh" på. (Detta betyder inte att alla rollpersoner håller på och TRÄNAR och har sig.. Nä, hantverkaren kan vara i god form på sitt hantverk bara för att pysslar med det som rutin varje dag.)
Då funkar det iallafall såhär: Alla färdigheter kan hålla sig på.. öh, jag får nog återgå till termen "grundegenskap" för att detta ska låta vettigt.. Iallafall, alla färdigheter har automatisk grundegenskapsvärdet/2 i "Form". Du kan dela ut Form på olika färdigheter för att dom ska kunna hålla sig över denna gränsen. Du har lika mycket Form att dela ut som ditt värde i grundegenskapen. Krångligt kanske.. Ett exempel:
Exempel:
Din rollperson har 12 i Finmotorik. Det innebär att alla dina finmotorik-färdigheter har 6 i Form, och du har 12 poäng Form att dela ut var du vill.
Hur mycket form man har i en färdighet skrivs som en modifikation, alltså om du har 13 i "Leta" och 11 i Form på att "Leta" så har du Form: -2 på Leta.
Ujuj, det låter krångligt allt det här.. Men om bara omvandlar det till spelmekanik så är det rätt enkelt.. /images/icons/smile.gif
VAD INNEBÄR NU FORM FÖR FÄRDIGHETEN?! Skriker väl dom som inte kan bärga sig.. Jo, om man har Form: -2 så har man helt enkelt -2 på att lyckas med den färdigheten.
Att byta prioriteringar: När som helst (även om det tar lite tid för det att få effekt) så kan en rollperson bestämma sig för att "Nä! Jag vill inte dunka monster längre! Jag vill öppna en restaurang!" (För att ta Risings exempel.. /images/icons/wink.gif) Då flyttar helt enkelt spelaren formpoäng från "Dunka-monster-färdigheter" till "Restaurang-färdigheter" för att simulera att rollpersonen pysslar med annat. Detta påverkar även grundegenskaperna, som ju alltid är lika höga som antalet utdelade formpoäng.
Exempel:
Tybult, den bredaxlade barbaren (eller nåt) öppnar restaurang. Han flyttar två formpoäng från "Tvåhandssvärd med extra taggar" till "Matlagning". Svärdsfärdigheten hade förut Form 0, nu har den Form -2. Matlagningen hade Form -1, nu har den Form +1. Det tar ju förstås några veckor innan detta får effekt..
Form "i minus", negativa formvärden på färdigheter ska även gå att "värma upp" genom att man tränar lite i förväg.. Repeterar, värmer upp.. Typ. Gäller bara för stunden.
Hur mycket form man har att göra med minskar med åldern (Men erfarenheten ökar! Vad är poängen undrar någon kanske? Främst så innebär det att äldre rollpersoner måste repetera/värma upp sina färdigheter innan användadet.. Typ. Förenklat. Sedan kanske Form och Erfarenhet duger åt olika saker..) och ökar om man är en rik adelsman som har råd med mycket hobbies, lite rutingöra, och nyttig mat.
Lite saker jag klurar på:
*När man har 0 i en färdighet, ska man få slå under sitt formvärde då? Då har man ju ALLTID grundegenskapen/2 i ALLA färdigheter, även dom man aldrig använt förut.. Kanske acceptabelt? Släktskap med andra färdigheter, typ? Visserligen, om man kör med Ob2T10 så balanseras ju detta bättre. (Svårare att lyckas vid låga färdigheter)
*När man har -4 i form t. ex, och får erfarenhetspoäng i färdigheten, ska det höja formen temporärt -och göra en mottaglig för utvecklign- eller höja färdigheten?
Hmmm. Det var nog allt.
Kunde ni hålla isär alla begreppen? Det låter lite rörigt /images/icons/blush.gif men det känns så mycket enklare i huvudet.. Fast andra forumare verkar i allmänhet bra på att fatta regler..